Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Even een nick

Even een nick

18-10-2011 om 15:13

Spoed. vanavond naar de mentor op gesprek

(even een nick voor het geval de mentor zelf ook op OOL zit)

Ik moet vanavond op gesprek naar de mentor. Mijn kind (tweede v.d. HAVO) doet het op zich prima, alleen de eerste tussenstand was niet briljant. Sommige vakken nog maar één toets gehad en tja, als je die verknald hebt, dan staat dat slechte cijfer dus op je rapport.

Nou is kind zelf niet zo te spreken over deze mentor en ons eigen gevoel over haar was ook niet zo geweldig na de intro-avond.
Ze dendert maar door en hoort jouw vragen bijna niet (althans, dat was op die avond zo, misschien valt ze nu wel mee). Ook vond kind vorig jaar dat vak heel leuk (andere leerkracht), maar nu nu zei 't geeft, gaat 't helemaal niet meer en vindt kind er geen bal meer aan.

Heeft iemand tips wat ik kan vragen of hoe ik me niet laat overvoeren met gepraat van haar ?

Ik heb niet echt duidelijke vragen, dus een paar dingen op papier zetten, zover was ik al. Ik zou graag willen weten hoe kind het doet in de klas, maar voel nu al dat ik in de verdediging wil schieten, terwijl dat misschien helemaal niet hoeft.

Iemand ? 'k Moet er vanavond na achten zijn ...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Luisteren

Ik zou eerst even horen wat de mentor te melden heeft, misschien valt het wel mee. Met luisteren krijg je in elk geval een beter beeld en je kunt er altijd later nog op terug komen. En als je denkt dat mentor geen goed beeld heeft van je kind in de klas zou ik al helemaal niet direct uit de bocht springen. Eerst even luisteren en veel O zeggen. Verdedigen op voorhand is een zwaktebod denk ik.
Per slot hoor je de informatie ook maar van 1 kant, je kind.

Punten

Zet de punten waar jouw kind moeite mee heeft op papier. Formuleer ze niet iets als een manco van leerkracht maar als iets wat je kind moeilijk vindt (bijv kind heeft moeite met vragen onthouden en wil ze graag stellen op het moment dat het onderwerp ter sprake is. Anders vergeet hij vragen. En dat gebeurt: wat zou een manier zijn om dat voor te zijn?). En als je vooral vragen heb nav haar verhaal, stel veel waarom vragen. Misschien helpt het om -als ze zo'n verhalen verteller is- heel kort wat steek worden op te schrijven bij stukken waar je nog wat meer van wil weet. En zeg ook gerust dat het veel informatie is en of je er binnenkort op terug kan komen. En misschien ook de vraag waar zij denkt dat kind nog wat steun, hulp oid in kan gebruiken.

Even een nick

Even een nick

18-10-2011 om 17:39

Alvast bedankt

Jullie helpen me al even om het voor mezelf niet zo op te blazen. In mijn hoofd zat ik al in de verdediging, hoezeer ik ook tegen mezelf zeg dat ik dat niet wil gaan doen.

Ik ga toch inderdaad maar wat steekwoorden opschrijven en dat laatste wat Judith-t schrijft, is ook een goede, wat zíj denkt dat kind nog aan steun kan gebruiken, dat schrijf ik ook even op.

(inmiddels is kind zwaar gefrustreerd en in tranen naar de gang gestampt omdat Duits niet wil lukken, moeilijk hoor).

Bedankt in elk geval en nog meer tips zijn welkom, 't is nog een paar uur voor ik erheen moet.

Karmijn

Karmijn

18-10-2011 om 18:25

Twee centen

Wij hebben wel wat aan de formule:
'Ik vraag me af, of er een manier is, waarop we er met z'n allen voor kunnen zorgen dat.....'
Het wil hier ook altijd goed helpen, als we samenvatten wat degene zegt en dan onze reactie erop geven.
Ik schrijf altijd een paar punten op, die ik in ieder geval gezegd wil hebben. Zodat ik die niet vergeet.
En ik weet toevallig dat de meeste leerkrachten zelf ook behoorlijk zenuwachtig kunnen zijn voor zulke gesprekken. Dat wil ook weleens helpen, die gedachte.
En misschien heeft het zin om e-mail contact met de mentor af te spreken. Soms kan dat heel zinvol zijn.

Even een nick

Even een nick

18-10-2011 om 19:12

Die twee centen gaan ook nog mee

Ook goeie tips, Karmijn, dankjewel, die neem ik ook nog mee.

Annet

Annet

18-10-2011 om 22:37

Hoe is het gegaan?

Ik heb voor je geduimd vanavond.

Even een nick

Even een nick

19-10-2011 om 13:23

Weer heel anders dan gedacht natuurlijk

Toen wij aan kwamen lopen, zagen we nog een stel ouders. Huh, hoelaat moeten jullie? Om dezelfde tijd. En toen bleek dus toen we in het juiste lokaal kwamen dat alle ouders van slecht-presterende kinderen daar moesten zijn.

Mentor gaf een korte uiteenzetting van hoe een kind je voor de gek kan houden met huiswerk, dus zeggen dat 't af is of leren met veel geluid om zich heen, etc. Allemaal dingen waar we op moesten letten. Ook nog een voorbeeld van een gezin waar de ouders alles met beeld of geluid hadden afgepakt van het kind en bij voldoendes zou het kind de dingen kunnen terugverdienen.

En toen vroeg ze of we nog vragen hadden.

Huh ?

Gelukkig waren er wat ouders die een goed balletje opgooiden met goede vragen en met algemenere dingen en vooral ... niet zo negatief. Zij, de mentor, zei ook steeds dat HAVO-leerlingen natuurlijk (?) alles belangrijker vinden dan huiswerk, dat ze voortdurend op MSN en Hyves zitten, enz. Ik zat me eerlijk gezegd daar lichtelijk over op te winden.

Nou ja, nav wat vragen of opmerkingen van ons heeft ze wel wat dingen opgeschreven die ze mee zou nemen naar de lerarenbespreking. Een voorbeeld is huiswerk op het bord schrijven en niet op het laatst nog even roepen dat ze dat en dat hoofdstuk moeten leren en opdracht drie tot en met zeven moeten maken. Nee, duidelijk op het bord.

En zo gingen alle ouders (denk in totaal de ouders van een kind of acht ofzo) weer weg met een wat vreemd gevoel. Op één na alle ouders dachten dat het een één-op-één gesprekje zou zijn, dus echt over jóuw kind en allemaal waren we dus nu wat overvallen.

Op zich was de bedoeling van haar wel goed (samen bedenken waar we de kinderen mee kunnen helpen of zoiets ), maar toch, ik weet nog niet zo goed wat ik ermee moet en hoop er maar het beste van.

Bedankt voor alle tips, ik was goed voorbereid ... alleen verliep het totáál anders.

Evanlyn

Evanlyn

19-10-2011 om 15:12

Rare toestand zeg!

Misschien zou je toch eens moeten gaan praten en dan het evrhaal houden dat je in gedachten hebt? Of zeg je: laat maar, aan deze mentor valt toch geen eer te behalen?

Fiorucci

Fiorucci

19-10-2011 om 16:41

Ja vind ik ook

Hoppetee, bellen voor een persoonlijke afspraak. Ik zou nu niet zeggen: Laat maar, want dan geef je je kind het gevoel dat je het opgeeft. Want als je wel gaat, en het wordt toch een lastig jaar, dan heeft je zoon in ieder geval wel het idee dat jij doet wat je kan. En precies dat maakt het jaar dragelijk, hij staat niet alleen.

een ouder

een ouder

20-10-2011 om 12:33

Mailen

kun je de mentor geen mailtje sturen en daarin zetten wat je kwijt wilt?

Massi Nissa

Massi Nissa

20-10-2011 om 13:10

Op het bord

Ik val lichtelijk van mijn stoel nu ik uit jouw bericht begrijp dat er nog docenten rondlopen die huiswerk uitsluitend mondeling opgeven. Hallo, in elke klas zitten tig kinderen die visueel ingesteld zijn en de boodschap missen als die alleen auditief wordt gegeven. En wordt het bij de school van jouw kind niet eens tijd dat ze zich aan de 21e eeuw aanpassen en het huiswerk gewoon via Magister op het ELO zetten?
Groetjes
Massi

Marjolein

Marjolein

21-10-2011 om 08:41

Heel anders....

Ja dat is zo vaak, dat je naar school gaat met een bepaald doel en dat het heel anders verloopt. Ik zou zeker een persoonlijke afspraak maken.
Vanmiddag heb ik zelf eindelijk een persoonlijke afspraak, maar ook dan verloopt het vaak anders dan verwacht.
En heel herkenbaar, bij ons op school hebben ze een electronisch systeem voor huiswerk, maar de meeste leraren gebruiken dat niet. Alleen voor toetsen is het verplicht. Dus bij de rest gaat er vaak iets mis bij mijn zoon.

Even een nick

Even een nick

21-10-2011 om 09:26

Even wat nachtjes over geslapen

Inmiddels van de eerste verwondering bijgekomen en ook nog met kind gepraat over wat er allemaal gezegd was. Kind gaf ook aan dat deze mentor beslist niet iemand was waar kind snel naartoe zou gaan. Dat dacht ik al.

Ik laat even de herfstvakantie er overheen gaan, die is bij ons komende week, en dan mail ik de mentor toch eens even. Om even te horen hoe ze vindt dat mijn kind het doet, wat voor indruk ze heeft, enzovoorts. Mocht dit dan nogsteeds een onbevredigd gevoel geven, dan mail ik de manager (ben even het woord kwijt) van de onderbouw, dus een stapje hoger dan de mentor, gewoon omdat dit wel een toegankelijke vrouw is en zij misschien begrijpt waar wij tegenaan lopen.

Bedankt voor al het meedenken, ik heb er veel aan gehad!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.