Els
04-01-2010 om 07:42
Thais meisje, nederlandse school?
hallo,
Een collega van mij is getrouwd met een Thaise vrouw. Zij en haar dochter van 10 jaar komen binnenkort naar Nederland. Mijn collega wil haar nu inschrijven op een school maar ze kan nog bijna geen Nederlands en geen Engels. Waar moet hij zijn dochter dan inschrijven, wat is de normale procedure? Op een normale basisschool lijkt me moeilijk, maar waar dan?
Groetjes
Els
Yta Chalne
04-01-2010 om 08:25
Schakelklassen
Naar alle waarschijnlijkheid gaat ze terecht komen bij een zgn. schakelklas, die zijn bedoeld voor kinderen met een zodanige taalachterstand dat ze geen gewoon Nl-talig onderwijs kunnen volgen. http://www.schakel-klassen.nl/C18-HOME.html
T&T
04-01-2010 om 09:26
Internationale school
Mijn nichtje zat jaren geleden in de omgekeerde situatie: een thais/nederlands meisje, ze ging in Bangkok naar een internationale school en sprak thuis thais en nederlands. Op school is de "voertaal" dan engels.
Ik denk dat die internationale scholen in Nederland ook wel zijn te vinden (heb me er verder nooit in verdiept), maar erg dik gezaaid zijn ze niet 
Verder zitten bij mijn kinderen duitse kinderen in de klas. Die werden "gewoon" in het diepe gegooid en leren nu dus nederlands... ik zeg niet dat dat altijd zo'n succes is! vooral de jongste heeft heel erg moeten wennen op school. Ik heb ook wel eens met hem te doen, ineens spreekt iedereen om je heen een andere taal... gelukkig heeft hij een klasgenootje dat ook goed duits spreekt, maar dat zul je als thaise niet zo snel treffen.
groetjes, Tess
marie
04-01-2010 om 10:16
Asielkinderen
Hallo
Je collega kan contact opnemen met de gemeente om te vragen of er inderdaad iets van een schakelklas is voor kinderen die nog geen Nederlands beheersen en welke school (of scholen) zo'n klas heeft. Asielkinderen gaan vaak ook eerst naar zo'n klas/school voordat ze naar een "gewone" school gaan.
En misschien biedt de "school om de hoek" ook wel extra ondersteuning aan.
succes
neteret mut
04-01-2010 om 12:31
Op "mijn"school
nou van mijn jongste zoon dan, zitten ook wel thaise kinderen die nog maar net in het land zijn. Ik weet dat die niet allemaal in de deze stad wonen maar uit de ruime omtrek komen, zeker 15 km ver, omdat we met veel nationaliteiten zitten er door mond-op-mond reclame die hierheen komen. Maar tja we wonen vast niet bij jou in de buurt ( Belgie). Het gaat overigens om een gewone lagere school. Mijn advies zou zijn om eerst met een school dichtbij te gaan overleggen, wat kunnen zijbieden en wat voor advies hebben zij.
Tijgeroog
04-01-2010 om 12:46
Hier ook
Ook op de basisschool van mijn zoon komen veel kinderen die nog geen Nederlands spreken. Ik weet niet wat ze doen, maar de kinderen zitten in een gewone klas en na een tijdje spreken ze allemaal nederlands.
Tango
04-01-2010 om 14:42
Leeftijd
Ik denk dat in deze situatie de leeftijd een belangrijke rol speelt. Het gaat om een meisje van 10 en die zet je niet zo makkelijk in een al gevormde klas op een reguliere basisschool neer. Ik denk dat ze het daar erg moeilijk gaat krijgen. Als het nou om een 4-jarige zou gaan, is dit weer makkelijker.
Bij Tangozoon zat vorig jaar ook een meisje in de klas dat uit Polen kwam en aanvankelijk geen woord Nederlands sprak. Zij werd helemaal geaccepteerd en redt zich nu best aardig. Leren lezen is weer wel lastig voor haar.
Voor een 10-jarige lijkt me een schakelklas o.i.d. beter.
reina
04-01-2010 om 19:08
Vragen
Het is verschilend per gemeente wat de mogelijkheden zijn. Hier is er bijv. een school, zowel basis- als VO, voor kinderen die nog geen nederlands spreken, als ze voldoende taalvaardig zijn gaan ze naar een 'gewone' school. In andere gemeentes heb je schakelklassen, maar ook niet altijd. Vragen dus!
Els
04-01-2010 om 19:26
Oke
dat is dus iets voor de gemeente. Ik heb al even gegoogled, er is in zijn gemeente alleen een schakelklas voor mbo (12 tot 16 jaar) maar niet voor basisschool leerlingen.
Ik zal het aan hem doorgeven, kan ie eerst even langs de gemeente en dan eventueel langs de school in de buurt.
Bedankt voor jullie tips
Els
mirreke
08-01-2010 om 16:12
Ik zou naar een gewone basisschool gaan
Het is de bedoeling denk ik dat het meisje in Nederland komt wonen, en niet na twee jaar weer terug gaat. Dus lijkt het mij voor haar het prettigst om 'gewoon' in te burgeren op een school waar ze wat langer blijft, en waar ze vriendinnen en vrienden krijgt die ze ook buiten school makkelijk kan zien.
Een optie zou zijn om het meisje een klas lager te laten instromen dan haar huidige niveau, zodat ze haar taal kan leren en niet teveel kennisachterstand opbouwt.
Ik zou gaan praten met een gewone basisschool, kijken hoe zij het zien. Inmiddels is de kennis over tweedetaalverwerving bij kinderen enorm verbeterd.
Wat wel belangrijk is lijkt mij is een goede samenwerking met school, en geen domme adviezen krijgen zoals thuis Nederlands met haar praten. Haar moeder moet gewoon Thais (Thais?) met haar blijven praten. Wel veel Nederlands aanbieden, tv, voorlezen door de nieuwe man, enz.
Je zult zien, het gaat wonderbaarlijk snel, ook bij kinderen van tien.
(Wij zijn overigens met vier kinderen naar duitsland verhuisd. Wel een minder vreemde taal dan bv. chinees, maar voor de kinderen evengoed onverstaanbaar. Binnen een half jaar kunnen ze zich goed verstaanbaar maken, echt, zeker als je een school treft die verstand van zaken heeft.