Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tempootje

Tempootje

11-03-2018 om 14:11

Tempo vwo vs. havo

Onze zoon, 2 vwo en ADD dreigt af te moeten stromen naar de havo. Hij geeft zelf aan dat het niet de leerstof is, maar het feit dat het allemaal zo ontzettend veel is en zo snel gaat. Er is toetstijdverlenging en veel vakken gaan ook best goed, maar er zijn 3 á 4 vakken waarvoor hij nu onvoldoende staat en waarmee het moeizaam gaat. Tegen de tijd dat hij alles verwerkt en in zich opgenomen heeft, is de toets er. Die lijkt steeds net een weekje te vroeg te komen.

Als we hem in drukke tijden een paar dagen ziek melden, om thuis met hem aan de slag te gaan (1 op 1) gaan de toetsresultaten wel omhoog, maar dan wordt er weer andere lesstof gemist, zodat hij daar weer mee achter de feiten aan gaat lopen.

School houdt i.v.m. het afstromen helaas erg vast aan een v/p kloof uit een iq-test en de beloofde hulp om hem te leren leren, komt niet echt van de grond. Neem daarbij het feit dat er een paar docenten veel afwezig zijn, waardoor er vaak anderen voor de klas staan en de add-onvriendelijke omstandigheden zijn compleet.

Havo is prima, maar ligt het tempo echt veel lager dan op het vwo?

Nee.

Het tempo ligt niet significant lager. De stof is alleen iets minder diepgaand, en er wordt naar verhouding meer kennis ( reproductie, toepassen) gevraagd en iets minder inzicht.

Of dat voor jouw zoon veel gaat uitmaken? Ik ben geef add kenner, en durf op basis vsn wat jij zegtveerlijk gezegd geen uitspraak te doen. Natuurlijk neem je ‘gemakkelijkere’ stof in principe sneller op, dus datvzoubtijd moeten besparen denk ik. Maar op de havo heb je zeker net zoveel toetsen, presentaties, werkstukken als op het vwo.

Ingrid

@Emma

@Emma

11-03-2018 om 14:25

afwezigheid

Naast wat Ingrid zegt is het de vraag of afwezigheid van docenten en andere add-onvriendekijke elementen die je noemt er niet ook op de havo-afdeling zijn. Daar zou ik zeker ook een hard hoofd in hebben als het om dezelfde scholengemeenschap gaat.

Tempootje

Tempootje

11-03-2018 om 14:33

@Emma

Ja, daar heb ik ook aan gedacht inderdaad. Mijn gedachte was dat dat misschien minder problematisch is, als het tempo op de havo lager ligt.

Scholengemeenschap

Hangt van de school af. Mijn eigen scholengemeenschap gaf de beste docenten aan het VWO en ook als er uitval was, met name in de bovenbouw en de examenklassen, dan werd het VWO het beste voorzien.
Het heeft bij mij in elk geval niet bijgedragen aan een leuke schooltijd want de leerlingen werden ook steeds vervelender.
Zelf redde ik me er wel mee maar het lijkt me niet handig als je al wat kwetsbaar bent als leerling.

Triva

Triva

11-03-2018 om 15:47

annej

Zullen we geen ervaringen van 30 jaar terug als argument nu voor vrijwel zeker een andere school gaan inzetten?

O ja Triva

Ik kan het alleen maar uit eigen ervaring onderbouwen maar ik heb ook gezien dat er bij sommige scholen een zorg is of het VWO wel haalbaar blijft omdat de aanmeldingen teruglopen en ook daar heb ik gezien dat de kwaliteit niet goed verdeeld wordt en bij uitval het VWO eerst voorzien wordt.
Het is een logisch mechanisme waar je op bedacht kunt zijn.

Niveau

https://www.facebook.com/OCOamsterdam/videos/1624228730992599/

In een link van Bermbrand vond ik het onderwijsdebat 020 met kandidaten voor de verkiezingen. Die uiteraard faciliterend zijn voor het onderwijs, de besturen gaan erover, maar ook daar kwam naar voren dat je wil dat kinderen op hun niveau leren en hoe ga je daar de juiste ondersteuning bij regelen als een kind dat nodig heeft?

Dat lijkt me hier ook de terechte vraag.

Tempootje

Tempootje

11-03-2018 om 18:26

Wat is juiste ondersteuning?

Allereerst betreft het hier een goed bekend staande, populaire scholengemeenschap. Ik heb niet de indruk dat het vwo als eerste voorzien wordt van invaldocenten. Er valt geregeld iets uit en áls er wel vervangen wordt, staat er om de haverklap een andere vervanger voor de klas. Ik hoop dat het na de griepgolf wat beter wordt, maar voor één van de zwakkere vakken is de docent ook buiten de griep om regelmatig afwezig. Ik heb het gevoel dat er gedacht wordt dat die vwo'ers slim genoeg zijn om het allemaal evengoed wel op te pikken.

Of het niveau passend is? Geen idee. Het gaat met pieken en dalen. De Cito's op de basisschool en in de eerste klas van het vwo gaven wel vwo-niveau aan, maar het is een bekend gegeven dat bepaalde diagnoses de schoolresultaten negatief kunnen beïnvloeden. En we willen vooral een blije knul thuis, die door de bomen het bos weer gaat zien.

Wat is de juiste ondersteuning? Een docent die hem aan het eind van de les een minuutje apart neemt om even aan te geven wat belangrijk is? Bij het zwakste vak eens een mondelinge toets afnemen? Minder uren naar school en meer thuis leren met 1 op 1 hulp van één van zijn ouders? Geen idee. Ik had gehoopt dat school daarin zou kunnen adviseren, maar die houden erg vast aan het "probleem" van de vp-kloof. Toetstijdverlenging is er al.

We zijn blij dat onze zoon weet dat wij de havo ook prima vinden. Dat geeft hem rust en maakt dat hij niet gebukt gaat onder stress, maar zal het de oplossing wel zijn?

Mogelijkheden

Fijn dat je zoon er vertrouwen in heeft dat het een niveau lager ook prima is. Toch zou ik proberen er iets meer aan begeleiding uit te halen. Uiteraard heb je daar de medewerking van de school bij nodig maar tegenwoordig wordt er wel meer toegestaan aan flexibiliteit.

Is er een goed bijgehouden electronische leeromgeving dan kun je daar de informatie uithalen zodat je kunt zorgen dat je kind bijblijft.

Als dat binnen je mogelijkheden ligt, en zo klinkt het wel kun je zorgen voor dagelijkse begeleiding op een vaste basis. Hier nemen we nog steeds op zondagavond de week even door en kijken of het huiswerk goed verdeeld ingepland staat, ja huiswerk maken plannen we ook in. Vanavond nog even een momentje om de laatste wijzigingen in een verslag aan te brengen.

Elke dag even meekijken en huiswerk maken faciliteren, tijd voor aangeven en zonodig even meedoen. Einde van de week bekijken wat er voor de volgende week ligt en wat er per se nog in het weekend gedaan moet worden in evenwicht met sociale afspraken die ook nodig zijn voor de ontwikkeling van je kind.

Verder kun je vragen of je kind op voorhand een dag thuis mag werken. Bij voorkeur in het midden van de week maar je kijkt ook naar de vakken. Sommige vakken hebben een goed leesbare methode, boeken en werkschrift, en een goede docent. Die kun je mogelijk missen, tenzij je kind er natuurlijk juist extra door gemotiveerd wordt om in die klas wel goed mee te komen.

Is er een goede methode maar een zwakke docent dan doe je dat thuis. Je houdt in de gaten wanneer er so's zijn en plant vooraf om die op school in te halen zodat je zoon niet te ver achter gaat lopen.

Je kunt er in overleg ook nog voor kiezen om op voorhand op meerdere momenten in de week je zoon thuis te laten werken, weer afhankelijk van wat je beter thuis kunt doen omdat daar toch een zwakke docent zit met een goede leermethode. En zelfs daar kun je omheenwerken.

Zoek ook, waar mogelijk, antwoordenboeken op de werkboeken. Het is vaak juist heel stimulerend om snel een goed antwoord te weten in plaats van het produceren van slechte antwoorden en daar dan geen feedback meer op te krijgen.

Blijven zitten

Blijven zitten kan ook echt wel lucht geven. Soms lukt het een jaar minder goed om diverse redenen en het jaar daarop blijken er ineens een hoop kwartjes te zijn gevallen.

Hier

Mijn dochter van 16 met ADD zit nu in 5 havo nadat het vwo niet lukte. En is de havo nu dan makkelijker voor haar? Absoluut niet. Ze moet nog steeds veel doen, krijgt nog steeds elke dag teveel prikkels binnen en helaas werkt medicatie wel een beetje maar niet als een wondermiddel.
Wat wel helpt is dat school enorm achter haar staat en hulp biedt. Ze heeft 1 keer per week op school begeleiding specifiek gericht op haar ADD problemen. Extra tijdpas heeft ze ook al een tijd en als dingen echt niet lukken krijgt ze uitstel. Voor haar is de hele middelbare schooltijd eigenlijk geen succes en ze zal blij zijn als ze haar diploma heeft gehaald. Zou in theorie moeten lukken maar niet zonder slag of stoot. En dat terwijl ze op papier lachend vwo zou moeten kunnen halen. Maar dat papier is soms zo weinig waard
Of havo voor je zoon beter is durf ik dus niet te zeggen. Maar ik denk wel dat de druk dan minder hoog is. En deze kids kunnen meestal niet zo goed met druk omgaan.

Tempootje

Tempootje

11-03-2018 om 19:34

Gesprek mentor

We hebben komende week weer een afspraak met zijn mentor. Ik heb niet de indruk dat ze op school openstaan voor minder uur op school, maar ik ga het zeker aankaarten. Hij weet wel dat zoons resultaten beter worden als we veel thuis gedaan hebben, maar ik weet niet of school bereid is dat structureel in te voeren. Tot nu toe meldden we hem af en toe zonder overleg een dag of twee ziek. Even orde op zaken stellen en de lastige vakken stap voor stap doornemen.

Ik zal eens kijken of ik voor een aantal vakken de antwoordenboeken ergens vandaan kan halen. Wat je daarover zegt klinkt heel logisch.

Het is jammer dat het voelt alsof school hem al "afgeschreven" heeft voor het vwo, terwijl er nog een hele periode te gaan is. Die kloof zit ze nogal dwars en wordt erg tegen hem gebruikt. Het lijkt alsof ze daardoor denken dat ze niets meer hoeven te doen. We hebben onze zoon de vraag voorgelegd wat zijn voorkeur heeft en hij gaat liever naar 3havo dan dat hij 2vwo nog een keer moet doen.

En nogmaals; dat is prima. Zoon heeft zelfs al een leuke hbo-studie in gedachten, dus dat is het probleem niet, maar we zijn zo bang dat het tempo op de havo net zo hoog ligt en dat hij daar tegen dezelfde problemen aan blijft lopen. Daarom hopen we hem er dit jaar nog doorheen te kunnen slepen, maar dan moet er meer gebeuren dan tot nu toe en we dringen niet echt door.

Tempootje

Tempootje

11-03-2018 om 19:41

Picasso

Goed om te lezen dat de druk op de havo wel wat minder groot is. Ik begrijp dus dat school, ook als het havo wordt, ondersteuning zal moeten bieden. Hij heeft nu maar één docent die zegt dat hij hem mag mailen als hij het niet redt en verder is de mening toch wel dat hij het tempo gewoon bij moet kunnen benen. En eigenlijk is dat misschien ook wel zo.

Ik vind het zo lastig. Enerzijds heb ik zoiets van: " ga toch lekker naar de havo ", terwijl ik aan de andere kant bang ben dat het niet echt iets oplost. En dan? Weer afstromen?

Bij havo...

Hebben in ieder geval een jaar eerder een diploma. Ben je er er sowieso eerder ‘vanaf’ . En met de juiste pakketkeuze ( extra vreemde taal!) ligt de vwo route indien gewenst met in totaal 1 jaar verlies gewoon voor je open. Opverstappen kan 9ver het algemeen probleemloos na klas 2 of 3, en op de meeste scholen is het ook zo dat als je bv moet doubleren in vwo 2 (of 3) je ook mag kiezen voor overgaan p een lager niveau ( dus van vwo 2 naar havo 3, of vsn havo 3 naar vwo 4) je kunt dat op school checken, of dat idd zo werkt en dat eventueel als ontsnappingsclausule achter de hand houden.....lekker door op vwo, maar als het spaak loopt dat doubleerjaar mislopen door naar de havo te gaan. Pak je dat jaar verlies alsnog als hij tzt evt terug naar vwo wil. Ideetje?.

Ingrid

Tempootje

Tempootje

11-03-2018 om 20:06

Ingrid

Als hij dit jaar niet doorkomt zal het sowieso afstromen worden. School staat niet echt open voor doubleren, omdat ze vinden dat zijn v/p kloof dermate groot is, dat dat hem teveel belemmert.

Tot en met de eerste van het vwo ging het allemaal goed, anders was hij natuurlijk ook niet op het vwo gekomen. Eigenlijk zijn dit jaar de problemen pas begonnen. Chaos alom. Het is volgens zijn behandelaar een klassiek geval van ADD en kennelijk breekt hem dat dit jaar op school pas echt op. Het is ook een wat rommelig jaar. Op de één of andere manier heeft hij het tot nu toe altijd wel gered.

Ik ga er bij doubleren dus van uit dat hij naar 3havo gaat. Ik heb niet de indruk dat hij daarna alsnog vwo zou willen doen en eerlijk gezegd denk ik dat snel van de middelbare af zijn misschien wel de beste oplossing is. We hopen dan alleen wel dat afstromen de oplossing is. Dat hij op de havo niet tegen dezelfde problemen aanloopt. Eigenlijk hopen we dat we hem dit jaar nog door kunnen slepen, maar daar is veel steun van school voor nodig, want het jaar schiet al op. En school ziet vooral die kloof...

Verder is hij er zelf redelijk nuchter en stressloos onder en dat willen we graag zo houden.

Angela67

Angela67

11-03-2018 om 20:23

vwo/havo

ik herinner me wel discussie hier op het forum dat schoolniveau niet alleen bepaald wordt door of je de stof zou begrijpen of niet. Het is de combinatie van competenties, vaardigheden en intelligentieniveau die bepaalt of je iets redt of niet.
En als je executieve vaardigheden niet goed genoeg zijn (hier 1 definitieve en 1 vermoelijke ADD'er) dan kan je hoog en laag springen maar bij mavo of havo of vwo hoort ook een bepaald niveau van 'handelen'. Zeker als je in het grijze gebied valt (te goed voor speciaal, ondersteunend onderwijs op vwo niveau, als dat er al is) en als je zelf als ouders niet alle rollen kan vervullen én school heeft niet al te veel expertise of zin erin, dan is naar de havo gaan prima. Gechargeerd zou mijn oudste ook vwo kunnen halen met twee jaar extra en meer begeleiding. Heeft hij geen zin in , maar om aan te geven dat zijn ontwikkeling in mijn optiek ook langzamer verloopt op dat vlak en dat deze jaren op de havo (waar hij ook hard moet werken) hem ontwikkelingstijd geven die ook nuttig is. Als hij het met hangen en wurgen op het vwo zou proberen (is nooit een optie geweest) zou dat heel erg veel puber-tijd hebben gekost. Nu is hij eerder van school dan met vwo en heeft hij toch nog vrije tijd gehad .
Dus al met al, wat is 'een vwo-kind': dat is niets meer of minder dan het kind dat het vwo haalt binnen ongeveer de grenzen en hulp die wij 'in Nederland' normaal vinden. En dat verschilt per school en per normen die je er zelf op nahoudt. Wij hebben ervoor gekozen om van school niets te verwachten en zelf met hem dingen te regelen. School reageerde al best standaard/raar/simplistisch bij een eerste gesprekje en toen dachten we: als je aan zo'n paard moet gaan sleuren, dat is zonde van de tijd. Kunnen we beter met hem zelf kijken wat hij nodig heeft om zich te ontwikkelen. En dat inkopen/helpen.
gr Angela

Tempootje

Ik denk dat het verstandig is om er vanuit te gaan dat hij op de havo tegen dezelfde problemen aan zal lopen. En daarmee het gesprek aangaan op school. En dan niet met de mentor maar met een coördinator. Via die ingang hebben wij dit jaar veel meer hulp voor dochter kunnen regelen. Ze is officieel een zorgleerling geworden waardoor er budget beschikbaar kwam. Is natuurlijk niet ‘stoer’ maar dochter zag ook wel in dat alles niet vanzelf ging.
En wat een zegen dat je zoon nuchter en stressloos is! Dat is hier helaas niet zo. Maakt het allemaal net even wat lastiger.

Triva

Triva

11-03-2018 om 20:31

geef.

hem nu rust en stap nu over op havo.

Angela67

Angela67

11-03-2018 om 20:35

triva

de vraag is een beetje, bij de school waar TS' zoon op zit, of het rust brengt. Ik zelf zou ervoor kiezen om het zonder school proberen op te lossen, en als de informatiestroom* van school daar te onbetrouwbaar voor is dan maar een andere school.
gr Angela

*ik bedoel hiermee: als docenten Magister goed gebruiken, als er duidelijke methodes zijn, als er een redelijk betrouwbare structuur is voor toetsen en opdrachten e.d. dan kun je best met zoon en evt. ingehuurde hulp aan de slag gaan. Ook op vwo. Nogmaals testen misschien, vragen of er toetsen ingekeken mogen worden etc. Maar als het een school is waar het erg rommelig is, dan brengt HAVO ook geen rust.

Tempootje

Tempootje

11-03-2018 om 20:50

Angela

Dat ben ik helemaal met je eens hoor, maar als de basisschool met een vwo-advies komt en de citotoetsen dat advies bevestigen dan schrijf je je kind in op het vwo. Kennelijk zijn zijn vaardigheden voor het vwo tot nog niet zo lang geleden voldoende geweest.

En we staan zeker niet negatief tegenover afstromen. Ik denk dat dat wel duidelijk is. Wat hem nu opbreekt is het hoge tempo en de enorme hoeveelheid werk. Ik vraag me dus alleen af of het tempo en de hoeveelheid lesstof op de havo daadwerkelijk zoveel lager ligt dan op het vwo. Als dat zo is, is er geen enkele twijfel. Dan wordt het havo. Maar is het wel zo, of blijft hij tegen exact dezelfde dingen aanlopen? In dat geval kun je net zo goed ondersteuning zoeken op het vwo.

En inderdaad, dat kan alleen als school daaraan meewerkt.

Tempootje

Tempootje

11-03-2018 om 20:54

Oeps

Ik reageerde net op de reactie van #17. Alweer veel reacties daarna.

Tempootje

Tempootje

11-03-2018 om 21:05

Coördinator

Zoon heeft weinig tot geen stress en volgend schooljaar door naar havo3 vindt hij jammer, maar geen hele grote ramp. Van nu meteen overstappen naar de havo schiet hij wel in de stress. Hij heeft het nl. heel goed naar zijn zin in de klas en het is ook niet zo dat hij alleen maar enen en tweeën haalt. Het is wel iets wat ik aan zal kaarten op school.

En de tip van Picasso om het niet via de mentor, maar via een coördinator te spelen vind ik ook een goeie. Ik vind het alleen moeilijk om de mentor te passeren, maar daar moet ik dan misschien maar lak aan hebben. Ik zal eens kijken wie ik daarvoor moet hebben.

Tempootje

Tempootje

12-03-2018 om 07:03

Coördinator

Is het niet raar om een zorgcoördinator buiten de mentor om te benaderen?

Tempootje

In ons geval is het niet de zorgcoördinator maar de afdelingscoördinator van de havo. Niet ongebruikelijk om die in te schakelen bij ons. Via haar én de mentor is het zorgtraject gestart.

Tempootje

Tempootje

12-03-2018 om 09:33

Picasso

Goed om te weten. Dank je wel. Dan denk ik dat ik er zo even een belletje of een mailtje aan waag richting afdelingscoördinator met een kort berichtje naar de mentor. Ze zullen wel meer vragen van bezorgde ouders krijgen, neem ik aan.

Pennestreek

Pennestreek

12-03-2018 om 14:21

Ik zou er de zorgcoördinator bij betrekken

die hakt als het goed is vaker met dit bijltje en die weet ook wat de school aan begeleiding kan bieden.

Hier ook een zeer intelligente zoon (18) met ADD die vastliep in 4 vwo, na de derde al gedoubleerd te hebben. Hij is een half jaar overspannen thuis geweest. Vanwege dat vastlopen is hij opnieuw onderzocht, en daar kwam behalve een V/P-kloof ook nog een etiket ASS uit. Daarmee kon hij naar het speciaal onderwijs, naar 4 havo. Hij doet het nu heel erg goed. Haalt zonder enige inspanning mooie cijfers en is vooral tot rust gekomen nu de druk eraf is. We begeleiden hem wel nog steeds intensief met bijvoorbeeld het maken van werkstukken, want dat lukt hem nog niet zelfstandig. En met veel dingen in het dagelijks leven zoals bellen, boodschappen, brieven schrijven/dingen regelen.
Wat ik daarmee wil zeggen is, vlak het effect van die V/P-kloof niet uit. Die maakt het voor je zoon op alle vlakken (niet alleen school) erg lastig. Hoe groot is die kloof eigenlijk in punten? Hier gaat het om een verschil tussen IQ van 125 en een verwerkingssnelheid van 78. Volgens de onderzoeker was het een wonder dat zoon het tot 4 vwo had geschopt, meestal is een kloof van 20 punten al zeer problematisch.

Vraag dus in het gesprek door naar wat school concreet voor je zoon kan doen. Je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan het over een langere periode uitspreiden van toetsweken. Ook zou pre-teaching kunnen helpen, het van tevoren doornemen van de leerstof voor een bepaalde les. Dat werkt voor kinderen met een kloof vaak beter dan direct in de les met de instructie aan de slag gaan.

En hoe mooi ook dat jullie veel met je zoon doen, er komt een moment dat hij dat niet meer wil. Puberteit en zo. Dan is bijvoorbeeld een gespecialiseerd huiswerkinstituut een optie. Hier op het forum zijn veel ouders die positief zijn over StudentsPlus. Maar er zijn meer goede huiswerkbegeleiders.

Sterkte, het is lastige materie als je kind niet standaard is...

Doraatje

Doraatje

12-03-2018 om 14:41

Ik zou de kloof niet overschatten

Er zijn genoeg kinderen die een kloof hebben maar waar weinig aan te merken is.
Ik zou de oorzaak eerder in de ADD zoeken.

Hier een Vp-kloof van 45 punten (twee keer getest), kind zit nu in 5 VWO, het gaat prima.

Kloof

Hier twee kinderen met een enorme kloof. Meer dan 30 punten. Als het al klopt... Maar het gaat met beide kinderen prima op het VO, al zit de jongste pas in de brugklas. Hij heeft het nu erg makkelijk.

Die kloof wordt enorm overschat.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.