Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Guinevere

Guinevere

23-09-2010 om 11:21

Spreekbeurt groep 5

Mijn zoon (8) houdt volgende week zijn spreekbeurt, samen met een vriendje. Hij heeft zich al geweldig ingeleefd in het onderwerp en kan er uiterst boeiend over vertellen, dan blijkt ook dat hij alle details kan noemen.
Maar ja, hij is er van overtuigd dat je alles moet opschrijven en dan vanaf het blad moet gaan voorlezen. Want zo doen de anderen dat ook. Mijn tegenwerping dat dat dan geen spreekbeurt is maar een voorleesbeurt werd van tafel geveegd...
Hoe krijg ik 'm nou zo ver dat hij alles gewoon écht gaat vertellen? Hij was geweldig toen hij dat hier thuis deed, ik vind het zó'n gemiste kans als hij gaat zitten voorlezen, en hij leest nog slecht ook.
Loslaten? Of aan het vriendje een blad geven met de "sturende vragen" naar aanleiding waarvan zoon zijn mooie verhaal kan vertellen?
Overigens gaat het vriendje natuurlijk ook wat doen, die gaat de "demo" geven.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pippin

Pippin

23-09-2010 om 11:25

Spin

Je kan hem het idee aan de hand geven om een spin mee te nemen. Het onderwerp in het midden, en dan alle deelonderwerpen met lijnen eraan vast getekend. Hij kan dan punt voor punt de deelonderwerpen doorlopen, vergeet het niet, en heeft een structuur voor zijn praatje.

Guinevere

Guinevere

23-09-2010 om 11:37

Zoiets ja

Een spin of iets dergelijks is een goed idee. Maar hoe overtuig ik hem?
Doen jullie kinderen dat trouwens ook, een spreekbeurt voorlezen vanaf een papiertje?

margje van dijk

margje van dijk

23-09-2010 om 11:50

Regels

Bij ons op school:
-In groep < = 3 zijn er nog geen regels. Dan is het al mooi dat ze hun mond open doen. Samenhangend verhaal is niet perse nodig.
-Daarna: De kinderen bereiden de spreekbeurt voor met een spin. Op de (powerpoint) presentatie mag geen tekst staan. Dit is om inderdaad te voorkomen dat ze tekst gaan staan voorlezen, en om te stimuleren dat ze spontaan vertellen. Ik heb ooit geholpen met zo'n spreekbeurt en er toch hier en daar een steekwoordje bij gezet, maar dat was nadrukkelijk niet de bedoeling. Geen tekst, dus!
- Op een blaadje erbij mogen wél steekwoorden staan, of de spin. Maar qua tekst dus niet meer dan enkele woorden.
- Dat je kind er goed over kan vertellen komt met name tot uiting bij de vragen. Daar kan bij jouw kind ook de redding liggen. Want: vragen van andere kinderen beantwoorden heeft hij niet op zijn papiertje staan. (Omgekeerde hebben wij ook wel eens gehad: Dat zoon ook werkelijk niets anders wist te vertellen buiten de presentatie).

Ik weet dus niet wat de afspraken in de klas zijn, maar misschien dat de leerkracht daar nog eens wat aan kan schaven. En anders komt het misschien in de volgende groepen wel goed.

Margje
(PS ot: ik lig nog steeds in een deuk om jouw 'rupsenhouderij' vraag in een ander draadje).

Pippin

Pippin

23-09-2010 om 11:52

Oef

De faalangstige twee oudsten leerden het uit hun hoofd. Onze zoon zelfs woordelijk. Als hij een zin oversloeg, spoelde hij als het ware terug en dan begon hij weer overnieuw.
De derde heeft heel veel meer zelfvertrouwen en die gaat 'gewoon' gezellig kletsen (dat kan ze goed!) over het boek wat ze heeft gelezen. Veel leuker, maar ja.
Spreekbeurten doen ze hier vanuit Topondernemers (een methode voor zaakvakken) en dus hoeven ze die niet meer thuis te oefenen (jippie). Voor de faalangst is dat overigens veel beter en relaxter. Ze moeten bijna elke twee weken wel iets presenteren, alleen of in een groepje en dat wordt dan zo gewoon.

vlinder72

vlinder72

23-09-2010 om 11:55

Herkenbaar

Ik heb vorig jaar onze zoon er ook van proberen te overtuigen dat hij zijn spreekbeurt uit zijn hoofd moest vertellen (dat kon hij ook) of alleen wat steekwoorden moest opschrijven. Maar nee, hij wou ook net als iedereen alles op papier hebben om het op te lezen. Ik kan praten als brugman maar zo moest het want zo deed iedereen het. Dit jaar moet hij een boekbespreking houden. Hopelijk kunnen wij hem er dan wel van overtuigen dat het ook anders kan.

Guinevere

Guinevere

23-09-2010 om 11:55

Dat klinkt goed

Dat klinkt alsof ze het op die school goed aanpakken, margje! Bij ons op school zijn er geloof ik helemaal geen regels of richtlijnen, daar krijg je dus die voorleestoestanden van. Echt jammer want daar leren ze natuurlijk veel minder van.
Onze rups Dotje leeft nog steeds trouwens. Maar de spreekbeurt gaat over een Serieus Prehistorisch Onderwerp.

Maxime.M

Maxime.M

23-09-2010 om 11:56

Juf laten zeggen

Hoi,

Als de spreekbeurt volgende week is zou ik vanmiddag heel even gaan praten met de juf. Vertellen dat hij het prachtig uit zijn hoofd kan maar denkt dat hij het moet oplezen van een blaadje. Dan kan juf het morgen nog even uitleggen dat dat niet perse hoeft, dat het juist heel goed is dat hij het uit zijn hoofd kan.
Hier ook zo'n zoon, neemt niets van mij aan, maar wel van de juf. Onlangs ging hij ziek naar huis (vo klas1) en zijn docente had gezegd dat hij even vanmiddag een klasgenootje moest bellen voor het huiswerk. Zoon belt dus in de middag en vraagt alleen het huiswerk van het vak van die docente...van de rest van de vakken niet. Nee dat hoefde niet want dat had docente er niet bijgezegd....
Ik kon hem er niet van overtuigen dat het natuurlijk om alle vakken van die dag ging, dus zei dat hij het nog maar moest navragen op school. Zóóó eigenwijs die zoon van mij! (ik moet nog even navragen trouwens of hij dat nu gevraagd heeft)

Maxime

Guinevere

Guinevere

23-09-2010 om 13:20

Ja juf

Ja, ik zal het maar aan de juf vragen denk ik. Dat wordt dan wel begin volgende week, vanmiddag moet ik helaas rennen en vliegen en morgen is ze er niet.
TNX!

guera

guera

23-09-2010 om 18:40

Ja herkenbaar

hier idem. Al vanaf groep 2 spreekbeurten maar zoon wil het altijd zo doen als de anderen en het liefst nog zo zoals de 'slechtste'. Klinkt lullig maar van sommige kinderen weet ik gewoon dat het lastig voor ze is en dat die alles uit (laten) schrijven/typen door mama en dan hakkelend voorlezen. Mijn zoon kan het ook uit zijn hoofd maar schermt ook altijd: ja maar die en die lezen ook voor.
Voor mijn gevoel deels faalangst/deels niet uit de groep willen vallen.

bibi63

bibi63

24-09-2010 om 16:15

Spreekbeurt groep 5

Natuurlijk hebben jullie gelijk dat een spreekbeurt niet iets oplezen van een blaadje is. Maar...............een spreekbeurt in groep 5 is een beginnetje voordat het echte werk straks moet gaan beginnen. Een spreekbeurt houden houdt een heleboel in, maar dat hoef je nog niet van een groep 5'er te verwachten. Hij moet eerst leren wat een spreekbeurt stapje voor stapje inhoudt. In dit geval: een onderwerp kiezen, informatie opzoeken en er dan een samenhangend verhaal van te maken en last but not least: voor de klas gaan staan en je verhaal houden. Nou, best pittig voor een groep 5'er. Mij lijkt dat als een groep 5'er de eerste stappen gaat ondernemen en vervolgens zijn verhaal voorleest voor de klas, hij al een heel eind is. Prima zo. In hogere groepen kan dat niet meer, maar dan heeft hij al wel ervaring m.b.t. het in erlkaar flansen van een spreekbeurt en het voor de klas staan. Vervolgens komt dan de fase om het uit je hoofd te leren en te vertellen.
Gr. Bibi

May

May

27-09-2010 om 09:02

Papiertje met trefwoorden...

Hier op school moesten ze al vanaf de eerste spreekbeurt in groep 4 een briefje met trefwoorden maken.. Kun je dat niet samen met hem maken? Eerst heel veel trefwoorden en desnoods steeds een paar minder...

Guinevere

Guinevere

27-09-2010 om 11:23

Niet gelukt

Mijn overtuigingspogingen zijn op niets uitgelopen. Ik ben bang dat het toch op voorlezen van een blaadje gaat neer komen. Zo zonde, maar ja, ik kan ze moeilijk dwingen...
Voor de volgende keer maar eens eerder beginnen met het overtuigingswerk. Gelukkig komt hij nog een keer aan de beurt dit schooljaar.
Wat al een vooruitgang is in vergelijking met mezelf vroeger is dat de kinderen het nu kennelijk echt leuk vinden om te doen.

Guinevere

Guinevere

28-09-2010 om 16:53

Asjemenou

Het is wel gelukt! Zoon gaat alles uit zijn hoofd proberen te vertellen, en zijn vriend blijft nog op het standpunt van het voorlezen (want dat doet iedereen). Dus het wordt een mixed-spreekbeurt.
Zomaar opeens, begon zoon tegen zijn vriend te vertellen dat een voorleesbeurt iets anders is dan een spreekbeurt. Heb ik toch meer invloed dan ik dacht zeg...

Emmawee

Emmawee

28-09-2010 om 22:24

Ha!

Goed om te weten. Volgende keer kun je dus eerder "opgeven".
Ik heb het trouwens wel eens over pubers gezegd: daar hebben ouders veel meer invloed op dan ze denken, alleen zit er een enorme vertraging tussen de boodschap en wat ze ermee doen. Kan soms jáááren duren.
Ben heel benieuwd hoe deze mixed spreekbeurt uitpakt.
Groeten, Maw.

Guinevere

Guinevere

30-09-2010 om 22:34

Spreekbeurt is geweest

Vanmorgen heeft de spreekbeurt plaatsgehad. En het ging goed! Zoon meldde me wel bezorgd dat hij toch een keer op zijn papiertje had moeten kijken.
Het resultaat van zijn spreekbeurt was een warm applaus en een hoog cijfer. Blijkt trouwens dat er wel degelijk wordt gestimuleerd om niet voor te gaan lopen lezen. Alleen de kinderen werken niet erg mee...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.