Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Thuis avi 5, op school maan-lezer

Het onderscheid zon-maan-raket voor lees (en reken?) materiaal is waarschijnlijk wel bekend (Zon voor kinderen die voor zijn, maan gemiddeld, raket voor kinderen met meer moeite)
Waar ligt eigenlijk het onderscheid zon-maan (en maan-raket)?
Bijv. die van ons zit in groep 3 en zou eind groep 3 avi 3 moeten kunnen lezen. Hij leest thuis avi 5/E4 maar is op school gewoon maan-lezer en geen zon-lezer. Hoe kan dat en herkent iemand dit? Is avi 5 lezen soms gemiddeld voor groep 3?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Annet

Annet

02-04-2009 om 21:34

Avi 5 is zeker een zonlezer

Mijn zoon leest ook avi 5 (is getest en heeft avi 4 gehaald). Hij is vanaf de start groep 3 een zon lezer. Toen had hij avi 2 bijna gehaald.
In zijn klas zou jouw zoon dus bij de zon-leerlingen horen.
De meeste kinderen in groep 3 hebben avi 1 nu gehaald. Dat zijn de maanleerlingen. Aan het eind van groep 3 is gewenst dat je avi 2 gehaald hebt, bij voorkeur ook avi 3.

De vraag is of jouw zoon op school getest is op avi-niveau. Thuis avi-5 lezen wil niet zeggen dat hij de avi-toets 5 ook op school haalt. Mijn zoon leest meestal 1 of 2 niveaus hoger thuis dan het niveau dat hij op school haalt.
Is hij al eens getest? Vraag daarom! Als hij thuis al zo ver is, is het een heel normaal verzoek.
Als het veel lager scoort, vraag dan waarom. Zijn het de fouten of is het het tempo? Vraag of juf ook eens met hem leest (in een avi-5 boekje). Er zijn ook kinderen die al verder zijn zonder dat de avi-toetsen dat laten zien.

Fraz

Fraz

02-04-2009 om 21:47

Avi 5 is idd zeker zon

maar wat kind thuis leest hoeft niet hetzelfde te zijn als wat hij haalt met de avi toetsen. Trouwens raket zit tussen maan en zon in. Raket zijn kinderen die net wat sneller zijn dan de maankinderen (sterrenkinderen lopen wat achter op de maankinderen). Ik zou nog maar eens vragen aan school wat zijn avi op school is. Een maankind zal zo ongeveer avi 2 niveau zitten eind groep 3. Een zon kind zit begin groep 3 al op ongeveer avi 2.

BizzyB

BizzyB

02-04-2009 om 23:40 Topicstarter

Traag of vlot (vraag pelle)

Hartelijk dank voor jullie reacties. Ik leer weer heel wat nieuws: avi-testen, nooit van gehoord! Ga ik gelijk eens navragen. Hoe weten jullie dat eigenlijk allemaal?
Ook wist ik niet dat er verschil is in niveau tussen thuis lezen en het niveau dat ze op school halen.

Of hij avi 5 vlot leest of niet. Hmm wel lastig te zeggen, Pelle, want wat is vlot en wat is traag?
Voor zijn leeftijd wel redelijk vlot geloof ik: rustig, woord voor woord met af en toe een hapertje van een of twee tellen bij een lastiger woord. Laat ik het zo zeggen: hij zwoegt er niet doorheen, maar leest lekker het verhaal en kan het ook navertellen. Zelf vond hij het prima te lezen: beetje moeilijk, beetje makkie.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

03-04-2009 om 09:06

Bizzyb

"Hoe weten jullie dat eigenlijk allemaal?"

Omdat ook wij (oudere) kinderen op school hebben... Tja, dan hoor en zie je wel eens wat, ha ha.

Met een avi-test kijkt de leerkracht welk leesniveau een kind heeft. Dit gaat hardop, en op tijd. Sinds dit jaar zijn er nieuwe avi-testen, die testen ook meer of een kind de tekst ook begrijpt. Begrijpend lezen en technisch lezen zijn namelijk niet helemaal hetzelfde. Ieder schooljaar zal een aantal keren (bij ons in ieder geval) worden getest welk avi-niveau een kind heeft.

'Stil lezen' is voor de meeste kinderen iets makkelijker dan hardop lezen. Bovendien hoef je - als je zelf een boek leest - niet op de tijd te letten. En de avi-test gaat wel op tijd. Jouw kind kan waarschijnlijk ook best een stukje uit Harry Potter lezen. Héél langzaam. Maar daarmee is hij nog geen avi-uit.

Caro

Caro

03-04-2009 om 11:44

Bij ons op school

Bij ons ging het niet alleen om de AVI maar ook om de zelfstandigheid van het kind. De zonne kinderen werkten veel zelfstandiger dan de maan kinderen. De juf selecteerde dus op meerdere criteria. En is er nog een reden waarom je dit niet aan de juf vraagt??? Denk je dat je kind zich verveeld?

Groet Caro

BizzyB

BizzyB

03-04-2009 om 13:22 Topicstarter

Caro

Scherp opgemerkt! Er is idd meer aan de hand. Daarom wil ik ook niet gelijk naar de juf stappen maar eerst hier mijn licht opsteken.

BizzyB

BizzyB

04-04-2009 om 23:46 Topicstarter

IJsvogeltje

Lezen op tijd, hoe gaat dat dan? Zoveel bladzijden per minuut ofzo? Hoeveel?

Dino

Dino

05-04-2009 om 22:44

Bizzy b

Het verschilt per school wanneer je een Zonlezer wordt. Bij ons op school is er maar 1 kind een Zonlezer, hij leest de krant. Op een anderer school kun je zonlezer worden als je alle letters en dus ook de dubbelklanken kent.

Ik herken wel dat een kind thuis hele andere boeken leest dan het AVI niveau. Mijn zoontje heeft een laag AVI niveau (juf en wij weten eigenlijk niet waar het aan ligt) omdat zijn tempo te langzaam is. Hij heeft nu een methode met supermoeilijke teksten die je de eerste twee keer voorleest en samenleest en daarna leest hij het sneller dan een een AVI 1 of 2 boekje.

Kortom, het tempo is van het grootste belang, en ook of het spellend of niet spellend is (AVI x is bv 3/lettergrepige woorden vlot lezen, mijn zoon (dus net eens AVI 1 leest heel langzaam ´hersenschudding´ en ´traumahelikopter´ (AVI 5 of hoger woorden) maar niet vlot genoeg.

groene specht

groene specht

07-04-2009 om 15:13

Dino, welke methode?

Mag ik weten welke methode dat is, Dino, die je hier beschrijft: "Hij heeft nu een methode met supermoeilijke teksten die je de eerste twee keer voorleest en samenleest (...)"?
Onze oudste specht leest ook veel langzamer dan ze zou kunnen (ze scoort op de Citotoetsen A maar op tempotoetsen onvoldoende) en we zijn aan het bekijken hoe we haar lees- en rekentempo omhoog kunnen krijgen.
Spechtekind 'opjutten' of manen tot tempo werkt niet, dat zegt haar niets. AVIboekjes vindt ze saai. Het enige wat ik kan bedenken is wetenschappelijke jeugdboeken over onderwerpen die haar interesseren, samen gaan lezen. Maar dat zou ik graag methodisch willen aanpakken.

Fraz

Fraz

07-04-2009 om 18:24

Volgens mij

bedoelt ze ralphi lezen. Dat doe ik als leesmoeder ook met twee kinderen. Ze kiezen dan zelf een tekst uit (meestal uit een informatieboek bijv. over paarden) en dan lees ik eerst de tekst, daarna lezen we met z'n drieën tegelijkertijd en dan de kinderen om en om een stukje. Ook worden de moeilijke woorden gemarkeerd en worden die nog maals extra benoemd. Ik stel ook vragen over de tekst en vraag wat bepaalde woorden betekenen (soms zoeken ze die dan op). Als we de vijf keer de tekst hebben gelezen (niet achter elkaar natuurlijk maar we lezen twee keer per week dus na ongeveer 2,5 week) dan zoeken we een nieuwe tekst.

groene specht

groene specht

08-04-2009 om 17:11

Helpt dat het tempo?

Ik zal eens googlen op Ralphi, maar wat ik zo niet begrijp is dat het samen lezen van moeilijke teksten ook het tempo zelf bij AVI omhoog krikt.
Maar hoe dan ook iets om uit te proberen.

Fraz

Fraz

08-04-2009 om 20:39

Naam kan ook

ralfi zijn en dan vind je een vrij uitgebreid verhaal erover. De kinderen waarmee ik oefen vinden het fijner dan groepslezen (in een klein groepje een leesboek doorlezen). Zie bijv. http://www.taalsite.nl/bibliotheek/lexicon/00777/ of http://www.quadraat-leiden.nl/docs/RALFI%20lezen%20op%20een%20betekenisvolle%20en%20motiverende%20manier.pdf

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.