Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Strubbels bij entreetoets

Zoon is bezig met zijn entreetoets en komt vandaag overstuur thuis. Tijdens het maken van de toets is het volgende gebeurd.
Er staat een stagiaire alleen voor de groep. Het is onrustig en zij heeft al een aantal keren gewaarschuwd. Zoon hoort zijn vriend kreunen tijdens de toets. Vriend had verteld dat hij buikpijn heeft. Hij draait zich om en op dat moment neemt de juf zijn toets in. Ze houdt de toets naar zijn idee lang bij zich. Hij begint aan zijn normale taakwerk. Na een poos krijgt hij de toets terug en maakt hem gehaast en nerveus af. Geen tijd meer over om na te kijken. Het verhaal is bevestigd door een vriend van hem die meekwam vanmiddag.
Ik probeer het zonder emotie op te schrijven, maar ik ben laaiend. Voor donderdag heb ik een afspraak met zijn eigen juf gemaakt. Eigenlijk vind ik het te absurd voor woorden om op zo'n manier in te grijpen tijdens een entreetoets. Overdrijf ik? Kan ik iets anders ondernemen?
Ik ken de betreffende stagiaire niet. Ze staat net voor de groep.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties. Maddi.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
elsje78

elsje78

30-05-2012 om 11:52

Huh

stagiaire mag bij ons echt niet alleen voor de groep, daar is altijd een leerkracht bij (of zit in kantoor ernaast als stagiair een keer solo wil oefenen) maar bij zo'n belangrijke toets moet gewoon de eigen leerkracht bij zijn vind ik. Ik zou vandaag nog bellen, anders blijft het zo in je hoofd zitten. Kan me voorstellen dat je laaiend bent, dat zou ik ook zijn.

elsje78

elsje78

30-05-2012 om 21:57

Dat is waar, er wordt veel gebruik/misbruik gemaakt van Lio's, maar bij een toets waar toch veel van afhangt is het niet wenselijk dat er een stagiaire bij zit. (en dat kan zomaar ook nog eens een mbo stagiair zijn) die de boel niet onder controle heeft en waardoor er nu waarschijnlijk een lagere score uitkomt waar kind lang last van kan hebben. Dat is toch zeker een duidelijk bespreekpunt met leerkracht en teamleider...

Maddi

Maddi

31-05-2012 om 09:52 Topicstarter

Vanmiddag

Vanmiddag heb ik een gesprek met zijn juf. Elsje,ik heb niet gelijk de telefoon gepakt omdat ik dan dingen zeg waar ik later spijt van heb. Buiten dat zie ik de reactie van de juf liever "live". Mijn boosheid is nog niet gezakt. Zoon heeft dit jaar hard gewerkt na een beroerd jaar in groep 6. Hij is met sprongen vooruit gegaan en als een toets dan op een dergelijke manier beïnvloed wordt...
Verder had hij vorige week al een probleempje met deze stagiaire. Buiten zijn schuld kreeg hij straf. Toen heb ik het voor haar opgenomen. Juf kan niet alles bijhouden en goed zien. "Shit happens", zoiets. Alleen tijdens een entreetoets. Ik ga vragen of hij hem alsnog na kan kijken. Wie niet waagt, wie niet wint denk ik maar. Nu heb ik wel een redelijk nuchter kind die zich hierdoor niet echt uit het veld laat slaan en gewoon weer vrolijk doorgaat. Van hem hoeft een gesprek ook niet, maar van mij wel. Ik denk, dat ik verder weinig kan bereiken. Weet het eigenlijk niet.

elsje78

elsje78

31-05-2012 om 11:28

Succes

en scholen zijn erg gevoelig voor het argument 'mag het wel' dat er een stagiaire voor staat. tenminste als ze enig verantwoordelijkheidsgevoel hebben dan weten ze donders goed dat dit natuurlijk niet kan. Een stagiaire kan best dingen overnemen, maar de totale verantwoording tijdens zo'n toets is natuurlijk belachelijk. zeker als het resultaat negatief beïnvloedt wordt. En anders vraag je de stagiair bij het gesprek, als ze alleen voor een toets mag staan, mag ze vast ook wel bij oudergesprekken zitten

succes!

Maddi

Maddi

31-05-2012 om 12:34 Topicstarter

Stagiaire erbij?

Eigenlijk wil ik helemaal niets met haar te maken hebben. Ze is de verantwoordelijkheid van de juf en die mag het oplossen. Het zal vanmiddag moeilijk voor me zijn om me te houden aan het onderwerp. Zoon heeft in zeven jaar basisschool nog nooit straf gehad en van haar 2x in een week. Dat soort bijzaken vliegen er door mijn hoofd. Absoluut niet relevant nu.

elsje78

elsje78

31-05-2012 om 12:38

dan moet je het niet doen, maar de leerkracht is er zelf niet bij geweest dus die heeft het alleen van horen zeggen. Maar ze is inderdaad de verantwoordelijkheid van de docent.

ben benieuwd!

Maddi

Maddi

31-05-2012 om 12:52 Topicstarter

Horen zeggen

Dat ging ook door mijn hoofd. Nou heeft mijn zoon een levendige fantasie, maar het innemen van zijn toets heeft hij niet verzonnen. Het gaat me vooral om die maatregel. Daarnaast kan ik me goed voorstellen dat er meer kinderen in zijn groep problemen hebben gehad tijdens het maken van de toets. Maar dat is speculeren, dat zou alleen een afwijkende uitslag op die dagen kunnen aantonen. Ik vraag me wel af of dat nog te bekijken is als de uitslagen bekend zijn. Het gaat volgens mij maar om 4 of 5 toetsen waar zij bij aanwezig is geweest.

Maddi

Maddi

31-05-2012 om 14:54 Topicstarter

Morgen

Mag hij hem opnieuw maken. Zonder problemen.
Bedankt Elsje, je hebt geholpen mijn gedachten op een rij te krijgen.

elsje78

elsje78

31-05-2012 om 16:18

Wat fijn!

Geweldig! Wat een opluchting voor je!

Dit geeft ook aan dat school ook wel nattigheid voelt!

Denk je dat er nog meer ouders gaan komen?

Succes voor je zoon morgen!

Groetjes

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.