Guinevere
08-10-2009 om 21:35
Spreekbeurten
Vanaf wanneer houden jullie kinderen eigenlijk spreekbeurten, en hoe serieus gaat dat eraan toe? In mijn tijd begon het in de derde klas geloof ik. Zoon van 7 heeft vandaag zijn eerste spreekbeurt al gehad, in groep 4.
Ik was vooraf wel een beetje verbaasd toen ik hoorde welke eisen er allemaal gesteld werden: eigen verhaal verstaanbaar vertellen en niet voorlezen, moet 20 minuten duren...pfoeh! Ik vind het al knap als ze iets durven vertellen voor een groep.
Anyway, mijn angsten waren overbodig, want hij schijnt het geweldig gedaan te hebben volgens de leerkracht! Groot succes! Maar ik ben wel even benieuwd hoe dat bij jullie gaat en hoeveel ondersteunende ouderinspanningen jullie plegen bij dergelijke dingen?
juffie
08-10-2009 om 21:57
Pittig!
Poeh hee ik vind het pittig als ze dat van alle leerlingen eisen. IK sta zelf voor groep 5 en bij ons zijn spreekbeurten op vrijwillige basis. Ze mogen het alleen doen of met zijn tweeen. Duur is vrij, ze gebruiken ook vaak filmpjes (smartboard). Aan het einde een kwisje voor de klas om te kijken wie er goed heeft opgelet. Allemaal heel ontspannen dus nog.
Vnaaf groep 6 wel verplicht.
Gevaar van te vroeg beginnen is inderdaad dat het meer een project van de ouders wordt met alle ellende vandien.
Juffie
Guinevere
08-10-2009 om 22:02
Aanvulling nav juffie
Oh ja, hij had zich wel vrijwillig aangemeld hoor(samen met zijn vriendin)! Dat vond ik al een pluim waard trouwens. Wij hebben vooral geholpen met de opbouw en het uittypen van de quizvragen. De inhoud kwam van henzelf.
mijk
08-10-2009 om 22:28
Facultatief vanaf groep 3
met zijn tweeën. Dit jaar volgens mij alleen. Maar heel klein en simpel. Juist zodat ze als het serieuzer moet,al gewend zijn aan het voor de klas spreken...Zoon heeft 10 minuten gesproken over het verkeer. "Als je autorijd moet je voorzichtig zijn zodat je geen botsing doet daarom krijg je eerst rijles."
Mijk
Tango
08-10-2009 om 22:43
Hier ook vanaf groep 3
En dan in groep 3 facultatief, in groep 4 verplicht, maar met z'n tweeen mag en in groep 5 alleen.
20 minuten vind ik wel heeeel lang, hoor. Tangodochter houdt volgende week een spreekbeurt, maar als die 5 minuten duurt ben ik al blij.
Het voordeel van zo vroeg beginnen is dat ze in groep 3 helemaal nog niet zo angstig of zenuwachtig zijn om het te doen. Dit maakt het een stuk makkelijker ook voor als ze ouder zijn.
Nesile
08-10-2009 om 23:07
Hier ook
vanaf groep 4 verplicht wordt hele heisa om gemaakt door de leerkrachten dat vind ik beetje jammer want geeft veel spanning bij de kinderen.
rodebeuk
08-10-2009 om 23:56
Zelfde als bij mijk en tango
Heel simpele opzet, ze nemen een A4tje mee met geheugensteuntjes, die mogen ze voorlezen zoals ze willen. Ze nemen wat attribuutjes mee en stellen aan het eind vragen of de klas het begrepen heeft.
Ik was verbaasd (door mijn eigen schoolervaring: laat beginnen, veel eisen, bloedzenuwachtig) hoe dat loopt. Ze willen zelf, ze gaan achter de computer zitten en rammen wat in de toetsen met een vriendje. Dan zoeken ze er wat spulletjes bij en hop naar school. De grootste lol en totaal geen zenuwen.
Ik vond het vooral heel erg leuk om te zien. De juf kopieert het A4-tje met op de achterkant haar eigen geschreven verslag, daardoor is er ook geen concurrentie tussen de ouders want je ziet duidelijk dat de kinderen het zelf gedaan hebben.
Mijn zoon deed het over de Romeinen. Kaartjes van internet geprint van het Romeinse Rijk, wat playmobil-poppetjes mee... en dan vooral dat plezier dat eraf spatte. Een nuttige les hoezeer je je eigen ervaringen moet loslaten in het begeleiden van je kind op school.
angel3
09-10-2009 om 13:08
Vanaf groep 2
Hier vanaf groep 2.
Een onderwerp kring en een boekenkring.
Het komt erop neer dat bij de boekenkring kind in eigen woorden het verhaal uit het prentenboek vertelt.
Bij onderwerp kring kiest kind zelf een onderwerp. Die van mij deed het over vulkanen. Maar het mag ook over je konijn, je baby broer, de camping bij oma gaan.
Het onderwerp is niet van belang. Doel is praten voor de groep.
Wat ik ontzettend leuk vind is dat de kinderen uit de klas daarna 'moeten' (de kinderen die willen) reageren met een vraag en een compliment.
Daarna wordt terug gehaald hoe kind het deed. Dus niet van: je deed het knap. Maar meer beschrijvend. 'ik zag dat je goed het onderwerp heel leuk vindt want je was zo enthousiast' of iets dergelijks.
Ik vind het heel goed dat dit gedaan wordt, maar goed op deze school staan ze ook al vanaf groep 0 op het podium met toneelstukjes (jenaplan)
Guinevere
09-10-2009 om 20:16
Leuk
Leuk om te lezen hoe het er op diverse scholen aan toe gaat. Voordeel van jong beginnen lijkt mij inderdaad dat de kinderen dan nog veel onbevangener zijn, en het spelenderwijs doen. Zoon hier had ook geen greintje zenuwen vooraf (zijn vriendin wel
.
20 Minuten lijkt inderdaad erg lang. De tijd schijnt wel sneller te verstrijken als je een quiz doet en allerlei zaken laat zien aan de andere kinderen. Wat ik alleen zo ontzettend jammer vond, was dat ik het niet kon zien! Maar ja, 't is niet anders, zal wel weer bij het loslaten horen.
Bedankt voor jullie reacties!
Lou
09-10-2009 om 20:25
Angel
Leuk, hier precies hetzelfde, ook Jenaplan, en met die complimenten uit de klas. Ze hebben naast onderwerpenkring en boekenkring ook nog gedichtenkring: gedicht mooi overschrijven, tekening erbij maken en netjes hardop voordragen. Dochter vertelde in groep 2 in zes zinnen iets over onze poes. Lekker kort
Afgelopen jaar heeft ze twee keer een onderwerpenkring gedaan, want ze vond het zo leuk om iets over de uilen bij oma in het bos te vertellen. Heerlijk, zo laagdrempelig en vriendelijk als het allemaal gaat. Inderdaad, net als op het podium staan tijdens de weekviering. Duurt ook niet zo lang, maar ze staan daar toch maar mooi wel. Ik wou dat ik dat als kind zo spelenderwijs had kunnen leren.
groet,
Lou
Guinevere
09-10-2009 om 21:00
Jenaplan
Hier is het ook een Jenaplanschool. Wij en school hebben onze toch wel wat verlegen en introverte zoon alleen nog niet verder gekregen dan om als lantaarnpaal te fungeren in de toneelstukjes. Bij wijze van spreken dan.
Des te groter was onze verbazing dat hij zijn "vertelkring" zo geweldig leuk had gevonden! Kennelijk was het toch low-profile genoeg, zodat hij het niet alleen durfde maar ook heel erg leuk vond om te doen.
angel3
10-10-2009 om 09:40
Podium en kring
ik heb bij mijn zoon ook wel verschil gemerkt met podium en de kring. In de kring durfde hij als kleine 4 jarige al snel allerlei dingen te vertellen maar het podium vond hij doodeng. Een keer kwam hij er in tranen vanaf, want er was gelachen....tja dat is wel vaker als je iets grappigs doet. Toen hij dat eenmaal snapte was die vrees ook verdwenen. Ik weet niet meer hoe oud jouw zoon in Guinevere?
Ik heb zelf op een jenaplan school gezeten vroeger en ben daar zo ontzettend blij mee. Zo veel goede herinnering daaraan. Het heeft me echt gevormd. Ik wilde dan ook PERSE dat mijn kinderen ook naar Jenplan zouden gaan
. Ik heb het er dus ook met liefde voor over dat dat een dorp verderop is en ik me wezenloos rijd ook voor speelafspraken e.d Dat is dan de prijs 
Guinevere
10-10-2009 om 11:13
Angel, deze school
Zelf heb ik op een `gewone` school gezeten als kind. Het is eigenlijk min of meer toeval dat onze zoon nu op deze Jenaplanschool zit, in elk geval geen bewuste keuze. Maar wel een gelukkige, je ziet gewoon dat de kinderen onderling een zeer prettig gedrag ontwikkelen met veel respect (excusez le mot) voor elkaar. Natuurlijk is dat op andere scholen ook een aandachtspunt, maar juist door de gemengde groepen en het elkaar structureel helpen zit de onderlinge omgang helemaal door en door in het systeem. Wat ik ook fijn vind, vooral voor onze zoon (7 jaar overigens) die dankzij adhd wel wat speciale aandacht nodig heeft, is dat de kinderen 3 jaar bij dezelfde leerkracht zitten. Hoef je niet elk jaar maar weer af te wachten hoe het gaat verlopen met de leraar, en alles opnieuw uit te leggen. Onze zoon gaat al vanaf zijn eerste schooldag zingend naar deze school. Het enige echte nadeel aan deze school is dat ze kleuters graag zo lang mogelijk verlengen, daar hebben wij in groep 2 nog een flinke strijd over uitgevochten.
ChrisH
10-10-2009 om 11:54
Hier ook jenaplan
Onze zoon (groep 2) gaat ook naar een jenaplanschool. En wij zijn heel blij verrast dat ons verlegen jongetje tijdens de vieringen op het podium zo durft. Niet dat hij haantje de voorste is, maar hij doet het allemaal maar wèl.
Vertellen voor een groep is ook niet zijn sterkste punt. We zijn dus ook heel blij dat het op deze school zo vanzelfsprekend bij het lesprogramma hoort en dat hij dit soort dingen al heel jong leert.
Keuze voor Jenaplan was wel bewust, maar dat kwam ook omdat zijn oudere neefjes ook op een Jenaplanschool zitten en we een beetje gezien hebben hoe leuk het onderwijs is en hoe prettig ze over het algemeen met elkaar omgaan. School zit gelukkig in de wijk, scheelt een hoop gedoe met speelafspraakjes, maar ik begrijp wel dat je het er voor over hebt om wat meer te rijden Angel.
Chris
angel3
10-10-2009 om 12:04
Guinevere o.t.
hier helaas maar 2 groepen bij elkaar....dus 3/4, 5/6 en 7/8.
Elk voordeel heb zijn nadeel want bij vriendin hebben ze wel 3 groepen in 1 en de spoeling wordt erg dun qua vriendjes als je maar 24 kinderen in de klas hebt waarvan 50% jongens en dan ook nog verdeeld over 3 leeftijden. Hier maar 20 kinderen in 3/4 en 1 parallel groep. Lekker klein dus.
Wat ij zegt over 'respect' e.d ervaar ik precies hetzelfde. Er is dus ook geen pest protocol. Het hele systeem is al doorspekt van anti pest dus apart protocol is niet nodig.
Op een leuke manier worden 'regels' bedacht samen met de kinderen zoals zorgen voor je eigen en andermans spullen etc etc. Zo vriendelijk en in overleg met de kinderen allemaal. Dat maakt het voor de kids heel natuurlijk om er ook naar te leven...
Maar genoeg promopraat ha ha
Guinevere
10-10-2009 om 13:35
Jenaplan en vriendjes, ook o.t.
Het probleem met de vriendschappen, tenminste met jaargenootjes, doet zich bij ons niet voor. Er wordt veel in de jaargroepen gedaan, dus dat gaat helemaal goed. De juf dacht ook scherpzinnig opgemerkt te hebben dat zoon zo weinig vrienden had in de stamgroep. Nee, logisch, zijn boezemvrienden zitten in de andere middenbouwgroep... Inmiddels heeft ie trouwens wat meer contact in de eigen stamgroep. Maar de spoeling binnen de eigen groep is inderdaad wel wat dunnetjes.
Ilse de L.
12-10-2009 om 14:20
Rk school
Hier vanaf groep 5, 1 x boekenbeurt en 1 x spreekbeurt per jaar. Eisen veranderen door de jaren heen niet veel.
Beide beurten moeten ongeveer 10 minuten duren en op het eind worden er wat vragen aan de kinderen gesteld om te kijken of ze goed hebben opgelet.
Alle kinderen in de klas beoordelen vervolgens de spreek- of boekenbeurt (waarbij vriendjes uiteraard een hoger punt krijgen) en deze beoordelingen krijgt het kind mee naar huis. Leerkracht bepaalt uiteindelijk het eindcijfer.
Daarnaast vanaf groep 6 1 werkstuk, in groep 7 2 werkstukken en in groep 8 2 werkstukken die thuis gemaakt moeten worden.
Best druk dus, voor de ouders...