mammalies
25-04-2009 om 21:43
Temet en liora (zwart-witte scholen)
Ha, ik kwam jullie weer tegen in bovenstaand (gymnasium-)draadje, met het oude thema: zwarte en witte scholen in Amsterdam. Ik had beloofd jullie op de hoogte te houden van onze keuze voor de lagere school van onze 3,5-jarige zoon. Voor de niet ingewijden: we wonen in volledig blank, vrij elitair, behoorlijk osm oud-zuid, en twijfelden over scholen, vooral omdat toelating en plaatsing moeilijk en ondoorzichtig was.
Welnu: hij is definitief niet geplaatst op de (witte) scholen die wij leuk vonden in de buurt. Zelfs nog een dag vrij genomen, samen met man, om overal onze neus te laten zien en zo onze motivatie te tonen, bevriende ouders hebben nog gelobbied, maar het mocht niet baten. De ene school plaatst komend jaar alleen broertjes en zusjes (vraag me niet hoe het werkt, ze hebben het me niet uit kunnen leggen maar zijn onverbiddelijk), andere school is niet onze postcode, en ze kunnen niet eens 'hun' postcode plaatsen. Derde school simpelweg 'sorry, nee' op basis van loting.
Restte ons 4 opties:
1. Blijven zeuren, langskomen, brieven schrijven, zelfs huilen wordt ons aangeraden door ouders die dit al hebben meegemaakt. En weet je: ik heb er geen zin in.
2. Toch nog voor de scholen inschrijven die ik niet leuk vond omdat ze echt té kakkineus zijn. Nee dus, nog los van geen kans op succes.
2. Uitwijken naar school iets verder weg; er moet immers een openbare school zijn die een plek voor hem heeft. Dan ga je richting hoofddorpplein, stadionkade of de Pijp. Vind ik erg onpraktisch, zeker omdar dochterlief nog 2 jaar hier op de creche zit.
3. De zwarte/gemengde school in de buurt, met prima inspectierapporten en statistieken, maar niet populair, of eigenlijk not-done, bij hard-core oud-zuid. Was zwart, wordt gemengder, en ja, cito-score van 538 gemiddeld, waar de andere scholen in de buurt gemiddeld 543 hebben. (Maar wat doe je je kind dan aan, als het niet mee kan komen op dat niveau?) En dit gaan we dus doen. Kleine klassen, met 2 leerkrachten per klas, enorm leuke sfeer en enthousiast team. Vier kereltjes van de creche gaan ongeveer tegelijkertijd, gaan gezamenlijk ook 2 dagen naar de NSO waar direct plek was, in het gebouw waar ze nu op de creche zitten, en waar mijn dochter nog 2,5 jaar zal zijn en 1 dag gaan we als ouders om-en-om de jongetjes opvangen. Hoeveel vrienden heb je nodig als je 4 bent? Dit lijkt me een goede start.
Weet je, ik lag er echt van wakker, was voortdurend bang dat ik hem tekort deed, had ook sterk het gevoel dat ik tekort schoot omdat ik dus niet met krokodillentranen me ergens inlulde (als dat al zou lukken)...en dat is helemaal voorbij. We hebben het over een kleutertje, die in een lekker kleinschalige omgeving van start gaat. We gaan suikerfeest vieren en brzailiaans carnaval, en krijgen hassan en ramon over de vloer. Ben benieuwd. Over 2 jaar is zijn zusje zover, dan maken we de balans op: werkt het, zien we het ook zitten voor haar, en ook voor hem vanaf groep 3? En zo niet kunnen we dan alsnog met een gefundeerd verhaal terug naar die andere scholen, waar ik haar wel inschrijf en waar voor hem dan hopelijk wat meer ruimte is (wat meestal het geval is vanaf groep 3 - hopelijk wordt er dan weer wat wegverhuisd uit amsterdam, iedereen blijft nu ook in de stad hangen natuurlijk!).
Dus dat is t! Van temet waarschijnlijk een 'proficiat' en van liora een 'succes!'??!!
Lies
mammalies
25-04-2009 om 22:55
Inderdaad kort door de bocht
..en onzorgvuldig geformuleerd van me.
Ik zat van de week opeens te denken, dat het wel leuk is, die scholen met een score van 543, maar wat nou als je dat niet in je hebt? Die score wordt waarschijnlijk bepaald door het hoge aantal (80+% schat ik) kinderen van HBO+ opgeleide ouders, en zegt niet zoveel van de kwaliteiten van de scholen zelf. Althans, niet noodzakelijkerwijs.
Maar ook als kind van HBO+ ouders kan je natuurlijk net de pech hebben niet zo goed te kunnen leren, of daar extra hulp bij nodig te hebben. Voel je je dan prettiger op een school waar het gemiddelde zo hoog is, of is een school met meer varieteit en een lager gemiddelde dan prettiger? Dus met dat 'wat doe je een kind aan' bedoelde ik dat het ook best een druk kan geven op kinderen, kan ik me voorstellen.
Ik weet uiteraard nog helemaal niet in welke catagorie mijn zoon gaat vallen, maar ik denk dat ze op deze school er prima uit kunnen halen wat erin zit, en juist als er extra zorg nodig is kunnen ze dat misschien wel beter. (Niet voor niets viel me op toen ik langs ging dat er een aantal -witte- kindjes met Down in de lagere klassen zitten, naar ik aanneem een bewuste keus van de ouders)
Lies
Nivea
25-04-2009 om 22:55
Ik...
Ik woon zelf in een lelieblank dorpje en mijn kinderen gaan naar een lelieblanke school met allemaal hoogopgeleide ouders, bla bla...
Ik werk in een gemeente iets verderop waar het mengen van de scholen niet goed lukt. En toch... deze scholen doen het écht prima! Ze werken gedifferentieerder en zijn ambitieuzer dan 'onze' school waar het de kinderen toch wel komt aanwaaien. Citoscores liggen daardoor inderdaad boven het NL gemiddelde.
liora
26-04-2009 om 00:15
Mammalies
Hoi mammalies,
Fijn dat je even een update schrijft! Discussie over of de school wel of niet goed is, hoeft niet want ben het helemaal met je eens: als je allemaal slimme kinderen van slimme ouders op school hebt, is het niet zozeer de verdienste van de school dat citoscores hoog zijn!
Ik snap je besluit, hoop ook echt dat je zoon het leuk heeft. Het lijkt me al heel erg positief dat je zoon met andere kinderen van de creche erheen gaat. En ook heel fijn dat hij dan op de nso zit waar je dochter naar de creche gaat. Dus het is een praktische keuze!
En inderdaad succes, maar ik hoop echt dat het goed uitpakt!
Trouwens, we zullen elkaar wel tegenkomen want mijn baby gaat ook naar die creche straks! Zijn jullie tevreden over de creche?
Groeten,
Liora
Qwendo
26-04-2009 om 09:11
30 jaar geleden
Nog regelmatig wordt er in onze familie overgesproken.
30 jaar geleden. Een gewone school in Amsterdam. Mijn man zat daar als enige nederlands jongetje.
Als we nu over blanke en zwarte scholen praten. Roept mijn schoonvader als eerste kies niet voor een blanke school !!!
Daar werken de ouders en hebben ze geen tijd om op school te helpen.
En ook gekleurde ouders werken maar is er hulp nodig op school dan komt er altijd wel een familie lid om te helpen.
Zo ook toen mijn schoonmoeder door omstandigheden lang niet thuis was.
Toen dit op school bekend was geworden werd er spontaan een hulpplan gemaakt.
Er werden roosters gemaakt wie voor de maaltijden zorgde en wie contact hield met mijn schoonvader om zo te hulp schieten waar nodig.
En ik glimlach tijdens die gesprekken.
30 jaara geleden zat ik op een blanke school. Waar de ouders allemaal goede banen hadden. Ook de mijne.
Uitstapjes op school moesten worden afgezegd omdat er onvoldoende begeleiding was. Kerstdiner op school. Er werd vlug wat gemaakt.
Wat had ik toen graag op die zwarte school in Amsterdam gezeten. Waar men behulpzaam was voor hun medemens.
Tuurlijk de tijden veranderen.
Maar nu werk ik in Amsterdam met kinderen van vele nationaliteiten. En wat hebben deze ouders veel voor hun kinderen over.
Het is dat ik de ruimte in de polder waar ik woon. Prettiger vindt dan het stadseleven anders zaten ook mijn kinderen op een gemengde school in Amsteram.
SuusMaria
26-04-2009 om 10:14
Lies!
Super!! Ik ben heel blij dat je zoon naar een gemengde school gaat. Veel geluk, Suus
Speurneus
26-04-2009 om 10:16
Bijles en citotraining
Juist op die witte scholen met veel ouders met goede banen zullen de ouders veel eerder naar middelen als particuliere RT en citotraining grijpen. Dan lijkt het in de gemiddelde citoscore alsof de school het fantastisch doet, maar dat hoeft dan helemaal niet zo te zijn. Zo werkt het in ieder geval bij ons op school. Ging zelf zo´n particuliere RT´er bellen en er bleek een flinke wachtlijst te zijn. Tussen neus en lippen door bleek ik verre van de enige van onze school te zijn.
liora
26-04-2009 om 10:59
Altair
Hoi Altair,
Jeetje wat geweldig zeg die zwarte school vroeger.
Mijn zoon zit nu op een gemengde school maar daar is het beeld heel anders.
De ouders die helpen met uitstapjes en reisjes zijn juist de witte ouders, die vaak wel werken. Helaas zijn de allochtone ouders hier minder voor te porren.
Liora
Tirza G.
26-04-2009 om 11:48
Gaaaaap qwendo
Wat een ideaal droombeeld heb jij zeg, neem me niet kwalijk. Wat een buitengewoon onprofessionele kijk op scholen en onderwijs. Moedertjes die fijn komen helpen, kom op zeg, je gaat toch ook niet bij je man op kantoor een dagje helpen schoonmaken? Als scholen op excursie willen, of een kerstdiner willen regelen, zorgen ze zélf maar voor begeleiding/koks.
Tirza
mammalies
26-04-2009 om 12:55
Dank
..voor jullie reacties. Ik ga me steeds beter bij onze keus voelen. Behalve dat onze buurvrouw vandaag zei dat ze op een schoolborrel -haar kinderen zitten wel op mijn eerste keus witte school- had gehoord dat je het echt wél moet blijven proberen tot het laatste moment. Zucht, moet dat? Ik ga binnenkort mijn dochter inschrijven, ik zal voor de goede orde nog even checken, maar ik geloof niet dat ik de flexibiliteit van geest heb om de switch weer te maken.
Wat ik trouwens ook grappig vind: de ouders van die andere 3 jongetjes twijfelen helemaal niet, terwijl zij wel stereotype blank-hoog opgeleid-werkend in financiele sector- hockey/tennis types zijn. Geen enorme alternativo's die dit als een sociaalmaatschappelijk experiment zien, zeg maar. Zijn gewoon erg enthousiast over deze school! Dat vind ik op de één of andere manier toch wel prettig...
mammalies
26-04-2009 om 13:02
Liora
Grappig dat je baby naar 'mijn' creche komt. Waarschijnlijk zal hij (toch?) mijn dochter net missen in de babygroepen, want zij zal begin september naar de peuters gaan (als ze dan tenminste wél loopt...grrr) en als ik het goed uitreken zal dat zo'n beetje zijn wanneer hij begint. Maar goed, ik hou het in de gaten, en fluister soms zachtjes 'liora?' als ik vermoed dat jij het wel eens zou kunnen zijn. Tenzij je niet uit de anonimiteit wilt treden, dat is ook je goed recht, dan zeg ik niets.
Ja, onze kinderen hebben het goed daar. Er zijn het afgelopen jaar wat (te) veel wisselingen geweest op de baby-groepen, maar dat lijkt nu voorbij. Ik denk dat het nu een stuk stabieler is. Het is niet een creche waar heel veel ondernomen wordt (je hoort wel eens van creches waar enorme thema-weken zijn en conservatoriumstudenten komen spelen en zo), maar ach, dat is ook nog niet zo heel erg besteed aan die kleintjes vind ik. Ik vond belangrijk dat ze een goede grote buitenruimte hebben en daar wordt, mn door de peuters ook héél véél gebruik van gemaakt. Ze zijn als het effe kan hele dagen buiten.
Kortom, weinig franje, maar prima plek.
Lies
Temet
26-04-2009 om 13:03
Mamalies, en qwendo
Mamalies, proficiat ![]()
Maar zonder dollen: ik zei toch al dat je niet kon verliezen? Er is geen reden om 'het tot het laatste moment te proberen' - dan ga je uit van het idee a) dat die witte school (veel) beter is, en daar is geen reden voor, en b) dat het proberen nog iets uitmaakt - en dat is vermoedelijk evenmin het geval. Die moeder heeft waarschijnlijk wel het idee dat die witte school veel beter is (en wil misschien ook niet horen dat het anders is, omdat dat het gevoel oproept dat ze om iets anders dan kwaliteit gekozen kan hebben), dus die geeft jou dat advies. Maar he, die school is ok, toch? En inderdaad, dat iemand van wie je het niet verwacht voor die school kiest, geeft inderdaad wel een positief gevoel.
Qwendo, potverdrie! Stiekem was een extra reden voor mij om voor een zwarte school te kiezen dat ik hoopte dat de school dan niet voor ieder k.. klusje een beroep op de ouders zou doen
!
Groeten,
Temet
liora
26-04-2009 om 13:44
Mammalies
Hoi mammalies,
Goed te horen dat jullie tevreden zijn over de creche. Ik was ook zeer onder de indruk van de enorme buitenruimte, fantastisch gewoon!!
En al die thema's zijn vooral leuk voor de ouders, maar ik deel je mening dat kinderen er niet zoveel aan hebben tot een jaar of drie.
Ja leuk als je af en toe Liora fluistert...
Liora
Emmawee
26-04-2009 om 16:55
Gemengd
Ik woon in een gemengde wijk en Stoffer gaat naar een gemengde school. En gemengd is hier ook echt gemengd. Van blank achterstand, tot hoogopgeleid allochtoon en alles daartussen. En in al die groepen zijn mensen die het leuk vinden om af en toe wat voor school te doen (zoals ik) en mensen die dit liever niet doen (zoals mijn blanke man).
Ook hier prima sfeer en een enthousiast team. En dat vind ik betere graadmeters dan de cito-score. Die kinderen moeten er 8 jaar doorbrengen en voor mij telt dan wel dat ze zich er op hun gemak moeten voelen. Groeten, Maw.
Leandra
27-04-2009 om 18:40
Gemengd en gescheiden
Bij ons op school is het ongeveer fifty-fifty. Maar in de MR en OR zitten alleen blanke ouders. Helpende ouders met uitstapjes en sportdagen etc zijn altijd de blanke ouders. Ouderavond? Alleen de blanke ouders komen, ook bij indivuduele besprekingen (hier zijn kleine uitzonderingen bij). Speelafspraakjes? Blank speelt met blank op een enkele uitzondering na. Integratie? dacht het niet....... Die illusie is al lang voorbij!
Groetjes Leandra