Daddy-O
25-09-2012 om 16:57
Squla - thuis oefenen voor de cito
Mijn dochter in groep 7 kreeg uit school een folder mee van Squla, een 'online oefenprogramma'. Kosten: 70 euro per jaar.
Heeft iemand hier ervaring mee? De suggestie wordt gewekt ('powered by cito') dat je kind oefent voor de citotest.
Maar ik vraag me af of kinderen er inderdaad iets aan hebben voor de cito. Is dit ooit wetenschappelijk onderzocht?
Er zijn ook oefenprogramma's die worden aangeboden door de school, zoals Bloon (spelling) en gratis oefenprogramma's zoals Meester Michael. Misschien zijn die wel even goed? Of misschien maken die ook geen verschil voor de uitslag van de cito?

Calimero74
25-09-2012 om 18:14
Squla
Hier ook de zelfde vraag.
Ook een foldertje gekregen via school maar school raadt het niet aan en ook niet af..
Wel prijzig idd maar als het effect zou hebben hebben we het er graag voor over dus ik lees aandachtig mee.
Ben benieuwd naar de ervaringen van andere ouders.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Loes3
25-09-2012 om 18:16
Voor cito...
Ik weet niet of bewezen is of het programma helpt, maar zie hier (kind groep vier, speelt er een half jaar mee) dat ze spelenderwijs heel veel lesstof oefent, dat ik daar inzicht in heb en ook in de resultaten en dat ze het leuk vindt.
Loes

Annet
25-09-2012 om 20:25
Ambrasoft
Dit is ook heel geschikte software die het hele schoolleven meegaat. Ook daar kun je vorderingen e.d. volgen.
Mij staat software van cito tegen. Maar dat komt vooral omdat ik liever zou hebben dat een niet-commerciele organisatie de citotoetsen maakt.

Lowie
26-09-2012 om 09:40
Googlen
Al googlend vind je ook gratis sites. bijvoorbeeld kids4cito.nl en leestrainer. Daar staan leuke oefeningen op. Ook via de site van cito zelf kan je een cdrom bestellen voor zo'n 15 euro, Ik moet hem nog bekijken maar er staan ook oefeningen op. Ik vind Squala veel te duur dus daarom niet gedaan.

Guinevere
26-09-2012 om 09:55
Squla
Wij hebben Squla, maar we doen er bijna niets meer mee.
Ik vond het al met al in de praktijk nogal tegenvallen. Wat wel leuk was, waren de filmpjes met uitleg over bepaalde onderwerpen. Soms zag ik echt een kwartje vallen. Maar helaas waren er niet zoveel van die filmpjes.
En bij bv. Engels kwamen er steeds allerlei vragen over woorden die zoon nog niet had geleerd. Dan is de lol er snel af.

Yvonne
26-09-2012 om 12:28
Welk belang...
denk je dat de uitgever dient met het uitdelen van folders via school? Uitsluitend dat van zichzelf. En door het via school te doen wordt al direct de indruk gewekt dat het goed is voor het kind EN dat de school dit onderschrijft. Basisscholen worden (helaas) ongevraagd voorzien van allerlei producten en folders met het verzoek deze te verspreiden. Wat ook nog eens vrij klakkeloos door heel veel scholen wordt gedaan.
Los van de vraag of dit product geschikt is voor jouw kind vind ik het op deze wijze verspreiden van foldermateriaal principieel verkeerd. Ik vind zelfs dat scholen al deze 'zooi' linea recta retour afzender zouden moeten sturen. Als kwaliteitschool zul je ZELF op onderzoek uitgaan als je vindt dat het nodig is dat een kind of meerdere kinderen aanvullende materialen nodig hebben. Dit kun je dan, beargumenteerd, voorleggen aan de ouders.
En uitgevers zoeken maar andere (verkoop)kanalen dan het zogenaamde belang van onze kinderen!
Yvonne

Vic
26-09-2012 om 15:29
Nooit iets gekocht
Je kunt online heel veel oefenmateriaal vinden, o.a. van Woordkasteel, dat aardig aansluit op wat ze op school krijgen. Ik krijg ieder jaar wel foldertjes van school maar heb nog nooit iets gekocht. Als mijn kind tegenvallende scores zou hebben voor cito-toetsen, zou ik aan school aanvullend materiaal vragen.

wil40
26-09-2012 om 22:05
Ook niet
Ik heb nooit cito toetsen geoefend thuis. Ze oefenen op school enkele keren met oude toetsen, zodat de leerlingen weten hoe de vraagstelling werkt.
Extra oefenen geeft alleen maar onnodige spanning. De kinderen vinden het allemaal al spannend genoeg.

ishtar
27-09-2012 om 14:33
Hier wel
kind maakt cito's, voornamelijk van taal. Omdat hij behoorlijk achter loopt met begrijpend lezen. Ik heb er een heleboel van, dus ik (eh, zoon) kan even vooruit. Juf zegt dat ze het niet mag aanraden, en op school niet mag doen, maar vindt het wel heel goed voor zoon.
En uiteraard kijk ik ze samen met hem na, en wil ik van veel dingen weten waarom hij dát antwoord gekozen heeft. (tot ergernis van zoon ) Erger nog: als hij uit dikgedrukte woorden het verkeerd gespelde woord eruit moet halen wil ik weten hoe je dat woord dan wel zou moeten spellen... (en dan halen we eerst de spellingchecker van de laptop
) en als ze van een door elkaar gehusseld verhaaltje de eerste zin eruit moeten zoeken, wil ik het hele verhaaltje op volgorde hebben.