Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
PD

PD

21-01-2015 om 17:04

(Te) veel afstromers in de brugklas van dochter.

Mijn dochter zit in de brugklas VWO. Nu heb ik vandaag gehoord dat er in totaal 11 leerlingen van de 30 een afstroomadvies hebben gekregen! Dit kan toch niet waar zijn? Hoe is het mogelijk dat kinderen met een VWO advies nu al vastlopen in de brugklas. Hiernaast is het pas januari! Geven ze nu al een advies af? Hoe is dat bij jullie geregeld?
Geeft de school slecht onderwijs of ligt het aan de leerlingen zelf? Hoe kan het dat een kind wat blijkbaar zo goed was op de basisschool het nu zo slecht doen? 1 leerling heeft zelfs een MAVO afstroom advies gekregen!


Barvaux

Barvaux

21-01-2015 om 17:12

ach

Aan de andere kant zijn er ook al twee kinderen uit de basisklas van mijn jongste naar kader gegaan. Afstroomadviezen zouden ze kunnen geven maar juist om er een tandje bij te doen. Van een kennis wiens kind nu in de tweede zit (kader) was vorig jaar heel duidelijk dat hij de brugklas over moest doen als hij niet als de sodemieter aan het werk ging in maart. Hij heeft het gewoon gehaald.

Ik denk dat het adviezen zijn en dat je het heus nog wel op kunt halen als je nu hard werkt.

Mussie

Mussie

21-01-2015 om 17:22

Geen hulp?

Ik weet natuurlijk niet hoe het zit bij anderen, maar ik heb toevallig net een gesprek met mijn man hierover. Ik sleep onze zoon momenteel door de brugklas Havo heen. Hij haalt redelijke cijfers, met mijn hulp. Maar zonder mijn hulp zou hij zeker weten afstromen. Precies hetzelfde gold voor onze oudste, nu in 4 VWO. Die werkt nu helemaal zelfstandig en dat is helaas ook aan z'n cijfers te zien. Ik denk dat er heel veel kinderen zijn die het best kunnen als ze maar flink achter hun vodden gezeten worden en geholpen worden. Als ik dat niet zou doen, zou zoon het nooit redden. Het kost me veel tijd maar er zijn kleine succesjes. Net heeft hij een mindmap gemaakt en toen ik hem ging overhoren bleek hij het uitermate goed te kennen. Volgende keer dus weer een mindmap maken voor dit vak.
Misschien dat al die dreigende afstromers minder of geen hulp krijgen? Er zijn veel ouders die vinden dat ze het zelfstandig moeten kunnen. En misschien hebben die op de lange termijn wel gelijk, ik zou het niet weten.

Annet

Annet

21-01-2015 om 19:38

Klas van vriendje

Op school van mijn zoon ging vorig jaar maar één jongen door naar VWO 2e klas, van een Havo/Vwo-klas. Verder gingen alleen maar meisjes door. Dat vind ik heel bijzonder. Ze kwamen van verschillende basisscholen.
Ik weet niet hoe het in de andere Havo/Vwo-klas zat.

PD

PD

21-01-2015 om 19:58

precies

Ik snap dit dus echt niet. Het moeten stuk voor stuk vrij intelligente leerlingen zijn. De school hier eist een eindcito score van minimaal 545. Hoe kan het dat er zoveel leerlingen in enkele maanden tijd het niveau niet aankunnen? Ik denk echt dat hard werken veel belangrijker is dan intelligent zijn. Zo is er een leerling die na de kerstvakantie is ingestroomd met 10´en op de HAVO. Die doet nu dus mee met het VWO.

Ik geloof echt dat eigenschappen als doorzettingsvermogen, discipline en hard willen werken vele malen belangrijker zijn dan een VWO IQ.

Katniss

Katniss

21-01-2015 om 20:01

Hier

Vanuit de brugklas van oudste destijds zijn er van de 30 kinderen 'maar' vier afgestroomd. Toeval of niet bestond dat groepje voor 100% uit jongens waarvan 75% ouders hadden die niet in Nederland geboren waren.

medusa

medusa

21-01-2015 om 20:09

studievaardigheden

Natuurlijk speelt motivatie en inzet een belangrijke rol, maar onderschat de studievaardigheden niet. De middelbare school doet een beroep op vaardigheden waar kinderen nog maar weinig ervaring mee hebben. Sterker: juist op het VWO zitten nogal wat kinderen die weinig hebben hoeven doen op de basisschool. Alles kwam ze aanwaaien, ze hebben nooit leren doorzetten, nooit geleerd om iets te doorgronden dat ze niet direct begrijpen. Studievaardigheden dus. (die overigens heel wat anders zijn dan de studievaardigheden van de eind-cito. Het is bekend dat veel kinderen daar op het VO tegenaan lopen.
Hier een kind op een gymnasium. Heel veel kinderen komen hier met 550 binnen. Toch gaan sommigen compleet onderuit, ondanks hard werken. Afstromen lost niets op, doen ze hier ook niet. Hier wordt niet getwijfeld aan het niveau van de leerlingen, maar wordt geconcludeerd: deze kinderen moeten nog leren leren. En het allerbelangrijkste: ze helpen kinderen daarbij. Met resultaat, want er stromen nauwelijks kinderen af.

Ik vind het vooral wat over de school zeggen dat ze zoveel kinderen een afstroomadvies geven. Het laat vooral zien dat ze alleen zijn van inhoudelijk onderwijs, niet van het aanleren van leerstrategieen. Daarover wordt gedaan alsof het een soort natuurverschijnselen zijn die een kind heeft - of niet. Ik vind dat erg slecht.

PD

PD

21-01-2015 om 20:28

inzicht versus letterlijk leren

Als ik de boeken bekijk en de toetsen (enkele worden meegegeven) dan kan ik gerust concluderen dat vrijwel alle vragen gewoon letterlijk in het boek is terug te vinden. Dus als een kind het hoofdstuk letterlijk uit het hoofd leert dan is er makkelijk een 8 te behalen. Er zijn meestal maar 1 of 2 inzicht vragen meestal aan het eind van de toets.

Barvaux

Barvaux

21-01-2015 om 21:41

ja en?

Wat wil je er nu mee zeggen? Ik denk juist dat kinderen die niet geleerd hebben om te leren die inzichtvragen wel goed maken maar die stampvragen niet. Ze weten niet wat ze met een aardrijkskunde of geschiedenishoofdstuk aan moeten. Ze lezen het een keer door en wellicht nog een keer en denken dat ze het dan wel kennen want zo ging dat op de basisschool ook.

Ik snap overigens ook niet wat je met 5 bedoelt. Hard werken is belangrijker dan intelligent zijn? Ja en? Hard gewerkt hebben ze vaak nooit dus ze hebben begeleiding nodig op het vo, zowel op school als thuis. Veel ouders denken veel te makkelijk (och mijn kind was de slimste op de basisschool).

Ik geloof ook niet dat die kinderen nu moeten afstromen. Ze hebben een waarschuwing gehad, ze zijn op de helft dus dat kunnen ze nog wel goed maken.

Evanlyn

Evanlyn

21-01-2015 om 22:10

CITO

Volgens mij is de voorspellende waarde van de CITO toets nul. Een goede CITO maken betekent dat je een braaf kindje bent, dat geleerd heeft goed te scoren op CITO toetsen. Meer niet.

Jammer dat scholen nu alleen nog maar op LVS (CITO dus) afgaan bij het geven van een advies ("onderbouwd advies"). Vroeger kon een bovenmeester nog zeggen dat er meer in zat, maar nu haalt zij dat niet meer in haar hoofd.

Moni

Moni

21-01-2015 om 22:20

De andere kant is er ook Evenlyn

Kind haalt hoge cito-scores omdat de capaciteiten er zijn. Kind is alles behalve braaf.
Leerkracht zegt dat kind niet de goede motivatie/werkhouding heeft en geeft een lager advies dan de cito.

Ik weet niet of jouw voorbeeld of mijn voorbeeld vaker voorgekomen is in de afgelopen 10 jaar.
Het laat wel zien dat er voor beide systemen iets te zeggen valt.

medusa

medusa

21-01-2015 om 22:20

PD, je maakt de fout die nogal wat leerkrachten ook maken: je gaat ervanuit dat leren vanzelf gaat. Dat voldoende intelligentie + braaf je werk doen automatisch tot een goed resultaat leidt. Dat is gewoonweg niet waar. Tenminste niet voor iedereen. Maar het gaat vaak om vaardigheden die wél aan te leren zijn.

Ik durf de stelling wel aan dat er veel kinderen afstromen alleen maar omdat de school de moeite niet neemt hen de noodzakelijke studievaardigheden/strategieën aan te leren.

Moni

Moni

21-01-2015 om 22:24

Ik heb nog een andere stelling

Ook als de school lessen heeft in leren leren, studievaardigheden, etc. helpt dat voor een deel van de leerlingen niet voldoende.
Het succes van die leerling is afhankelijk van de kennis/kunde van de ouder of van de portemonnee in geval van goede huiswerkbegeleiding.

Mijn kinderen vonden die studielessen waardeloos. Dat kan aan de les liggen of aan hen.

medusa

medusa

21-01-2015 om 22:42

Klopt

"Ook als de school lessen heeft in leren leren, studievaardigheden, etc. helpt dat voor een deel van de leerlingen niet voldoende.Het succes van die leerling is afhankelijk van de kennis/kunde van de ouder of van de portemonnee in geval van goede huiswerkbegeleiding."

Klopt, helaas is dat vaak de praktijk.
De school van mijn kind zegt gelukkig: we wachten tot kinderen 'tegen de lamp lopen'. Natuurlijk zijn er in de eerste wat algemene studielessen, maar niet zo veel. Hun stelling: zolang jouw huidige leermethoden werken, ga je geen andere methoden aanleren omdat we je dat zeggen. Vergelijk: je pakt pas de gebruiksaanwijzing van je camera of TV, als je er echt niet meer uitkomt. Zolang het werkt, werkt het. Maar op enig moment werkt jouw manier van leren niet meer afdoende. En dat is het moment dat je hulp en tips nodig hebt. Dat er een docent of begeleider eens kritisch met je moet gaan kijken hoe jij werkt, en wat jij kan veranderen (en wat bij jou past!).
En zo zou het moeten.

Moni

Moni

21-01-2015 om 22:47

Klinkt veel beter Medusa

Mijn zoon krijg ook in de tweede klas nog elke week een uur studiebegeleiding. Soms mogen ze dan huiswerk maken, vindt hij prima. Maar soms moeten ze alle strategieën en zo bespreken. Die vindt hij verschrikkelijk.
Kunnen ze beter een klein groepje nemen of één op één.

Evanlyn

Evanlyn

21-01-2015 om 22:48

Moni

Ik denk dat je bij twijfel altijd in het voordeel van het kind moet beslissen. Afstromen kan tenslotte altijd nog.

Helaas gebeurt nu het tegendeel: mooie CITO maar slechte werkhouding, brede interesse maar geen zin om die CITO te doen, enzovoorts: het leidt allemaal tot een niveautje (of twee) lager.

Katniss

Katniss

21-01-2015 om 22:48

Werkhouding

Ik heb het idee dat werkhouding zwaar overgewaardeerd wordt op de basisschool. Mijn oudste had een belabberde werkhouding op de basisschool, het was niet nodig want ze haalde toch wel goede cijfers. Als ze die werkhouding had voortgezet had ze het inderdaad waarschijnlijk niet gered in de brugklas, maar het zou toch vreselijk zonde geweest zijn als ze vanwege die werkhouding op de basisschool een lager schooladvies gekregen had. Na een moeizame start kreeg ze namelijk wel door dat ze iets moest gaan doen als ze op haar school wilde blijven.
Mijn zus (die leerkracht is) gaat er vanuit dat haar dochter een lager advies krijgt dan bij haar capaciteiten hoort, vanwege de werkhouding en dyslexie. Ik heb al meerdere keren gezegd dat ik dat onterecht en jammer zou vinden, maar ja zij is de juf en hoort dus sinds jaar en dag de mening van de andere juffen uit de bovenbouw Nichtje zal dus vermoedelijk een treetje lager instromen dan ze (volgens mij) zou moeten kunnen.

Barvaux

Barvaux

21-01-2015 om 22:51

nou medusa

Bij sommige kinderen zal dat werken maar bij anderen weer niet. Die redden het een poosje op hersens en een slechte leermethode. Daarna moeten ze die verkeerd aangeleerde methode weer afleren terwijl ze dan al achter lopen doordat ze slechte cijfers zijn gaan halen. Veel ouders denken ook zo: eerst maar eens tegen de lamp lopen of we zien wel of het schip strandt... nogmaals bij sommige kinderen werkt het. Anderen stromen af...

Moni

Moni

21-01-2015 om 22:57

Kan zijn Barvaux maar dan ben je afhankelijk van de ouders

of zij in staat zijn om hun kinderen te begeleiden en of die kinderen dat van hun ouders aannemen. Als dat zo is, prima. Daar drijven heel wat scholen op.
Maar eigenlijk zouden de leraren die begeleiding moeten geven. En dat kan dan beter alleen voor die leerlingen die dat nodig hebben. IN plaats van elke week een hele klas te vervelen met dingen die ze niet oppakken.
Wachten in de brugklas tot de eerste proefwerkweek kan echt geen kwaad. Dat is vroeg genoeg om in te grijpen.

Evanlyn

Evanlyn

21-01-2015 om 23:02

Katniss, werkhouding

Ja, ik voelde de allergie alweer opkomen toen ik het woord "werkhouding" typte. Moet ik ook niet doen hè...

Barvaux

Barvaux

21-01-2015 om 23:03

moni

Ik zeg ook niet dat je een klas klassikaal moet leren leren. Wel vind ik dat de eerste proefwerken vaak nog wel gaan. Het is nog interessant en ze letten nog op in de les maar na de herfstvak is het leuke er wel af. Ik geloof er ook niet in dat je een kind wat dreigt af te stromen kan redden met studielessen van een mentor.

Katniss

Katniss

21-01-2015 om 23:07

Leerstrategieën

Mijn oudste heeft die min of meer 'van nature'. Ze probeert eens wat, en als dat niet lukt kiest ze een andere methode. Bij mijn jongste ben ik, en zij, er nog niet achter hoe ze moet leren. Dat is echt heel frustrerend, voor haar, mij en de juf. Toetsen over stof die ze in de klas hoort gaan prima, dan let ze in de klas een beetje op en leest zo'n stencil door en haalt een 9. Maar het 'stampwerk' krijgen we niet voor elkaar. Voor topo heeft ze nog niet hoger gehaald dan een 2, en ik begrijp niet waarom dat niet lukt.
Maar misschien moet ik daar een nieuw draadje voor starten. Of hebben jullie even snel tussendoor wat ideeën?

medusa

medusa

22-01-2015 om 00:07

Barvaux

"Bij sommige kinderen zal dat werken maar bij anderen weer niet. Die redden het een poosje op hersens en een slechte leermethode. Daarna moeten ze die verkeerd aangeleerde methode weer afleren terwijl ze dan al achter lopen doordat ze slechte cijfers zijn gaan halen."

Ze zijn hier op school juist door schade en schande wijs geworden. Kinderen zijn gewoonweg niet bevattelijk voor het aanleren van een andere methode als de huidige methode werkt. Ik kan wel tegen jou zeggen: je moet de gebruiksaanwijzing van je camera lezen, maar als jouw foto's al prachtig zijn, dan ga je dat dus gewoon niet doen. Pas als je gaat merken dat jouw foto's niet meer zo scherp zijn of de kleuren niet mooi overkomen, dan ben je bereid om te kijken hoe het anders kan. En zo werkt het zeker met pubers.

Bovendien geloof ik er niet in dat je jezelf 'verkeerde' strategieën aanleert. Er is niet een bepaalde verkeerde manier. Als het werkt, werkt het. Wat voor jouw kind de perfecte aanpak is, werkt voor mijn kind misschien helemaal niet. Zo krijgt de een zijn Franse woordjes alleen in zijn hoofd met kaartjes, terwijl de ander het beste leert met een online-programma en een derde door het hardop te zeggen of heel vaak op te schrijven. En wat nu (nog) werkt, werkt over een jaar (met dubbele hoeveelheid woordjes) misschien opeens niet meer.

De kunst is om een methode te vinden die het kind past.

Barvaux

Barvaux

22-01-2015 om 03:49

katniss

Start een nieuw draadje en beschrijf even hoe jullie het nu doen. Gebruik je een toposite?

Toets geweest?

PD, is er een taal- of rekentoets geweest?
Iets heel anders: vo scholen mogen (sinds dit jaar) geen aanvullende toetsen of beoordeling meer doen bij toelating tot het eerste jaar. Maar wel bij toelating toet het tweede.
Mijn vermoeden is daarom dat de werkelijke selectie voortaan in de brugklas plaats zal vinden.
Deze school oefent misschien vast het nieuwe selectieprotocol.

PD

PD

22-01-2015 om 09:08

Cito 0 meting

@ M Lavell. Er is in september 2014 een nulmeting gedaan m.b.v. de Cito entreetoets in de brugklas. Als ik de overgangsnormen er echter bij pak, dan staat er dat deze resultaten alleen mee worden genomen bij twijfelgevallen.

Om over te gaan moet een kind minimaal 42 punten hebben. Dat is dus een 6 per vak (er zijn 7 vakken). Dit moet toch te doen zijn voor een kind met een minimale 545 score op de eindtoets? Zijn de vakken dan zo anders in de brugklas dan in groep 8 vraag ik me af. Ik denk dat het LVS wellicht vooral meet wat een kind meekrijgt vanuit huis en dat er in de brugklas pas echt gewerkt wordt.

Barvaux

Barvaux

22-01-2015 om 09:14

zeven vakken?

Hoe kun je maar zeven vakken hebben in de brugklas van het VWO?

Barvaux

Barvaux

22-01-2015 om 09:16

Verder

Verder vind ik dat je vreemd reageert... hoezo 'zou het te doen moeten zijn'? Nee, dat is niet voor iedereen 'te doen'. Sommige kinderen gaan heftig puberen in de brugklas, anderen hebben gewoon niet geleerd hoe ze het aan moet pakken en zo kunnen er nog veel meer redenen zijn. Je zegt zelf dat hard werken belangrijker is dan IQ? Nou de kinderen die met een hoge citoscore binnenkomen in de brugklas hebben over het algemeen geen idee wat hard werken is. Juist kinderen met een lagere citoscore redden het soms wel.

PD

PD

22-01-2015 om 09:25

Barvaux

Maximaal 1 tekort voor alle gevolgde vakken
+ Minimaal 42 punten voor de vakken NE,FA,EN,GS,AK,WI,BI
+ Minimaal 24 punten voor TE,HA,LO,MU

Je hebt gelijk waarschijnlijk want ik dacht dat gym bv. niet mee zou tellen.

SamS

SamS

22-01-2015 om 09:42

Veel

Ik vind >1/3 afstroom in een VWO-klas erg veel... hier stroomt 'n enkeling vanaf vwo af naar havo (of naar havo/vwo in de tweede), hooguit 'n paar per klas. Van havo/vwo gaan er wel relatief veel leerlingen naar havo.

'n 6 gemiddeld voor alle vakken moet voor het overgrote deel van de vwo-leerlingen wel te halen zijn, ook als ze op de basisschool (te) weinig hebben hoeven doen. Hoe doet de school het bij de inspectie? Afstroom is daar een van de beoordelingspunten. School van mijn kinderen maakt ook elk jaar op- en afstroomcijfers bekend.

Het kan natuurlijk zijn dat het een ongelukkige klas is (klas van mijn zoon was bijv ERG druk, en had relatief veel uitvallers), maar het kan ook zijn dat er iets structureels aan de hand is.

medusa

medusa

22-01-2015 om 09:45

"Om over te gaan moet een kind minimaal 42 punten hebben. Dat is dus een 6 per vak (er zijn 7 vakken). Dit moet toch te doen zijn voor een kind met een minimale 545 score op de eindtoets?"

Jammer dat je niet alle reacties serieus neemt. Een mogelijke verklaring is nu al door meerdere mensen gegeven. Waarom wil je niet aannemen dat 'studievaardigheden' wel degelijk een (soms cruciale) rol spelen? Dit is gewoon een veelvoorkomend en bekend probleem.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.