Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Daantje

Daantje

15-03-2010 om 12:19

Studievaardigheden wat zijn dat nou precies?

Mijn dochter heeft met name op studievaardigheid nogal wat punten laten liggen bij de Cito-toets. Nu heb ik eens even op internet gekeken en wat oefentoetsen gevonden. Daaruit maak ik op dat het vooral gaat om het goed lezen van de vragen, maar is dat alles of omvat het veel meer?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Wilma

Wilma

15-03-2010 om 14:34

Hoe en waar je iets kunt opzoeken hoort er ook bij.

Dus iets opzoeken in een woordenboek (kwestie van het alfabet goed kennen), maar ook iets intikken bij Google (was hier een vraag bij de oefencito). Heel ruim gezien hoe je tot een antwoord kunt komen, wáár je het zoekt en hóe je 't zoekt.

Groetjes,
Wilma

Tineke

Tineke

15-03-2010 om 17:55

Maar ook

Hoe lees je grafieken, tabellen, kaarten.

Daantje

Daantje

16-03-2010 om 09:33

Kijk daar heb ik wat aan

Daar gaan we dus eens mee aan de slag.

Bedankt!

Daantje

Daantje

17-03-2010 om 22:19

Oefentoetsen gedaan....verbaasd! wat nu?

Ik heb dochter vandaag wat oefentoetsen laten maken op de computer, ik ben echt zeer verbaasd.
Ze scoorde uitzonderlijk goed, uit niets blijkt dat zij de studievaardigheden niet onder de knie heeft.
Na een kort gesprekje werd duidelijk dat zij tijdens de Cito als eerste klaar wilde zijn en dus de boel heeft afgeraffeld.
Wat nu? Heeft een gesprek met school over het advies nog zin?

Daantje

Daantje

18-03-2010 om 13:03

De rest van de cito

Op de andere onderdelen van de Cito heeft ze het goed tot zeer goed gedaan. Ik heb geen idee hoe dit zich in extra punten zou hebben vertaald. Ik moet er wel bij zeggen dat ze de Cito min of meer voor spek en bonen heeft gemaakt. Bij de door school gewenste score zou ze na de zomer naar het VO gaan, bij een lagere score zou ze toch groep 8 doen.
Daar hebben we nu voor gekozen, maar op basis van een uitslag op de studievaardigheden die dus niet op de werkelijkheid berust.

Daantje

..of het zin heeft om te gaan praten met school weet ik niet.
Wel wil ik nog even een cito-ervaring met je delen. Onze zoon is versneld vanwege een grote didactische voorsprong... op zijn eerste rapport leek er van die versnelling niet veel over te zijn. Beetje verbaasd natuurlijk, want ik had hem graag in de andere klas gelaten. Wat bleek: de andere kinderen hadden al met de juf van de nieuwe klas uitentreure het maken van toetsen en citotoetsen geoefend. Je hebt daar gewoon heel andere vaardigheden voor nodig. Juist slimme kinderen die al veel uren hebben doorgebracht met stof die niet aansloot, die dus verveling en geraffel is aangeleerd, die vallen dan uit. En het was niet dramatisch hoor, zegmaar goed in plaats van uitstekend, maar de scores klopten gewoon niet met recent onderzoek naar zijn didactische niveau.
Bij zoon speelt ook nog dat de andere kinderen jaloers zijn en constant in de gaten houden hoe snel hij dingen doet. Daarmee wordt dus dat geraffel dat jij van je dochter beschrijft nog verder gestimuleerd.

Daantje

Daantje

19-03-2010 om 21:53

Niet geoefend

Mijn dochter heeft helemaal niet geoefend, die wist pas 3 dagen voor de Cito dat ze mee zou gaan doen. Het zou dus zo maar kunnen dat zij een hogere uitslag gehaald had als zij wel had kunnen oefenen. De conclusie van het didactisch onderzoek van vorig jaar was dat zij een voorsprong van minstens 24 maanden had. Dat kwam er volgens de Cito dus niet uit en daarom durfde ik het niet aan om haar na de zomer naar het VO te laten gaan.
Nu ze een paar oefentoetsen heeft gemaakt zie ik dat ze de stof allemaal wel goed beheerst en dat er niets schort aan haar studievaardigheden. Ik baal van de beslissing die ik (samen met school) heb genomen.
Dit betekent voor mijn dochter nog een jaar op haar tanden bijten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.