Jolanda Brinks
24-02-2009 om 20:08
Slimme kleuter
Mijn zoontje is onlangs 5 jaar geworden en zit in groep 1. De leerkracht was van mening dat hij intelligenter is dan de rest van de kleuters in zijn groep. In overleg is hij getest (a.d.h.v. de sitotoets groep 1 en 2). Deze heeft hij buitengewoon goed gemaakt. De resultaten zijn dermate goed dat hij presteert op het niveau van groep 3. Nu is ons gevraagd of wij hem nu naar groep 2 willen laten doorstromen en na de zomervakantie 2009 hem door willen laten gaan naar groep 3. Voor mij is dit een groot dilemma want mijn zoontje is inderdaad heel leergierig (spelen met auto's o.i.d. doet hij weinig, hij is liever aan het knutselen of puzzelen)maar ook best wel introvert. Ik vraag me af of hij jongen genoeg is om straks mee te komen met de andere jongens van zijn klas (sociaal-emotioneel gezien). Waar wordt hij gelukkig van? Wat is een goede keus om voor hem te maken? Aan de ene kant wil ik hem die uitdaging wel aanbieden. Misschien voorkom je daarmee dat hij zich straks gaat vervelen en daardoor ongewenst gedrag gaat vertonen. Maar aan de andere kant ik ontneem hem dan straks een jaar kleutertijd en is hij opgewassen tegen de grotere / sterkere jongens. Bij mij zijn er veel vraagtekens en zit met een dilemma.
Wie heeft dit misschien meegemaakt of wie kan mij een advies geven?
Alvast mijn dank.
Guinevere
24-02-2009 om 20:11
Jolanda
Toevallig staat er in "Ouders en school" een vergelijkbaar draadje, heb je daar iets aan?
mama van twee
24-02-2009 om 20:57
Onze zoon ook
Hoi,
Het lijkt wel of je het over onze zoon hebt. Hij zit nu in groep 4. Leerkracht in groep 1 zag ook dat hij een stuk vooruit was (kon al lezen en rekenen) dan de rest van groep 1 en de meeste van groep 2 (hij zal in combi-klas 1-2). Is toen rond Kerst getest en bleek dus inderdaad op niveau eind groep 2 te zitten. Vanaf toen heeft hij ook de werkjes van groep 2 gedaan. Aan het eind van het schooljaar (hij was toen 5) was school een beetje huiverig om hem naar groep 3 over te laten gaan vanwege sociaal-emotionele redenen. Op ons aandringen is hij toen toch naar groep 3 gegaan en sindsdien is hij sociaal/emotioneel enorm gegroeid, juist omdat hij bij kinderen in de klas zat die qua leren op hetzelfde niveau zaten als hem en hij zich dus geen "buitenbeentje" voelde. Dat had hij in groep 1/2 nl. wel, waar daar stond hij (ook bij de kinderen en hun ouders) bekend als X die eigenlijk in groep 1 hoorde maar toch met groep 2 meedeed. Voor onze zoon was het dus de goede beslissing om hem door te laten gaan. Verder hebben we toen met school afgesproken (toen hij dus naar groep 3 ging) dat hij, omdat hij nog maar 5 was, wat vaker mocht spelen. Dat wil zeggen, als de rest van de klas ging leren lezen, mocht hij, samen met nog een meisje (ze konden allebei al lezen) dan spelen/spelletje doen, meestal gewoon op de gang, zodat juf ze toch in de gaten kon houden of in de kleuterklas las de eigen klas. Naarmate het schooljaar vorderde werd die extra speeltijd steeds minder en hij had er ook steeds minder behoefte aan. Misschien is zoiets bij jullie school ook mogelijk? Of is het misschien mogelijk om groep 3 te proberen tot bijv. herfst en mocht zich niet gelukkig voelen in groep 3 dat hij dan terug kan?
In elk geval succes met je beslissing.
Nivea
24-02-2009 om 23:26
Hier...
Kijk eens in het archief (of misschien nog in het huidige forum) op een draadje van Nivea. Zelfde situatie.
Hier een zoontje van bijna 5 die ook in groep 1 zit. Hij leest bv. Van school krijg ik helaas niet echt veel hoogte. Citotoets van groep 1 heeft hij goed gemaakt (A-scores maar ik weet niet of het superhoge A scores zijn). Helaas hebben ze hem geen toets van volgend leerjaar laten doen. Helaas hier geen juffen die willen zien dat hij voorloopt. Ze noemen alleen de dingen die hij volgens de juffen niet kan. Hij kan maar tellen tot 11 (thuis veel verder), weet niet wat een driehoek is en het lezen valt volgens hen flink tegen want hij draait de b en d nog om (groep 1!)
Doorstromen willen wij (nog) niet. Hij speelt graag (puzzelen en knutselen is toch ook spelen?). Sociaal emotioneel loopt hij zeker ook niet achter, maar ja, hoe vergelijk je dat als leek?
Voor mijn zoontje zou ik het liefst willen dat hij op zijn eigen niveau wordt aangesproken maar ook nog lekker in de bouwhoek kan, veel naar buiten kan, etc. Dat hij niet langer 3 appeltjes in een boom hoeft te prikken. Liedjes 30 x moet herhalen. Dat er puzzels van bv 100 stukjes in zijn klas komen. Moeilijker software. Etc.
Ik zou NU kijken wat NU het beste voor hem is. Misschien is dat over een half jaar of over twee jaar iets anders, maar dan geldt ook: dan doe je wat dan het beste voor hem is. Doorstromen kan op ieder moment. Ik heb me veel zorgen gemaakt over wat te doen in groep 3. Nu ben ik zover dat ik denk, dat zien we dan wel weer. Mocht het halverwege groep 2 toch fout lopen dan kan hij ook op dat moment doorstromen naar een hogere groep. Zeker binnen een school die wel oog heeft voor meerbegaafde kinderen.
lau75
24-02-2009 om 23:33
Lastig
Hoi,
Ik denk dat het belangrijkste is dat je kind lekker in zijn vel zit. Als je het gevoel heb dat hij sociaal-emotioneel gezien moet op gaan boksen tegen oudere kinderen zou ik dat ten alle tijden tegen gaan.
Mijn dochter wordt in oktober 6, en zou groep 3 nu cognitief gezien best gaan redden maar ze is nog jong en onzeker en om die reden gaat ze lekker een jaar langer naar groep 2. Ik en de juffen gelukkig ook, pleiten voor een emotioneel sterk kind. Ze bieden haar wel indien nodig groep 3 materiaal zodra ze zich zou gaan vervelen.
Wat wil hij zelf?
Prakje
25-02-2009 om 07:09
Verschil in leeftijd valt mee hoor...
de leeftijdsgrens ligt op 1 januari, als jouw zoon net 5 is geworden is hij maar een paar weken jonger dan het jongste kind in de klas (gezien de leeftijdsgrens).
Ik zou hem doorzetten naar groep 2, heb ervaring met 3 kleuters die slimmer waren (zijn) en die alle 3 een ellendige kleutertijd hebben gehad.
suc6!
Nor@
25-02-2009 om 09:46
Doorgaan
Je moet je zoon laten doorgaan, hij heeft behoefte aan leren, en nee, je ontneemt je zoon niets aan de kleutertijd. Sommige kinderen willen echt graag leren, en zo voorkom je dat hij zich gaat vervelen, met alle gevolgen van dien! Dat wil je niet, kan ik je uit ervaring vertellen!
Hij heeft een doorlopende leerlijn nodig!
En over dat sociaal-emotionele....komt allemaal goed, de kinderen die veel verder zijn qua didactisch niveau, zijn dat vaal ook op se gebied!
succes!gr Nora
Sjocola
25-02-2009 om 22:26
Ander topic
in ouders en school over een meisje, zelfde situatie. Misschien heb je iets aan de reactie's daar?!?
Succes!!!
Femke_
26-02-2009 om 15:05
Nu in groep 4
Onze zoon had hetzelfde, hij zat in groep 1 en werd door de juf herkend als 'slim en leergierig' (meekijken bij uitleg werkjes voor groep 2 en dat liever doen dan in de bouwhoek bv). Zij heeft de citotest gedaan en naar aanleiding daarvan in overleg met ons besloten dat hij zou doorstromen naar groep 2. Dat was in oktober en hij zat toen net 9 maanden op school (hij is van eind januari). Afgesproken werd om aan het eind van het schooljaar te kijken of hij dan over zou gaan naar groep 3. Hij is dus inderdaad doorgestroomd en zit ondertussen in groep 4 (net 7 geworden). Er zitten nog een paar 'jongere' kinderen in de klas (december en november) en pas geleden is er een jongen ingestroomd na verhuizing die in februari jarig was. Hij is dus niet extreem jong ten opzichte van de rest. Wat wij hebben gemerkt met onze zoon is dat hij het verstandelijk allemaal prima aankan maar dat hij soms moeite had met het tempo. Als ze bijvoorbeeld een rekentoets hadden was het gemiddeld aantal sommen voor de klas 60, maakte hij er 35 maar wel allemaal foutloos.
De laatste maanden merken we dat hij wat werktempo betreft een enorme ontwikkeling doormaakt. Dat zien we meteen terug in resultaten bij bijvoorbeeld taal (sprong van 2 AVI niveaus in 2 maanden) en rekenen (cito A).
Conclusie van onze kant: wij hebben er goed aan gedaan hem door te zetten, hij zit wat niveau betreft goed en heeft ook sociaal voldoende aanspraak in zijn klas. Overigens kon onze zoon nog niet lezen toen hij begon aan groep 3...hij herkende wel letters maar daar bleef het bij.
Ik zou in een gelijke situatie hetzelfde doen, dus doorstromen naar groep 2 en aan het einde van het schooljaar beoordelen of dat ook betekent dat je zoon door kan stromen naar groep 3. Zeker als blijkt dat hij al op het niveau van groep 3 zit heeft hij niets te zoeken in groep 1 wat werken en leren betreft (en daar is school toch vooral voor?)
Femke
martine
27-02-2009 om 18:58
Door
Even in reactie op het oorspronkelijke bericht :
Mijn oudste is ondanks zijn niveau gewoon ruim twee jaar aan het kleuteren geweest (groep 0, groep 1 en groep 2). Dit om hem meer zelfvertrouwen te geven en sociaal beter te laten functioneren : hij kon niet goed "opboksen" tegen de stoere jongens. Later bleven de stoere jongens zitten en bleek er niets veranderd toen die bij hem in de klas zaten : hij kon nog steeds niet tegen ze opboksen. Wél ging hij zich te pletter vervelen doordat hij de schoolse stof zo doodsimpel vond en geen uitdaging had, zodat hij in groep vier afhaakte wat leren betrof. We hebben dus op de lange termijn weinig gewonnen met het blijven kleuteren.....
Mijn jongste heeft nu in dit schooljaar een overstap gemaakt : na een paar weken groep drie ging ze naar groep vier. Spannend, maar ontzettend goed uitgepakt : ze bleek er sociaal helemaal tussen te passen (ondanks onze angsten hoe de klas zou reageren op zo'n "kleintje") en bloeide op van eindelijk stof op haar niveau te krijgen. Voor haar was het de beste beslissing die we hadden kunnen nemen. Haar grootste probleem is dat zij met haar 6 jaar nog geen tand gewisseld heeft
terwijl haar klasgenoten van 7,8 en soms 9 jaar oud al lang aan het wisselen zijn.
Ik ken je kind niet, hangt hij bijvoorbeeld erg aan zijn klasgenootjes ? Zo niet, dan zou ik de mogelijkheid van overstappen naar groep vier toch zeker overwegen !!
Martine
mopperkont
03-03-2009 om 17:24
Mijn zoon ook
Mijn zoon heeft ook groep 2 overgslagen. Hij heeft wel 1.5 jaar in groep 1 gezeten, dus een aantal kindjes kende hij al. Wij zijn blij dat we het gedaan hebben. Er was wel extra aanbod voor slimme kinderen, maar daar moest je als ouder zijnde toch steeds achteraanzitten om het inderdaad ook te krijgen volgens andere ouders. Mijn zoon treedt ook niet zo graag op de voorgrond, maar is wel een hele sociale jongen met veel vriendjes.
Fier
12-03-2009 om 23:33
Zelfde dilemma
Wij hebben hetzelfde dilemma met onze dochter. Ook ik heb een oproep geplaatst eind feb. 'Kind na 1 jaar kleuteren naar groep 3?' , maar ik ben ongelukkigerwijs mijn inloggegevens kwijtgeraakt, daarom nu als Fier ipv Diana online.
Mijn dochter wordt pas 1 juli aanstaande 5, maar de school heeft aangegeven na te denken over de optie om haar in augustus in groep 3 te laten starten.
Ze doet al helemaal mee met de groep 2 kinderen en zelfs dat is geen uitdaging meer. Wij waren eerst helemaal tegen versnellen, maar onder andere door de verschillende reacties op dit forum zijn wij toch aan het twijfelen. De grootste angst blijft dat ze wellicht een buitenbeentje zal worden. Ze speelt nu met zowel groep 1 als groep 2 kinderen en is sociaal onzeker. Maken we het haar niet nog lastiger door haar in een klas met allemaal oudere kinderen te plaatsen.... En ze is cognitief erg sterk maar verder nog zo echt een kleuter. Als er niet het gevaar van verveling, onderpresteren etc. zou bestaan, zou ik 100% kiezen voor doorkleuteren.
Het blijft een vraagstuk; met de school hebben we afgesproken eind april te beslissen waar we naartoe gaan werken, groep 2 met extra uitdagingen of voorbereiden op groep 3.
Succes met deze moeilijke keuze en ik hou de reacties in de gaten!
Diana
Mamvantwee
13-03-2009 om 09:07
Ik lees mee
Ik heb nog geen tips. Wij hebben ook zo'n slimme kleuter, die nu in groep 1 al uitdaging mist. Maar ze speelt nog wel graag, en in de combinatiegroep 1/2 krijgt ze nog wel wat nieuws van groep 2 mee. Toch begint ze al boekjes te lezen en kan ze rekenen tot 20 (optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen...). De juf ziet dit ook gelukkig. Over anderhalve week hebben we weer gesprekje op school, ik wil ook weten wat de school het beste lijkt, maar zelf zie ik liever een sociaal stevige meid in groep 2 dan een verlegen, jong muisje in groep 3...
jasset
13-03-2009 om 10:29
Thuis wat extra's
HIer een slim jongetje 4,5 jaar, groep 1. Hij rekent en leest/schrijft er thuis lekker op los. we bieden hem thuis ook zulke dingen aan om toch tegemoet te komen aan zijn leergierigheid. Op school doet hij gewoon mee, geen extra dingen. Hij geniet enorm van school, van het spelen, het leren wat algemene ontwikkeling betreft en op sociaal emotioneel gebied. Zo zit hij op school niet in een uitzonderingspositie, en kan hij thuis heerlijk zijn hart ophalen met rekenen en taal. Ik hoop dat hij geen klas gaat overslaan, want dan zit hij ook weer zo vroeg op de middelbare school.
Elisabeth
16-03-2009 om 12:22
Ervaring
hallo allemaal,
hier een moeder met ervaring van een kind in groep 5. M'n zoontje heeft gewoon groep 1 en 2 doorlopen, kreeg veel extra werkjes, ging prima. Na 2 weken in groep 3 werd ik op school geroepen, hij liep zover voor of ze hem mochten testen...Ja hoor, nivo groep 4 had hij al, dus groep 3 mocht hij overslaan.
Wij waren hierop tegen met alle reden die ik hierboven allemaal lees en hebben hem toen van school gehaald, omdat de school hem niet in groep 3 wilde laten.
Op de huidige school heeft hij zich 2 jaar verveeld, ondanks extra werk. Dit vingen we thuis op met leuke werkjes, maar dat is ook niet alles hoor.
Vanaf groep 5, dit schooljaar, zit hij in de verrijkingsgroep, één ochtend per week spaans, Denkwerk, techniek enz. Daarmee werken ze dan in hun eigen groep aan verder.
Prima oplossing, maarja, daarnaast blijven er zoveel uren over waar hij wel gewoon mee moet doen met de klas. En dat gaat natuurlijk altijd te langzaam.
Alleen, zou dat in een hogere groep anders zijn? M'n dochter zit één groep hoger dan m'n zoontje, dus ik zie het verschil. Ook bij de lesstof van m'n dochter weet mijn zoontje altijd een eerder antwoord. Dus als ik hem had doorgezet, had ik hetzelfde probleem gehad.
Kinderen die worden doorgezet, blijven altijd voorlopen op de andere kinderen, is de ervaring. Dus ik denk dat je beter een oplossing kunt vinden om hem in z'n huidige klas te vermaken.
Nu vind ik groep 1 en 2 een ander verhaal. Ik zou in het geval van Jolanda m'n kind zeker z.s.m. aan groep 3 laten beginnen hoor. Ook in groep 3 en 4 wordt er nog veel gespeeld en geknutseld.
Succes ermee!
groeten, Elisabeth
jasset
16-03-2009 om 22:08
Spelen
Hier op school wordt in groep 3 al haast niet meer gespeeld. Allen kenx hebben ze, en daar had dochter nu net geen interesse in. Het is per school erg verschillend.
Nivea
18-03-2009 om 09:57
Jolanda
"De leerkracht was van mening dat hij intelligenter is dan de rest van de kleuters in zijn groep. In overleg is hij getest (a.d.h.v. de sitotoets groep 1 en 2). Deze heeft hij buitengewoon goed gemaakt. De resultaten zijn dermate goed dat hij presteert op het niveau van groep 3."
Ik wil erg graag weten hoe je kunt zien aan een groep 2 toets of een kind op groep 3 niveau zit. Je kunt met een Citotoets toch alleen zien hoe ver het kind is mbt 'de leerstof' van dat betreffende leerjaar?
Onze school versnelt en toetst alleen maar door als er problemen zijn. Mijn zoontje haalde een dubbele A-score (meer weet ik niet). Wat zegt dit over het niveau waarop hij zit? Je kunt dit toch niet extrapoleren?
jasset
18-03-2009 om 12:02
Extrapoleren?
Wat leuk, een nieuw woord voor mij, nooit van gehoord! (dom?) Wat betekent het Nivea?
Nivea
19-03-2009 om 01:01
Jasset
Niet dom, maar ik had geen idee hoe ik het 123 beter uit kon leggen. Beemer heeft het prima gedaan! Fijn toch dat je weer wat hebt geleerd.
Lilian2
23-03-2009 om 14:16
Lau
Jij zegt:
Mijn dochter wordt in oktober 6, en zou groep 3 nu cognitief gezien best gaan redden maar ze is nog jong en onzeker en om die reden gaat ze lekker een jaar langer naar groep 2. Ik en de juffen gelukkig ook, pleiten voor een emotioneel sterk kind. Ze bieden haar wel indien nodig groep 3 materiaal zodra ze zich zou gaan vervelen.
Dat was wat ze ook over onze dochter (van september) zeiden. Ze was zo onzeker...
In dat jaar is ze alleen maar onzekerder geworden. Twee jaar later is ze getest. Ze bleek hb.
Kijk uit wat je doet!
Nivea
23-03-2009 om 22:02
Beemer
Dat doet de school alleen bij problemen (grrrrr). Woensdagmiddag hebben we het 10 minuten gesprekje. Ik zal eens vragen naar de precieze hoogte van de scores. Misschien dat ik daar wat meer mee kan...
gabbertje
24-03-2009 om 10:50
Hier hetzelfde aan de hand (versnellen?!)
Hoi, we hebben hier hetzelfde aan de hand gehad. Dochter is net 5 (groep 1) en willen ze na de vakantie naar groep 3 doen. Er is al langer sprake van dat ze voorloopt en ze zijn bang dat ze zich volgend jaar gaat vervelen in de klas.
Cognitief en emotioneel zou ze het best aankunne, maar al haar vriendinnen zitten nu in groep 1, dat zou inhouden dat ze alleen van haar vriendinnenploegje naar groep 3 zou gaan en haar vriendinnetjes gaan naar groep 2.
Na overleg besluiten we om haar toch gewoon met de rest naar groep 2 te laten gaan en krijgt ze extra taken/ werkbladen etc om haar te blijven uitdagen.
Ik denk dat ook dat stukje best belangrijk is om mee te nemen.
Succes!!
Nivea
24-03-2009 om 21:40
Citoscores
Zoals gezegd, school doet niet aan doortoetsen als er geen problemen zijn. Citotoets voor groep 1 gemaakt. 3 fout en 4 fout, is dat een lage A?