Tango
03-09-2009 om 22:45
Stress door nieuwe avi-systeem
Op de school die mijn kinderen bezoeken is dit jaar gestart met de nieuwe avi-niveaus. Een beetje laat misschien, maar dat gaat het nu even niet om.
Vandaag kwam Tangodochter lichtelijk overstuur thuis, ze was getoetst en kwam uit op niveau M5. Ze begreep er niets van, want ze mocht toch al in AVI 8 oefenen? Degene die de test had afgenomen had wel gezegd dat dit goed was, ze is dit jaar in groep 5 begonnen. Tangodochter was echter niet overtuigd.
Na wat gezamenlijk speurwerk op internet vond ik dat M5 overeen komt met AVI 5 of 6. Lager dus dan wat ze eerder gehaald had. Werd ze natuurlijk helemaal niet blij van. Ik heb gezegd dat ik het morgen op school even ga vragen hoe het zit, maar vond het ook wel een aardige vraag voor het forum. Hebben jullie hier ervaring mee, dat een kind dus a.h.w. achteruit gaat in AVI-niveau met het nieuwe systeem? Of heb ik het gewoon niet zo goed begrepen.
Tangodochter wilde overigens meteen maar van school veranderen, heb toen maar uitgelegd dat alle scholen met dit systeem werken. Ze vond het maar onzin en degene die dit bedacht had moest maar een klap op zijn kop krijgen.....haha.
Roos Vicee
03-09-2009 om 23:07
Heb je dit gelezen?
Je zegt op internet aan het zoeken geweest te zijn, heb je deze link ook gevonden? http://www.cito.nl/po/vakken/taal/avi/CitoFlyerAVI.pdf
Vind het zeer duidelijk eerlijk gezegd.
M5 staat voor medio groep 5 en dat is dus al hoger dan gemiddeld.
reina
04-09-2009 om 08:07
Andere benaming
Je kunt je dochter toch uitleggen dat dit iets anders is? Dat de 5 slaat op de groep waar ze in zit en dat M5 (midden groep 5) dus klopt met haar groep. Als ze een gemiddelde leerlinge is zal ze aan het eind van dit schooljaar in E5 (eind groep 5) zitten. Persoonlijk vind ik het helderder dan de AVI-scores. Ik zou de hele AVI er niet meer bij halen, dat maakt het alleen maar verwarrend.
Roos Vicee
04-09-2009 om 08:35
Ja idd dat 'mogen'
Dat 'mogen' moet er idd vanaf! Gelukkig zijn ze daar bij ons op school nu ook van terug en mag jongste hier ook lezen wat hij leuk vindt, áls hij maar leest! Helaas vindt hij lezen helemaal niet leuk dus is dat al een strijd op zich. Als hij dan ook nog alleen maar boekjes zou mogen lezen die bij zijn niveau passen is het leuke er helemaal vanaf.
Begin van het jaar waren in zijn klas de leesboekjes al van te voren uitgedeeld en lagen op de tafeltjes. Jongste hier (ook groep 5) heeft AVI 5 frustratieniveau nog niet eens gehaald maar wel 6 en 7 instructie. Als je het echt volgens de regeltjes van vroeger moet doen zou hij nog moeten oefenen in AVI niveau 5! Gelukkig vond hij een boekje AVI 7 (of was het zelfs 8, Kameleon in elk geval) op zijn tafeltje! Dat motiveert hem meer om te lezen dan eeuwenlang de boekjes van Oki en Doki (of nog erger) te moeten lezen. En hij kan het best, leest op zich prima maar zijn probleem is alleen de tijd.
Overigens wordt hier in aanduiding van niveau nog niet gewerkt met het nieuwe systeem volgens mij. Vorig jaar in elk geval nog niet, de aanduiding op zijn rapport was dus 5i/6i. 'k Ben benieuwd...
Genista
04-09-2009 om 09:22
Tango
In aanvulling op "AVI loslaten", een heel zinvolle actie en folder, wat mij betreft: die nieuwe AVI-normen mogen eigenlijk alleen hetzelfde doel dienen als de oude AVI-normen hadden mogen doen, namelijk vaststellen welk technisch leesniveau een kind heeft. Het mag geen keurslijf zijn dat je "niet hoger mag lezen". Totale onzin. Vrijwel iedere deskundige die er iets zinvols over te vertellen heeft, zegt dat leesplezier het belangrijkst is. En ook de bibliothecarii in mijn vriendenkring zijn die mening toegedaan: boven (het oude) AVI-5 á 6 kunnen ze in principe alles lezen wat hun interesse heeft. Mijn oudste leest technisch ook niet briljant, maar hij mag van mij Harry Potter lezen - en hij komt erdoor ook. Hij heeft een meer dan schitterend drakenboek waar hij dol op is. Het valt ongetwijfeld niet meer in enige AVI-schaal, maar hij leest en herleest het en baseert zijn eigen verhalen erop.
AVI mag geen keurslijf zijn waarin jij "niet hoger mag lezen", het is alleen een toetsinstrument om vast te stellen op welk niveau je technisch lezen is.
Roos Vicee
04-09-2009 om 09:34
Omrekentabel
Ja Genista, dat bedoelde ik ook te zeggen 
Maar nog even over die omrekentabel he, in een gesprek dat wij vorige week hadden met de leerkracht van jongste, zei hij dat jongste toch echt te zwak leest (dat wisten we natuurlijk allang) en dat er toch echt gestreefd wordt om AVI 9 dit jaar uit te krijgen. Maar als ik die tabel bekijk zit hij toch aardig gemiddeld nog. M5 staat voor AVI 5-6 en begin groep 5 hoeven ze dus in principe maar te zitten op E4 wat dus inhoudt AVI 4-5-6 (en daar zit hij immers op met 5i/6i/7i!) en komt AVI 9 pas in groep 6 in beeld.
Bij onze oudsten was het leesprobleem niet aan de orde, de meiden lazen AVI 9 al in of zelfs voor groep 4 uit. Ik heb me er dus nooit zo mee bezig gehouden. Maar is onze school dan niet wat te streberig door AVI 9 al in groep 5 uit te willen krijgen?
Pippin
04-09-2009 om 09:39
Roos vicee
Ik vind dat inderdaad streberig van de school. Bij ons op school was de oude norm: eind groep 5 AVI 7. Eind groep 6 AVI 9. Groep 7 AVI 9+.
maan.
04-09-2009 om 10:43
Stapsgewijs
Op onze school is ervoor gekozen het nieuwe avisysteem stapsgewijs in te voeren, dus iedereen die in het oude systeem zit maakt dit af, en vorig jaar is groep 3 met het nieuwe systeem begonnen (dit jaar dus groep 3 en 4).
Gelukkig maar.. ze waren allebei in groep vier al uit de avi's en vonden het 'verdiepende werk' vele malen leuker.
Rieneke van der Graaf
04-09-2009 om 10:58
Verschil in de avi-methodes
Bij de oude AVI-methode gaat het om het technisch lezen. Als een kind maar leest wat er staat, foutjes meteen verbeterd, en binnen een bepaalde tijd een bepaalde tekst gelezen heeft, heeft hij/ zij AVI x gehaald. Er wordt hierbij niet gekeken of het kind weet wat hij/ zij leest.
Bij de nieuwe AVI-methode gaat het meer om het begrijpend lezen. Ze moeten nogsteeds een tekst in een bepaalde tijd lezen (niet hardop maar in jezelf). In deze tekst staan er in een aantal zinnen 3 woorden achter elkaar die veel op elkaar lijken. Het kind moet dan aangeven welk woord het juiste is. Het gaat nu dus meer om het tekstbegrip/ begrijpend lezen dan het technische lezen. En daar vallen veel kinderen op uit.
Onze school is na afgelopen kerstvakantie overgegaan op het nieuwe AVI-systeem. Bijna alle kinderen scoorden toen slechter dan verwacht. En dat is landelijk ook zo. (Het werd afgedaan (bij ons op school) als dat de kinderen nog moeten wennen aan de nieuwe manier van toetsen, maar bij de 2e toets een paar maanden later was het nogsteeds zo.) Het hield in dat een aantal kinderen van groep 7 (die dus eigenlijk op M7 zouden moeten zitten) opeens boekjes van M4 moesten lezen, omdat ze dat niveau gehaald hadden! Mijn zoon, die ook in groep 7 zat, kwam op M/E5 uit terwijl hij in groep 4 al AVI uit was.
Sommige leerkrachten op school hebben de kinderen laten lezen op het niveau wat ze met die test gehaald hadden (tot grote woede van de desbetreffende leerlingen), anderen hebben de kinderen gewoon laten lezen wat ze leuk vonden.
Ik heb zelf de mediatheek van school onder mijn beheer, en heb dit allemaal van zeer dichtbij meegemaakt. Met de ib-er heb ik er ook allemaal gesprekken over gehad. Het grote gevolg van het omzetten van de oude naar de nieuwe AVI voor mij was dat ik bijna 3 weken continue bezig ben geweest alle boeken van de nieuwe AVI-aanduiding te voorzien. Toen de mediatheek na de omzetting weer openging, kwamen er dus veel kinderen die boos waren dat ze een lagere AVI moesten lezen dan wat ze hadden. (De omzettingstabel had ik op meerdere plekken in de mediatheek opgehangen zodat ze zelf ook konden zien welk nieuwe AVI welk oude AVI en omgekeerd is/was.)
syboor
04-09-2009 om 22:32
Heel ander soort toets
De oude AVI-toetsen waren individueel, en daardoor heel veel werk om af te nemen. De nieuwe AVI-toetsen zijn klassikaal en dus veel handiger af te nemen.
En tja, bij de oude toets moets je voorlezen, bij de nieuwe toets - die schriftelijk is - moet je de tekst begrijpen, en de toetsvorm begrijpen, en moet je kennis hebben over hoe de wereld in elkaar zit (wat betekenen bepaalde woorden en wat is een "logisch" woord op een bepaalde plek in de zin). Ik denk dat het hele verhaal over het belang van "begrijpend lezen" er achteraf bij is verzonnen om deze praktische (klassikale) toetsvorm beter de "verkopen". Het is heel vervelend voor kinderen die nu "achteruit gaan" volgens de toets, maar op zich is het helemaal niet vreemd dat een kind op "begrijpend lezen" (of op datgene wat de toets meet) wat minder ver voorloopt op leeftijdsgenootjes, dan op "technisch lezen".
Sowieso meet de toets meer verschillende vaardigheden tegelijk, want technisch nauwkeurig lezen is nog steeds belangrijk om de verschillende antwoordmogelijkheden uit elkaar te houden. Ik zou verwachten dat, omdat er een beroep wordt gedaan om meer verschillende vaardigheden, dat de onderlinge verschillen tussen de kinderen dan kleiner worden. Dus dat heel veel kinderen dichter bij het gemiddelde scoren dan op de oude toets. Maar dat is zomaar een vermoeden.
reina
05-09-2009 om 10:07
Inderdaad
De uitslagen van begrijpend lezen en technisch lezen kunnen heel ver uit elkaar liggen. In feite heb je weinig aan goed technisch kunnen lezen als je niet begrijt wat er staat. Dus de uitslag van de begrijpend lezen-toets zegt mij meer dan die van het technisch lezen.
MaaikeL
05-09-2009 om 21:19
Best verwarrend voor het kind
Mijn zoon is net begonnen in groep 4 en hij heeft aan het einde van groep 3 nivo E6 gehaald. De juf had uitgelegd dat dit staat voor "eind groep 6" maar hij zat toen pas in groep 3. Hij vond het maar een raar verhaal terwijl hij de toets ervoor gewoon AVI-8 had (halverwege groep 3) en dat werd helemaal niet aan groepen gekoppeld maar dat was gewoon een cijfer. Gelukkig mogen ze bij zoon op school lezen wat ze willen.
reina
05-09-2009 om 21:46
Maaike
Ja, het is even verwarrend, maar dat kan niet anders als je iets wilt veranderen. Want wanneer je ook iets verandert, er is altijd een groep kindeen waar het even verwarrend voor is. Maar het is ook weer zo gewend.
MaaikeL
05-09-2009 om 22:35
Tuurlijk wennen
Dat snap ik maar hij vindt het zo raar dat zo'n toets dan zegt dat hij eind groep 6 zit terwijl hij dus toen in eind groep 3 zat. Het oude avi-nivo legde dat verband niet op die manier en de kinderen wisten zelf helemaal niet wat er wanneer van ze verwacht werd.
bertje1
06-09-2009 om 09:04
Pff
wat een geneuzel toch eigenlijk, met die nivo's. Blerk. Moeten ze het weer veranderen... nouja, niets aan te doen vrees ik. Misschien moet je dochter gewoon kijken wat ze aan kan qua lezen (nivo, moeilijkheidsgraad, soort verhaal) en niets aantrekken van het avi of m5 systeem.
Tango
06-09-2009 om 11:37
Het is me allemaal wat duidelijker geworden
Door wat ik lees maak ik op dat de nieuwe methode niet echt te vergelijken is met de oude methode. Ik heb dit aan Tangodochter uitgelegd en ze accepteerde het ten dele. Het is gewoon allemaal nog erg onduidelijk voor haar en ook voor andere kinderen op school. Aan haar juf heb ik gevraagd of er geen uitleg kan komen voor de ouders over het nieuwe systeem, juf vond dit een goed idee, ze gaf aan er zelf ook nog niet echt veel vanaf te weten, dus w.s. moeten de leerkrachten ook nog ingepraat worden. Ze ging mijn vraag in ieder geval meenemen, ik wacht het dus maar af.
Intussen blijft Tangodochter gewoon lezen wat ze leuk vindt. De bibliotheekboekjes op school moeten nog aangepast worden en ik hoop dus niet dat ze dan weer een niveau terugvalt, maar dat zien we dus dan wel weer.
Nu mag ze boekjes van thuis mee naar school nemen, dus kiest ze gewoon zelf iets uit.
jolanda
07-09-2009 om 19:13
Nieuwe avi
avi is overgenomen door CITO en commerciëler geworden...
Avi wordt idd afgenomen, klassikaal met een nieuw soort toets waarin kinderen in zinnen het juiste woord moeten onderstrepen (en dus moeten begrijpen wat ze lezen)
maar daarnaast zijn er ook gewoon AVI-nieuw toetskaarten, waarbij de kinderen op dezelfde manier getoetst worden als voorheen. Namelijk met frustratie, instructie en beheersingsniveau.
Wel is het zo dat alle toetsen die nieuw ontwikkeld worden, ook weer scherper zijn afgesteld.
Gewoon omdat de norm sterker wordt.