Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Startkwalificatie halen

In oude discussies hier op het forum lees ik dat VO scholen kinderen die niet meer in het jaar dat ze 18 worden hun startkwalificatie zouden kunnen halen kunnen weren. Is dit ergens zwart op wit te lezen? Worden VO scholen hierop afgerekend?
Op de school waar mijn kinderen zitten wordt de 1 oktobergrens toch nog gehanteerd. Mijn herfstkleuter dient volgens haar juf toch zeker een half jaar voor te lopen in haar ontwikkeling om door te kunnen naar groep 3. Wij vinden niet voorlopen niet echt een reden tot zittenblijven en zouden graag duidelijk willen maken dat we dat extra kleuter jaar niet als een gunst zien.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
cqcq

cqcq

30-03-2012 om 19:13

Nee

Scholen worden juist afgerekend op teveel schoolverlaters. Het kwalificatiebeleid is er juist gericht op een veel bredere leeftijdsgroep (tot 23 jaar).

Nieuwe regelingen worden juist gemaakt om scholen te stimuleren (en te subsidiƫren) om deze leerlingen op school te houden.

Zie:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0031387/tekst_bevat_prestatiebox/geldigheidsdatum_30-03-2012

Guinevere

Guinevere

30-03-2012 om 22:11

Hopsa

Morgenochtend moet je naar Miriam Lavell luisteren op de radio, zie hieronder!
Verder zou ik een harde opstelling innemen tegen de school: je gaat niet akkoord met een jaar doubleren bij de kleuters. Onder geen voorwaarde. Laat school groep 3 maar aanpassen aan de herfstkleuters, niet andersom. Zo nee, dan ga je naar een andere school.

Zie

Hopsa, zie http://www.ouders.nl/mdos2010-kleuters7.htm
Kijk ook naar de links.
De juf wil dat je kind een voorsprong heeft, maar dat is natuurlijk onzin. De wet schrijft een schoolloopbaan binnen 8 jaar voor. Binnen dus. 1 gedeeld schooljaar (groep 1) en 7 hele jaren.
Zou je dochter blijven zitten, dan zou ze er buiten 8 jaar vallen (1 gedeeld jaar en 8 hele jaren).
Ze heeft recht op een schoolloopbaan binnen 8 jaar. De minister heeft dat zelf zo verwoord.
"In oude discussies hier op het forum lees ik dat VO scholen kinderen die niet meer in het jaar dat ze 18 worden hun startkwalificatie zouden kunnen halen kunnen weren. Is dit ergens zwart op wit te lezen?"
Dat kan gebeuren, maar dat staat nergens expliciet en de scholen zelf zullen het niet toegeven.
cqcq:"Nieuwe regelingen worden juist gemaakt om scholen te stimuleren (en te subsidiƫren) om deze leerlingen op school te houden. "
Dat mag zo wezen, maar dan moet je wel eerst binnen komen.
Ik ben ondertussen zeer benieuwd waarom de Inspectie ineens aan de alarmbel trekt over zittenblijven.
Groet,
Miriam Lavell

Andere nieuwe plannen

Die plannen gaan niet door Pelle. Je kunt volwassenen geen leerplicht opleggen. Dat is in strijd met fundamentele vrijheden. Het wetsvoorstel kwalificatieplicht ging aanvankelijk uit van plicht tot 23 jaar. Maar dat is om die reden aangepast.
Ik vrees gezien de bezuiniging juist andere plannen. Herinvoering van het schoolgeld/boekengeld vanaf 16 jaar. Wie dat niet wil betalen, moet zelf maar zorgen dat ie niet blijft zitten. Vind ik dan weer een typische dit-kabinet-redenering.
Ik hou mijn adem in.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.