Eva6
11-03-2025 om 22:59
Stoeien op school vraag
Mijn vraag gaat over het stoeien tijdens de pauzes op de school van mijn dochter. Ze zit in groep 6 en er wordt elke dag met de hele klas leuk gespeel-stoeid op het schoolplein. Dit gaat soms fout of bijna fout en raken kindjes bezeerd. Dochter heeft een keer een tand gebarsten (niet gebroken) door een val tijdens het stoeien maar ook hoor ik van nagels die blijven hangen en anderen krassen en kids die hun hoofd hebben gestoten.
Vandaag kwam dochter thuis met een mega paniekaanval want een jongen uit haar klas, waar ze het goed mee kan vinden, heeft tijdens het speelstoeien een vechtsport drukpunt techniek toegepast, terwijl hij op haar zat. Ze lag dus op de grond terwijl hij haar net onder haar oor, op de halsslagader klem drukte met zijn vinger heel diep in haar nek. Hierdoor werd het zwart voor haar ogen en voelde ze alsof ze bijna ging flauwvallen. Natuurlijk heeft ze meerdere keren stop geroepen. Maar het was een ander kindje dat de jongen er op tijd vanaf kon halen.
Ik heb inmiddels fijn met de ouders van de jongen gesproken en ik ken de jongen al jaren, het is een goede jongen. Hij heeft het allemaal verkeerd ingeschat en heeft enorme spijt dat hij dus kennelijk zo over haar grenzen is heen gegaan, terwijl hij dacht dat het allemaal nog leuk spel was.
Daarna heb ik juf bericht (dat doen en mogen de ouders), waarmee ik leuk contact hebt, en uitgelegd hoe eng de situatie voor dochter was en dat het wellicht een goed idee is dit in zijn algemeenheid bespreekbaar te maken in de klas. Ook het inlassen van een code woord voor Stop, heb ik voorgesteld omdat er soms niet goed geluisterd wordt naar Stop, door de speelsheid. Ook gaf in aan dat het misschien een goed idee is om bepaalde lichaamsdelen zoals nek en hoofd als no-go te bespreken, vanwege gevaar op letsel.
Van juf kreeg ik een kortaf bericht terug, waarin ze aangaf ze al stoeien bespreken in de klas, er regels zijn en dat de kids zelf 2 scheidsrechters hebben uitgekozen, wat dus klasgenoten zijn, die de boel in de gaten moeten houden. Want juf is in de pauze niet buiten, wel zijn er 2 andere pleinwachten maar die zijn natuurlijk niet altijd bij deze groep 6.
Ik ben vooral benieuwd naar jullie (verschillende) meningen over het feit dat juf benoemt kinderen dus in te zetten als scheidsrechter en naar het feit dat juf het vechtsport incident compleet negeert in haar reactie.
Alvast bedankt voor het meelezen/denken.

Herfstappeltaart
12-03-2025 om 11:49
oudmaarnognietkoud schreef op 12-03-2025 om 11:36:
[..]
Jongetje zal dan 9/10 jaar oud zijn? Als mijn kind op die leeftijd dit soort technieken aangeleerd krijgt dan zou ik serieus op zoek gaan naar een andere sport.
Ja dit ook. Onverantwoord!

Yumi
12-03-2025 om 11:50
Met de hele klas elke dag stoeien? Ik kan me niet voorstellen dat dit door alle kinderen leuk wordt gevonden.
Ga nog 'n keer in gesprek met de juf, misschien was het voor haar niet helemaal duidelijk. Alhoewel ik daar zo mijn twijfels over heb, aangezien de ernst van de stoeipartij op Via voor iedereen glashelder is. Maak een afspraak met de directie of loop er binnen als dat ook een mogelijkheid is.

Yumi
12-03-2025 om 11:56
oudmaarnognietkoud schreef op 12-03-2025 om 11:36:
[..]
Jongetje zal dan 9/10 jaar oud zijn? Als mijn kind op die leeftijd dit soort technieken aangeleerd krijgt dan zou ik serieus op zoek gaan naar een andere sport.
Ik zou ook in gesprek gaan met de sportleraar die hem deze technieken leert. Of dit wel de juiste leeftijd is, om dit te leren. Zo ja, dan is het de hoogste tijd om nog eens heel erg duidelijk te maken, dat het niet de bedoeling is om dit toe te passen tijdens een stoeipartij.

Evaluna
12-03-2025 om 12:06
Het klinkt eerder als social media die hem wat heeft bijgeleerd. Ik kan me niet voorstellen dat dat op een sportschool wordt geleerd.
8 uur s ochtends is niet ideaal, maar dat geeft wel de urgentie aan, kan de juf in de pauze misschien toch een keer haar jas aantrekken en daarna het gesprek aangaan.
Ik zou na schooltijd al boos gebeld hebben.

Temet
12-03-2025 om 12:26
Niet om het een of ander, maar ik begrijp dat de ouders dit knulletje al hebben toegesproken en dat het kind zelf ook inziet dat hij dit niet had moeten doen, en spijt heeft van het gebeuren. Dan zie ik niet zo in waarom er nu nog veel energie zou moeten gaan zitten in "kinderen mogen geen vechtsporttechnieken toepassen" - want dat weet dit kind dus al. Inderdaad vraag je je wel af waar dit kind dit geleerd heeft.
Ik zou me eerder richten op het stoeien dat kennelijk structureel plaatsvindt, en dan is de vraag denk ik (en dat is een lastige): is dit nog normaal speelgedrag onder kinderen, waarbij we moeten accepteren dat er misschien af en toe eens een keer een bult of blauwe plek voorkomt, of vinden we dat dit te ver gaat?
Ik denk dus dat je wel kan uitleggen dat het incident met dat jochie de aanleiding is om het hierover te hebben, maar dat je los van deze ene uitglijer (want dat was het, zo te lezen), ook vindt dat er in het algemeen wel heel erg fysiek gespeeld wordt en dat je best wel snapt dat er af en toe ongelukjes gebeuren maar dat je het idee hebt dat er toch wel meer toezicht moet worden gehouden zodat zaken niet uit de hand lopen. Inderdaad is een beetje de vraag wat die pleinwachten doen: houden die daadwerkelijk de boel in de gaten en lopen ze rond, of staan ze vooral met elkaar te kletsen? En wat voor mensen zijn het? Personeel van de school, of mensen van een club als bijvoorbeeld Brood&Spelen die hiervoor door de school is ingeschakeld? Dat zijn vziw veredelde vrijwilligers, al krijgen ze meen ik wel een training. In beide gevallen moet je overigens met je klachten bij de school zijn, vziw.

Broadway
12-03-2025 om 13:46
Ik snap het allemaal niet zo goed denk ik. Ik zie totaal geen probleem in het stoeien en nu is er met 1 kind een ernstig incident gebeurd dat door de ouders heel goed opgepakt is.
Wat is het probleem?

AnnaPollewop
12-03-2025 om 14:05
Broadway schreef op 12-03-2025 om 13:46:
Ik snap het allemaal niet zo goed denk ik. Ik zie totaal geen probleem in het stoeien en nu is er met 1 kind een ernstig incident gebeurd dat door de ouders heel goed opgepakt is.
Wat is het probleem?
Ik zie er wel een probleem in. Spelen is dingen ontdekken, uitproberen, nieuwe dingen leren. Alleen maar stoeien is dat niet. Het ontneemt andere kinderen de ruimte om eens iets anders te doen, want of er wordt met je gestoeid, of er is onrust omdat er om je heen gestoeid wordt, en als je niet mee wil doen kost het de nodige energie om je eraan te onttrekken. Kinderen moeten ook leren om elkaar gewoon met rust te laten, om spelletjes te doen met bepaalde afspraken en regels, om andere vormen te vinden van ontspanning en beweging. Bij stoeien is die ander meer een voorwerp om mee te spelen, dan een persoon met eigen ideen en wensen. Je kan zelf alle regels bepalen mits je sterk genoeg bent. Er is geen onderhandeling, geen afspraak, geen fantasie, geen strategie.
Stel dat jij rustig in de bieb een boek wil lezen, dan is het toch heel onrustig als er steeds mensen de polonaise dansen en jou daar ongevraagd in mee proberen te nemen? En zouden die mensen beter ook niet eens een boek ter hand kunnen nemen dan dag in dag uit die polonaise te lopen, hoe leuk ze dat ook denken te vinden?

PhilDunphy
12-03-2025 om 15:21
Wat een vervelend incident. Ik vind dat je het goed hebt aangepakt, door het met de juiste personen te bespreken, maar daarbij rustig lijkt te blijven en inlevingsvermogen toont.
Ik vind dat stoeien op het schoolplein gewoon moet kunnen. Je houdt het in mijn ogen ook niet tegen: waar jongens van 7-12 jaar zijn, wordt gestoeid. Je kan met de beste wil van de wereld jongens niet rustig houden, zeker niet op een moment dat juist bedoeld is om fysiek even te ontladen. Jongens zijn daarin nou eenmaal wild en aanrakerig, op die leeftijd. Natuurlijk kan dat niet geheel onbegrensd. Het voorstel van hoofd als no-go area lijkt me prima. Tegelijkertijd ook moeilijk om toezicht te houden over een heel schoolplein. Dus bij elke regel die je invoert moet je je afvragen of je hem kan waarborgen. Het uitgangspunt elkaar geen pijn te doen zou wel altijd voorop moeten staan.
Het systeem met pleinwachten is op veel locaties. Een of twee docenten die een grote groep kinderen moeten overzien, zodat de juffen ook de mogelijkheid krijgen om pauze te houden. Ik heb daar persoonlijk niks op tegen.
Het systeem met scheidsrechters uit de eigen klas, ken ik ook van één school. Ik heb daar mooie dingen van gezien: kinderen leren om in bij een ruzie beide kanten van een verhaal te beschouwen, te luisteren naar het verhaal, ze moeten de-escalerende gesprekstechnieken leren inzetten, etc. Maar dat systeem is wel bedoeld voor de kleine incidenten (bijv. kind a pakt de bal terwijl kind b er mee bezig was) en niet voor dit soort grotere incidenten. Ook moet bij zo'n systeem de eindverantwoordelijkheid wel bij de pleinwacht liggen, want ook de scheidsrechter is nog lerend op dit vlak.

Marit!
12-03-2025 om 16:04
ik denk dat er al heel veel gezegd is, je pakt t goed aan, het is niet overdreven en zeker goed om het structurele stoeien bij school onder de aandacht te (blijven) brengen, prima dat er gestoeid wordt, maar graag wel op een manier die leuk blijft en waar ook gestopt wordt als de ander niet meer wil. Dat heeft ook alles te maken met respect voor de grenzen van een ander.
Voor wat betreft het vechtsportincident: zoals temet ook al zegt, het jongetje heeft berouw, ouders pakken het op, dus ik zou inzoomen op het grote geheel. Zelf ben ik wel benieuwd om welke vechtsport t gaat. Ik vermoed dat dit jongetje ook in de heat of the moment zich verloren heeft in wat hij deed en dat er onvoldoende toezicht was. Niet om dit goed te praten, begrijp me niet verkeerd, want het eerste wat ze (moeten) leren is dat dit alleen in de les of wedstrijd mag en niet daarbuiten. Mijn zoon judoot al lange tijd en heeft ook wedstrijden gedaan. Vanaf de -15 categorie (daar kom je in in kalenderjaar dat je 12 wordt, dus een deel is dan nog 11), zijn verwurgingen en armklemmen toegestaan. Daar zijn uiteraard spelregels voor (oa direct loslaten bij afkloppen/stop zeggen). Maar dat betekent wel dat je ze dan 'dus' moet kunnen, en kijk ik zelf niet op van de leeftijd van 9/10 jaar, want ze hebben tijd nodig om zich de technieken eigen te maken. Nogmaals: kind had 1. die techniek niet moeten gebruiken buiten les/ wedstrijdverband en 2. direct moeten stoppen bij het eerste aangeven, maar om gelijk te zeggen dat ze dit niet moeten leren, vind ik wat kort door de bocht.
Sterkte, ik ben benieuwd of je nog constructief met school in gesprek kunt

Roserabbit
12-03-2025 om 20:41
Naast wat al gezegd is vraag ik me af of de juf, mocht zij wel op het plein hebben gestaan, dan de ernst van de situatie gezien kan hebben.
Uit ervaring, als pleinwacht en als klasse-assistent, weet ik dat je als kinderen stoeien niet goed kan zien wat er gebeurd. Al helemaal niet wat een kind in de nek van een ander kind doet. Stop geroep hoor je ook slecht als je niet die kant op kijkt, dan wel te ver weg staat.
Negen van de tien keer ziet het er heftig uit, maar als je er dan iets van zegt hebben ze gewoon lol met elkaar. Heel lastig inschatten dus.
Ik zou dus wanneer daar tijd voor is met de juf gaan praten en desnoods afspreken dat ze, als de kinderen elke dag stoeien op het plein, elke dag de regels van het stoeien herhaald. Net als duidelijk maken dat als de regels overtreden zijn, die jongen bijvoorbeeld een keer niet mee mag doen ofzo. Ook al gaat het per ongeluk, stoeien moet leuk zijn, zonder de intentie elkaar pijn te doen.
Persoonlijk heb ik tegenwoordig mijn twijfels over stoeien. Aangezien de kinderen waar ik mee werk vaak meteen op elkaars hoofd, nek, hals duiken. Die plekken zijn natuurlijk nogal kwetsbaar.

Thy
12-03-2025 om 21:19
Als kinderen met elkaar spelen, worden er ook grenzen overschreden. Ze zijn aan het leren. Dat gaat soms fout en dit was niet oké.
Dat de ouders van het jongetje het zo goed oppakken is heel goed en dat het jongetje zelf geschrokken lijkt te zijn en berouw toont vind ik ook positief.
De reactie van de juf was voor jouw gevoel nogal kort door de bocht en je voelt je niet serieus genomen.
Ik denk dat het tijd wordt om eerst met de juf in gesprek te gaan. Soms zijn incidenten met een berichtje over en weer op te lossen, maar als dat niet zo is dan ga je fysiek met elkaar in gesprek. Berichtjes zorgen dat je elkaar niet goed kan 'lezen', zorgen voor misverstanden doordat juf misschien denkt: ik heb eigenlijk geen tijd om te antwoorden maar ik reageer wel eventjes snel tussendoor, zorgen ervoor dat misschien niet goed duidelijk is geworden dat jij hier wel echt mee zit, etc.
Ik vind de adviezen om voor schooltijd te bellen of langs te gaan niet handig. Als je wilt dat mensen de tijd nemen voor een gesprek en als je wilt dat de dingen worden uitgesproken, dat doe je dat niet op het moment dat mensen nog even iets moeten voorbereiden en overleggen en als ieder moment 25 kinderen de groep in kunnen komen waar juf verantwoordelijk voor is. Vóór schooltijd meld je zaken zoals dat je kind even naar de huisarts moet onder schooltijd, of dat je kind zich niet lekker voelt en ze je mogen bellen als het niet gaat.
Ná schooltijd ga je in gesprek over dingen die uitgesproken moeten worden en/of die meer tijd in beslag nemen.
Eerst naar de juf en ook neerleggen wat haar berichtje met je deed en als dat gesprek niet lekker verloopt kun je altijd nog naar de directrice.
Ik verbaas me altijd een beetje over adviezen die aansturen op het meteen hogerop zoeken, zonder de moeite te nemen om even eerst samen in gesprek te gaan. Dat is toch heel normaal?
Het stoeien zelf vind ik ingewikkeld. Zoals je leest kun je daar verschillend naar kijken. Als dit vaak uit de hand loopt, vind ik dat je op school best de regel kan stellen dat er op het plein niet meer gestoeid wordt.
Als er vaak gestoeid wordt en het loopt bijna nooit uit de hand, dan kun je het misschien ook afgebakend toestaan.
Het lastige van stoeien vind ik dat omstanders niet altijd kunnen inschatten wanneer het leuk is en wanneer het ineens niet meer leuk is. Kinderen weten dat zelf ook niet altijd goed is mijn ervaring, ineens kan het omslaan en dan ben je er als volwassene vrijwel altijd te laat bij.

Annieniem
13-03-2025 om 06:35
Als leerkracht krijg ik ook vaak te maken met periodes dat leerlingen van een groep het stoeien weer hebben uitgevonden. Dat is dan een periode erg leuk.
Lastig voor een leerkracht, aan de ene kant kan het een leuk spel zijn en leren ze tegelijkertijd hun grenzen kennen en aangeven. Aan de andere kant zitten ongelukjes in een klein hoekje.
Vaak sta ik er bij, maar helaas kan dat niet altijd met meer groepen buiten. Wanneer het te vaak uit de hand loopt, grijp ik in en geef ik aan dat er de komende tijd niet meer gestoeid mag worden. Levert in het begin veel gezeur en teleurstelling op, maar binnen een week hebben ze dan weer iets anders bedacht wat helemaal leuk is. En als dat niet gebeurt, bedenk ik samen iets met de kinderen.
Je hebt het goed opgepakt! Op zich vind ik het een goede oplossing van de leerkracht om leerlingen verantwoordelijk te maken. Dat doe ik ook wel eens. Maar voor jou is dit niet voldoende. Misschien heeft de leerkracht de noodzaak van jouw berichtje nog niet ingezien. Ik zou niet meteen naar de directie stappen, maar eerst een gesprek aanvragen met de leerkracht.
Ik zou dat zelf namelijk op prijs stellen. Ik heb ook een keer gehad dat een ouder direct naar de directie toe stapte terwijl ik me totaal niet bewust was van de ernst van de situatie. Dat voelde erg naar.
Eerst naar de leerkracht, uit je zorgen, en mocht daar niks uit komen, dan kun je alsnog overwegen om met de directie te praten. Ik zou dit dan ook zo aangeven: Ik merk dat we er niet uitkomen, ik zou graag een gesprek willen met ib/directie erbij.

Zeespiegel
13-03-2025 om 06:43
AnnaPollewop schreef op 12-03-2025 om 10:09:
Het lijkt mij niet erg normaal dat een kind in groep 6 op vechtsport technieken leert om iemand uit te schakelen, eventueel definief. En vechtsporttechnieken, fataal of niet, mogen sowieso niet gebruikt worden buiten de sportschool (tenzij strikt noodzakelijk bij zelfverdedigi
ng).
Dat juf niks meekrijgt van de pauzes vind ik maar een raar verhaal. Zij is toch verantwoordelijk voor de klas en dan mist ze een essentieel deel van de sociale ontwikkelingen in de groep. Kinderen zijn niet met pauze overdag, het groepsproces gaat gewoon door. Ze kunnen immers niet van het schoolplein af en hun eigen ding gaan doen.
Juffen hebben ook recht op pauze, daarom is er een pleinwacht.

Broadway
13-03-2025 om 09:33
AnnaPollewop schreef op 12-03-2025 om 14:05:
[..]
Ik zie er wel een probleem in. Spelen is dingen ontdekken, uitproberen, nieuwe dingen leren. Alleen maar stoeien is dat niet. Het ontneemt andere kinderen de ruimte om eens iets anders te doen, want of er wordt met je gestoeid, of er is onrust omdat er om je heen gestoeid wordt, en als je niet mee wil doen kost het de nodige energie om je eraan te onttrekken. Kinderen moeten ook leren om elkaar gewoon met rust te laten, om spelletjes te doen met bepaalde afspraken en regels, om andere vormen te vinden van ontspanning en beweging. Bij stoeien is die ander meer een voorwerp om mee te spelen, dan een persoon met eigen ideen en wensen. Je kan zelf alle regels bepalen mits je sterk genoeg bent. Er is geen onderhandeling, geen afspraak, geen fantasie, geen strategie.
Stel dat jij rustig in de bieb een boek wil lezen, dan is het toch heel onrustig als er steeds mensen de polonaise dansen en jou daar ongevraagd in mee proberen te nemen? En zouden die mensen beter ook niet eens een boek ter hand kunnen nemen dan dag in dag uit die polonaise te lopen, hoe leuk ze dat ook denken te vinden?
ah ok, ik ging ervan uit dat dat stoeien niet tijdens het leesuurtje of in de klas gebeurt, maar in de pauze buiten op het schoolplein. jij hebt blijkbaar andere dingen gelezen dan ik.

Eva6
13-03-2025 om 10:55
Iedereen onwijs bedankt voor jullie reacties. Voor mij heel fijn om zo een algemeen beeld te krijgen hoe andere moeders er in staan.
Ik ga een gesprek met juf aanvragen, dat zal ik per mail alvast voorstellen, al heeft ze de komende week oudergesprekken, dus zal dat gesprek iets later dan ik voor ogen had plaats vinden.
Tijdens dat gesprek wil ik vooral aankaarten hoe ernstig dit incident is in elk opzicht. Niet alleen hoe mijn dochter dit ervaren heeft, maar dat dit laat zien dat een “beleefde jongen” dus makkelijk het woord stop kan negeren. Maar dat dus ook “beleefde kinderen” inschattingsfouten kunnen maken en in dit geval een vechttechniek toepast, laat ook zien dat je dus de gehele verantwoordelijkheid niet bij de kinderen mag neerleggen. Dat is het hele eieren eten.
Mocht juf er dan nogmaals laconiek over doen, zal ik overwegen het met de directie te bespreken.
Ik ben ergens ook bang voor een escalatie tussen juf en mij, dat is eerder gebeurd toen er een pestend kindje naast mijn dochter moest zitten en ze niet meer naar school wilde na 2 weken. Vervolgens hoorde ik van meerdere ouders dat mijn dochter inmiddels de 4e was waarmee het zo liep en niet meer naar school wilde, dat deze ouders juf hebben “opgelegd” hun kind naast iemand anders te plaatsen. En dat juf hier onmiddellijk gehoor aan had gegeven, waar ze bij mij een grote discussie aanging en er op stond dat dochter blijft zitten waar ze zit. Daarna heb ik rustig aangeven niet het gevoel te hebben dat dit een constructief gesprek was en dat ik mijn dochter dan thuis houd tot we tot een oplossing komen. Misschien niet handig, maar het liep enorm vast. Dit triggerde haar en ze werd enorm boos, moest huilen en is boos weggelopen. We hebben dit daarna natuurlijk als volwassenen opgelost, maar ik voel ergens wel dat een gesprek met juf makkelijk de verkeerde kant op kan gaan. Vandaar dat ik soms overweeg haar een goede email te sturen ipv de face to face optie.
Benieuwd of jullie vinden dat in dit geval emailen verstandig is of compleet not-done?
Nogmaals dank!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.