Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
boze moeder

boze moeder

07-10-2013 om 20:56

straffen basisschool

welke rechten heeft een basisschool om straffen uit te delen. Ik bedoel met name het moeten nablijven en schrappen van LO. Wat zouden de consequenties kunnen zijn als ik mijn kind uit school haal tijdens het nablijven. Een futiliteit heeft vandaag geleid tot een immens overlopende emmer. ooooo wat ben ik er klaar mee, nog zo'n 9 maand uitzitten

boze moeder


Verkeerd gedrag levert ook daar sancties op

Ik begrijp helemaal wat je bedoelt, je staat te wachten en het kind komt maar niet.
Daar kon ik persoonlijk ook moeilijk tegen.
Maar de opvoeding/ begeleiding van mede opvoeders/ begeleiders van je kind op deze manier ondermijnen is ook niet handig.
Ik heb indertijd in overleg met de leerkrachten afspraken gemaakt wat betreft straffen die alleen het kind treffen en niet de ouders.
Wij woonden toen 3 km van school en ik bracht en haalde de kinderen altijd.
Zo mogelijk altijd in overleg blijven en op speaking terms.

Zover ik kan inschatten komt er nog een VO vervolg traject ook.
Nauw contact en korte lijntjes geeft alleen maar voordeel.

boze moeder

boze moeder

07-10-2013 om 21:35

nee

Ik werd gebeld door de leerkracht die de straf uit moest voeren, niet degene die de straf uitgedeeld had. Eigenlijk een beetje sneu, want ik heb ook heel veel ander ongerief gemeld, waar deze leerkracht waarschijnlijk niet van op de hoogte is. Mijn kind had al verteld wat er gebeurd was en dat hij waarschijnlijk na moest blijven. Ik heb zijn verhaal aangehoord en gezegd dat hij onder deze voorwaarden niet na moest blijven , naar huis moest gaan en de juf mij maar laten bellen. Ik had eigenlijk naar school moeten gaan om 'm op te halen.

boze moeder

boze moeder

07-10-2013 om 21:48

nou,

School ondermijnt mijn opvoeding en daar ben ik het niet mee eens.

Onduidelijk

Je eerste stukje betrof dus een misinterpretatie van mijn kant
en eerlijk gezegd begrijp ik van je nadere uitleg ook niet zo veel.

Katniss

Katniss

07-10-2013 om 22:34

Andersom toch?

"School ondermijnt mijn opvoeding en daar ben ik het niet mee eens."
Jij ondermijnt het gezag van de school, niet andersom.

boze moeder

boze moeder

07-10-2013 om 22:49

futiliteit

Mijn kind kwam op school waar een eikelgevecht bezig was, waarschijnlijk begonnen door een klasgenoot. Kind werd ook bekogeld en gooide terug. Een deel begon te huilen, leerkracht greep in en heeft een deel van de groep gevraagd wie gegooid had. Alleen de kinderen die aangaven dat ze gegooid hadden, waaronder mijn kind kregen straf.
1 mijn kind mag niet gooien met eikels, maar mag van mij terug gooien, keert niet zijn andere wang. ( ik heb met beide kinderen een serieus weerbaarheidsprobleem (gehad)
2 mijn kinderen weten dat de waarheid vertellen straf op kan leveren, maar dat liegen heeeeeeeel flink bestraft wordt. Deze manier van straf opleggen lokt liegen uit, het loont. Of je doet aan waarheidsvinding ( bijna onmogelijk)of je straft allen die meegedaan hebben. Volgens kind werden de kinderen die in de slachtofferrol gingen door te gaan huilen helemaal niet gevraagd. ( "mam, ik moet ook maar gaan janken, want dan krijg je geen straf")
Ik heb de juf gezegd dat ik het gedrag niet goedkeur, maar dat ik straf alleen goedkeur als dit voor allen geldt.
O ja, en een ander erbij lappen mag van ons ook niet ( jaja, tenzij het om iets strafbaars of zo gaat.)

Dit slaat helemaal nergens op hè, morgen nieuwe dag. Het was gewoon de druppel en ik zou graag willen weten waar ik sta mocht dit weer gebeuren. ( behalve over verwijderen staat er niets in de schoolgids)

Ik snap hem

misschien ligt er binnenkort wel sneeuw....

Tango

Tango

07-10-2013 om 22:59

Tja

Mijn kind mag niet gooien met eikels, maar mag van mij terug gooien, schrijf je. Dat vind ik niet echt heel logisch. Als je kind teruggooit en iemand flink hard raakt dan vind ik dat hij daarvoor best straf mag krijgen.
Dat alleen de kinderen die gegooid zeiden te hebben straf kregen vind ik ook niet handig maar ja, hoe kom je erachter wie er nog meer gegooid heeft.
Je kind zeggen dat het onder het nablijven naar huis mag gaan vind ik ook het gezag van school ondermijnen. Zo'n ramp is een keertje nablijven toch niet? De gymles niet door laten gaan vind ik dan wel weer erg raar. Dat heeft toch niets met het eikels gooien te maken? Je kunt de kinderen zich beter in die gymzaal laten uitleven dan hebben ze mogelijk minder behoefte aan dat eikelgevecht.

boze moeder

boze moeder

07-10-2013 om 23:07

uuuh

Dan krijg je het verhaal van de ijsballen.......

Druif

Druif

07-10-2013 om 23:08

ach

Ik ben het niet altijd eens met maatregelen van de school. Maar ik kan me ook wel weer inleven in de leerkrachten. Die worden soms voor ingewikkelde situaties geplaatst, waarbij snelle beslissingen moeten worden genomen. Dan heb je geen tijd om thuis eens even rustig na te denken. Leerkrachten zijn ook net mensen.

En als mijn kinderen zich oneerlijk benaderd voelen, heb ik toch altijd wel de neiging om hen uit te leggen, dat dit bij het spelletje, hoort. Het is nu eenmaal zo, dat je soms een oneerlijke benadering zou moeten wegslikken. Heb ik ook weleens.

Als kinderen tegen mij beginnen met dat super zwakke: 'Ja maar Pietje deed het ook.....', heb ik een mooie spreuk voor ze in petto. 'Tracht eigen fout nooit goed te maken, door kwaad dat men van anderen weet. De modder van uws naasten mantel, kan nooit zeep zijn voor uw eigen kleed.' Heb ik hier geleerd. En ik gebruik hem graag.

boze moeder

boze moeder

07-10-2013 om 23:44

tango

de gymles staat hier los van. Dat is een klassikale straf.

De klas van mijn kind had tot vorig jaar ( hele jaar inval) geen problemen, sindsdien is het regelmatig raak, niet in de klas, maar in de pauze als ze het gedrag van andere klassen moeten slikken.
Mijn kind heeft een sterk rechtvaardigheidsgevoel, is eerlijk en heel sociaal, scoort constant hoge A cito's, maar heeft een zeer slechte werkhouding. Met mijn verzoeken in de afgelopen jaren om dat kind toch alsjeblieft uit te dagen, aan het werk te zetten, werd niets gedaan. Of ik vond wat uitdagends in het kastje dat niet gebruikt werd, omdat juf het niet uit kon leggen...."goh, vind je dat hij niet hard genoeg werkt?" "slaapt hij wel genoeg, want hij droomt zoveel in de klas." Tot ze me vorig jaar met een serieus gezicht vertelden dat ze problemen voorzagen op het voortgezet onderwijs, omdat hij niet weet hoe hij zich in moet zetten, alsof ze het wiel uitgevonden hadden. Sinds dit jaar proberen ze een aantal kinderen binnen de school wat extra te bieden. Mijn kind ook, omdat het goed voor hem is en hoewel ik het veel te laat vind ( groep 8) sta ik daar achter en houdt ook thuis de vinger aan de pols, om de laatste mogelijkheid te grijpen Ik heb aangegeven dat ze 'm aan mogen pakken, maar wel opbouwen.
Vandaag was de derde keer in korte tijd dat hij weer straf had...1x, omdat hij iemand niet wou verlinken, 1x, omdat hij niet oplette in de klas en vandaag.
TOen juf vandaag belde en ik vroeg hoe het kon dat een kind dat 7 jaar niet in beeld is geweest nu iedere keer straf kreeg, kwam er als antwoord op het eruit sturen dat hij extra uitdaging wou en dan nu niet op zat te letten. Ik heb geantwoord dat mijn kind hier niet om gevraagd heeft, maar dat het de taak van school is om hem het nodige aan te bieden, ze dat alle jaren verzuimd hebben en van mijn kind nu in een aantal weken een modelleerling verwachten? Ik heb toch gezegd opbouwen? Dit kind schrikt zich het apezuur dat het ineens wat moet doen. Bovendien, ga je van eruit sturen volgens mij niet echt beter op letten...

O ja, en er dan achterkomen datde klas een belangrijk deel van de stof niet behandelt heeft......

Aargh, lucht een klein beetje op.
Maar mag een school mijn kind na laten blijven en mag ik dat weigeren?

Groep 8?

Mijn ervaring is dat dan de grootste engeltjes opeens in de ergste bengeltjes kunnen veranderen.

Probeer het probleem dat je blijkbaar al 7 jaar met school hebt (waarom heb je hem daar op school gelaten?) ls te zien van een eikelincident.

Niets is erger als je voor groep 8 staat dan ouders die menen dan hun kind opgelegde taken of straffen niet hoeft te doen. DAT is pas ondermijnend! En je bent nog niet eens halverwege het schooljaar.

boze moeder

boze moeder

08-10-2013 om 08:50

dirksmama

Zeker, deze groep veranderd ook, maar geloof me dit is zeer zeker niet de probleemgroep binnen de school!

Nou, er is eigenljk niet echt een andere optie qua onderwijs in mijn woonplaats. Relatie met je school vertroebelen is niet in het belang van je kind als je begrijpt wat ik bedoel!!!. Ik heb er vaker over gedacht, maar dan was er altijd weer aanleiding om het toch nog even aan te zien. De IB-er die langdurig afwezig is, zodat er onvoldoende zorg is voor kinderen die het basisniveau niet kunnen halen, dus zeker al niet voor mijn kind. Een nieuw schoolhoofd die heel goede plannen in werking zet en er dan, tot gigantische woede van de ouders, uit gewerkt wordt. Het welzijn van mijn kind dat altijd met veel plezier naar school gegaan is en hier al zijn vrienden heeft, weegt voor mij heel zwaar.

Je hebt helemaal gelijk. Ik heb de juf ook gezegd dat ik het belangrijk vind dat we op één lijn zitten, maar dat mijn grenzen hier duidelijk overschreden zijn. En nogmaals ik vind het sneu dat deze leerkracht de pech heeft om in het laatste jaar te zitten en 7 jaar onvrede over zich heen te krijgen, want ik ben niet de enige en denk dat ik behoor tot de groep met de kleinste problemen. Er is gewoon erg veel onderhuidse onvrede.
En natuurlijk staat hier niet alles en heb ik heel veel met mijn kind gesust. ( Mag je uitleggen dat je ook straf kan krijgen als je het opneemt voor een ander kind dat onterecht beschuldigd wordt, maar ik ben wel trots op je!)

Maar mag ik mijn kind uit school halen?

Manon

Manon

08-10-2013 om 08:54

Ondermijning van gezag

Juffen nemen inderdaad wel eens onhandige beslissingen. Jij als moeder waarschijnlijk ook. Kan gebeuren. Maar als ik als juf een straf uitdeel ( nablijven, strafwerk) en ik krijg een briefje van ouders dat Pietje dat van hen niet hoeft, krijg ik ernstig de neiging een briefje terug te schrijven dat Pietje thuis die dag niet hoeft af te wassen/kamer op ruimen/bord leeg hoeft te eten. In de klas bepaalt de leerkracht, thuis de ouder. Heb je problemen, bespreek je die problemen. Ben je het ergens niet mee eens, praat erover. Ik heb nu het idee dat jouw kind precies weet wat er speelt en geloof me, daar schiet je weinig mee op. Nogmaals, je mag het er best niet mee eens zijn, maar ga langs. Geen gym vind ik overigens een slechte oplossing van leerkracht. Ik zou tegen mijn kind zeggen dat het vervelend is en een mail ( zonder dat kind dat weet) aan leerkracht sturen. Gebeurt het te vaak en krijg je bij leerkracht geen gehoor ga je naar directie. Blijf rustig en niet emotioneel.

Een kind leren terug te gooien vind ik ook een slecht advies. Als je zulke weerbaarheids problemen hebt gehad met je kinderen neem ik aan dat je daar hulp voor hebt gezocht. Ik kan me niet voorstellen dat zij terug gooien ( met als doel/resultaat pijn bezorgen) adviseren.

Over nablijven, als kinderen hun werk niet af hebben op vrijdag, moeten ze van mij wel eens een kwartiertje nablijven om het af te maken. Weet je, het is groep 8, volgend jaar is het een heel andere wereld. Ze zullen er aan moeten wennen. En jij ook.

Manon

Manon

08-10-2013 om 09:01

En uit school halen

Zou ik niet doen. Zie boven. Je kind moet nog een heel groot gedeelte van het schooljaar. Niet handig. Voor jou jiet in je relatie tot de leerkracht, voor je kind niet, in relatie tot de leerkracht.

Stel je voor, je man is boos op kind en geeft het straf, de tv moet uit. Jij als moeder vindt het onzin en zet de tv weer aan. Wat gebeurt er dan? Zou je dat een normale situatie vinden. Zou je je verbijten, man even vragen apart te komen spreken en uitleggen waarom jij de straf onzin vindt? Of zou je het bespreken waar kind bij is? Als je het laatste doet, wat doet dat met jouw relatie tot je man, en met de relatie tussen je kind en je man? Jij bent op de korte termijn de winnaar ( mama is lief, van mama mag het wel, mama begrijpt me) maar op de lange termijn zijn jullie alledrie verliezers.

boze moeder

boze moeder

08-10-2013 om 09:18

gym

Het verhaal van de gym is al geregeld door andere ouders, ik weet niet hoe dat opgelost is.
De directie heeft op een ouderbijeenkomst al heel duidelijk laten weten wat ze vinden van "lastige ouders".

manon, het vertroebelen van de relatie is inderdaad niet handig, maar dat is ook het enig waar ik spijt van heb.

Nogmaals. Buiten schooltijd heb ik het ouderlijk gezag. Mag school mijn kind dan binnen houden?

boze moeder

boze moeder

08-10-2013 om 09:27

pispaaltje

over gezag ondermijnen.

Mijn kind heeft een klasgenoot die niet makkelijk is qua gedrag. Als er iets mis gaat, wordt er altijd naar hem gekeken, Vaak terecht, maar niet altijd. Moet je dat als ouders dan ook maar accepteren, want anders ondermijn je het gezag? Toen mijn kind het voor deze klasgenoot opnam ( en even voor de duidelijkheid, het zijn geen vrienden), kreeg hij ook straf.......hij ondermijnde het gezag van de leerkracht. Welk signaal geef je dan af?

Tuurlijk ik ben niet feilloos in mijn opvoeding en een leerkracht niet in de pedagogische begeleiding. Ik heb mijn kind gesust, laat waaien, het levert je alleen een slechte relatie op, maar er zijn grenzen.

Jesse_1

Jesse_1

08-10-2013 om 09:35

Maar....

Als ik het goed begrijp vind jij dat je zoon die straf niet verdient heeft, omdat (een aantal) andere kinderen die de straf ook verdiend hebben die niet krijgen? Of had hij geen straf mogen krijgen omdat hij eerlijk toe heeft gegeven wat hij gedaan heeft?
Probeer het los van elkaar te zien: je zoon heeft iets gedaan wat niet mag en krijgt daar straf voor. Punt.
Natuurlijk is het niet juist van de juf om alleen de kinderen te bestraffen die toe hebben gegeven dat ze fout bezig maar, maar m.i. ben je behoorlijk op de verkeerde weg als jij je gaat bemoeien met de straffen die de juf uitdeelt; dus als jij gaat zeggen Pietje, ik vind dat de juf jou wel/niet had mogen straffen dus je hoeft van mij wel/niet na te blijven.
En even algemeen: als jij vindt dat je (ouders) vanaf het moment dat de school uit is het ouderlijk gezag hebt, vind jij dan ook dat leerkrachten vanaf dat moment al hun verantwoordelijkheden uit handen mogen laten vallen?
En ja, je zoon zal hiervan leren dat hij bij deze juf "dus" beter niet eerlijk kan zijn als hij geen straf wil krijgen, of kiezen voor zijn eigen verantwoordelijkheid en wel eerlijk zijn en "dus" een straf ondergaan omdat hij dit verdiend heeft.

Heeft de straf het gewenste effect?

Een straf moet een correctie op het onacceptabele gedrag van het kind teweeg brengen. Het beste is het om een straf direct of snel na een vergrijp op te leggen. Heeft nablijven dit effect, mag dit als strafmaatregel gehanteerd worden.
Bij te laat op school komen kan ook een voorschoolse straf worden opgelegd, zoals je een uur eerder melden op school de volgende dag.
Om kinderen toch buiten te laten zijn in de pauzes, kan ook een schoolpleinopruiming als straf worden opgelegd tijdens de pauze.
Er zullen altijd inschattingsfouten worden gemaakt, over degene die begonnen is en het "slachtoffer" wat alleen maar reageerde.
De ene keer zal het terecht zijn dat het kind straf krijgt, de andere keer niet. Maar er zullen zeker ook momenten zijn dat een ander de pineut is voor iets wat jou kind heeft uitgespookt of opgestart.

Manon

Manon

08-10-2013 om 10:17

Ouderlijk gezag

Als jij je kind wilt ophalen om drie uur ( of hoe laat school uit is) kun je dat denk ik gewoon doen. Maar daar gaat het hier niet om. Wsat er nu aan de hand is, is dat jij tegenover school staat in de opvoeding en begeleiding van je kind en niet naast de school. Jij zult deze slag winnen, maar win je de oorlog? En wie verliest uiteindelijk? Ga je gang, haal je kind uit school, zeg tegen juf, lekker puh maar ik neem hem mee en jij kunt de pot op ( want dat zeg je misschien niet maar bedoel je wel) Ga je dat trouwens volgend jaar ook doen als de wiskunde leraar jouw kind (ten onrechte?) straf geeft?ga je hem van het schoolplein plukken? Je kind is geen kleuter meer. Hij zal moeten leren voor zichzelf op te komen. Is hij het er niet mee eens, moet hij dat aan juf vertellen, met goede onderbouwing. Je wilt hem toch weerbaar maken? Dat doe je niet door op deze manier zijn fouten op te lossen. Hij heeft met eikels gegooid, dat is fout.

Maar dan gooi ik nog wel even terug: als je kind na schooltijd door een klasgenootje wordt gepest, geslagen oid, is dat dan ook geen zaak van school omdat dat buiten schooltijd gebeurt en dus onder jouw ouderlijk gezag valt?

Overigens, ook onder schooltijd heb jij ouderlijk gezag.

Succes

boze moeder

boze moeder

08-10-2013 om 10:40

mijn kind mag straf krijgen, omdat hij iets gedaan heeft wat niet mag. Nee, in dit geval alleen als overige ook bestraft worden. ( de straf is uitgedeeld onder kinderen uit 1 groep en dat gebeurt vaker).
Als een ander de pineut is door mijn kind zal hij zijn verantwoording nemen. (hij weet dat als het heel moeilijk is hij onze steun heeft. Ik kan me eerlijk gezegd alleen van de oudste zo'n voorval herinneren). Om diezelfde reden mag hij dus niet klikken, ( matennaaien). Als hij schuld krijgt voor iets dat hij niet gedaan heeft en de ander meldt zich niet, weet hij direct hoe de verhoudingen liggen. Zo leer je je vrienden kennen. Eerlijkheid duurt het langst.
Als je laat op school bent, heb je lesstof gemist dat ingehaald moet worden, punt
Ik ben niet tegen straffen ( zouden m'n kinderen willen), maar wel tegen volstrekte willekeur en als het tegen alles in gaat wat ik mijn kinderen mee wil geven.

En nogmaals dit is een futiliteit, maar was wel de druppel.

Tango

Tango

08-10-2013 om 10:43

Naar mijn idee

Gaat het hier niet om het eikel-incident maar om heel veel andere dingen die al eerder gespeeld hebben. Het klinkt niet als een geweldige samenwerking tussen school en ouders. In groep 8 valt hier nog weinig aan te redden vrees ik.
Je kind uit de klas halen als het straf heeft zal vast mogen maar wat bereik je ermee? Het zal de samenwerking met betreffende juf alleen maar verslechteren. Je kunt denk ik beter met juf en je zoon om tafel gaan om te kijken wat er nog kan verbeteren. En verder het jaar uitzitten, het is niet anders.

Jesse_1

Jesse_1

08-10-2013 om 10:54

Druppel

"En nogmaals dit is een futiliteit, maar was wel de druppel."

Dan zou ik me niet op de druppel concentreren (wat wij hier nu dus met zijn allen doen), maar op de volle emmer.

boze moeder

boze moeder

08-10-2013 om 11:01

manon

de ouders van kinderen in de hoogste klassen deze school hebben al verloren, voor de nieuwe ouders, nieuwe ronde nieuwe kansen.

Mijn ervaringen ( nou ja, wat ik van mijn kind hoor) met het voortgezet onderwijs zijn veel positiever dan het basisionderwijs. Ik verwacht dat dit voor de jongste ook een verademing zal worden.
SChool is verantwoordelijk voor 10 minuten voor tot 10 minuten na school als kind zich op het terrein bevindt.

Had mijn kind moeten zeggen:" ik heb teruggegooid, net als de rest en die krijgen geen straf, dus ik vind dat ik ook geen straf hoef?"
En je denkt dat dat werkt?

boze moeder

boze moeder

08-10-2013 om 11:30

tango

Ik bereik er mee dat ik mensen tegen me in het harnas jaag, maar ook dat ik mijn kind steun en dat is net even belangrijker.
Verder spijt het me dat ik een hele vuilnisbak over zijn lerares gestort heb, die van deze hele voorgeschiedenis waarschijnlijk niets weet, daar worden nog excuses voor gemaakt. Bovendien voor de 2e ( of 3e?) opgezadeld wordt met een klas met achterstallig onderhoud en boze ouders.

lastig

Ik kan je punt best begrijpen. Tja, wat is wijsheid. Ben je al eens met een vertrouwenspersoon/direcctie hierover wezen praten? Zou je écht niet een andere school overwegen, ook al is dat in een ander dorp?

Ik ben zelf een keer behoorlijk uit mijn slof geschoten toen juf mijn zoon (destijds 6, groep 4) voor de 3e keer liet nablijven omdat hij zijn werk niet afhad. Het regende dat het goot, ik stond al een kwartier buiten in de stromende regen met mijn boodschappen en peutertje. Toen ben ik maar eens binnen gaan kijken waar zoon bleef en trof ik hem huilend aan over zijn schriftje met juf over hem heen gebogen die met stemverheffing bleef vragen "waarom werk je dan niet wat sneller als je het wel snapt?" Dat was haar manier om te zorgen dat mijn zoon wat meer 'eergevoel' zou krijgen. Ik heb gezegd dat ik dat geen stijl vond en vooral niet omdat ze mij met mijn kind en boodschappen een kwartier nat liet worden. Ik kreeg zoon direct mee en hij heeft nooit meer hoeven nablijven bij deze juf.

Het leven is niet eerlijk

Een van de kinderen moest eerder op school komen om zijn lesje af te maken, en dat vond hij niet "eerlijk" want die, en die, en die, hadden hun lesjes ook niet af en die hoefden niet eerder te komen. En hij wel.
Wat de rede van juf daarvoor was, maakte me niet uit, HIJ heeft die opdracht gekregen, en mijn antwoord was, lieve schat, wen er alvast maar aan, het leven is niet eerlijk.

Objectieve ouder zijn is niet mogelijk

"Mijn kind heeft een sterk rechtvaardigheidsgevoel, is eerlijk en heel sociaal, scoort constant hoge A cito's."

Ik kan je uit ervaring vertellen dat zelfs de prins op de erwt zijn koninklijke manieren wel eens laat varen. En dan knalt hij gewoon een eikel naar anderen. En dan krijg je straf. Ik snap serieus niet dat dit reden is om een leerkracht te overspoelen met gal. Het kan dan wel de druppel zijn maar de moeder van de prins moet ook leren tot 10 te tellen.

"Verder spijt het me dat ik een hele vuilnisbak over zijn lerares gestort heb, die van deze hele voorgeschiedenis waarschijnlijk niets weet, daar worden nog excuses voor gemaakt."

Ik zou daar eens mee beginnen, de excuses en me minder zorgen maken over het aanbieden van uitdaging aan je kind. Nog een half jaartje en dan mag hij naar het Gymnasium, komt vanzelf goed met de uitdaging toch? In groep 8 is het lastig een slechte werkhouding recht te breien. De werkhouding van mijn zoon was en is ook bijzonder slecht. Daar ligt natuurlijk niet alleen een taak voor school. Thuis karweitjes doen heeft hij ook een broertje dood aan. Hoe gaat dat bij jou thuis? Is jou zoon thuis wel hulpvaardig, ijverig en hard werkend? Is het alleen een probleem op school en laat hij thuis wel de handen wapperen? Werkhouding "trainen" is niet alleen een taak voor school.

boze moeder

boze moeder

08-10-2013 om 14:16

zeker

mijn kind is niet vrij van zonden en behandelt als een prinsje wordt 'ie al helemaal niet. Ik weet wat ik van het voortgezet onderwijs kan verwachten en weet dat ik ook dit kind flink op weg zal moeten helpen. Dat is een heel ander verhaal. Ik zie ook waar intelligente kinderen zonder voldoende bagage stranden.
Tot 10 tellen doe ik al jaren.

Jillian

Jillian

08-10-2013 om 14:16

Mogen vs doen

Je mag vast je kind wel uit school halen terwijl hij moet nablijven. Wie zal je tegenhouden? Je kind zit niet gevangen op school. Of je het moet doen is een heel ander verhaal. Nee, uiteraard niet. Je zoon heeft zich misdragen en dus krijgt hij straf. Andere kinderen hebben zich ook misdragen maar die hebben geen straf gekregen omdat ze gelogen hebben dat ze niks hebben gedaan. Dat is zuur maar dat is nu eenmaal zoals het is. Dit soort situaties zal hij nog wel vaker tegenkomen in het leven. Misschien heeft de juf het niet heel handig opgelost door aan de kinderen te vragen wie wel en niet hadden meegedaan. Dat kan uiteraard. Juf is ook maar een mens. Maar dat is vervolgens geen reden om dan maar het gezag van de school te ondermijnen. Je zoon heeft wel degelijk met eikels gegooid en krijgt dus gewoon straf. Dat kan dan misschien wel niet helemaal rechtvaardig zijn voor zijn gevoel maar ja dan heeft hij gewoon pech gehad. Wat anderen wel of niet hebben gedaan of gezegd maakt helemaal niks uit. Hij krijgt gewoon straf voor iets wat hij heeft gedaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.