Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
nieuwerwets

nieuwerwets

23-10-2009 om 15:21

Staan in de rij op het schoolplein

Ik ben even benieuwd of er ouders zijn die voor herinvoering zijn van het staan in de rij voordat de school begint; ik zie de voordelen van vroeger als kind nog voor me; we moesten rustig staan en rustig de klas in (ja, saai als kind, maar ook veilig). Nu is het zo dat er chaos is in de klassen , vooral de kleuterklassen, omdat tot 9 uur alles binnen mag lopen (zonder juf te groeten), iets mag pakken en de rust pas weer keert als de juf ze in de kring zet " En het duurt even voor je ze stil hebt..!" je meent het. Vooral voor kinderen die extra structuur nodig hebben (adhd, ass, en alle jongetjes van 4, is het gebrek aan rust aan het begin van de schooldag een ramp.
Vroeger: De rij: rust op het plein, die gaat mee naar binnen
Nu; Vrij naar binnen: drukte op het plein, die gaat mee naar binnen. Wat vinden jullie?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
fluitketel

fluitketel

23-10-2009 om 15:52

Ook in de rij

sinds dit schooljaar en ik vind het prima. Het ziet er geordend uit en er wordt tenminste niemand meer bijna omver gelopen door naar binnen stormende kinderen.

Is dat nieuwerwets dan?

hier in België (ja, lekker ouderwets dat wel), staan kinderen op school in de rij. De bel gaat 2 keer, eerste keer boekentas enzo halen, de tweede keer moet ze in de rij staan en moet het stil zijn.
Hier gaan ouders ook niet mee in de klas. Kinderen worden afgezet op het schoolplein of in een binnenspeelzaal (winter). Ja, net zoals in mijn tijd dus.

Enkel in onze oude school (die alternatief les gaf) was het heel vooruitstrevend om gewoon te roepen dat de les begon en wachten/hopen dat alle kinderen naar de klas liepen. Naar het schijnt kwamen de kinderen (vroeg of laat)toch altijd in de juiste klas terecht Ook daar werd het kind inderdaad bij de juf in de klas afgegeven (juf die naast het konijntje zat).

liedewij

liedewij

23-10-2009 om 16:05

Graag

Ja, ik zou er blij mee zijn. Met name bij de kleuters vind ik het een chaos. Meer nog door al die ouders die maar blijven hangen, de juf bestoken met van alles en nog wat en luidruchtig aanwezig zijn. In de rij naar binnen lijkt mij overzichtelijker, de les kan dan gelijk beginnen. Bij een basisschool in de buurt gaan de kinderen per groep de school in. Niet echt in de rij maar wel per groep naar binnen. Lopen langs de leerkracht en zeggen gewoon gedag. (niet meer dan normaal maar bij ons op school stiert iedereen de klas maar in zonder expliciet de leerkracht goedemorgen te wensen/hallo te zeggen)
Ik zou het heel prettig vinden als dat ingevoerd wordt op onze school.

Liedewij

Probleem

Ik zie ook wel haken en ogen er aan zitten. Dan zou bij veel scholen de begintijd aangepast moeten worden, ipv zoals bij veel scholen het geval is: inloop tussen bijvoorbeeld 8.35 en 8.45.
Ik zou het in elk geval niet fijn vinden als mijn zonen als ik hen om 8.35 aflever nog 10 minuten in de rij moeten staan voor ze naar binnen mogen.
Hier stormen kinderen overigens niet naar binnen. Voordat ze de klas in gaan moeten ze de juf of meester een hand geven en gaan dan rustig op hun plek zitten. Niks chaotisch aan.
Na het buiten spelen moet in ieder geval wel de onderbouw in de rij gaan staan.

Linda99

Linda99

23-10-2009 om 16:21

Hier

Kleine school met slechts 1 ingang. Om 8.20 mag de onderbouw naar binnen en gaan de bovenbouwleerkrachten naar buiten, bovenbouw blijft buiten wachten/spelen. Om 8.25 ongeveer klinkt er een fluitje en gaat de bovenbouw in de rij en als alles staat gaan ze per rij naar binnen. OM 8.30 beginnen alle lessen.

Was even wennen begin van het jaar (dochter naar bovenbouw) maar het is wel zo efficiënt.

maan.

maan.

23-10-2009 om 16:24

Uitersten

De genoemde mogelijkheden zijn wel twee uitersten,
- in een rij naar binnen, of
- drukte op het plein en chaotisch naar binnen

Hier twee ervaringen, op de vorige school (voor verhuizing) relatief kleine kleuterklas, juf bij de ingang van de klas groet elk kind persoonlijk en geeft een hand. Onderwijl heeft zij het overzicht over de hele klas; ouders mogen wel mee naar binnen om afscheid te nemen maar er is geen chaos.
Na de verhuizing zelfde school andere locatie; CHAOS. Een groot drama ellende, grote kleutergroepen en geen juffen bij de ingang van de deur.

Ik denk niet dat de 'rijen' terug hoeven te komen om rust te krijgen; de optie zoals op onze vorige school vind ik een mooie tussenoplossing.

Dus kleinere kleuterklassen en een groetende juf aan de deur (die dus niet met de ouders gaat staan te OH'en).

Lijkt me vrij makkelijk realiseerbaar. (Nu alleen de juffen en de ouders nog zover zien te krijgen)

neteret mut

neteret mut

23-10-2009 om 16:42

Vroeger?

ik weet het niet meer. Er staat me wel iets bij van een fluitje, denk dat het zo ging: fluitje gaat en alle kinderen komen naar de deur ( was maar 1) en gaan min of meer in een rij staan, maar niet klas gebonden en dan naar binnen waar de rij zich splitst. Er waren maar 2 klaslokalen dus zo ging het goed genoeg. Maar of wij toen echt netjes in een rij stonden weet ik echt niet meer. Was in NL
Nu in Belgie, bij de eerste bel vlak voor 8,25 moet iedereen stoppen met spelen en naarhun rij lopen. Tweede bel om 8.25 en de rijen gaan naar binnen, om 8.30 beginnen de lessen. Speelplein is open om ieg 8.15, school is open om 7 of 7.30 ( moet ik nakijken) Ik dacht dat tot 8 of 8.15 het betaald opvangen was. Tot 18.00 kunnen ze op school blijven, vanaf 16.00 is dat dan betaalde opvang.

Bastet

Bastet

23-10-2009 om 16:50

Nee hoor

Hier is het een gezellige drukte,maar geen chaos.En zodra de school begint,is de rust er gewoon,hoor!
Groetjes,bastet

Annet

Annet

23-10-2009 om 17:05

Vanaf groep 3 een rij

De kleuterklassen (2) hebben een inloop van 8.15-8.25.
Om 8.25 gaat de bel en gaan de andere klassen in de rij staan. Die lopen vervolgens om de beurt naar binnen in een vaste volgorde (de volgorde is afgestemd op de routing in de gang zodat ze elkaar niet in de weg staan).
De bel van 8.25 is ook het teken voor de ouders van groep 1/2 om toch echt te verdwijnen. Een chaos is het zeker niet bij de kleuters.
Het zou hier onmogelijk zijn om iedereen vrij in te laten lopen met een ouder. Daarvoor zijn de gangen niet breed genoeg.

Annet

Annet

23-10-2009 om 17:07

Aanvulling: leerkrachten lopen buiten

De leerkrachten van groep 3-8 lopen vanaf 8.15 uur buiten op het schoolplein. Als ouder heb je zo ruim de tijd om een leerkracht iets door te geven of een klein praatje te maken.

3kids mam

3kids mam

23-10-2009 om 20:28

Ook in de rij

Hier gaan de kinderen ook in de rij. Vanaf 8.15 pleinwacht. 8.25 gaat de bel voor de groepen 3 t/m 8 en om 8.30 gaat de bel voor de kleuters. Ik vind het ideaal.

Guinevere

Guinevere

23-10-2009 om 20:51

Nee.

Ik zie er echt geen voordeel in om in een rijtje naar binnen te lopen. Past ook totaal niet bij "onze" school en de sfeer die daar hangt. Dat het een beetje rommelig lijkt bij het begin van de lessen, nou en?
Enne...mijn zoon heeft ADHD en vaart echt niet bij stricte structuren. Integendeel.

Tinus_p

Tinus_p

23-10-2009 om 20:56

Eens met maan ea

maan:
"De genoemde mogelijkheden zijn wel twee uitersten,"
Eens. Ik vind ook 'in een rijtje naar binnen marcheren' een overdreven maatregel. Er zijn simpeler manieren, vooral idd geen ouders mee de klas in, of niet beginnen met kringgesprek.
Voor energieke kinderen (al dan niet adhd) lijkt het me ook helemaal niet handig: Die kunnen juist buiten nog een beetje uitrazen voordat ze weer stil moeten zitten.

Jesse_1

Jesse_1

23-10-2009 om 21:07

Zelfde als bij annet

8.25 gaat de deur van de kleuters open en kunnen de kleuters de klas in gebracht worden.
Om 8.30 gaat de bel (ook teken voor de ouders van kleuters om weg te wezen) en gaan de kinderen van groep 3 t/m 8 in de rij staan voor hun deuren. Kinderen van groep 3 en 4 kunnen nog zwaaien naar hun ouders die vaak nog op het plein staan, de hogere groepen staan op een andere plein (en worden veelal ook niet meer naar school gebracht).
Jesse

Jesse_1

Jesse_1

23-10-2009 om 21:09

Merkwaardig argument tinus

"Voor energieke kinderen (al dan niet adhd) lijkt het me ook helemaal niet handig: Die kunnen juist buiten nog een beetje uitrazen voordat ze weer stil moeten zitten."
Uitrazen doen alle kinderen op het plein vóór 8.30u, die halve minuut dat ze nu misschien eerder iets rustiger moeten zijn bij het naar binnen lopen kunnen ze wel hebben denk ik. Liever stuiterende kinderen op het plein dan in de klas zou ik juist denken!
Daarentegen zou de verbeterde structuur voor autisten juist weer fijn kunnen zijn .
Jesse

Vic

Vic

23-10-2009 om 22:29

3 t/m 8

Bij ons mogen bij de kleuters de ouders mee naar binnen, inloop tussen 08.15 en 08.25 uur. De kinderen mogen dan een werkje of hoek kiezen en gaan aan het werk. De groepen 3 t/m 8 verzamelen op het schoolplein, waar vanaf 08.15 uur ook de leerkrachten aanwezig zijn. Vanaf 08.25 uur gaan ze per groep, niet echt in een kaarsrechte lijn maar wel geordend, naar het klaslokaal. Ik vind het een prima methode.

Jvo

Jvo

23-10-2009 om 22:57

Alsjeblief niet...

Past niet bij ons, niet bij de school.

Hier mag je als ouder gewoon mee de klas in, tussen 8.15 en 8.30. Van groep 1 tot en met groep 8, al is de opkomst van ouders bij de jongste groepen natuurlijk het grootst.

Kinderen pakken een werkje en beginnen... De ouders vertrekken langzaam en om 8.30 gaat er een belletje zodat ook de laatste ouders afscheid nemen. Omdat alle kinderen dan al aan het werk zijn is het ook direct aardig rustig in de klas.

Annet

Annet

23-10-2009 om 23:53

Heeft niet altijd te maken met wat past bij school of ouders

Bij onze school heeft het te maken met het gebouw. Het is een heeeeeeel oud gebouw met maar één ingang. Het is gewoon onmogelijk om ouders en kinderen op hetzelfde moment naar eigen keus door het gebouw te laten lopen, jassen op te hangen of in luizenzak te doen, tas ophangen, etc. Dan wordt het wel chaos.
En dus wordt dit georganiseerd.
Verder is de school los genoeg, zijn de ouders dat ook, etc.
Ik zie zelf ook dat bij nieuwere gebouwen er meerder ingangen zijn, bredere gangen, ec. Dan kan de school wel kiezen hoe ze het willen hebben, passend bij de stijl van de school. Hier kan de school dat niet.

Tijgeroog

Tijgeroog

24-10-2009 om 09:57

Anders

Hier hebben we 10 minuten om de kinderen naar binnen te brengen. (bij de kleuters, m'n zoontje is net 4) Ik vind het wel handig om even te kunnen helpen met tas ophangen, juiste beker en bakje voor de eerste pauze uit de tas halen en richting de kratten dirigeren (lunchspullen, continurooster, moeten blijven zitten). Ik denk dat dat ook extra rust geeft, ipv wanneer de juf dat moet regelen.
Vervolgens gaan ze de klas in, ouders blijven voor de klas, juf staat in de buurt van de deur dus die kun je even spreken als dat moet. De kinderen gaan vast in de kring zitten en in de kring staat een groot krat met boeken waar ze allemaal iets uit mogen pakken om te lezen. Hoeft niet, dus er wordt ook gepraat en binnen de kring nog wat heen en weer gelopen, gezellig en ontspannen. Het is daarna voor de juf heel makkelijk om te beginnen.

Emmawee

Emmawee

24-10-2009 om 11:11

Geen rij, wel rust.

Ook zonder rij kun je van kinderen (en ouders!) vragen zich binnen het gebouw rustig te gedragen. Bij onze school is één van de regels dat je de deur voor elkaar open houdt. En dat gebeurt ook. Je ziet kinderen nog even achter zich kijken of er nog iemand aan komt. Dat vind ik veel meer waarde hebben dan een gedrilld rijtje.
Groeten, Maw.

Hier wel een rij

vanaf groep 3 en dan loopt eerst 3 en dan 4 enz.
Zodat 7/8 die net achter de buitendeur zitten niet over de kleineren heen duwen want 3 en 4 moeten verder lopen.

bertje1

bertje1

26-10-2009 om 09:06

Hiero op montessori

geven ze de kinderen in de klas (voorin) een hand en gaan de kids naar binnen. ouders zijn smiddags welkom om te kijken naar werkjes. Vrij rustig 's morgens.
Misschien iets voor een ouderraad?

O.K.

O.K.

26-10-2009 om 11:00

Opnieuw weer na jaren!

Toen mijn oudste zoon (nu groep 8) naar deze school ging was ik totaal verrast dat ze hand in hand in de rij moesten staan (groep 1 en 2), dit had ik vroeger nooit gehoeven, wat een ouderwets gedoe vond ik toen.Er zijn jaren overheen gegaan dat ik kinderen naar school bracht,maar dit jaar was ons nakomertje aan de beurt om naar school te gaan en de regel was er niet meer.De arme kleuters werden omver gelopen door de grote kinderen, gewoon zielig! De kleuterklas is meteen voor in de school, de kleuters doen daar de jassen uit en de oudere kinderen wurmen zich er langs.Tijdens de info avond heb ik gevraagd waarom dat in de rij staan niet meer was, oh.. door het verlaten van een "oude kleuterjuf" was het verwaterd maar ze vonden het wel een goed idee. 2 weken later hebben ze het opnieuw ingevoerd, alleen hoeven ze nu niet meer hand in hand, maar verzamelen ze zich als de bel gaat en gaan ze als laatste naar binnen samen met de juf. Heel erg helder en overzichtelijk!

Bastet

Bastet

26-10-2009 om 11:46

Wat hier scheelt....

De kleuters hebben een eigen ingang,de onderbouw ook,en de bovenbouw.Maar desondanks,als iemand hier een kleuter omver loopt,wordt dat echt niet getolereerd!
Groetjes,Bastet

nieuwerwets

nieuwerwets

26-10-2009 om 13:35

Rust en regelmaat vind iedereen prettig

Leuk om al die verschillende reacties te horen, wat mij opvalt bij rijscholen en niet-rijscholen dat de nadruk ligt op de rust bij het naar binnengaan, en dat ouders dat prettig vinden. En dat het zeker helpt als een school meerdere ingangen heeft.
Eigenlijk is het een apart onderwerp, of de kinderen in de klas ook rustig een werkje mogen pakken, of eerst moeten zitten. En waarom zouden er ouders in de klas bij de 4 jarigen moeten zijn? Die kunnen echt wel na 1 dag zichzelf wel redden, als hun ouders maar niet alles voor hun doen zoals bekers klaarzetten. (ze leren het toch sneller van hun eigen fouten denk ik dan maar)

yelle

yelle

27-10-2009 om 08:08

Afscheid aan de poort

Kan het me best voorstellen,omdat dit vroeger bij ons op school ook wel zo was.Vooral bij de allerkleinsten,kwamen ouders meestal mee tot in de gangen.Gevolg...veel gehuil,vastklampen aan moeders rokken,overrompeling,ouders die bleven hangen in de gang en stiekem door de ramen kwamen piepen...Nu mogen diegene die de kindjes brengen tot op een bepaalde plaats op de speelplaats komen.Daar worden de kleuters opgewacht door een paar leerkrachten,die zich ontfermen over hen.Ook daar kan dan het ene en andere worden verteld aan de leerkrachten en omgekeerd.Eens de bel gaat gaan zelfs de allerkleinsten netjes in de rij staan en in de gangen heerst er geen chaos meer.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.