Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Speciaal Onderwijs of Passend onderwijs op regulier?


Nee toch!

Zo komen de verhaaltjes in de wereld.
Je schreef ""Verder kan een kind sinds 2 maanden niet meer zonder instemming van ouders naar VSO gestuurd worden, dat weet je toch?"

Daar gaat die wetswijziging helemaal niet over. In het artikel staat "De wetswijziging versterkt de positie van ouders doordat er straks instemming van ouders nodig is op het handelingsdeel van het ontwikkelingsperspectief. De wetswijziging geldt alleen voor het handelingsdeel." en dat is al een beetje een politiek praatje, want in hoeverre er hier nu sprake is van een versterking van de positie van ouders, is mij een raadsel.

In de wet zelf https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-34446-A.html komt het woord 'instemming' niet eens voor. Daar heeft men het over 'overeenstemming'. Dat is nóg kilometers verder weg van toestemming.

Hoe dan ook: het gaat NIET over plaatsing op het VSO.

Li "Dat de zon van TS een boefje *was* lijkt me duidelijk,"
Aangenomen dat het over een boefje gaat dan is de kwestie nu dat hij naar het oordeel van DM zijn leven gebeterd heeft. De commissie mag niet zover terug kijken, meent ze.
Maar als ik haar eigen woorden moet geloven dan is het helemaal niet zo ver terug, namelijk nog dit schooljaar.
Bovendien behoudt ze zichzelf wel dat recht voor om ver terug te kijken. Hb zegt ze, want dat is op het bo gezegd. Hm... misschien vindt de commissie dat te lang geleden? Het is meer dan een jaar geleden, dat staat vast.

*zucht*

DMetje "Toch naar school gaan terwijl onderwijs geweigerd wordt en zelfstandig daar werken noem ik geen verzuim"
Uit #3 van je eigen hand "rest van het jaar 2 maanden thuis en een deel op rebound, zelfstudie want de meeste lessen hebben ze daar geen docenten voor"

In hoeveel bochten wil je je wringen en waarom? Wat denk je te bereiken?

DMetje

DMetje

26-06-2017 om 13:00 Topicstarter

Bochten?

Er staat geen informatie in het groeidocument van dit schooljaar, laatste aanvulling mei 2016? Hoe wring ik mij in bochten? Is een vaststaand feit. En de documenten kunnen best aangevuld worden met afgelopen schooljaar. Is dat een onredelijke vraag van ons aan school voor wij iets tekenen?

Ik verwacht zeker niet meer jou te overtuigen van feiten. Ik begrijp dat een IQ niet vaststaat voor je gehele leven maar zwakbegaafde leerlingen met een IQ van 60 hoeven ook niet jaarlijks getest om op school te mogen blijven toch? Er zit speling in maar ik neem aan dat een daling van 30 punten niet heel realistisch is. En omdat het IQ niet recent is vastgesteld is het meteen niet meer interessant om de hele periode van mei 2016 tot vandaag mee te nemen?

braam

braam

26-06-2017 om 13:08

verderop

Er was wel schoolverzuim, maar dat was geoorloofd verzuim (want kind was geschorst van school). Dus beetje verwarrend om het verzuim dan het hoofdthema te noemen in plaats van de schorsing.

Ik snap ook niet waarom die samenwerkingsverbanden per definitie een probleem zouden zijn, dat het bij voorbaat al vaststaat dat een school buiten het samenwerkingsverband te ver weg is. Soms is een stad 100km verderop sneller met de trein te bereiken dan een dorp 40km verderop waarvoor je met de bus moet en 2 keer moet overstappen, dus afstand zegt niet zoveel. En in de Randstad zijn best veel districten: woon je in Bunnik, dan heb je naast je eigen samenwerkingsverband opties in Amersfoort en Utrecht, dat is prima te bereizen voor kinderen, gebeurt ook best veel.

Het leek mij een goede tip, beetje verderop kijken. Vaak liggen scholen die wat makkelijker zijn met het aannemen van kinderen wel redelijk bereikbaar, omdat ze zich richten op een wat grotere regio.

Ander loket

"Er staat geen informatie in het groeidocument van dit schooljaar, laatste aanvulling mei 2016? Hoe wring ik mij in bochten? "
Er is geen gesprek met je te voeren. Je springt van de hak op de tak. Je gaat nooit in op wat er gezegd wordt. We hadden het even over verzuim, niet over een groeidocument.

IQ testen, ook die van zwakbegaafde leerlingen, zijn na 2 jaar niet meer geldig.
En ja, een daling van 30 punten kan.

Maar eigenlijk denk ik dat het daar allemaal niet om gaat.
Waar het wel om gaat, staat in de rapportage van de toelaatbaarheid commissie.
Nu hoef je die niet 1:1 te kopiëren. Maar ik vraag me wel af of je begrijpt wat er staat.

Jouw kind is gekenmerkt als een niet te handhaven leerling (storend gedrag in de klas) die onvoldoende schoolvorderingen maakt. De school heeft zich handelingsverlegen verklaard. De problematiek was voor de school zo groot dat de leerling naar andere voorzieningen is geplaatst in afwachting van een nieuwe leerplek.

Als buitenstaander zie ik, ook door jouw houding en je beroep op de hoogbegaafdheid van je kind, een inmiddels bijna klassiek voorbeeld van een leerling die thuis komt te zitten zonder onderwijs. Voor die leerlingen zijn op dit moment allerlei speciale trajecten. Ook trajecten die buiten de gewone paden gaan. Dus inderdaad mogelijk een auti-klas voor een niet autistisch kind. Die ene klas bijvoorbeeld met andere hoogbegaafde leerlingen?

Zeker weten doe ik het niet. Ik denk dat het goed zou zijn als iemand je het hoe en wat uitlegt. Maar ik krijg de indruk dat je je niet erg toegankelijk opstelt dus dat men al snel geneigd is je door te verwijzen naar een ander loket.

Ik zou je zoon naar die VSO school in de buurt laten gaan. Kijk maar hoe het daar gaat. Hij kan ondertussen en zoveel hij wil online van alles leren. Ook wiskunde. Als hij werkelijk hoogbegaafd is dan heeft hij de school niet nodig en kan hij ook na zijn 20e nog eens beginnen met formele diploma's halen.

Hoe komt dat nou?

Braam:"Er was wel schoolverzuim, maar dat was geoorloofd verzuim (want kind was geschorst van school). Dus beetje verwarrend om het verzuim dan het hoofdthema te noemen in plaats van de schorsing."
Dit klinkt zo onvolwassen. "Hij begon"
Daar gaat het toch helemaal niet over? Of een kind nu thuiszitter wordt omdat een school verzaakt of omdat het kind niet verschijnt, verandert toch helemaal niks aan het feit dat het kind thuis zit?

In het dossier van deze leerling staat schoolverzuim.

"Ik snap ook niet waarom die samenwerkingsverbanden per definitie een probleem zouden zijn,"
Dan snap je niet hoe passendonderwijs werkt.

Waar vroeger scholen in een wijk of gemeente met elkaar afspraken maakten over leerlingen die over wilden stappen van de ene naar de andere school, doen nu alle scholen binnen een samenwerkingsverband dat. Voor het overige zijn er verdomd ingewikkelde financieringsregels tussen scholen en samenwerkingsverbanden. Scholen zijn niet happig op leerlingen van buiten hun samenwerkingsverband.
Waar je vroeger door die afspraken niet zo makkelijk een andere school dichtbij kon vinden, is nu het vinden van een andere school (buiten het samenwerkingsverband) ingewikkeld.

Dat begint trouwens al met het achterhalen van het samenwerkingsverband van de school.

Overigens heb je wat 'ver weg' betreft wel gelijk, maar TS is niet zo flexibel.

Wel of niet hoogbegaafd?

Grappig dat aan de IQ wordt getwijfeld. Hier was de test ook net verjaard. De hoogaangeschreven psychiater legde uit dat normaal een IQ niet zo fluctueert. Toch was de uitslag met 15 verhoogd.
Bij analyse van de vorige test zag ze aanwijzingen waardoor aan die eerdere afname getwijfeld mocht worden.
Bij navraag bleek men in de eerdere afname geen oog te hebben voor het welbevinden van de client.
Stress kan een IQ-test zwaar beïnvloeden. Maar dan is de uitslag niet representatief.

Toen we de school op de hoogte brachten van deze informatie reageerde de school ongemakkelijk: ' Oh, dan hebben we een groter probleem'. HB lijkt soms een vies woord. De meesten gaat het boven hun pet.

Soms lijkt het verstandig om de term HB maar niet te noemen. Helemaal niet als de werkhouding een ander beeld laat zien. De bo- school van DMetje heeft toendertijd het advies vwo gegeven. Daar kan men meer mee want dat is tot stand gekomen op basis van cito's en observatie in de klas.

vinnie

vinnie

26-06-2017 om 23:33

Rebound

Helaas geen tips.
Wil alleen aangeven dat rebound hier ook vaker ter sprake is gekomen. En dan heb je het hier echt over braafste kind vd klas zo niet school.
Puur om van kind af te zijn. Want hier was geen goed alternatief voor hem voorhande.
Rebound werd dan altijd voorzichtig, aarzelend benoemd. Waarbij wij ouders vragend aangekeken werden. Op onze reactie werd dan wel altijd bevestigd dat het inderdaad geen geschikte plek voor hem was....Zouden wij hier minder negatief over hebben gedacht dan hadden we vast ook een andere reactie weer gehad van school. Ze proberen het gewoon. Maakt niet uit, als de verantwoordelijkheid over dit kind maar doorgegeven kan worden. Er van af.

vinnie

vinnie

26-06-2017 om 23:36

correctie

Kan goed zijn dat verantwoordelijkheid voor kind niet overgedragen wordt aan een voorziening als rebound, dat weet ik niet. Maar het staat school dan toch weer goed, als er actie wordt ondernomen.

Nieuwe bron?

Als het goed is heeft elk samenwerkingsverband een procedure voor het (al dan niet tijdelijk) herplaatsen van leerlingen. De school en het samenwerkingsverband moet zich aan die procedure houden.
Het is dus goed om die procedure te achterhalen.

Door passend onderwijs is de globale financiering van onderwijs gewijzigd. Voorheen was speciaal onderwijs apart gefinancierd. "Moeilijke gevallen" konden zo via een verwijzing naar het SO eenvoudig van het budget van de school verdwijnen.

Tegenwoordig zit het allemaal in het budget van het samenwerkingsverband. Binnen het samenwerkingsverband bestaat er iets als een quotering. Scholen die veel verwijzen moeten meer bijdragen aan het samenwerkingsverband.

Mogelijk zijn reboundvoorziningen en overige die mede gefinancierd worden uit het budget van Jeugdzorg daarop een uitzondering. Als dat zo is dan ontstaat er een logische beweging: scholen proberen het kind eerst meegefinancierd te krijgen door Jeugdzorg.

Li

Li

27-06-2017 om 12:32

Hè bah

Dat zou best kunnen inderdaad, M. Lavell. Ik vroeg me al af waarom scholen zoiets krankzinnigs voorstellen als rebound voor een brave broeder met alleen maar een beetje autisme. Maar dit is een nare, maar wel plausibele verklaring. Kind weg, geld voor passend onderwijs bespaard, dus waarom niet?

Kalmte

Begrijpen wat een school beweegt helpt bij het kalm blijven. Dan wordt het minder op de 'man'. Eerder een zielige vertoning van zakelijke belangen zoals besparing of imagobehoud en de inspectie een beeld kunnen voorspiegelen hoe professioneel en deskundig ze zijn. TS gaf al aan dat de school zwak presteerde.

Het is moeilijk om niet mee te gaan in de emotionele achtbaan. Begrijpen wat een ander bezielt, houd je scherp.

Die andere route

Li "Ik vroeg me al af waarom scholen zoiets krankzinnigs voorstellen als rebound voor een brave broeder met alleen maar een beetje autisme."
Het is niet alleen maar een krankzinnig voorstel.
Het pas in de hernieuwde aandacht voor het voorkomen van thuiszitters. Daar is óók extra geld voor.
Bovendien werd het speciaal onderwijs vroeger gedefinieerd door subsidiewetgeving (clusters). Nu worden cluster 3 en 4 gedefinieerd door de samenwerkingsverbanden.

Het is dus niet helemaal zo simpel als stellen dat type zus of zo helemaal niet bij de leerling past. Dat zou door speciale trajecten (thuiszitters) of herdefiniëren ineens toch wel zo kunnen zijn.

Het is daarom belangrijk om de regels van het samenwerkingsverband te kennen.

Li

Li

27-06-2017 om 15:09

Interessant

Toen ik een probleem had, stond er nog niets op de website van het samenwerkingsverband. Nu wel. Maar nog steeds is er niets bij dat passend geweest zou zijn voor mijn zoon. Alles wat hij nodig had was duidelijkheid in huiswerk opgeven en dat bood de school niet. Nog steeds niet trouwens, maar hij kan het nu zelf.

Zou de beoogde voorziening voor TS niet eerder Transferium zijn? Dat zou nog wel perspectief kunnen bieden, aangezien het voor max 6 maanden is. Als ze tenminste helpen een school in de buurt te vinden nadat de leerling daar klaar mee is.

Laat dat los

Li:" Maar nog steeds is er niets bij dat passend geweest zou zijn voor mijn zoon"
Passend onderwijs gaat niet over 'passend voor de leerling'.
Het is passend voor de school, voor de organiseerbaarheid van het onderwijs in het algemeen.

"Zou de beoogde voorziening voor TS niet eerder Transferium zijn?"
Alleen als dat de school en het samenwerkingsverband past. Nu zij daar zelf niet mee gekomen zijn mag je aannemen dat het de school niet past.

DMetje

DMetje

01-09-2017 om 18:08 Topicstarter

Transferium klinkt interessant

Ik kende het niet dus hebben het nog niet besproken. De vraag is of school hier aan mee wil werken.

Letterlijke bewoordingen van school (na voorstel VAVO via huidige VO) dat hij van school af moet omdat hij lang genoeg op de onderwijsresultaten gedrukt heeft. Ze hebben duidelijk aangegeven van de zorgplicht af te willen. Ze willen hem zsm uitschrijven.

Onderwijsresultaten op de Havo willen ze graag omhoog zien, snap ik best met een slagingspercentage van 68% en het predikaat zwak van de inspectie. Al denk ik dat het nivo van ondersteuning en onderwijs daar een grotere rol in moet spelen dan het wegsturen van leerlingen.

Bij de gang naar Transferium is het uiteindelijke doel een terugkeer naar de huidige school. Dat is iets wat school nadrukkelijk weigert. Hij is daar niet meer welkom is ons gemeld. En dat met "gedragsproblemen" bestaande uit een keer of wat te laat komen en een paar keer uit de les gestuurd te zijn vanwege praten of huiswerk niet gemaakt.

Ik heb dus een poging tot inschrijving gedaan bij de enige VSO in de stad. Die geven aan dat er nog geen aanvraag TLV is gedaan door school. Tevens zit de klas waar hij dan heen zou moeten helemaal vol.

Kortom, we hebben nu de scholen beginnen geen school voor onze zoon. Niemand is bereikbaar op oude school of bij Samenwerkingsverband. Ook de leerplichtambtenaar niet. Maandag begint school, ik hoop dat we dan een onderwijsplek voor onze zoon kunnen vinden. Zonder nieuwe school ook geen uitschrijving is de wet meen ik, wat mag ik maandag van school verwachten?

Over de gedragsproblemen is overigens niet meer gesproken buiten het feit dat de gastschool en Rebound aangegeven hebben daar niets van te zien. De enige punten op tafel zijn nu de cijfers en de moeite met planning en organisatie. Hij kreeg in de afsluitingsbrief van gastschool mee dat hij een rustige leerling is in de klas en goed contact heeft met klasgenoten en docenten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.