Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
amk

amk

14-09-2009 om 11:33

Sportochtend en bso: kind wordt niet opgehaald.

ja, nog niet eens begonnen op school en hier al een vraag.

Dochterlief blijkt in haar 2e schoolweek al de jaarlijkse sportochtend te hebben. Dit is aan de andere kant van de stad. 's Middags moet ze naar de BSO. Zowel haar vader als ik kunnen die dag geen vrij nemen. (Buitenlandse Minister laat je niet zo maar staan, en ik ben bijna door mijn verlof uren heen en moet de vakantie's nog uitzingen) Andere ouders ken ik natuurlijk nog niet na 2 weken en achterwacht is ook niet beschikbaar.

De BSO geeft (naar mijn idee terecht) aan dat ze niet van die lokatie kan worden opgehaald om logistieke redenen.

Moet de school zorgen voor vervoer naar de afgesproken locatie zodat onze dochter toch naar de BSO kan?
En hoe doen andere scholen dit.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
*Twinkel*

*Twinkel*

14-09-2009 om 11:44

School

Hier zorgt school dat de kinderen weer terug komen op school en daar kunnen ze worden opgehaald door de BSO.

Hanne.

Hanne.

14-09-2009 om 12:03

Hier zelfde

Hier speelt het zelfde probleem, ben dus erg benieuwd naar het antwoord (heb vorig jaar verplicht een dag vrij moeten nemen)

Alles vanaf school

Hier starten en eindigen alle activiteiten vanaf school. Dus kinderen gaan gezamelijk naar sportterrein, en gezamelijk weer terug. Daar worden ze opgehaald door ouder of BSO.
Bij hoge uitzondering mogen kinderen van groep 7/8 zelfstandig gaan, maar dan is er eerst een brief naar de ouders die toestemming moeten geven.
Sportterrein ligt hier overigens ook ver van school. Maar de wandeling erheen is ook sport.
Als het sporten zijn die buiten schooltijd plaatsvinden ( b.v. schoolvoetbaltoernooi) moet je zelf wel halen en brengen. Maar dat is dan ook geen klassikaal verplicht gebeuren. Sportochtend is verplicht, onder schooltijd, dus vervoer is ook de taak van school. Organiseert jouw school ook schoolreisjes waarbij je kind door de BSO bij de Efteling moet worden opgehaald? ( geintje)

amk

amk

14-09-2009 om 13:22

Opstandig

door OO wordt ik af en toe wat opstandig in dit soort situaties. Zal ik voor die dag ook eens VSO afgaan nemen? Want naar school worden ze wel gebracht, maar naar de sportlocatie niet denk ik........

Ik heb een bericht naar school gestuurd, maar nog geen reactie. Maar op 22 september is er nog een ouderavond en daar kaart ik het ook aan als ik nog geen antwoord heb.

Tinus_p

Tinus_p

14-09-2009 om 13:43

Stokpaardje van mij (half ot)

Dit is dus de reden dat ik vind dat school en BSO moeten fuseren tot 1 organisatie.

Minet

Minet

14-09-2009 om 13:46

Tinus

Nee, fuseren lijkt me rampzalig voor alle partijen, maar heel duidelijke afspraken maken moet wel! BSO is gewoon altijd open zodra er geen verplichte les/schooltijd meer is. Zo zou het in mijn ogen moeten, en zo gaat het ook in veel gevallen al, maar helaas nog niet overal.

Tinus_p

Tinus_p

14-09-2009 om 13:50

Minet

Minet:
"fuseren lijkt me rampzalig voor alle partijen,"
Waarom (oprechte belangstelling)?

Hanne.

Hanne.

14-09-2009 om 14:10

School dicht -bso open

Als de school dicht is is de BSO open is de situatie die bij ons geldt.

Helaas heb je daar geen donder aan als je kind 3 km van de BSO moet sporten. De BSO haalt en breng (bij ons) nl alleen van en naar school.

amk

amk

14-09-2009 om 14:22

Niet de discussie

maar ik ben wel voor het zweedse systeem. Opvang, school, clubjes allemaal bij elkaar. En JOEGHEEE, dat vindt deze opvang organisatie ook. Kinderen krijgen dus ook tussen de middag een warme maaltijd, ze zijn van 7 tot 7 open voor kinderen van 0 tot 12. 1x per week zwemles of sportclub geen probleem, ouders moeten dan de wedstrijden of lessen van het weekend voor hun rekening nemen. Kinderen aanwezig tussen 6 en 7 of 7 en 8 krijgen een broodmaaltijd. Echt ideaal. En daarbij ook nog vakkrachten beweging, muziek etc.

Maar daar ging mijn vraag niet over.

Ble

Hier heb ik ook een hekel aan. Regel het als ouder maar weer. Als het echt maar dan ook echt niet anders kan wil de school wel inspringen hier. Maar dit jaar heeft de BSO de kinderen van de sportlokatie opgehaald omdat het er zoveel waren . Dus dit jaar zijn we er makkelijk vanaf gekomen op naar volgend jaar....

amk

amk

14-09-2009 om 15:10

Reactie van school (mirjam nog een goed advies?)

en idd ik moet zelf maar voor vervoer gaan zorgen.
Wat is nu een slimme aanpak?

Ik ben namelijk geneigd idd te gaan vragen of mijn werkgever de gemiste werkuren bij hun mag declareren.
Maar dat lijkt me niet zo handig als eerste reactie.
Wat dan wel.

Asa Torell

Asa Torell

14-09-2009 om 21:00

Oooo grrr

Lekker begin zeg! Ik zit me hier plaatsvervangend op te winden voor je.
Volgens mij (maar daar weet Miriam zeker meer van) kun je zeggen dat je kind niet mee mag doen aan zo'n sportdag en moeten ze dan een vervangende les aanbieden.
Is het trouwens onbespreekbaar bij jouw werk dat je s avonds thuis uren inhaalt? (stukken lezen of schrijven oid?). Desnoods als de school niet overstag gaat en je het toch wilt regelen voor je dochter. Of deze BSO middag ruilen voor een andere?
Bij onze school nemen ze de kleuters weer mee terug, de sportlocatie is ook niet zo ver weg. Iha. wordt er erg goed op aansluiting gelet: als de school eens eerder uit is of een dag roostervrij heeft, is de BSO ook altijd op de hoogte en kun je je inschrijven voor die extra uren. Mijn lichte ergernis is dan weer dat de meeste ouders toch vrij nemen of iets onderling regelen omdat ze het sneu vinden als hun kind bijna alleen op de BSO is... met als gevolg dat mijn kind dus altijd bijna alleen op de BSO is op zulke dagen en dat ze ook regelmatig niet doorgaan.

Stom

Het is stom van school. Het is even wat geregel voor school, maar echt te doen, om de sportdag op school te eindigen. Wij doen dat al jaren (met fietsouders voor de bovenbouw en auto-ouders voor de onderbouw, is even wat geregel, maar het lukt altijd).
Wat ik ook niks vind, is je kind niet mee laten doen. Dat is namelijk echt niet leuk voor je kind. Je zet wel een punt neer, en misschien verandert er dan ooit nog eens wat....(?). Maar ik zou daar mijn kind niet voor gebruiken. Kaart het eens aan in de OR?

amk

amk

14-09-2009 om 22:07

Niet onbespreekbaar

maar ik werk al zo veel avonden thuis of op het werk omdat het kdv slechts van 8 tot 6 open is. Zowel mijn leidinggevende als ik werden al blij van meer vaste werktijden. Avonden werk ik vaak om de uren te compenseren. Ook in de weekenden dat ze bij haar vader is werk ik vaak.

Ik ben dan al vanaf 21 september aan het gochelen met uren thuis, verlof etc want pas vanaf 1 oktober BSO.
Niet laten gaan lijkt me ook niet goed voor het wenproces.

Ik heb nog geen contact met de ouderraad, maar al meer als genoeg om me daar mee te gaan bemoeien. Dat heb ik ook aangegeven bij de inschrijving van dochterlief. En de directeur was daar heel blij mee.

Ik wacht even af of Mirjam nog een slimme zet heeft.

NN

NN

15-09-2009 om 11:25

Welke dag?

Op welke dag is de sportochtend, woensdag?
Ik vind het echt bezopen dat de school gewoon zegt dat je als ouder je kind moet ophalen. Hoe hebben ze dan geregeld dat de kinderen bij het sportterrein komen? Als ik het goed begrijp is je dochter nog maar net 4 jaar, je komt net binnen op zo'n school en ik neem aan dat dat voor veel andere ouders ook geldt, dat zal een mooie verkeerschaos worden als alle ouders hun kinderen komen ophalen. Da's ook nog eens zo veilig...
Tja, wat een gedoe gelijk al aan het begin van dochters schoolcarriere. Geen echte tips, behalve dan dat ik je sterkte wens bij de info-avond. Maar het lijkt me, dat er meer ouders zijn die hetzelfde opvangprobleem hebben als jij.
Wat staat er trouwens in het BSO-ophaalreglement (kan even geen ander woord bedenken)? Dat ze alleen van het schooladres ophalen, want in principe is die sportochtend ook school, alleen die ochtend op een andere locatie.

Minet

Minet

15-09-2009 om 11:30

Tinus

Een fusie tussen een kinderopvangorg. en een onderwijsorg. is op veel vlakken heel lastig.

Personeeltechnisch zou het heel handig zijn, ik ben er al eens mee bezig geweest om samen met een onderwijsorg. personeel aan te stellen voor een bso in combinatie met de functie van klassenassistent.
We liepen daarbij tegen zo ontzettend veel onmogelijkheden aan dan zelfs deze gedeeltelijke samenwerking niet 'even' te realiseren bleek. Een fusie is nog tig stappen verder/dieper, je hebt te maken met totaal verschillende wetten, regelgeving en financiering.
Zodra BSO echt binnen onderwijs gaat vallen en uit de wet Kinderopvang gehaald zou kunnen worden gaan er veel deuren open.

amk

amk

15-09-2009 om 11:55

Vrijdag

het is op een vrijdag en alleen voor groep 1/4 die op vrijdagmiddag vrij zijn.

Bij het sportterrein komen is minder lastig, want het begint daar ook. Dus je brengt je kind naar het sportveld. Maar als je die dag gebruik maakt van VSO heb je dus 2x een probleem.

Het ophalen en brengen daar is veiliger als bij school, want het is een grote sportlocatie met bijbehorende parkeergelegenheid. De school is gelegen in een dichtbebouwde wijk, waar nu ook nog eens de helft van de parkeerplaatsen geblokkeerd zijn wegens grote bouwwerkzaamheden tot 2012. (Iets met een spoortunnel)

Mamvantwee

Mamvantwee

15-09-2009 om 13:45

O ja, dat probleem hadden wij vorig jaar ook

Onze dochter (toen ook 4) had een sportdag (-ochtend dus) en de bso wilde haar niet ophalen vanaf de sporthal. School ging er ook vanuit dat je als ouders kon brengen en halen.
We hebben met de bso overlegd, maar ze hadden niet voldoende personeel om dit op te vangen (de wil was er wel, maar ja). School had er nog helemaal niet over nagedacht...uiteindelijk kon onze dochter met haar juf mee terugrijden in de auto, op school eventjes wachten (met een pakje drinken van de juf) en ze werd vervolgens alsnog opgehaald door de bso (verlaat, volgens afspraak een uur later dan normaal).

Idioot eigenlijk. Ik zou het nu niet meer zo doen. Het gezeul met je kind...dan maar een vrije middag! Zelf vond ze het trouwens fantastisch! Bij de juf in de auto!

groet, Mamvantwee

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

15-09-2009 om 22:30

Wat ik denk

School pleegt een belletje met de BSO, BSO haalt al hun kinderen van die school op bij het sportveld. Zo is het tenminste bij ons geregeld.

Mamvantwee

Mamvantwee

16-09-2009 om 09:13

Dat gaat niet altijd rosa

Dat was idd ook mijn idee destijds: de bso houdt toch al altijd de planning van de school in de gaten (ze moeten de informatie wel zelf halen, want de school heeft niets met de bso-instanties). Helaas zit de bso met contracten en beperkte transportmiddelen (als de sporthal verder weg is, kun je niet lopen). En als er maar 1 of 2 kinderen van die school naar de bso gaan (wat bij ons het geval was), kunnen ze niet een bso-kracht vrijmaken om die 2 kinderen te gaan ophalen: dan blijven er te weinig krachten over op de groep.

Allemaal verklaarbaar maar lastig. Als ouder mag je het oplossen...

groet, Mamvantwee

Meyke

Meyke

16-09-2009 om 09:46

School heeft wel iets met bso

School moet de bso informeren bij afwijkingen. Vrije dagen, andere tijden etc.
Hier gebeurt dat vaak veel te laat zodat de bso helemaal niet kan inspringen op dat soort dingen. Pas als de eerste ouders komen vragen hoe het moet, zijn zij op de hoogte. En de ouders worden hier ook niet altijd op tijd over dat soort dingen geraadpleegd.
Het is wel een zaak van bso en school, ik kan me voorstellen dat je niet meteen op je strepen wilt staan, maar zij moeten het wel regelen.
Hier komt het toch inderdaad vaak neer om samen met andere ouders iets regelen.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

16-09-2009 om 10:27

Wat ook nog kan

Is dat de leerkrachten de bso-kinderen mee terug nemen en de kinderen op school worden opgehaald door de bso. Ik vind het iets voor school om te regelen: jij hebt je zaak voor elkaar en zij veranderen de planning.

Rosa

Mamvantwee

Mamvantwee

16-09-2009 om 16:02

Contact tussen school en bso

Het is echt niet overal zo dat de school de bso 'moet' inlichten over andere tijden en lokaties hoor. De scholen hier hebben echt geen contract met de bso's. De bso kijkt zelfs op de internetpagina van elke school om de geplande vrije dagen en afwijkende tijden op te zoeken. Daar past de bso vervolgens het schema op aan. De school kan dus zo'n beetje doen en laten wat ze wil, zonder zich te bekommeren om kinderen die na school naar de bso gaan.

Overigens is het idee van Rosa (leerlingen rijden mee terug naar school en worden daar door de bso opgehaald) precies zoals het bij ons gebeurde. Maar pas nadat we als ouders aan de bel hadden getrokken en het zelf met school én met de bso zo konden afspreken.

groet, Mamvantwee

Guinevere

Guinevere

16-09-2009 om 21:17

Wel overeenkomst school/bso

Hé? Er is toch een wet ingegaan die het de scholen verplicht voor buitenschoolse opvang zorg te dragen???? En dat mogen ze óók door in zee te gaan met een externe organisatie. De school is dus wel degelijk verantwoordelijk voor de BSO. Dusssssssss, mogen ze ook ervoor zorgen dan de kinderen daar op een normale wijze naartoe kunnen komen, als zij zonodig een uitstapje elders verzinnen. Helaas gaat het in de praktijk vaak anders.

amk

amk

23-09-2009 om 09:41

Witte gezichten

Gister was er de ouderavond. Ik gooide hier het balletje op. Nou de meeste ouders hadden zich dit nog niet gerealiseerd. Vooral niet de genen van wie die week de eerste schoolweek is.
De BSO kan het idd gewoon niet regelen omdat er met 1 busje langs verschillende scholen wordt gereden. De kinderen moeten optijd binnen zijn want er wordt 's middags warm gegeten en de oudere kinderen moeten natuurlijk ook weer naar school.

De twee kindjes die naar de bso van dochterlief moeten worden nu door de juf gebracht mits wij een stoelverhoger meegeven. De school gaat komende week nog een bericht via e-mail versturen zodat de ouders en overige bso's samen iets kunnen regelen.

Asa Torell

Asa Torell

25-09-2009 om 20:54

Goed zeg

dat het door school wordt aangepakt. Daar heb je dan maar even mooi voor gezorgd . Veel schoolplezier alvast gewenst voor je dochter!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.