Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
niem

niem

15-01-2018 om 19:30

spelling en pta's atheneum

Weet iemand of er voorschriften bestaan voor de spelling bij Pta's Nederlands? Of er een maximum percentage is dat afgetrokken mag worden bij een opdracht waar niet spelling centraal staat? Ik kan wel vinden dat bij het cse maximaal 10% mag worden afgetrokken. Bestaat zoiets ook voor het pta? Ons kind heeft namelijk 6 volledige punten aftrek gehad voor spelling en grammatika. Dramatisch slecht gedaan natuurlijk door kind maar de opbouw en de inhoud van de geschreven tekst waren prima. Dat is ook door docent bevestigd.

Per school verschillend

De pta wordt door de school/vaksectie zelf opgesteld
Er zijn geen algemene regels.

Tentamen of werkstuk

Inderdaad geen landelijke regels.

Ik vind het wel heel erg uitmaken of het een op school gemaakt tentamen is, of een thuis gemaakt werkstuk. Bij een werkstuk heeft de leerling alle gelegenheid om het door computer of medeleerlingen laten checken, dan mag je best hoge eisen stellen aan de verzorging.

In mijn eigen herinnering was de maximale aftrek bij de meeste Nederlandse tentamens hetzelfde als bij het CSE.

Als het niet vastgelegd staat in het PTA (ook geen beoordelingscriteria) lijkt me dat een kwalijke zaak, dan is het maar de vraag of alle docenten daar dezelfde lijn in trekken. Is er een bezwaarprocedure en wordt door een andere docent bij betrokken?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.