123kids
14-10-2010 om 18:29
Tafels leren
Mijn zoon zit in groep 5 en heeft heel veel moeite met de tafels.
Is er manier om je kind goed en de tafels 1 t/m 10 te leren?
Bastet
14-10-2010 om 19:03
Tafeltrainer
Ik heb de url's niet direct paraat,maar google even op tafeltrainer,een kwartiertje per dag helpt al heel veel!
Chippie
14-10-2010 om 20:12
Veel moeite
Als hij er echt veel moeite mee heeft is het misschien handiger om hem trucjes te leren om het snel uit te rekenen ipv de tafels uit het hoofd te kennen. Okee, dan rol je niet lekker door je tempotoetsen maar dat is niet rampzalig.
Trucjes zijn bv:
tafel van 9 = tafel van 10 - 1,2,3,4,etc
tafel van 5 = helft van tafel van 10
tafel van 6 = tafel van 5 plus 1,2,3,4
tafel van 4 = tafel van 5 min 1,2,3,4 of dubbele van de tafel van 2
rodebeuk
14-10-2010 om 20:44
Overgooien
combineren met beweging. bal overgooien en samen tafel opzeggen.
Primavera
15-10-2010 om 10:45
Timez attack
Het engelstalige gratis computerspel Times Attack te downloaden op http://www.bigbrainz.com/
Voor de tafels maakt de taal niet uit en als een kind het programma af heeft zitten ze in z'n hoofd. Het werkte bij al mijn kinderen prima, inclusief de jongste die ze nog lang niet hoeft te kennen. (Ze vond het alleen zo'n leuk spelletje) Je hoeft je alleen even te registreren voor de gratis basisversie.
Groeten Primavera
vlinder72
15-10-2010 om 11:03
Oefenen, oefenen, oefenen
Wij hebben onze zoon de tafels geleerd door continu te oefenen. Iedere avond. Eerst de eenvoudige tafels en daarna allemaal. Daarna door elkaar. En nu hij ze kent. Bijhouden natuurlijk.
Engelandvaarder
15-10-2010 om 21:22
Spelletje bedacht
Onze zoon (10) kan de tafels ook maar niet onthouden, wel even, voor een toets, maar een paar dagen later is het weer verdwenen. Hij leert ze nu al voor het 5e jaar, en het schiet niet echt op. Ikzelf heb ook nogal moeite met reeksen onthouden heb eens nagedacht hoe ik zelf snel de antwoorden op de tafelsommen uitreken.
Werkend vanuit het principe dat de meeste antwoorden snel uit te rekenen zijn als je een paar tafeluitkomsten kent hebben wij een spelletje bedacht. We maken 5 eilandjes in een rij op de grond die staan voor de 1x, 2x, 5x, 9x en 10x antwoorden (dit zijn de tafels die onze zoon wel kan onthouden). De afstanden tussen de eilandjes corresponderen met de afstand tussen de getallen, dus 2x ligt vlakbij 1x, maar 5x een stuk verderop.
Vervolgens roep ik sommen op en zoon springt zo snel hij kan naar het eiland dat het dichts bij de som ligt en roept de naam van het eiland en van daaruit naar het juiste antwoord. Bijvoorbeeld bij 6x7 springt hij naar het eiland dat voor 5x staat en roept hard 35! en springt vervolgens een klein stukje verder en roept 42. Voor 8x7 springt hij naar de 9x en springt een stapje terug etc.
Het verhaal rond het spelletje is dat de eilanden de veilige plekken zijn in een zee van lava, en je er alleen naast kunt stappen als je het antwoord weet, anders verbrand je je voeten. Het werkt heel goed voor onze zoon, hij leert visualiseren waar hij het antwoord moet zoeken in verhouding tot de antwoorden die hij weet, en de beweging geeft hem ook een extra clue (hoe groter het antwoord, hoe verder je moet springen).
Het heeft onze zoon echt geholpen een strategie te ontwikkelen om toch wat sneller te rekenen, want die tafels gaan misschien wel nooit helemaal lukken. Ondertussen spelen we het spel in die vorm niet heel vaak meer, maar als onze zoon veel moet rekenen stelt hij zich de eilanden wel voor (soms tekent hij even 5 hokjes op een briefje).
Jose
egberdien
15-10-2010 om 23:41
Wauw, jose
wat een leuk idee! Ik heb hier de hoop eigenlijk opgegeven dat dochter alle tafels gaat leren. Maar uitrekenen mag ook natuurlijk. Alleen nu rekent ze vanaf 1x, ze kent alle uitkomsten van de tafels wel. Dus voor 6x7 rekent/telt ze 7,14,21,28,35,42! We zijn haar ook aan het leren omuit te rekenen met alleen de tafels van 1, 2, 5 en 10. Dit spelletje is daar een goede hulp bij!