Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Spraakachterstand en naar school

Ik ben nieuw hier op het forum, maar wel meteen een vraag voor jullie...

Ik heb een dochtertje van 3,5 jaar oud. Na de zomervakantie zal zij naar de basisschool gaan.
Mijn dochter heeft een spraakachterstand (Ze vermoeden verbale ontwikkelings dyspraxie). Ze is dus nog erg moeilijk te verstaan (vooral voor buitenstaanders).
Ze gaat nu nog naar de peuterspeelzaal en red zich daar goed. Maar straks moet ze naar de basisschool en ik weet niet zo goed wat ik er mee aan moet.

Moet ik de school van te voren inlichten, of kan ik beter haar met een schone lei laten beginnen. Het audiologisch centrum heeft ook al een rugzakje aanvragen geopperd, maar ik vind het zo raar om iets aan te vragen voordat er duidelijk is of er wel extra hulp nodig is.

Hebben jullie hier ervaring mee, of misschien nog tips voor mij?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mari39

mari39

11-03-2013 om 15:02

Maiky

Ik zou me niet zo heel druk maken vooralsnog. Bij mijn kleuterzoon zit een jongetje dat heel slecht nederlands praat ivm ouders uit polen. Die draait ook gewoon mee, geen enkel probleem. hij is ook beduidend beter gaan praten, maar ik weet niet of je dat kunt vergelijken met de achterstand van je dochter.
Rugzak aanvragen is iets wat met school moet gebeuren, dat kan nu ook nog niet. Ik zou het wel zeggen, de leerkrachten op school hebben snel genoeg door dat ze een achterstand heeft.

Primavera

Primavera

11-03-2013 om 17:46

Niet te vergelijken

Verbale ontwikkelingsdyspraxie is niet te vergelijken met een taalachterstand door gebrek aan aanbod en het zal dus ook beslist niet vanzelf goed komen in een talige omgeving.
Verder zijn kinderen die zich moeilijk talig kunnen uiten ook lastig te testen. Je weet nu dat ze problemen met spreken heeft, maar niet of er nog andere problemen bij komen. Mijn zoon had zo bijvoorbeel verbale ontwikkelingsdyspraxie (klinkerspraak), ontwikkelingsdysfasie wat vaak samen gaat (zie http://www.ouders.nl/mdysfasie1.htm en volgenden) en bleek uiteindelijk ook nog HB te zijn, terwijl ze aanvankelijk dachten dat hij een algehele ontwikkelingsachterstand had.
Je moet de school zeer zeker inlichten, omdat de gebruikelijke technieken voor kinderen met taalachterstand doordat ze weinig met die taal in contact zijn gekomen totaal niet zullen helpen en tot frustraties kunnen leiden.
Ook het leren lezen kan een groot probleem zijn met de gebruikelijke hak-en-plak methode voor kinderen die door hun gebrekkige uitspraak helemaal niet kunnen hakken-en-plakken. Kinderen die zich niet goed talig kunnen uiten worden vaak consequent onderschat (neemt niet deel aan kringgesprekken, enz). Vaak laat men ze onterecht kleuterverlengen met als gevolg herhaling van het ongeschikte leeraanbod met als enig gevolg een nog grotere achterstand.
Juist deze kinderen hebben er onzettend veel baat bij om zo vroeg mogelijk te leren lezen ver voor 6 jaar, omdat het ontbreken van taal ook een heleboel andere ontwikkelingen in denkproces en organisatievermogen kan belemmeren. Woordbeeldlezen dmv plaatjes die gekoppeld worden aan het hele woord gaat juist uitstekend met ze, maar scholen bieden dat zelden aan.
Zoek ook zorgvuldig een basisschool uit waar ze de taalbeperking van je dochter als een uitdaging zien en bereid zijn om er flexibel mee om te gaan en vooral eentje die naar jouw ideeen luistert als jij inmiddels meer kennis hebt, want de gemiddelde IB-er of RT-er hebben hier niets over geleerd. Als een school bij de kennismaking meent dat zij wel even de oplossing hebben en het kind wel even zullen leren praten loop dan heel hard gillend weg en zoek een andere.
Groeten Primavera

Fransien

Fransien

12-03-2013 om 13:23

Gesprek met juf

Als je al weet bij welke juf je kind in de klas komt, gewoon een afspraak maken en je zorgen bespreken. Je kind heeft al langer een spraaktaalprobleem en al langer logopedie. Het is handig dat de juf een paar specifieke tips en trucs krijgt om met jouw kind om te gaan. Bij mijn kind waren de belangrijkste dat de beurt voorspelbaar moest zijn, dan kwam ze nog een beetje uit haar woorden. Een andere was ook dat je bij spontaan praten niet moest gaan verbeteren, pas achteraf, omdat ze na een interruptie niet meer op gang kwam met praten.
Als het audiologisch centrum een rugzakje heeft geopperd is het handig om dat alvast aan de juf door te geven, dat ze dus een ambulant begeleider kan krijgen voor al haar vragen en problemen, of dat er wat hulp in de klas kan komen.
Mijn kinderen waren vroege lezers (begonnen gemiddeld met 4 jaar) en daardoor was specifiek aanleren van beginnend lezen door de logopedist mosterd na de maaltijd, maar bij wat meer gemiddelde kinderen is dat wel van belang. Als je een kleuterklas hebt waar al veel met letters gedaan wordt, is het belangrijk voor jou en de juf om op tijd en op de goede manier te beginnen met leren lezen.
Overigens heeft mijn oudste een primaire spraaktaalstoornis (dysfatische ontwikkeling, zonder dyspraxie) waarbij actief ongeveer 5 jaar verder is dan passieve taal en er in haar taalverwerking hele vreemde haperingen zitten. De derde heeft waarschijnlijk hetzelfde maar dan in lichte mate, maar in haar geval waarschijnlijk met dyslexie erbij. De vierde lijkt heel sterk op de oudste, hij is bijna 3 en kan nog nagenoeg geen woord zeggen...

Maiky

Maiky

12-03-2013 om 14:34 Topicstarter

Bedankt

bedankt voor de reacties. Dus toch wel van te voren met school gaan praten.

Ik ben helaas niet in de positie om de verschillende scholen te gaan vergelijken. Ze is de jongste van 3. Dus school staat al vast. Welke juf is nog niet bekend.

Gelukkig heeft ze geen taalproblemen, dus ik denk ook niet dat ze last heeft van dysfagie. Ze is met taal een stuk verder dan gemiddeld, we kunnen het alleen niet goed verstaan. Ze heeft wel veel moeite met bedenken wat ze wil gaan zeggen en daardoor praat ze nog veel in 2 woorden zinnen. Dat verstaan we nl beter.

Ik zal eens op het lezen gaan letten. Haar broer en zus zijn nu ook bezig met leren lezen, dus misschien kan ik met haar ook al wat met de letters beginnen...

Tijgeroog

Tijgeroog

12-03-2013 om 20:23

Inbraakje fransien

Ben jij de Fransien die 8 jaar geleden meeschreef in een samen zwanger draadje?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.