Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Hillie

Hillie

16-10-2008 om 09:21

Spelcomputers op school?

Ik ben erg nieuwsgierig hoe jullie hierover denken:

Mijn zoon (9 jaar) heeft sinds kort een Nintendo DS. Over het gebruik daarvan hebben we thuis duidelijke afspraken gemaakt(hoe lang hij mag spelen).
Hij mag de DS niet mee naar school nemen. Nu zijn er kinderen die hun DS wel mee naar school meenemen. In de pauzes mogen ze daarop spelen. Soms mogen ze op vrijdag middag in de klas op hun DS spelen. Ik vind dat, met name het laatste, dus echt van de gekke! Mijn zoon wil nu dus net als zomige klasgenoten zijn DS mee naar school. En het mag niet van mij. 1)Ik vind dat school geen plek is voor dergelijke spelletjes, ik vind het ook van de leerkracht een zwaktebod naar de kinderen toe om ze in dekals te laten. Laat de kinderen iets creatief doen als er tijd over is! 2)Daarnaast zijn er ook kinderen die niet zo'n spelcomputer hebben en ook naar die kinderen vindt ik het niet netjes. en 3)spelletjescomputers zijn duur, (een DS kost al 140 euro). Zlk duur speelgoed hoort niet thuis op school, stel je voor dat er its zoek raakt of kapotgaat.
Ben ik nou gek, of zijn er meer die zo'n spelletjescomputer niet op school vinden thuishoren?

Hillie

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
maan.

maan.

16-10-2008 om 10:19

Niet op school

Ook ik vind dat die dingen niet op school horen.

Hier op school hele duidelijke afspraken: neem je waardevolle spullen mee zoals nintendo of mobieltje, kun je afgeven bij de leerkracht zodat ie in afgesloten la kan worden bewaard (tenzij je liever uit je tas laat jatten). In geen geval mag je ze zelf in de klas bij je hebben.

Laatste middag voor zomervakantie doen ze normaal een uur spelletjes, vorig jaar vroeg er iemand of er ook nintendo's mee mochten en tot mijn grote verbazing mocht dat (eenmalig, werd er wel bij gezegd). Ik vind dat je dan net zo goed thuis kunt blijven maar oké. Dochterlief wilde wel-niet-wel-niet nintendo meenemen, zat echt te dubben, heeft hem uiteindelijk niet meegenomen naar school, gelukkig. De meesten namen de nintendo's trouwens niet mee..

Wel op school

1. niet alle kinderen kunnen creatief zijn of willen dat.
2. Er zijn altijd kinderen die iets hebben wat anderen niet hebben, of het nu gaat om dure kleding, dure sporten, sjieke knikkers of een DS.
3. Ja, ze zijn duur, maar als mijn zoon zijn DS mee naar school neemt dan weet ik (en hij ook) dat er een risico aan zit.

Mijn zoon heeft PDD-nos. Door zijn DS krijgt hij makkelijker contact met andere kinderen in zijn klas. Spelletjes bespreken, problemen. Onderling kunnen ze poppetjes uitwisselen, samen spelen. De DS is niet te vergelijken met de eerste grote grijze gameboy ooit, waarmee je alleen in de weer was.
Behalve gewone spellen zijn er voor de DS ook leerzame spellen te krijgen (Sokoban, brain trainer enz).
Een DS hoeft niet in de klas, tijdens lessen, maar mag wel buiten, of tijdens pauzes binnen (als het regent)

Maar ik ben het met je eens dat het niet iedere dag, iedere pauze, prijs moet zijn op school. Maar met verbieden ben ik het dus niet eens.

Jolijt

Jolijt

16-10-2008 om 11:12

Alleen op

speelgoeddag mag bij ons de DS mee. Maar dan lijkt het ook wel een Nintendo-fabriek....
In de pauze zou ik het niet goedvinden.

Als school er geen probleem mee heeft

dan kun jij als ouder er geen probleem van maken dat mijn kind er wel een bij zich heeft.

Jij bent niet verplicht om jouw kind er eentje mee te geven. Dat is jouw keuze.
En ja, een DS kan een goed iets zijn om contact te maken met anderen.
Natuurlijk is het fijner als hij gewoon met andere kinderen kan spelen, balletje trappen of zo, maar wat als de andere kinderen hem niet erbij willen hebben? moet hij dan maar ergens stilletjes in een hoekje gaan zitten voor zich uit te staren?

Of mag ik jouw kind verplichten om met mijn kind te gaan spelen? Ook al wil jouw kind dat niet?

juno

juno

16-10-2008 om 14:24

Belachelijk!

Niet normaal dat een school dit toestaat! Kinderen horen met elkaar te spelen inplaats van achter zo'n ding! Belachelijk!

Re anneke

School heeft niet gezegd dat het niet mag. Mijn zoon komt van een school waar hij iedere dag met de bus naar toe moest. (minstens 1 uur enkele reis). De meeste kinderen in die schoolbus hadden een DS of iets soortgelijks. Nu gaat hij naar een gewone basisschool. Hij is dus gewend om zijn DS mee te mogen nemen naar school. Heeft dat (soms) ook gedaan op zijn huidige school. DIt heeft er niet tot geleid dat andere kinderen ook massaal hun DS gaan meenemen. Sommige kinderen nemen een DS mee, de meeste kinderen niet.

Na een enkele keer is voor de "niet-DSende-kinderen" de nieuwigheid ervan af en rennen en spelen ze gewoon.
Voor sommige kinderen is het een leuke, betere manier om de pauze door te brengen. Beter dan ergens op een bankje te zitten en te kijken hoe de andere kinderen spelen, waar je toch niet aan mag/kan/wil meedoen.

Ik stimuleer mijn kind niet om de DS mee te nemen. School verbiedt het niet. Andere ouders mogen zich verwonderen, verbazen, maar mogen niet school op leggen wat mijn kind wel of niet mag. Dat is aan school.

Zou school het meenemen van de DS verbieden, oké. Maar niet omdat een of andere moeder er een probleem mee heeft.

Wilma

Wilma

22-10-2008 om 16:05

Hier

mogen ze de DS niet meenemen naar school. Máár 't mag alleen wel op de juf haar verjaardag (groep zeven). Geen idee wanneer dat is, maar de kinderen verheugen zich er nu al op.

Groetjes, Wilma

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.