Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
andrea2

andrea2

04-09-2009 om 10:19

Slordig hardop lezen

zoonlief (7, groep 5) leest al vanaf groep 4 AVI 8, thuis leest hij heel veel maar altijd in zichzelf.

Op school moet hij twee keer in de week hardop lezen, om te oefenen met zijn klasgenoten. Nu blijkt dat hij heel slordig leest. Hij verzint woorden, slaat soms hele zinnen over. Maar als er getoetst wordt op begrijpend lezen dan maakt hij geen enkele fout. Hij is een kei in taal, haalt eigenlijk altijd de hoogste scores.

Als ikzelf een tekst hardop lees merk ik dat ik het soms ook doe. Om zinnen prettiger te laten lopen. Of als er teveel details worden beschreven ;o)

Nu heeft zijn leerkracht gevraagd of ik meer met hem thuis wil oefenen en hem goed verbeter. Natuurlijk wil ik dat, maar ik merk dat het hem enorm frustreert als hij steeds wordt onderbroken/gecorrigeerd. Hij zegt dan "maar ik snap toch wat er staat mam" en dat is ook zo.

Ik vraag me dus af wat belangrijker is, dat een kind foutloos leest maar zichzelf frustreert, of dat hij prettig leest met hier en daar een improvisatie...

graag jullie mening :o)

groet,

Andrea2

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mamavogel

mamavogel

04-09-2009 om 11:08

Herkenbaar

Hier een dochter in groep 5. Ze leest op school avi 7 en maakt de zelfde fouten als jij beschrijft. Woorden overslaan of soms iets compleet anders lezen dan dat er staat. Soms leest ze een woord zoals stereo-installatie in een keer goed terwijl ze dan drie keer struikelt over een heel simpel woordje. Ze doet dit op school bij de leesmoeder maar ook thuis bij mij.
Het ene boek gaat wel beter dan de andere maar waar dat in zit weet ik ook niet want het is niet zo dat een makkelijker boek beter gaat.

Dus ik lees graag met je mee want ik weet ook niet wat ik hiermee aan moet.

Ook gehad

met dochter, al heel vroeg avi 7 en daarna heel lang blijven hangen omdat ze ook zo slordig las.
We hebben toen makkelijke boekjes gepakten die moest ze dan een kwartiertje hardop lezen zonder fouten. Ze las hier alleen in haar hoofd en dan maakte het niet uit als ze foutjes maakte, ze snapte het toch wel..tWas geen favoriete bezigheid van haar, hoor, hardop lezen. Ik heb dochter ook uitgelegd dat ze wel de tekst goed begreep maar dat het voor het lezen bij juf ans belangrijk was dat ze geen foutjes maakte. Omdat ze dan teveel fouten had om een avi omhoog te gaan. Dat scheelde wel maar ze leest nog steeds slordig( nu naar het middelbaar)als ze harop leest.

mar-ank

mar-ank

04-09-2009 om 14:34

Ja!

Mijn dochters hebben het ook. Ik heb hier afgelopen jaar al eens een discussie over gehad op school. Mijn jongste loopt in alles voor en krijgt allerlei extra werk. Maar daardoor doet ze niet meer mee aan het klassikaal hardop lezen. Thuis doen we dat ook niet, dus eigenlijk leest ze nooit hardop. Tot bij de AVI-toets. En die maakt ze dan ook eigenlijk altijd onder nivo. Vorig jaar (grope 4) beleef ze hangen in AVI 5, terwijl ze thuis met gemak boeken in AVI 8 leest. Maar niet hardop. Maar het verbaast mij niet, want lezen kan ze als de beste, maar hardop lezen is heel iets anders. Als ik zelf iets hardop moet lezen gaat het ook langzamer, en met meer fouten/vergissingen. Komt bij mijn dochter nog bij dat ze Selectief mutisme heeft, waardoor hardop lezen/praten sowieso al een opgave is.
Oudste dochter blijft hangen in AVI 9 (groep 6). Zat ook altijd al in het 'extra' groepje met begrijpend lezen (vooruit lopend dus), maar moest vorig jaar opeens met een groepje apart lezen bij een andere juf. Ik begreep dat eerst niet, maar dat kwam dus ook omdat ze moeite heeft met hardop lezen. Ik merk het zelf ook wel bij haar als ze eens iets hardop moet voorlezen. Volgens mij is het vooral slordigheid. Ook dat herken ik wel. Ik weet nog dat ik als kind altijd dacht dat de pop van Wiske (uit de strip) Sanuelleke heette. Pas toen ik een jaar of twintig was kwam ik er achter dat dat er helemaal niet stond, maar dat de pop Schanulleke heet! Al die jaren dus gewoon verkeerd gelezen, of eigenlijk niet meer echt gelezen na de eerste keer omdat je denkt dat je weet wat er staat.

Al met al maak ik me er dus niet echt druk over. Ik weet dat hun begrijpend lezen goed is, en dat vind ik belangrijker dan dat ze goed hardop kunnen lezen. Als ze er op school nog extra tijd in willen stoppen; prima. Maar ik ga er thuis niet veel aan doen, tenzij het zo uit komt. Beide dochters lezen veel en graag, en dat gaat voor mij boven alles; dat ze er lol in hebben.

Inge M

Inge M

04-09-2009 om 15:17

Opnemen?

Zou je zoon het leuk vinden als hij zelf het voorlezen opneemt, bijvoorbeeld van 1 bladzijde?
Dan kan hij het zelf terughoren en zijn eigen fouten ontdekken.
Het zou kunnen helpen om hem te laten beseffen dat hij zoveel fouten maakt.
En misschien daagt het opnemen hem uit om zo min mogelijk fouten te maken.

Je zou hem ook hardop kunnen laten lezen zonder te corrigeren. Liefst met de vinger bij het woord of met een strookje zodat hij elke zin leest. Zo went hij er misschien aan.

Maar als al dat oefenen niet helpt, dan zou ik me er niet druk om maken. Zolang zijn begrijpend lezen goed is, is het ook niet zo'n probleem.

Guinevere

Guinevere

04-09-2009 om 16:52

Is dat erg?

Hoe erg is het als een kind niet goed hardop kan voorlezen? Dat lijkt me typisch iets voor de lagere klassen, een vaardigheid waar je later niet al te veel meer mee doet. Ik heb wel eens ergens gelezen dat je voor voorlezen wéér een extra hersenstap moet zetten (oid), en sommige kinderen beheersen dat kunstje gewoon niet goed. Lijkt me zonde om er teveel energie in te steken.

Marie L

Marie L

04-09-2009 om 18:27

Sneller lezen dan oplezen

Wat je schrijft, is hier thuis ook zeer herkenbaar. Zou het er aan kunnen liggen dat hij sneller leest dan voorleest? Lijkt mij logisch.

Manja

Manja

04-09-2009 om 18:28

Het nut van goed hardop voorlezen is zeer beperkt

Het nut van hardop lezen vind ik heel beperkt. Ook het tempo lezen wordt volgens mij erg overschat. Liever iets rustiger en met eigen verzinsels en een goed begrip dan zuiver en snel lezen.
Mijn dochter, nu al middelbare school, werd enorm getraind in snel lezen in groep 5. Nou, in een mum van tijd had ze AVI 8 en een AA score bij de drie minuten test. Pas in groep 6 kwamen we er achter dat ze nog steeds heel snel las maar dat ze er niets van begreep. We hebben haar toen weer moeten dwingen langzaam te lezen.
Als de score voor begrijpend lezen goed is kunnen alle andere leesscores mij verder gestolen worden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.