Matilda
14-04-2009 om 15:32
Thuis kan hij het wel, op school niet
Zoon van 9, groep 6, moet van zijn leerkracht thuis extra oefenen op het gebied van ontleden, spelling etc. Thuis kan hij het allemaal gemakkelijk, maakt nauwelijks een fout en op school bakt hij er weinig van, zo weinig, dat hij zijn cito uit het LVS erg slecht heeft gedaan, een D. Dit is niet voor het eerst. Hij zou het vwo met gemak aan moeten kunnen volgens testen, maar hij laat het niet zien, alleen als het zijn interesse heeft. En dan scoort hij goed en een hoge B tot A. Op dit moment mogen we al blij zijn als hij een C-score heeft.
Wat kunnen we doen om hem ook op school te laten zien dat hij het kan. We hebben nu steeds van die gesprekken van: "Thuis kan hij het wel" waarop leerkracht dan zegt: "Hier laat hij het niet zien."
Matilda
14-04-2009 om 15:46
Zoon zelf
Zoon zelf zegt er niet zo veel van, het lijkt hem weinig te interesseren. Het enige wat hij zegt is dat school saai is en dat hij zich verveelt en dat hij blij is, dat het over 2 weken vakantie is. Vlgs leerkracht kan hij zich niet vervelen, want hij krijgt zijn werk niet af.
Matilda
14-04-2009 om 16:11
Gesprek
Er zijn al veel (echt veel) gesprekken geweest: met zoon (mam, zeg niet van die flauwe dingen: man en ik zijn vrij hard dan), met leerkracht, zoon met leerkracht ... We komen niet verder. Ik ben het praatstadium voorbij. Vandaar mijn vraag hier.
Matilda
14-04-2009 om 18:54
Onderpresteren
Dat kon je ook niet weten, Pelle, al die gesprekken. Bedankt voor het meedenken, dat scheelt al een hoop. 't Is dat ik er wat wanhopig van word. Hij is aan het onderpresteren, hem interesseert het weinig, de leerkracht haalt de schouders er wat over op (zoon moet zich eerst eens bewijzen), hij zit in een lastige klas met veel bewerkelijke leerlingen en ik zie hem terecht komen op een schooltype waar hij niet hoort. Vandaar dat ik op zoek ben naar iets (maar dat ik ws. niet zal vinden).
Er is inderdaad iets anders aan de hand, maar dat wilde ik nu eens niet noemen in mijn beginposting. Hij heeft adhd, maar met medicatie kan hij zich redelijk goed focussen op zijn werk.
Pippin
14-04-2009 om 19:11
Waar maakt hij de toetsen?
Moet hij de toetsen in de klas maken, in die lastige klas met allemaal bewerkelijke kinderen om hem heen? Dan zou ik eens vragen of hij toetsen apart mag maken. Bij de ib-er bijvoorbeeld. Kijken wat daar dan uitkomt. Misschien wil je zoon wel, maar lukt het gewoon niet om zich te concentreren tijdens de toetsen. Het is natuurlijk ook behoorlijk saai.
Mijn neefje zei eens: 'Ja, al die saaie meerkeuze vragen, daar heb ik echt geen zin in hoor!' En vervolgens scoorde hij vmboniveau op de nio toets. Hij kreeg toch vwo advies, haalde diploma zonder vertraging en studeert nu.
Pippin
Matilda
16-04-2009 om 09:33
Pippin
Dat is een hele goeie! Ik zal het eens voorleggen aan zijn leerkracht. Zoon doet mij denken aan jouw neef en mijn broer. Mijn broer heeft ook met hangen en wurgen de basisschool afgemaakt, wel een vwo advies gekregen en hij heeft vanaf het moment dat de b-vakken interessant werden op zijn sloffen zijn school gehaald en uiteindelijk cum laude een universitaire studie afgemaakt.
Maar ja, eerst zoon maar eens wat verder zien te krijgen.