Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
pooh bear

pooh bear

10-04-2012 om 16:41

Thuis blijven voor huiswerk

Wat doen jullie als jullie basisschool leerlingen huiswerk hebben voor bv het weekend terwijl je voor het hele weekend plannen hebben met het gezin.
In hoeverre houden jullie hier rekening mee.
Hier had dochter woensdag een topo mee gekregen om te leren hier zou ze vandaag een toets over krijgen. Ook had ze nog wat ander huiswerk.
Dochter heeft altijd lang nodig om de topo te leren dus als ze een week de tijd heeft moet ze hier echt (bijna) elke dag tijd aan besteden. Ook moet ik haar hierbij helpen anders lukt haar dit niet.
Nu was er deze week erg weinig tijd voor haar om te oefenen.
Zo heeft ze donderdag een cursus en waren we bijna het hele weekend weg. Waardoor er tussen door maar weinig tijd overbleef om te oefenen.
Nu had ze dus een onvoldoende voor haar toets. Omdat ze voor haar doen te weinig geoefend heeft.

Ik voel me nu schuldig. Wij plannen ten slotte het weekend bijna vol met leuke uitstapjes en familie bezoekjes.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hanne.

Hanne.

10-04-2012 om 16:53

Tussen de bedrijven door

Ik doe zulke dingen tussen de bedrijven door en in 'noodgevallen' dan maar wat later opblijven. Ik neem tenminste aan dat ze geen uren per dag nodig heeft om te oefenen.

Dus op een dag dat je weg bent een keertje 's morgens voor of vlak na het ontbijt (kwartiertje eerder opstaan), of 's avonds een kwartiertje later naar bed.

Overigens zou ik het niet direct waarderen als er vlak voor het paasweekend zo'n huiswerk opdracht meegegeven kan worden. Dat is nu net een weekend dat je kan verwachten dat veel mensen een weekend weg zijn.

Egel

Egel

10-04-2012 om 16:55

Inplannen

Die enkele keer huiswerk (kind groep 6; werkstuk, inderdaad topo, vanaf nu weer een wekelijkse toets), plan ik dat in. En je kunt beter regelmatig 5, max 10 minuten oefenen dan 2x een half uur. En die paar minuten passen elke dag wel. Bijvoorbeeld bij (of direct na) het ontbijt. In de auto kan ook (moet er wel een bijrijder zijn). Er waren tussen woensdag en vandaag 5 à 6 dagen, dan kan een dag te druk of vergeten best nog wel, maar verder zou het wel dagelijks moeten kunnen (niet thuisblijven maar 10 min. later weg en/of in de auto of ter plaatse). Succes!

Irene

Irene

10-04-2012 om 16:58

Tussendoor

Is er ook als je veel weg bent, tussendoor niet genoeg tijd om te leren? Dat kan toch ook in de auto (of bus/trein, afhankelijk van hoe je reist). En met elke dag 10 minuten ben je al een heel eind toch? Of onderschat ik dat? Ik zou niet zo snel mijn agenda aanpassen op het basisschoolhuiswerk denk ik...

pooh bear

pooh bear

10-04-2012 om 17:34

Tussendoor

Normaal lukt tussendoor ook wel meestal zijn we z'n 20 min per x bezig. Maar deze week liep het een beetje mis.
Zo was er een afsluiting van een vrij intensieve cursus. En liep ons uitje van zondag qua tij uit de hand. We waren uren later terug dan de bedoeling was.
Maandag ochtend heb ik ze toen maar zo lang mogelijk laten liggen. Waardoor er van te voren weer geen tijd was. Wel toen we thuis kwamen maar toen was haar concentratie helemaal weg.
Vanmorgen voor schooltijd hebben we ook nog geoefend. Maar helaas het was niet genoeg.

Ik was er inderdaad niet blij mee dat ze dit gelijk na de Pasen moest doen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Annet

Annet

10-04-2012 om 21:03

Je mag best grenzen stellen

Hier oefent jongste thuis spelling ter voorbereiding op de entreetoets (groep 7) die over ruim een week wordt afgenomen. Daarnaast is er nog ander huiswerk.
Toevallig moet ook binnenkort het werkstuk ingeleverd worden. Daar werken ze eerst op school aan. Maar thuis is daarna ook nog begeleiding nodig.
Na overleg met zoon hebben we de juf verteld dat we thuis niets gaan doen aan het werkstuk voordat de entreetoets gedaan is. Ik vind het werk thuis dan te veel worden. We hebben nu toestemming om het werkstuk later in te leveren.

Voordat iedereen over me heen valt, zoon is erg slim maar is pas sinds begin groep 7 overtuigd van het feit dat hij echt moet leren spellen. Hij begint het eindelijk te leren (en te accepteren) dus we zijn met een inhaalslag bezig.

Annet

Annet

10-04-2012 om 21:26

P. je bent wel erg streng

Als een school minder dan een week de tijd geeft voor een topotoets en in die dagen vallen ook nog 4 vrije dagen, dan is dat ook niet handig van school.
Een keer een onvoldoende is dan echt niet erg.
Zo te lezen is pooh bear zich voldoende bewust van het feit dat kind vaak moet oefenen voor topo en dat doen ze altijd braaf, behalve deze keer.
Jij reageert in de stijl van: het kan altijd erger. Ja, dat klopt. Maar dat betekent niet dat elke ouder zo strak moet oefenen als bij degene die het zwaarder heeft.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

10-04-2012 om 21:34

Ben het toch wel met p eens

Er zijn toch genoeg momenten op een dag dat je even kunt oefenen. En ik ben van mening dat je beter steeds even een kwartiertje iets kunt doen, dan er uitgebreid voor gaan zitten. Dochter doet iedere dag na het eten een kwartiertje en vaak doen we het ook tijdens het eten. Leren we zelf ook iets van en je krijgt er ook leuke gesprekken van. Op de dag van de toets doen we het nog even tijdens het ontbijt, dan blijft het lekker hangen.

Dendy

Ik herken het

probleem goed.
Ook bij ons is het lastig als een toets na een lang weekend of een vakantie valt. Die vrije dagen worden bij ons over het algemeen gevuld. Dan gaan we naar buiten de natuur in, of naar een andere stad cultuur opsnuiven, wordt er gefietst, gezeild of gesport. Ook allemaal belangrijke en leerzame dingen, waarvoor tijdens de gewone weken minder (of minder intensief) tijd is.
Huiswerk staat dan even laag op mijn prioriteitenlijstje en vooruit werken, lukt bij mijn jongste dochter (nog?) moeilijk.
Ik heb zelf eigenlijk ook moeite met de planning en vind dat de school op deze manier heel erg in mijn privé tijd in breekt. Bij ons is het telkens weer schipperen.

Mollekey

Mollekey

10-04-2012 om 22:41

Ik denk

niet eens dat dochter van Pooh bear vaker moet oefenen als andere kinderen. 1 week de tijd en elke dag even oefenen is normaal volgens mij. Mijn dochter moet als ze een week de tijd heeft ook elke dag oefenen en soms 2x per dag. Ik ben het wel met P eens. Je moet ruimte creeeren en tja, hier doet dochter dat sowieso niet uit haar zelf dus met moet van ons komen. Hier is het vaak 10 min. per dag en die zijn er echt wel hoor. Maar goed, als ze nu een keer een onvoldoende heeft dan is dat toch niet meteen een ramp?

In overleg met zoon

Als ik leuke plannen heb voor een weekend/lang weekend dan overleg ik met zoon. Hoeveel huiswerk heb je en hoeveel tijd heb je er ongeveer voor nodig? Met mijn plannen houd ik dan rekening met zijn huiswerk. Ook daar word tijd voor vrijgemaakt.
De topo was niet voldoende geoefend en ze heeft nu een onvoldoende. Dat is jammer, maar wel overkomelijk toch? De volgende vakantie plannen jullie eventueel huiswerk vast beter in. En ja, dat topo proefwerk had ook best een dag later gekund en niet direct de eerste schooldag na een lang weekend. Maar goed, het is niet anders. Is de toets toevallig niet klassikaal slecht gemaakt, dan mag hij misschien in de herkansing?

dc

dc

11-04-2012 om 08:54

Spelletjes?

Als wij een druk weekend hebben, doen we het huiswerk zo mogelijk ervoor, en zonodig maandagochtend. Maar hij heeft nog niets waar hij elke dag voor moet oefenen.

Als topografie haar zoveel moeite kost, zou ik op zoek gaan naar andere methodes om het te leren. Er zijn veel websites waar je topo kunt oefenen (google eens), en je kunt ook zelf opdrachten verzinnen. Bijvoorbeeld ik wil een boek kopen in stad A, een vriendin bezoeken in stad B, ik woon in stad C en ik moet slapen in stad D, zoek jij de beste route?

En hang kaarten in de wc

Eens met dc

Er klopt iets niet als een groep-6-er dagelijks 20 minuten begeleid bezig is met topo. Of er wordt veel te veel opgegeven, of de manier van leren kan beter. Of misschien het moment van leren. Onze middelste was/is ook een wandelend antitomtom. Bij hem maakte het veel verschil of hij moe, onrustig was of juist gemotiveerd. Kunst is een beetje de motivatie te vinden voor iets wat je totaal niet ligt blijkbaar. Ik zou het ook in de vorm van spelletjes gieten als je wilt overhoren. Het betere stampwerk gaat door veel herhalen. Wc, slaapkamerdeur, ezelsbruggetjes verzinnen, zoiets.
Pas vanaf vo houd ik met weekendjes weg wel serieus rekening met huiswerk.

pooh bear

pooh bear

11-04-2012 om 11:06

Reactie

Voor het oefenen hebben we al verschillende methodes geprobeerd en hoe we het nu doen werkt echt het beste.
Dochter onthoudt het alleen als ze elke dag even stampt. Verder gebruiken we inderdaad voor elk land en elke plaats die ze lastig onthoud een verhaaltje.
Ze zit overigens in groep 7. Dat het niet klopt is waar maar ze heeft nu eenmaal meer tijd nodig voor sommige vakken.
We hebben echt wel geoefend maar minder vaak dan normaal waardoor het nog niet is blijven hangen. Het is echt elke dag oefenen en dan zit het er ineens in.

Overigens p is topo echt niet het enige wat we thuis doen. We oefenen nog van alles. Maar mijn vraag ging echt over het huiswerk dat ze van school mee kreeg.

Gelukkig krijgt ze maar om de week een topo toets. De andere week heeft ze aardrijkskunde toets. En dat kan ze nou weer wel heel goed. Dan heeft ze aan 2x leren voldoende.

Guinevere

Guinevere

11-04-2012 om 11:15

Dit is dus gepland?

Dus het is al bekend dat er élke week toets is, hetzij topo, hetzij aardrijkskunde? Zo niet, dan vind ik dat school het eerder moet aankondigen, dan kun je je planning daarop aanpassen.
Hier een zoon die direct voor een week vakantie 15 pagina's spellingwerk meekreeg, als extra. Nou, ik dacht het niet... direct na die vakantie was er notabene eindtoets topo (meer dan 100 items). Dus wij hebben dat pak spelling beleefd doch beslist retour gegeven aan de leerkracht. En zoiets leren/maken tijdens het reizen is hier geen optie, als zoon tijdens het reizen aan een boek dénkt wordt ie al wagenziek.

Maylise

Maylise

11-04-2012 om 11:56

Deels

Ik hou geen rekening met huiswerk voor weekendjes weg/dag uitstappen want dan komen we helemaal nergens meer. Huiswerk gaat dan gewoon mee en er is altijd wel een rustig moment (in de auto/'s avonds/tijdens een stop) dat hier even aandacht aan kan worden besteed.
Tegelijk vind ik dat ze vaak te veel huiswerk krijgen (voor de basisschool dan) en ik ben dus ook wel redelijk makkelijk met een briefje meegeven als het huiswerk een keer niet gemaakt is. Dit gaat dan vooral om maakwerk.

Topografie leren kan je inderdaad makkelijk tussendoor doen. In de auto is een goede of als dat niet kan vanwege misselijkheid dan tijdens een stop. Je hebt tenslotte niet meer dan een paar minuten per keer nodig.

Ik hou wel rekening met proefwerk weken en dergelijke op de middelbare school voor het plannen van een uitstap maar dat ligt natuurlijk anders.

Eva

Eva

11-04-2012 om 17:09

Nog een topo-tip (voor wie het werkt)

Pooh bear, je schrijft dat je al van alles geprobeerd hebt met topo, dat maar niet wil lukken. Heb je het volgende al geprobeerd (heeft mijn dochter ontdekt dat dat voor haar goed werkt):
eerst een stad/land leren. Dan nr 2 erbij en 1 herhalen. Dan nr. 3 erbij en de eerste drie kennen. En zo steeds weer eentje erbij en de "oude" herhalen.

Mocht ze het nog niet zo geprobeerd hebben, dan hoop ik dat het lukt. Mijn dochter leert ze op deze manier heel snel. Maar dan nog: het blijft een kwestie van herhalen, herhalen, herhalen!

Een keer een onvoldoende is niet erg hoor, hebben alle kinderen wel eens.
Succes ermee.

Wel rekening houden met huiswerk

Hier passen we de weekendplannen wel aan aan repetities. Sowieso trekken ze zich er op de middelbare school weinig van aan als ik zou vinden dat een repetitie na de pasen niet zou kunnen.

Anne fleur

Wij vinden school en ontwikkeling ook heel belangrijk. Maar op de basisschool kan ik mij niet voorstellen dat er een zo belangrijke toets is dat ik andere activiteiten afzeg! Mijn basisschoolkind heeft geregeld woordenschat of aardrijkskunde oid mee. Het is volgens mij ( en volgens de meester) niet de bedoeling dat dit uren werk kost.
Op de bassisschool moet huiswerk echt een beetje tussen de bdrijven door kunnen. Zo niet dan pech. Het grootste deel van de leerstof moet toch echt op school gebeuren.
Ik vind huiswerk op de middelbare school echt van een ander kalliber. Dan wil ik zeker wel rekening houden met activiteiten. Maar dat betekent dan alleen maar dat we niet van vrijdag tot zondagavond weg zullen gaan voor een toetsweek aan.
Alle andere activiteiten gaan gewoon door en mijn puber moet dan zelf met het huiswerk rekening houden en bepalen aan welke actibiteiten ze mee doe en welke ze moet overslaan ivm huiswerk. Maar over het algemeen plnat mijn puber de weekendactiviteiten zelf.

Plannen

Begrijp ik goed dat ze nog op de basisschool zit? Dan kan ik me niet voorstellen dat het zo veel huiswerk is dat je daar je weekend voor moet omgooien. Als ze de toets op woensdag meekrijgt en je weet dat het weekend druk is, dan kun je samen met je dochter een planning maken waardoor je het weekend vrij houdt? En dat kan betekenen dat ze prioriteiten moet stellen of iets leuks moet laten vallen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

pooh bear

pooh bear

12-04-2012 om 10:59

Emilie16

Het probleem was juist dat alleen door de weeks oefenen niet genoeg is.
bovendien als de toets vlak na het weekend is en ze er het hele weekend niet naar gekeken heeft is er na het weekend al een deel van het geleerde weg.

Guinevere

Guinevere

12-04-2012 om 16:35

Pooh bear

Het klinkt alsof de tijd om te oefenen gewoon te kort is om het bij je kind te laten beklijven. Kun je de topo-stof niet vooraf krijgen, zodat er meer tijd is om het op te nemen? Hoeveel plaatsen moet ze dan leren in 5 dagen tijd? Verder idd zoals al gezegd je toevlucht nemen tot ezelsbruggetjes en visuele truukjes (een hotdog tekenen op de plek van de Hondsrug bijvoorbeeld).
Hier op school krijg je máánden de tijd om de topo te leren, maar er wordt verwacht dat je een gigantische lijst in één keer beheerst.

Zulke drukke weekenden?

bij iedereen? Ik kan me toch niet voorstellen dat je alle dagen stampvol stopt met activiteiten en uitstapjes en het weekend? Wij proberen als we 's weekends iets te doen hebben de andere dag altijd vrij te houden. Enerzijds om wat aan het huishouden/klusjes in huis te doen, maar toch vooral om een dagje rust te hebben, in ieder geval voor de kinderen. Kunnen ze in het weekend tenminste één dag aanlummelen of de hele dag thuis spelen (en wij een boek lezen, hobby-en, een boswandeling maken) De jongste gaat nog niet naar school, maar doordeweeks vindt onze oudste dat hij al weinig speeltijd heeft naast 1(niet eens 2/3!) middag bso en muziekles, en gemiddeld 1x per week een speelafspraakje. Dan hebben we nog niet eens zwemles of sport erbij in de week.

Maar goed, een onvoldoende is jammer maar vast wel in te halen en volgende keer wat meer tijd vrijlaten in het weekend. Overigens vind ik het wel te zot natuurlijk als kinderen op de basisschool al elke dag een half uur huiswerk zouden moeten maken; aan de andere kant moeten ze wel een beetje wennen aan huiswerk voor het vo. En ik denk dat ouders geen goed voorbeeld geven door uitstapjes belangrijker te vinden dan schoolwerk.... hoe moeten kinderen dan leren dat (minder leuke) dingen die gedaan moeten worden erbij horen in het leven?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.