Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
04-07-2011 om 22:01
Graag wil ik ervaring uitwisselen over de snelheid van mijn zoon van 8 jaar. Zijn tempo is vrij laag. Op school en ook thuis. We moeten hem steeds zeggen/stimuleren dat nu klaar moet zijn of bepaalde tijd klaar moet zijn.
Op school vertelden ze ook dat door tempo laag is de werkhouding matig o.a. bijhouden van zijn werk is achter. Als hij tegen de schoolbotrd zit werken dan werkt hij goed (maar het kan natuurlijk niet gewoonte van maken en is ook niet leuk) en ook onlangs maakte hij Cito, is het ook goed wbt tempo.
Misschien hebben jullie een idee of tip om mijn zoon beter te helpen.
04-07-2011 om 23:03
Tempo
als zijn cito goed is dan kan hij het dus wel. Ik vind dat de school een plan moet omschrijven en met de (volgende) leerkracht dit plan moeten uitvoeren. Blijkbaar heeft het met afleiding en concentratie te maken aangezien hij dichtbij het schoolbord zich wel kan concentreren.
Ja ik zou zeker vragen hoe ze op school hier wat mee kunnen.
Thuis kan je proberen opdrachten in delen te geven en veel consequente structuur bieden. De volgorde van handelingen dus uitleggen en ook waar een taak uit bestaat.
Mijn dochter moet steeds meer helpen met bijvoorbeeld de tafel dekken. Eerst gaf ik haar gewoon de spullen die ze neer moest leggen, dan was ze niet bezig met hoeveelheid en welke dingen. Nu vraag ik haar ook bestek en borden te pakken. Telkens een stapje uitbreiden en contact maken dus en in hapklare brokken aanbieden, als zij vraagt hoeveel vorken ze moet pakken dan zeg ik dat ze dat even zelf moet overdenken (standaard altijd 3 dus dat kan ze zelf verzinnen).
Veel complimenteren als hij wel iets af krijgt of zelf verzint/beredeneerd.