Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Even zomaar een juf

Even zomaar een juf

18-09-2009 om 17:11

Stinkende leerling

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Marie L

Marie L

21-09-2009 om 11:55

Wat fijn dat deze jongen een juf heeft

die echt iets voor hem wil doen. Ik denk dat je deze jongen zeker mag helpen. Laat hem maar merken dat er ook iemand is die iets voor hem wil doen. Als deze jongen zelf wat geld heeft, zou je misschien kunnen aanbieden een keer met hem - desnoods 2e hands - kleren te gaan kopen en hem leren hoe hij ze moet wassen (hopelijk staat er thuis een wasmachine). Als hij bij BJZ loopt, kan hij misschien bij een kledingbank terecht.

Er zijn toch ook leerkrachten die leerlingen te eten geven omdat ze thuis niet (genoeg) te ontbijten krijgen. Waarom dan niet helpen op dit vlak.

Schoolarts

Schoolarts

21-09-2009 om 13:12

Voor juf jeweetwel

Ook ik heb maar even een andere nick gekozen omdat ik normaal mijn beroep nooit vermeld.
Wat een lastig en ingewikkeld probleem en wat sneu voor die jongen. En natuurlijk is er veel meer aan de hand, maar dit onderdeel is wellicht één van de weinige die wel op te lossen is. Ik geef je wat mogelijkheden die misschien wel/misschien niet bij de specifieke situatie van jou en je leerling kunnen passen:
-Is er schoolmaatschappelijk werk op jouw school? Kan die op huisbezoek? Daar moet stromend water en zeep aanwezig zijn, anders lukt wassen natuurlijk nooit. Als dat geen probleem is kan SMW de jongen vast laten zien wat de bedoeling is in afwachting van verdere praktische thuishulp (waarvoor BJZ moet zorgen).
-Als je het idee hebt dat voogd en BJZ toekijken en weinig actie ondernemen zou je een GOSA/DOSA-regisseur kunnen inschakelen, ze heten overal anders. Dat zijn mensen die bekijken waarom de aanwezige hulpverlening niet in staat is om daadwerkelijk hulp te verlenen. Ik heb hier zeer goede ervaringen mee.

Ik hoop dat je er wat aan hebt

Polly Shearman

Polly Shearman

21-09-2009 om 21:18

Geen deo

deo in combinatie met oudzweet is nog viezer dan alleen oudzweet
Beter idd fris douchen en schone kleding.
verder heb ik geen idee.
groet, pol

Juf jeweetwel

Juf jeweetwel

21-09-2009 om 21:43

Vandaag

Leerling kwam vandaag op school met een ander (nooit eerder gezien), schoon T-shirt aan. Het was wel te klein, maar al zijn kleren zijn te krap. Hij stonk niet (!!!) en ik meende zelfs een vleugje zeep te bespeuren. Hij kwam stralend heel dicht bij me staan en ik heb hem de hemel in geprezen: "O, wat ruik jij lekker vandaag, en wat leuk dat je een schoon T-shirt aanhebt!". Niks gezegd over de gruwelbroek die hij dus de hele vorige week ook al aanhad en die er nog steeds goor uitzag. Hij had zijn grote broer om een T-shirt gevraagd, zei hij, maar dan heeft die broer wel een flinke groeiachterstand. Nou ja, maakt niet uit, het was voor ons allebei een echt triomfmoment. Ik kon zelfs weer spelletjes in de klas doen waarbij de leerlingen elkaar moesten aanraken (was tot nu toe onmogelijk). Heb in de pauze ook mijn collega's aangespoord om iets aardigs te zeggen over zijn T-shirt of over zijn geur. Zouden ze (subtiel en als hij alleen was) doen.
Hij kan dus thuis douchen. Pak van m'n hart. Nu nog de voogd te pakken krijgen (die man is volgens mij op wereldreis) en kijken of er niet ergens een potje is voor wat nieuwe kleding. En anders regel ik dat potje op school. Leerling heeft laten zien dat hij van goede wil is, dan moeten wij toch ook een stap zetten?
Marleen, er is geen docent bij de gymzaal voor schooltijd. Leerling is bovendien nooit op tijd op school (ligt niet aan hem, hoor).
Albana, diep respect voor jouw moeder. Waren er maar meer zoals zij.
Millennia, heb hardop zitten lachen om jouw zoon. Misschien heeft-ie ook gewoon een punt, zoals ik al zei, mijn moeder voerde ook oorlog met hele vieze tienerzoons (tot ze verkering kregen, toen moesten ze ineens drie keer per dag iets schoons aan, haha).
Rosalinde, ja, het blijven lastige afwegingen. Eten meenemen voor leerlingen doe ik regelmatig, dat is makkelijker en dat doe je even snel stiekem tussendoor. Het probleem is niet eens zozeer die was, maar dat douchen. Dat regel je niet zomaar even. Ik ben al superopgelucht dat hij ergens dus heeft gedoucht. Met zeep. Halleluja. Ik zal niet zeggen dat hij schoon was, maar het verschil met alle vorige schooldagen was er heel duidelijk.
Schoolarts, ik neem jouw mail mee naar de vertrouwenspersoon (die was er vandaag niet). Hartelijk bedankt voor de informatie, daar kan ik echt iets mee. Ik zou een gat in de lucht springen als ik met deze jongen de stad in mag, lekker nieuwe kleren kopen.
Groetjes

Nog even juf dinges

Nog even juf dinges

21-09-2009 om 21:50

O ja

Millennia, hij heeft toevallig een ander probleem waarmee hij naar de schoolarts moet. Ik heb haar (arts) al gemaild of ze ook even kan kijken naar een oorzaak voor de lichaamsgeur en naar zijn algehele lichaamsverzorging.
En ja, ik weet niet meer wie het zei, maar ik denk echt dat het een combi is van lichaamsgeur en vieze kleding. Vieze sokken, precies, die stinken toch afgrijselijk? Ik heb er wel eens bijgestaan als een leerling een kluis opentrekt waar vieze gymkleding in zat, nou, dan val je bijna om. Leerling niet, natuurlijk, die heeft nergens last van .
Polly, inderdaad, die deo is symptoombestrijding. Misschien wel leuk als aanmoediging.
Groetjes

margje van dijk

margje van dijk

21-09-2009 om 23:46

Geweldig, juf

Wat een feel-good movie (bericht bedoel ik) op de late avond. Dat doet een mens goed. Veel sterkte met het vervolg van deze queeste, ik hoop zo dat het je lukt.
Margje

Kon 't niet vragen.........

Sprak gisteren een ex-collega van mijn moeder en heb nog geprobeerd het gesprek ongeveer op die hoogte te krijgen dat ik kans zag een vraag te stellen hoe ze daar nu mee omgingen. Maar helaas kreeg de kans niet. Er waren teveel andere nieuwtjes die ze moest uitwisselen en de hele tijd voerde het gesprek daarheen.
Maar er schoot me nog iets te binnen. Mijn moeder ging wel eens naar het legerdesheils met een kind. (Je weet wel de 2de hands kledingmarkt) daar kende ze iemand (w.s. ook via school) en dan maakte ze aan afspraak daar buiten de normale tijden en ging er meteen na school heen soms met een leerling. Die waren altijd wel bereid een kind met zo'n probleem op voordracht van school gratis wat kleding te verstrekken. Ik heb ondertussen wel aan stiefvader kunnen vragen hoe ze dat deed op school met vieze kleding (stiefvader deed bij ons thuis de was, dus dan zou hij het weten), volgens stiefvader nam ze nooit kleding van schoolkinderen mee....Hij dácht dat ze dat op school de leerlingen met de hand liet wassen. Is dat misschien nog iets waar je wat aan hebt? Hoef je alleen een pakje dreft te regelen. Hang je het te drogen ergens in een magazijntje ofzo, leer het de jongen, zodat ie het zelf kan als het nodig is. Stiefvader wist ook nog dat er een leerling was die thuis geen water/stroom had (afgesloten i.v.m. wanbetalen) kan dat bij de jongen niet ook zijn?
groeten albana

moeder van een stinkpuber

moeder van een stinkpuber

22-09-2009 om 11:36

Toch voorzichtig zijn

Ik geef even een persoonlijk verhaal, op het gevaar af dat het niet toepasbaar is op deze situatie (want die lijkt al opgelost inmiddels), maar dan als algemene waarschuwing. De zinnen “maar dat was vooral 'tegen hem aan kletsen', want hij zegt heel weinig terug.” en “Het is een bijzonder eenzame jongen die zich nauwelijks uit” triggeren mij namelijk een beetje.

Mijn zoon heeft altijd een bloedhekel gehad aan douchen, hij is er niet onder te stampen. Ook nu hij volop in de puberteit is nog, en dat ruik je dus vaak. We kunnen praten als brugman, straffen, belonen: hij is er ongevoelig voor en lijkt het niet te “horen”. Ook opmerkingen van leeftijdsgenoten, meisjes e.d. deren hem niet. Hij heeft dan ook een autistische stoornis. Dat maakt hem a) overgevoelig voor prikkels als water op zijn lijf en b) ongevoelig voor de mening van anderen.
Ooit vernam ik viavia dat zijn kleuterjuf het vies vond dat hij altijd dezelfde kleren droeg (en misschien aan verwaarlozing dacht?). Dat leek alleen maar zo, omdat ik vanwege zijn weerstand tegen verandering kleding en ondergoed per 10 precies dezelfde inkocht.

Moraal van dit verhaal: Ik zeg niet dat deze jongen zoiets heeft (lijkt inmiddels niet zo) of dat er geen verwaarlozing in het spel is. Maar wees –in het algemeen- absoluut zeker van je zaak voor je naar een moeder wijst of zorg inschakelt.

ava

ava

22-09-2009 om 20:50

Gewoon helpen die jongen

ik vind dat je ontzettend goed bezig bent met de gesprekken. Ik zou doorgaan met proberen zijn vertrouwen te winnen en op een gegeven moment een keuze aanbieden: zal ik na school mee gaan naar die gymzaal zodat je daar kunt douchen of kom een half uur eerder naar school en fris je hier op. (Dat laatste lijkt me voor jouw makkelijker, iets wat je vaker kunt doen dan mee naar de gymzaal, maar een keertje een goeie douchebeurt kan geen kwaad zo te horen). Ik heb er helemaal geen moeite mee dat je een handdoek voor hem mee neemt en ook niet met kleding. Ik zou voor het idee niet zo gauw nieuwe kleding geven, maar eerder tweedehands. Ik zou hem af en toe wat toestoppen. (Met tweede hands hoef je niet zo gauw bang te zijn voor commentaar van anderen, ik koop bij het leger des heils kleding voor een euro en dat is echt prima kleding).
De aanpak van hem op een bescheiden manier met praktische zaken helpen spreekt me veel meer aan dan met BJZ contact op te nemen, dat is in mijn ogen alleen maar praten over hem en hem niet helpen. Ik zou niet te bang zijn dat je over grenzen gaat, Die arme jongen krijgt misschien al heel lang geen moederlijke aandacht en kan best wat hulp en aanwijzingen gebruiken.
Compliment! Van jou wordt de wereld mooier!

ava

ava

22-09-2009 om 20:53

Sorry niet goed gelezen!

sorry, ik zie dat er al allerlei vorderingen zijn met die jongen, had niet alles tudssendoor gelezen, geweldig!

Even zomaar een juf

Even zomaar een juf

22-09-2009 om 21:40

One day fly

Eh, tja, vandaag dus duidelijk geen voortzetting van het nieuwe doucheregime, al was de geur natuurlijk vergeleken met de afgelopen weken prima te doen. Heb hem er ook helemaal niet over kunnen spreken, teveel dingen die ertussendoor fietsten. Ik begin te geloven dat-ie echt maar twee broeken heeft.
Volgende week maandag schooldokter, hopelijk voor die tijd contact met IEmand die IETS weet over thuis. Nou ja, het hele dossier staat vol over thuis, maar ik heb niet zoveel op met dossiers. Kind is bijvoorbeeld drie keer Serieus Onderzocht, drie verschillende conclusies. Tja. Vandaar dat ik ook niet kan zeggen of hij een stoornis heeft en welke dan.
Moeder van die stinkpuber, als het inderdaad een wasfobie was/is, hoop ik dat ik daar snel achter kom .
Anders, ik vind het zo leuk dat je blijkbaar trouw dit draadje volgt, maar ik kan zo weinig met je opmerkingen. Wil jij dan alsjeblieft de ouders voor mij uit een hoge hoed toveren?
Wat me wel opvalt, is dat hij steeds vaker even een paar woorden tegen me zegt. Niets bijzonders, maar toch heel bijzonder omdat hij zo ontzettend zwijgzaam is. Het geeft me hoop.
Jongens, allemaal hartstikke bedankt voor het meelezen, meedenken en meeleven. Echt fantastisch, het helpt altijd zo om alle gedachten op een mooi rijtje te krijgen. Ik wil dit draadje nu afsluiten, want ik voorzie een soap die nog maanden gaat voortduren en ik blijf een beetje bang voor de privacy van deze jongen. Ik zal als er Groot Nieuws is, zeker even een update geven.
Groetjes

Anders

reageer alsjeblieft niet zo kort door bocht. Zo maar een telefoontje naar huis of een huisbezoek plegen bij de ouders kan meer kwaad dan goed doen in deze situatie. Ik vind dat Evenzomaareenjuf dit zeer zorgvuldig en bedachtzaam aanpakt.
Als het zo eenvoudig was, had zij of vast al iemand anders dat allang gedaan.

groetjes van Purk

Juf: een 'soap'?

Was dat woord gekozen met een hygienische bijbedoeling?

Hoe dan ook, als jij wilt afsluiten zal ik het niet langer maken. Ik heb dit draadje gevolgd, had niet veel meer te melden (mijn beroep heeft heel andere dilemma's) maar ik vind wel dat je heel heldere grenzen stelt. Klinkt echt verstandig, zo kun je betrokken blijven zonder uit te glijden.

Succes ermee!

Rosalinde

Rosalinde

23-09-2009 om 13:48

Succes

Veel succes ermee....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.