Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
anna van noniemen

anna van noniemen

05-04-2009 om 11:20

Tafel hulpmiddel

Poosje terug was er een draadje over automatiseren van tafels. Iemand had toen een link neergezet en in die link stond een schema voor de tafels waarop kinderen dan in 1 oogopslag kunnen zien wat de uitkomst is. Boven, van links naar rechts, staan de getallen 0 t/m 10 en links staan ze van boven naar onder. Kijk je dan in het schema, dan staat daar de uitkomst. Heeft iemand die link nog voor mij?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
anna van noniemen

anna van noniemen

05-04-2009 om 14:17

Helaas

beiden niet....zit nu te bedenken dat het ook in Zorgenkinderen geweest kan zijn....ik ga even in het archief spitten als het lukt

anna van noniemen

anna van noniemen

05-04-2009 om 14:27

Lys Lionne

Lys Lionne

05-04-2009 om 22:30

Tafelkaart

Zo wordt het door zoon genoemd, die gebruikt hem ook regelmatig.

Wilma

Wilma

07-04-2009 om 08:52

Tafelhulp

Wat raar geformuleerd. Maar dit schema is in het hout te koop bij Kruidvat voor 3 euro. Aan de ene kant staan de keersommen aan de andere kant de uitkomst. Mijn zoon vindt het erg handig.

Groet, Wilma

joos

joos

07-04-2009 om 21:31

Bingo

met het schema dat Wilma bedoelt, speel ik tafelbingo met oudste. Soms met bestaande bingokaartjes (staan altijd minimaal 10 tafel-uitkomsten op) en anders maak ik zelf even een paar kaartjes. Vindt ze erg leuk!

Wilma

Wilma

08-04-2009 om 08:44

Bingo

Wat een leuk idee! Ga we hier ook eens doen.

Primavera

Primavera

10-04-2009 om 21:26

Truukje voor de tafel van 9

Een handig truukje voor de tafel van 9 is de volgende:
Hou je twee handen open voor je.
Buig alleen de vinger om van het getal wat je wilt vermenigvuldigen met 9. Dus eerste vinger voor 1 x 9, tweede vinger voor 2 x 9, derde vinger voor 3 x 9, enz.
Tel de vingers links van de omgebogen vinger. Dat zijn de tientallen. Bij 1 x 9, dus niks (er is geen tiental), bij 2 x 9, één tiental, bij 3 x 9, twee tientallen , enz.
Tel de vingers rechts van de omgebogen vinger. Dat zijn de éénheden. Voeg die toe bij het getelde tiental links van de omgebogen vinger. Op die manier krijg je dus voor 1 x 9 = (0 vingers links en 9 vingers rechts)09 = 9
2 x 9 = (1 vinger links en 8 vingers rechts) 18
3 x 9 = (2 vingers links en 7 vingers rechts) 27, enz.
Groetjes Primavera

Primavera

Primavera

11-04-2009 om 10:56

Tja, pelle

Ik hèb een kind wat moeite heeft met automatiseren, maar verder prima rekent. Hij is ook erg visuel ingesteld en de lagere tafels 'ziet' hij ook gewoon, maar met de hogere is dat lastiger. Op deze manier zie je het gewoon voor je. Dat IIIIII en III, 63 is ziet hij in één klap, terwijl ik anders bij 7x9 rustig 64 te horen krijg. Bijna. 65? Zucht.
De handen hoeven er nu al niet meer bij. Hij ziet ze wel voor zich. Per slot van rekening is dit ook een manier van automatiseren: automatisch visualiseren.
Vandaar dat ik in dit draadje, waar om tafelkaarten gevraagd wordt het ezelsbruggetje ook genoemd heb. Het gaat hier vast om kinderen met automatiseringsproblemen en dat staat verder helemaal los van intelligentie of getalbegrip.
Een goede oude om tafels te automatiseren is verder het computerspel Timez Attack, waarbij de basisversie gratis te downladen is op http://www.bigbrainz.com/
Groetjes Primavera

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.