Roodborstje
18-02-2009 om 09:34
Ssgn in nijmegen
Onze jongste dochter zit nu nog in groep 8 en onderzoekt serieus naar welke school zij het liefste wil qua voortgezet onderwijs.
Er stonden in eerste instantie 4 scholen op haar lijstje. Na de voorlichtingsavonden en open dagen bezocht te hebben blijven er nu 2 over. Een school waar haar zus op zit en die in de directe omgeving is en de andere school is de SSGN. Hiervoor zou ze met de bus moeten, inclusief overstappen op het centraal station.
De SSGN is een jena-planschool, haar basisschool niet. Is dat voor haar nadelig?
Geeft een jena-planschool wel voldoende sturing aan de brugpiepers (en daarna)?
Is er teveel vrijheid-blijheid voor de leerlingen aldaar of valt dat reuze mee?
Wordt daar echt veel tijd besteed aan zaken als toneel-musical-creatieve vakken? (dit is nl het belangrijkste argument van onze dochter)
Wij zijn juist weer huiverig voor het ontbreken van sociale contacten vanwege de afstand school-huis en het feit dat er met openbaar vervoer gereisd zal moeten worden)
Bij de open dag was de sfeer aldaar wel veel prettiger dan op de school in de directe omgeving, maar ja, zegt dat zoveel over de school?
Kortom, heeft iemand een kind op de SSGN en wil die mij er wat meer over zeggen?
Feit is namelijk dat je voor de SSGN voor 1 maart ingeschreven moet staan en dat is al vrij snel.
(kun je je bij beide scholen inschrijven en dan later beslissen naar welke je gaat?)
Beide scholen vallen onder dezelfde alliantie.
Bedankt alvast!
Roodborstje

mirreke
18-02-2009 om 14:11
Ssgn
Mijn dochter zit vanwege schoolwissel sinds enkele weken op deze school. Erg leuke school vind ik zelf. Ze doen idd heeel erg veel aan kunst en cultuur (zie ook hun website) en de betrokkenheid van de ouders bij deze school is heel hoog. Onderbouwers worden juist erg in de gaten gehouden vind ik zelf, goed dus. Van het jena-achtige merk ik nog niet zoveel, maar dat kan ook komen omdat ik niets anders gewend ben, mijn kinderen hebben op een Dalton gezeten.
Ja, de sfeer op een open dag zegt heel erg veel, is mijn ervaring. Die openheid kun je echt niet faken voor een dagje. Er wordt erg veel georganiseerd ook in het weekeinde. De school is o.a. aandrijver van het Mariken spektakel in Nijmegen. Kinderen voelen zich er goed en veilig.
Openbaar vervoer: wij wonen niet in de buurt. Mijn dochter moet eerst fietsen, dan bijna een uur met de bus en dan nog overstappen. In totaal is ze ruim een uur aan het reizen. Tja, het is vooral voor jezelf wat lastiger bij ouderavonden en zo, maar mijn dochter is nu heel gelukkig en dat is ook wat waard! Contacten met andere leerlingen zijn goed, fysieke bezoekjes over en weer zijn al volop aan de gang, en jeugd doet tegenwoordig veel via het internet.
Wij zijn iig heel gelukkig met deze school!

mirreke
18-02-2009 om 14:14
Inschrijven
mag vziw maar op een school tegelijk. Trouwens, ik denk dat je bij gelijke geschiktheid qua niveau ed. je kind zou moeten laten kiezen. Zij moet er tenslotte heen.
Overigens geeft de SSGN vrij veel huiswerk en opdrachten hoorde ik van andere ouders, meer dan bij andere scholen.

Roodborstje
18-02-2009 om 16:37
Sociaal
Onze dochter is een kwetsbaar kind. Gevoelig voor pesterijen en daarom? juist vaak de dupe.
Mirreke, je schrijft dat de kinderen zich op de SSGN goed en veilig voelen. Betekent dat ook dat men op deze school écht het pesten de kop indrukken?
Ze is gewoon geen doorsnee kind, en klopt het als ik tussen de regels doorlees van jouw bericht dat jouw dochter zich niet prettig voelde op de andere school?(en wellicht geen doorsnee kind is?)
Vanmiddag is dochter naar de open les middag geweest voor de leerlingen van groep 8 die event. naar de SSGN willen. Het is haar daar erg goed bevallen. Nadeel vind ik wel dat je op de SSGN voor 1 maart ingeschreven moet staan en de open lesmiddag van de andere school (in de directe omgeving) is op 4 maart.(inschrijven daar voor 1 april)
Wat is nu wijsheid?
De sfeer bij de open dag was op de SSGN echt veel prettiger. Terwijl de school wel veel rommeliger en donkerder oogde dan de school hier in de buurt (die is erg open,nieuw en licht)
Moeilijk vind ik dit hoor, dochter zegt steeds voor 98% zeker te zijn van haar keuze.

mirreke
18-02-2009 om 19:21
Heel eenvoudig!
Als ik jou was zou ik dit overleggen met een teamleider van de onderbouw. Gewoon opbellen, dan krijg je het secretariaat, en uitleggen waarom je iemand wilt spreken. Dan word je ofwel doorverbonden of iemand belt je terug. Iedereen daar op school is ontzettend benaderbaar, en ze zijn allemaal heel aardig.
Lees ook het onderwijskundig rapport over deze school (van de onderwijsinspectie), daar staat trouwens specifiek in dat kinderen zich op deze school zo veilig voelen.
Doorsnee? Nee, mijn dochter is geen doorsnee kind (maar wie eigenlijk wel?). Ze is juist ondanks haar kwetsbaarheden, die ze natuurlijk ook heeft, een heel zelfstandig en zelfbewust, heel eigen kind. Ze ziet er ook niet doorsnee uit met haar haren en kledingkeuze. Hoewel ze daar op haar vorige school wel last van had was dat niet de reden van de overplaatsing. (wij wonen nu in DL en ze ging in DL op school. Ondanks dat de resultaten goed waren was de overstap voor haar toch te groot, omdat het onderwijs daar zo anders is.
Kortom, onze dame gaat nu voor de tweede keer in maand of 8 naar een andere school! Ze zit nu in een hele zachte en aardige klas en dat bevalt haar heel erg.
Gebouw zegt ook niet alles, het gaat om wat daarbinnen gebeurt. Wij zijn ook bij het Dominicuscollege geweest, erg mooi pand, maar vrij saai van binnen.

mirreke
18-02-2009 om 20:55
Hmm, aanvulling
Over het Dominicuscollege nog even: we hebben daar een uiterst prettige rondleiding gehad, en ik vond de vrouw die dat deed erg aardig. Als het om mij was gegaan had ik misschien die school gekozen, maar de SSGN past gewoon helemaal bij mijn dochter. Het leek mij wel allemaal wat braver, maar dat is niet negatief bedoeld. Ik heb wel gehoord dat ook op het Dominicuscollege het een veilige schoolomgeving betreft, dus ook qua pesten en zo.
Wat ik zou doen, zoals gezegd, praten met iemand van de SSGN. Misschien kun je vragen of je dochter zich onder voorbehoud mag inschrijven, dan kun je ook even de proefles op die andere school afwachten. Maar als je dochter helemaal gaat voor kunst en drama, zou ik het SSGN kiezen. Je kunt op deze school ook eindexamen doen in een kunstvak en als je een creatief talent bent word je extra gecoached. De school is erg tolerant, je mag er hoofddoekjes en petjes dragen, mobieltje bij je houden, mits uit. Ze doen een groot beroep op het verantwoordelijkheidsgevoel van leerlingen en dat lijkt te werken. Brugklassers hebben twee mentoruren in de week, waarin over van alles en nog wat gesproken kan worden. Ze blijven 2 jaar bij elkaar, daarna splitst het VMBO-t zich af en blijven Havo en VWO nog een jaar bij elkaar. Lijkt mij erg bevorderlijk voor het veilige gevoel.
Zoek alvast uit hoe het zit met het openbaar vervoer en leg dat je dochter duidelijk uit, dat ze dit dan wel 6 jaar moet volhouden. Of ze dat ziet zitten.
Succes!

Roodborstje
18-02-2009 om 21:00
Zelfstandigheid
Dochter is juist niet zo zelfstandig in het schoolse werken, heeft wel wat aansturing nodig.
Goed idee om even naar school te bellen, zal dat morgen zeker doen!
Hoorde vandaag ook nog dat het niet zeker is dat je ook op die school terecht kunt ondanks tijdig inschrijven. Kunnen ze alsnog uitgeloot worden?
De 98% van dochter is nu 99.8% geworden...lol!
Ik ga morgen iig bellen en is dat gesprek positief zal ik haar daar inschrijven. Loopt ze die andere lesmiddag nog wel mee, mocht ze anders besluiten kan ze alsnog uitgeschreven worden bij de SSGN en voor 1 april ingeschreven worden bij die andere school.
Lastig hoor, zo'n eigengereimd kind die bewust voor een school wil kiezen en niet klakkeloos kiest voor de dichtsbijzijnde!
Ben wel nieuwsgierig of er nog meer ervaringen zijn!

mirreke
19-02-2009 om 10:14
Ik ook!
Nieuwsgierig dus.
Mijn dochter zit er tenslotte nog maar drie weken op, en wie weet valt het op langere termijn allemaal wel tegen. Overigens heb ik al wel met meerdere ouders gesproken van haar medescholieren, en die zijn allemaal erg positief.

Roodborstje
19-02-2009 om 11:12
Ingeschreven!
Ik heb geinformeerd bij school, weet niet of het een teamleider was of leerkracht. Ik heb mijn vraag over de zelfstandigheid gesteld. Vertelde dat 'men' zei dat er van de leerlingen binnen het jenaplan voortgezet veel zelfstandigheid gevraagd wordt van de leerlingen, zelf plannen enz. Dat dit juist een struikelblok zou kunnen zijn voor onze dochter. Dat zij wel degelijk de struktuur nodig heeft.Dat ze zonder die duidelijkeheid niet goed tot werken zou komen.
Mij werd verteld dat vooral de leerlingen in de brugklas hierin goed begeleid worden, dat er juist in de brugklas veel struktuur gegeven wordt en dat de weg naar het zelfstandig leren een proces is wat tijd nodig heeft.Dat de leerlingen die tijd ook zeker krijgen.
Ben redelijk overtuigd en heb haar ingeschreven!
Spannend!

Roodborstje
20-02-2009 om 11:20
Opgelucht
Dochter was opgelucht en blij.
Wil nu voor de zomervakantie al oefenen met het openbaar vervoer.
Daar hebben we wel even de tijd voor, gaan we dus ook langzaam aan oefenen en opbouwen.Zodat dochter na de zomervakantie geheel zelfstandig kan reizen.

mirreke
20-02-2009 om 18:36
Grijns!
Hebben wij ook gedaan, geoefend. Ging goed. Een week later stapte ze per ongeluk in de verkeerde bus, goede nummer maar andere kant op! Stond ze me toch in Emmerich! Enfin, bus weer terug gepakt (ze is niet snel van haar stuk te brengen, maar zat die ochtend wel te slapen), stond halverwege de rit ineens de bus in brand! Iedereen eruit...! Nou ja, heeft ze alles gehad denk ik dan.