Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Ano

Ano

15-12-2018 om 13:58

Testen via school

Hallo beste mensen.

Ik zit even met het volgende:

Mijn kind van 7 is al vanaf de peuterklas al erg druk. Met de laatste jaren wordt erger. Hij luistert erg slecht op school en kan niet stil zitten. Hij haalt wel hele goede cijfers voor zijn toetsen. School weet niet meer wat ze met hem aan moeten? Ze willen hem testen op zijn IQ en hem observeren.... Wie weet of het veel kwaad kan als ik hem via school laat testen en hem laat observeren..ik hoor namelijk vaak dat ik het beste zelf kan doen dan dat ik het via school laat doen.....help aub van een hele bezorgde moeder.

Testen

Hier is niet via school getest. Had als voordeel dat je zelf kunt kiezen wat je met de uitslag doet. Maar sowieso, is er echt een probleem of heeft alleen de leerkracht een probleem met hem? Als hij goed in zijn vel zit en goede resultaten haalt lijkt er mij niet een enorme noodzaak om te testen. Ook kun je je afvragen wat je zou willen met een uitslag. Stel ze komen uit op adhd, wil je dan medicatie overwegen? Als het antwoord nee is heb je ook niet perse een diagnose nodig.
Hier heeft het ene kind wel een diagnose en een tijdje mediactie geprobeerd. Geen succes en nu dus al tijd zonder. Jongste is ook getest en ze kwamen op een ‘uitgestelde diagnose’. Kortom, ze weten het niet. Hier ga ik verder geen werk van maken omdat ze het goed doet en goed in haar vel zit. De ene keer heb ik de uitslag wel met school gedeeld omdat dat iets opleverde voor dochter, de andere keer was dat niet nodig.

mirreke

mirreke

15-12-2018 om 19:45

Hij kan niet stilzitten en luistert niet

maar haalt wel goede cijfers. Waarom zou je dan een toets willen? Dom is hij in ieder geval niet. Het lijkt eerder weer een gevalletje: school weet niet wat ze aanmoeten met een niet-standaar kind.

Zomaar wat tips voor school: tussendoor andere taakjes laten doen zodat hij kan bewegen, om de onrust uit het lijf te krijgen. Bewegingsspelletjes, sowieso leuk ook voor andere kinderen. Een wiebelkussen geven. Moeilijker werk geven. Boekjes laten lezen. Doortoetsen. Dat kunnen ze allemaal rustig doen zonder dat er een test is uitgevoerd. Sterker nog: passend onderwijs is juist bedoeld om kinderen het onderwijs en de aanpak te geven die ze nodig hebben, ZONDER diagnose of toetsen.

Zoals het mij in de oren klinkt, verveelt hij zich.

Heel herkenbaar uit mijn eigen schooltijd (50 jaar geleden of zo, is er dan echt niets veranderd?). Altijd goede rapporten, maar het enige wat er altijd weer bij stond: kletst veel. Ja, duh!! Ik vond het saai en vond zo mijn eigen afleiding...

Je hebt het niet over hoe je kind thuis is. Heb jij hetzelfde probleem met hem, dat hij niet luistert?

Stel dat je om wat voor reden er toch voor kiest om je kind te laten testen (ik zou het niet doen...), doe het dan in eigen beheer en betaal zelf. Ook met dit soort testen zit het zo: degene die betaalt is eigendom van de testresultaten, ook al gaan ze over iemand anders. Als school de opdrachtgever is, krijgt school ook het onderzoeksrapport (jij als ouder ook, maar je mag het school niet weigeren bv.`). Als jij de opdrachtgever bent, krijg jij het rapport en kun jij ook bepalen of school het verslag krijgt of alleen maar mag inzien, bv. of dat je een korte samenvatting voor school laat opstellen. Noem dit echter wel bij aanvang, zodat je er naderhand geen discussie over krijgt.

Je eindigt met: een hele bezorgde moeder. Waarom ben je zo bezorgd dan? Omdat school je kind blijkbaar niet aan kan, of ben je bezorgd om je kind zel?. Ben je bezorgd omdat school je dat aanpraat? Ben je bezorgd omdat iedereen om je heen je kind maar lastig en druk vindt? Of valt het bij jullie thuis wel mee...?

Ano

Ano

16-12-2018 om 10:22

Mirreke

Zijn gedrag is erg storend voor de groep. Ze zitten met 30 kinderen in de klas waarvan misschien 10 met een rugzakje. Hij wordt vaak voor straf gestuurd naar groep 6 en daar kan hij heel rustig werken. Als ik aan hem vraag waarom het daar wel goed gaat dan zegt hij dat er weinig kinderen in de klas zitten en dat hij de leerstof interessant vindt.

Ik maak me zorgen omdat school veel klaagt. Ik durf nooit nee te zeggen of een weerwoord te geven aan school. Ik probeer altijd netjes en beleeft te zijn terwijl de school mij heel veel pusht met testen en observaties. Mijn kind is druk rent door de klas als hij zich verveelt...hij praat door de klas en de juf moet hem wel 5 keer waarschuwen

In de afgelopen weken heeft hij dagelijks straf. thuis is hij keurig en netjes. Hij kan goed luisteren totaal niet brutaal. Ik heb donderdag een gesprek met de juf en ik weet gewoon niet hoe ik weer moet weigeren om via school te testen enz.

Sas

Sas

16-12-2018 om 10:32

Klinkt als een kind dat meer uitdaging nodig heeft

Zorg in ieder geval dat je iemand meeneemt naar het gesprek met de juf. Liefst iemand die ervaring heeft met dit soort gesprekken en met kinderen die zich vervelen op school.
Als je niemand in je directe omgeving weet, zoek dan in de omgeving een kindercoach, bij voorkeur iemand met ervaring met slimme kinderen.
Vraag gerust om een andere datum omdat degene die je mee wilt nemen donderdag niet kan.

En maak van tevoren een lijstje met vragen aan school:
- hebben jullie kind al doorgetoetst om te kijken op welk niveau hij voldoende uitdaging krijgt (leerkrachten denken soms dat ze dat zelf kunnen inschatten, maar het is echt beter om bijvoorbeeld net zolang Cito-toetsen af te nemen tot hij een 4 scoort (of een lage C)
- welke extra uitdaging krijgt hij nu?
- moet hij de instructie volgen of mag hij alvast beginnen aan zijn werk.
- wordt de stof gecomact, oftewel mag hij stukken overslaan omdat hij er niets van te leren heeft.

Als zij zijn iq willen testen, neem ik aan dat ze aan hoogbegaafdheid denken. Vraag daarnaar! Vraag wat ze op school zouden veranderen als hij inderdaad hb zou zijn. En vraag daarna waarom ze de acties niet gelijk nemen.

Om school te overtuigen kan een iq test handig zijn, maar doe dat inderdaad zelf. Kies ook zorgvuldig uit wie de test gaat doen.

Laila

Laila

18-12-2018 om 16:11

SAS.

Observatie via school ...kan ik dat ook beter zelf doen of toch door school zelf laten regelen.

mirreke

mirreke

18-12-2018 om 16:45

Observatie

Als je zelf grip en inspraak wilt hebben op testen en observeren, zou ik het zelf laten doen. Maak een afspraak met een psycholoog, laat je doorverwijzen door de huisarts. Als er een onderzoek van een kind wordt gedaan, hoort in de klas observeren daarbij. Dus dat wordt dan ook gedaan.
Voordeel van zelf laten doen is ook dat jij kunt kiezen door wie, welke instantie.

Je zegt het gedrag is storend voor de groep. Als je zoon het fijn vindt in groep 6, doet hij misschien wel expres extra storend om daar weer heen te mogen.

Jammer dat de school alleen maar heil ziet in meer straffen. Toevallig was vanmiddag op de radio dat het huidige onderwijs eigenlijk alleen geschikt is voor meisjes, en dat jongens het er veel slechter doen.
Dat komt omdat men stilzitten, samenwerken, plannen, rustig zijn, enz enz. veel meer waardeert, en jongensgedrag storend vindt. Je arme kind...

Neem inderdaad iemand mee naar de afspraak. Wat ik zou doen: ga naar de huisarts en lLeg uit wat er speelt. Een huisarts kan je hopelijk adviseren. Maak zelf de afspraak. Het is dan wel zelf betalen (hou daar rekening mee), maar dat betekent wel dat alle info en gegevens van jou zijn.
Vervolgens verzet je de afspraak met school, of je gaat wel, en zegt wat jullie gaan doen. Laat je niet overhalen. Om te voorkomen dat je toch overgehaald wordt, vraag je iemand mee die voet bij stuk kan houden, die kan voorkomen dat jij toch meegaat met wat school wil.

Zeg duidelijk tegen school dat je hun zorgen serieus neemt en dat je daarom zelf aan de slag gaat met onderzoeken.

Dees

Dees

18-12-2018 om 17:15

Thuis observeren voor gedrag op school

Maar je wilt hem dus buiten school laten observeren voor gedrag wat hij alleen op school vertoont.

En je geeft aan dat als hij naar groep 6 wordt gestuurd hij dan niet zijn eigen werk maakt maar dat van groep 6 en dat hij dan zich wel weet te gedragen.

Dan is een IQ test niet meer nodig lijkt me, als dat werk van groep 6 beter past moet hij dat werk maar doen. En dan eens kijken of zijn gedrag zich verbetert op langere termijn. Doet dat het niet dan zou ik hem op school laten observeren want daar misdraagt hij zich.

Mina

Mina

18-12-2018 om 21:05

De school wil onderzoek om het kind beter te kunnen helpen

Beste Ano,

Mijn advies is om de school de testen te laten uitvoeren. De testuitslagen kunnen de leerkracht helpen bij de aanpak van het kind. Gedrag op school kan heel anders zijn dan het gedrag in andere situaties, zoals thuis.
Ik weet niet of je een reden hebt om de school niet te vertrouwen, maar mocht je een wantrouwen koesteren, dan hoef je in ieder geval de testen en observaties niet te laten varen. Het is gratis en professioneel. Kom pas met je vragen en vraagtekens als naar aanleiding van de testuitslagen een aanpak wordt voorgesteld.
Het belangrijkst is om in de gaten te houden dat er niets wordt besloten over de aanpak van je kind zonder overleg met jou. Zolang dat overleg open en helder is, is het het fijnst om samen te werken met de school, en niet tegen elkaar. Voor je kind is het het best als iedereen op één lijn zit. Een goede school zal ook graag met jou samenwerken.
Kortom: ga vooralsnog mee in de voorstellen van de school en denk samen na over hoe het verder moet.
Een gezellige tip: probeer of je een keer een tijdje in de klas mee kan draaien als leesmoeder of zoiets. Dan krijg je meer beeld van de dynamiek in de klas.

Succes,

Mina

Sas

Sas

18-12-2018 om 21:27

Ik zou de observatie aan je eigen tester voorleggen.

Eerst maar eens zelf onderzoek laten doen. En met de tester overleggen of observatie een goed idee is. Mijn ervaring is niet dat er altijd een observatie bijhoort. Bij mijn kinderen in ieder geval niet.
Het hangt misschien af van de aanleiding voor onderzoek. Gedrag op school was hier nooit het probleem. Gebrek aan uitdaging wel.
Observeren via school betekent dat school veel invloed heeft op de observatievraag. Natuurlijk moeten zij aangeven waar zij 'last' van hebben. Maar als ze zelf opdrachtgever zijn, beïnvloedt dat de houding van de observator.

Sas

Sas

18-12-2018 om 21:32

Dees

Volgens mij gaat het om observeren op school en niet thuis. Maar dat hoeft niet per se via school.
Er staat niet dat hij stof van groep 6 maakt. Wel dat hij de stof van groep 6 interessant vindt. De afleiding in die klas als hij zijn eigen werk maakt, doet hem goed. En dat zegt wel dat de stof van zijn eigen groep niet zo past.

mirreke

mirreke

18-12-2018 om 21:59

Mina

het feit dat een ouder tests zelf laat uitvoeren en zelf de regie houdt door opdrachtgever te zijn van een onderzoek, houdt niet in dat de samenwerking met school niet goed zou zijn. Het is geen aanklacht tegen school. Het is kiezen voor je eigen verantwoordelijkheid als ouder. Het is niet zo dat een school niets doet met onderzoeken die ze niet zelf hebben (laten) uitvoeren.

Het is goed om zelf als ouder regie te houden, zelf opdrachtgever te zijn. Je hebt dan veel meer zeggenschap over wat er gebeurt, welke testen worden uitgevoerd.

Bovendien is het ook nog eens zo, dat informatie die bij school ligt, met een heleboel andere groepen gedeeld kan worden en wordt. Als jij als ouder bepaalt welke info de school krijgt, heb je dat net iets meer onder controle.

Zelf

Onze dochter heeft een complex dossiertje opgebouwd. Ze scoort hoog op de Cito's en methodetoetsen en geeft aan zich te vervelen. Daar werd ze ronduit oervervelend van. Echter op het moment dat ze haar doortoetsen of verrijking willen geven, geeft ze niet thuis. Samen met school zijn we gaan zoeken naar hiaten in haar leerproces en de gevolgen qua gedrag. Met name haar motoriek, automatiseren en executieve vaardigheden zijn matig. Samen met school zijn we dat nu gaan oppakken. School geeft haar nu begeleiding met haar zelfvertrouwen, planning en structuur in haar taken. We hebben elke 6 weken overleg. Dit werkt goed. Echter wij zijn zelf naar de huisarts gegaan voor een doorverwijzing naar een kinderpsycholoog en kinderfysiotherapeut om verder in te gaan op de achtergrond hiervan om haar nog gerichter te kunnen helpen. Inmiddels heeft ze een IQ-test, gedragstest, observatie op school en in haar speelwijze en een motorische test gehad. Wij zijn eigenaar van de gegevens en er word niets gedeeld of gedaan zonder onze toestemming. De verhouding met school is uitstekend maar het is ons kind en onze verantwoordelijkheid om te zorgen dat ze de juiste begeleiding krijgt. En via de verwijzing van de huisarts kost die hele rits aan onderzoeken niets en dan hou ik het toch liever zelf in de hand.

CC

CC

25-12-2018 om 10:53

Zo herkenbaar allemaal

Hier worden écht goede adviezen gegeven, Ano. Wij hebben de iq test van onze zoon ook in eigen beheer laten uitvoeren. Kost wat, maar dan heb je ook wat. Dit was vlak voordat hij naar school ging, een paar dagen na zijn vierde verjaardag. We hebben het rapport an school gegeven en school carte blanche gegeven, zij zijn de professionals. Nu is hij net vijf en zit in groep drie. Had hij twee jaar moeten kleuteren, dan was hij helemáál tegen de muren op gevlogen... ik lees in je bericht pure verveling van zijn kant....

Angela67

Angela67

26-12-2018 om 11:04

Professional

Cc,
Als ouders ben je de professional op het gebied van je kind en als het goed is is een pabo leerkracht professional op het gebied van het gemiddelde kind. Daar zijn er namelijk de meeste van dus het is vooral goed als ze constateren/weten waar een kind afwijkt van het gemiddelde. Maar dat ze daarmee professionals zijn voor kinderen die boven of onder het gemiddelde zitten vind ik geen goede bewering. Volgens mij zou het heel goed zijn als leerkrachten ouders een goede terugkoppeling kunnen geven over hun kind en waar de mogelijkheden van de school ophouden. Dan kun je samen een goede driehoek maken (school thuis kind). Maar hoe leer je een beginnende leerkracht dat het goed is om op positieve wijze 'nee' te zeggen tegen ouders als ze jou tot professional bestempelen?
Gr Angela

CC

CC

30-12-2018 om 16:34

Ik bedoel mbt school

Nav het rapport zijn ze hem gaan door toetsen en hebben zij besloten om hem na de kerstvakantie naar groep twee door te laten gaan. Wij vroegen nog of hij niet naar de groep twee met extra uitdaging moest gewoon na de zomervakantie, maar dat was volgens de school ( die dus weet hoe hij leert en hoe snel) geen goed idee. Hij moest na de zomervakantie naar groep drie. Hij is qua leeftijd jong, maar loopt op alle schoolse gebieden voor op zijn leeftijd, dus ook concentratie, sociale omgangsvormen, emotioneel etc. Hij zit nu, na veel twijfel van onze kant, in groep drie. Ik bedoel dus te zeggen dat, ook al kennen wij ons kind het beste, school hem ook goed kent op schools gebied. Juist omdat ze professionals zijn en hem vanuit de juiste invalshoeken kunnen bekijken. Zij zien hem elke dag op school, wij alleen thuis.

Nu dachten wij bijvoorbeeld: ja, hij zit nu wel in groep drie, maar volgens mij worden er bepaalde facetten niet aangesproken. Voor de stof hoeft hij nou niet bepaald zijn best te doen.
Maar de juf zei: ondanks dat hij sociaal wel meekomt, is dat hetgeen waar hij zijn tanden in moet zetten. Ze ziet een gelukkige jongen van vijf in de klas. Daarbij is hij weer getoetst door de iber en liet hij niet zien wat hij volgens ons kan... Tja, dan houdt het op en wordt het tijd op het oordeel van de professionals af te gaan. Gelukkig zegt hij thuis ook dat hij school leuk vindt...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.