Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Emmawee

Emmawee

09-03-2012 om 21:27

Thuis oefenen

Doen jullie dat? En hoe dan?
Stoffer (bijna 9, groep 5) moet nu oefeningen doen voor Cesartherapie. Juf heeft gevraagd om eens met hem te oefenen met begrijpend lezen. En rekenen, redactiesommen maken. En we moeten eigenlijk wat vaker spelletjes spelen. Ook met Blik (5,5). Blik moet ook weer oefenen met leren fietsen (verhaal apart) en Stoffer moet met scheerschuim spelen en deeg kneden.
Allemaal helemaal niet erg en hartstikke leuk, maar ik heb twee kinderen die zichzelf prima vermaken met van alles. Ze spelen echt geweldig en zitten echt niet te wachten op een middagprogramma. Een spelletje doen? Mwah... Ik heb ze beiden hooguit één keer horen zeggen dat ze zich vervelen.
Kijk en als ik mezelf nou zat te vervelen, dan was dat ook weer een ander verhaal, maar ik heb het eigenlijk best wel druk. En misschien gun ik mezelf ook te weinig tijd om een half uurtje te gaan zitten met een spelletje of oefening, omdat er ondertussen andere klussen liggen te wachten (en de jongens vermaken zich toch wel!)
Maar goed, ik wil me natuurlijk wel inzetten en ik vind het ook wel weer suf dat ik de afgelopen 3 jaar zeker 8 keer het advies heb gekregen om Stoffer te laten scheerschuimen... en dat ik dit nooit gedaan heb (en dan nu wel duur zitten Cesartherapeuteren....)
Nou goed, ik wil dus graag weten hoe anderen dit doen. Ruim je er bewust tijd voor in? Maak je afspraken? Hoe lang oefen je samen? Hoe verantwoordelijk maak je je kind(eren)?
Groetjes, Maw.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Juliea

Juliea

09-03-2012 om 22:24

Scheerschuim?

Wat moet je doen met scheerschuim met een kind van bijna 9?

Emmawee

Emmawee

09-03-2012 om 22:51

Frutten Juliea. Smeren en plerken.
Om de vloeiende bewegingen te oefenen. En voor de sensorische integratie dinges. Het werd ons al geadviseerd toen hij 5, bijna 6 was. En nu dus weer / nog steeds. Het zal geen kwaad kunnen lijkt me. En volgens mij vind ik het zelf ook nog wel leuk.
Groeten, Maw.

Huh?

"Juf heeft gevraagd om eens met hem te oefenen met begrijpend lezen. En rekenen, redactiesommen maken. En we moeten eigenlijk wat vaker spelletjes spelen." Goh, doet de juf zelf ook nog wat? Ik vind het nogal veel, om dat allemaal buiten schooltijd nog eens te doen, en dat jij dat mag gaan uitvoeren.

Maargoed, als je die zaken wil oefenen met je kind, kan je proberen het er tussendoor te sneaken, zodat hij niet doorheeft dat het oefenen is. Want welk kind wil nou na schooltijd zijn speelgoed laten staan om extra te oefenen?

Geef Stoffer een bus doucheschuim als hij in bad of onder de douche gaat en laat hem op de muur kliederen. Ga koekjes bakken of een pizza maken en laat hem het deeg kneden. Om begrijpend lezen en redactiesommen te oefenen laat je hem uitvogelen hoe je de helft van een pak bakmix moet klaarmaken, of juist de dubbele hoeveelheid van een recept. En vooral niet laten blijken dat het oefenen voor school is, maar net doen of jij zijn hulp nodig hebt en dat daarna lekkere koekjes of pizza op het menu staan. Spelletjes: maak een nieuwe traditie: elke zaterdagavond na het eten is het spelletjestijd. Omdat jullie als ouders dat zo ontzettend gezellig vinden. En wie verliest mag het koekje voor bij de thee uitkiezen (ofzo).

Van wie moet Blik trouwens leren fietsen? Met mijn tweelingzoons ben ik zo rond hun vierde verjaardag naar het park gegaan met een fiets zonder zijwieltjes. De ene fietste er eigenlijk zo mee weg, de ander lukte het niet en wilde het daarna ook niet meer. Vervolgens een keer in de zoveel maanden geoefend, maar het lukte niet en hij wilde het vooral niet. Overal op het forum las ik dat ik me niet druk moest maken, dat het ooit vanzelf wel kwam. Daar geloofde ik allang niet meer in. Maar op een dag, toen hij 7,5 was, vroeg ik het weer eens en wilde hij het wel weer proberen. Ik heb hem een fietsje gegeven, hem een zetje gegeven en gezegd dat hij het zelf maar moest uitzoeken. hij kon mijn hulp vragen of zelf proberen. En toen kon hij het. En na twee weken fietste hij net zo zeker en goed als zijn broer die het al 3,5 jaar kon.

skik

Marieke

Marieke

10-03-2012 om 12:07

Gelukkig zijn er meer "luie" ouders

Hier op het forum krijg ik weleens het beeld dat ouders semi professioneel leerkracht zijn, zo druk en ingevoerd zijn ze met de ontwikkeling van hun kids.
Ik ben hier lui in en mijn kinderen ook. Wat ook niet helpt is dat ik 2 dyslectische zoons heb en nummer drie nu ook achterblijft op taal. Ik heb al twee rondes thuis lezen, motorische oefeningen en flitsen erop zitten. De jongste kwam van de week verdrietig met zijn rapport thuis; hij vond het een slecht rapport. Wij hebben het hem natuurlijk niet zo gezegd, maar ook wij waren bepaald niet onder de indruk. En wat had de meester er als commentaar opgeschreven. "Mooi Rapport. Als je die paar "matig" wil wegwerken moet je thuis aan de slag".
Ik ben heel benieuwd wat hij mooi vindt aan dit rapport. Drie D's op de cito score (alleen rekenen een A) en taal is op de meeste scores achteruit gegaan. Pfffff, dit wordt de derde ronde discussies en strijd met school, waarbij we weer moeten vechten tegen het beeld van over ambitieuze ouders die zich verbeelden een briljant kind te hebben, terwijl de juf/meester natuurlijk wel beter weet.

Ik wil overigens met alle liefde thuis met mijn kinderen aan de slag en dat doe ik ook, maar wel op mijn voorwaarden en mijn manier. Ik pas ervoor dat ik huiswerk krijg van de basisschool.

Chippie

Chippie

10-03-2012 om 12:29

Ik wil thuis wel wat doen...

Ik wil thuis wel wat doen, maar 1 ding per keer. Dus niet: scheerschuim - tafels - spelling - spelletjes. Ammehoela! En gelukkig is school het daar helemaal mee eens. We oefenen nu 3 keer per week 10 minuten spelling. Iedereen leest hier minimaal een kwartier per dag maar inmiddels vindt mijn dyslectische zoon dat ook leuk (dus geen huiswerk, maar het 'moet' wel ). Andere zoon oefent 2 x per week met schrijven.

Vic

Vic

10-03-2012 om 13:31

Twee juffen

Wij hebben in groep 3 twee juffen. Eentje is van de oude stempel, de andere een stuk jonger. Aangezien ik ook buiten school omga met de jongste juf, heb ik het 10 minuten gesprek met de oude. Ze vertelde dat het goed zou zijn om te oefenen met de fijne motoriek, dus kralen rijgen, kleien e.d. 'Maar', voegde ze er aan toe, 'als je het niet doet is het ook goed hoor. Kijk maar of het uitkomt.' Ik vermoed dus dat het een ideetje van de jonge garde was.
Nu weet ik niet helemaal wat de juiste insteek is. Ik vermoed dat als ik het niet doe, het helemaal niet gebeurd. Sowieso wordt er tegenwoordig veel te weinig geoefend op school, met alles. Zoals wij het kregen, met oneindig veel rijtjes sommen of werkwoordsvervoegingen, is er al lang niet meer bij. Je mag 10 sommen oefenen, en als je het na 5 snapt 5, en als je het na 10 niet snapt moet je het thuis doen. Mijn oudste is een slimme meid die dingen snel door heeft. Ze heeft dus in groep 7 en 8 nagenoeg niets klassikaals mee gedaan, maar ik vind dat haar rekenvaardigheden niet geweldig zijn. Ze heeft wel het inzicht, maar moet ook over alles nadenken. Er wordt maar weinig geautomatiseerd.

kastanjet

kastanjet

10-03-2012 om 17:14

Emmawee

Aks je nog een paar jaar wacht, mag hij zich elke dag scheren. Kan hij meer dan genoeg oefenen met scheerschuim

Emmawee

Emmawee

10-03-2012 om 17:42

Hahaha kastanjet

(Dat wil ik helemaal niet weten, snap dat nou!!)
En ik ga ook nog op de rest reageren hoor. Maar dit moest even tussendoor.

Evanlyn

Evanlyn

11-03-2012 om 00:30

Hier ook

Ik word er moe van, want uiteindelijk is het natuurlijk mijn huiswerk om te zorgen dat hij het doet. Net alsof ik zo al niet genoeg te doen heb als mantelzorger en werkende moeder van een groot gezin. En daarbij scoort hij echt alleen maar A's op zijn cito's . Dus waarom in 's hemelsnaam? Toch doe ik het braaf voor zover mogelijk, want ik wil ze niet tegen me (of tegen hem) krijgen.

Ik haatte de lagere school vroeger al en het is er na 40 jaar beslist niet beter op geworden. Alleen ben ik nu wat braver dan toen, dat wel.

kastanjet

kastanjet

11-03-2012 om 09:23

Emmawee

Was inderdaad ff een melige opmerking van mij, maar ik snap je helemaal hoor. Bij onze dochter (10) gaat niets automatisch dus we moeten haar hele leven oefenen met van alles en nog wat. Momenteel moeten we een uur per dag logopedische oefeningen doen. Pffff... en zelf krijgt ze er soms ook genoeg van. Sterkte in elk geval.

Emmawee

Emmawee

11-03-2012 om 21:00

Kastanjet

Het was niet de meligheid die ik niet wilde weten... ik wilde niet weten dat mijn grote kleine moppie zich over een paar jaar staat te scheren! (Was dus ook een grapje.)

Een úúr logopedische oefeningen? Hoe doe je dat dan? Vooral wannéér? Met hoeveel dwang / beloning? En levert het wat op?

Emmawee

Emmawee

11-03-2012 om 21:13

School / thuis

Vic: “Nu weet ik niet helemaal wat de juiste insteek is. Ik vermoed dat als ik het niet doe, het helemaal niet gebeurd. Sowieso wordt er tegenwoordig veel te weinig geoefend op school, met alles.”
Marieke: "Hier op het forum krijg ik weleens het beeld dat ouders semi professioneel leerkracht zijn, zo druk en ingevoerd zijn ze met de ontwikkeling van hun kids."
Dat is dus eigenlijk waar ik tegenaan loop. Ik geloof best dat het nodig is en dat ik hem enorm kan helpen door met hem te oefenen. Hij pikt op school gewoon vrij veel niet op. Zo zonde, hij is echt best slim en zelfs heel ijverig, maar het lukt hem zo slecht om stapje voor stapje door een opdracht te gaan. Dat is een probleem bij begrijpend lezen en redactiesommen (is dus eigenlijk één ding). Daarbij is hij ook nog eens heel snel afgeleid. Ik ben dus best gemotiveerd om hem te helpen, maar hoe / wanneer / hoe vaak / hoe lang... En ook: wat doet de juf dan? Krijgt hij de lesstof wel zo stapsgewijs aangeboden? Stof voor het 10-minuten gesprek.
Groeten, Maw.

Emmawee

Emmawee

11-03-2012 om 21:14

Over fietsen...

Oh ja, Blik wil zelf graag leren fietsen. Al vanaf z’n tweede. Hij wilde nooit zijwieltjes, dus ik liep er drie jaar geleden al achteraan. Hij wil het nog steeds, maar hij kan het gewoon niet. Ik oefen 5 à 10 miuten met hem en dan is het weer klaar en heeft hij ook meestal geen zin meer om te oefenen. Ik vind het geen probleem. Hij past nog prima achterop. Maar hij zou het wel willen kunnen. En soms vraagt hij zelf: waarom oefenen we eigenlijk niet meer met fietsen?
En dan pakken we 'm maar weer uit de schuur...
Groeten! Maw.

guera

guera

12-03-2012 om 16:53

Wat zegt je onderbuik?

tja met dit soort dingen wisselt het bij mij. Ik kreeg ooit het advies voor zoon om te werken aan de grote bewegingen. Dus grote vellen papier en daarop symmetrisch schilderen (met beide handen tegelijk zeg maar, bijv een vulkaan uitbarsting van die grote cirkelachtige bewegingen). Na ja ik dacht: wat een zooi en gedoe. Niet gedaan. Automatiseren van tafels ook gedoe maar mijn onderbuik zei toch....mmmmm misschien toch wel goed dit te gaan doen.
Ik ga echt een beetje op mijn gevoel af daarbij.
Ik vind de eerdere tips over spelenderwijs dit doen wel heel zinvol. Het kost ook geen uren de tijd. En als je kind voor je gevoel te weinig meekrijgt op school. Ook oke....maar dan moet je niet raar opkijken als het schooladvies misschien iets is wat tegenvalt.
Zeker als je het met een beetje oefenen had kunnen voorkomen.

hanneke

hanneke

12-03-2012 om 20:44

5 of 10 minuutjes

Mijn zoon van 6 gaat ook naar de Cesartherapeut en daarvoor ging hij naar de logopedist. Voor logopedie oefenden wij nooit, zij merkte dat ook niet.
Van de Cesartherapeut krijgt hij weleens een opdrachtje mee, of wat materiaal om thuis mee te oefenen.
Ik doe dat wel met hem, als zijn broertje naar bed is, boven onder het mom van "gezellig wat leuks doen". We oefenen iets en doen daarna nog iets wat hij wil, spelletje of kletsen.
We doen ook weleens iets voor school, op hetzelfde tijdstip, we doen ook weleens niks, dat is dan ook weer leuk.
Ik vind met 3x 5 minuutjes in de week dat zijn motoriek al heel goed vooruit gaat, dus dat lijkt mij voldoende.

Ik zou trouwens met Blik ook echt het fietsen niet gaan oefenen, hooguit 1x per maand eens proberen of het al lukt.

Emmawee

Emmawee

13-03-2012 om 09:10

Onderbuik

Oef... dat is geen beste raadgever. Die zegt: we blijven allebei 2 ochtenden in de week thuis en dan leer ik het hem wel. De tips om het speels aan te bieden zijn inderdaad prima. De Cesaroefeningen zijn dan ook een makkie, die vogelen we er wel tussendoor. Maar ik denk dat het bij hem gewoon veel beter werkt om het rekenen en begrijpend lezen zeer duidelijk, rustig, en gestructureerd aan te bieden. Dus juist niet speels, tussen de bedrijven door, want dan worden we veel te veel afgeleid. En ik heb het idee dat dat nou juist op school het probleem is. Hij zit op een Montessorischool en ik vraag me soms af of hij voldoende rust krijgt om zich de procedures eigen te maken.
Maar goed... in 10 minuten / kwartiertje kunnen we ook al een heel eind komen. Ik ga toch maar proberen dit 2 of 3 keer per week in te plannen.
Groeten, Maw.

Evanlyn

Evanlyn

13-03-2012 om 11:00

Onderbuik en staking

Die onderwijsstaking heeft ons enorm geholpen. Ik zei: jongens, de leerkrachten staken, maar wij gaan gewoon aan het werk. Werkstuk afgemaakt, rekenen uitgelegd, spelling afgemaakt. Ze kwamen stralend op school. Kan er niet vaker gestaakt worden , bijvoorbeeld eens per maand? Moe je eens zien hoe hard ze vooruit gaan.

En nee, na school en in het weekend is niet hetzelfde. Dan heeft mama namelijk ook geen zin. Maar ik vraag me wel af: als ik dat allemaal voor elkaar krijg op een dinsdagochtend bij kinderen met een totaal verschillend niveau, waarom kan dat dat dan niet ook gewoon op school? Ik zorg dat ze schoon en gevoed zijn, zich redelijk kunnen gedragen en goed in hun vel zitten, en school geeft les. Vroeger dacht ik in mijn onschuld dat dat de bedoeling was.

Emmawee

Emmawee

13-03-2012 om 22:32

Parttime homeschooling

Evanlyn, spijker op de kop. Ik ga er ook van uit dat hij het op school zou moeten leren. Maar school is voor hem duidelijk niet de beste omgeving om dingen te leren. Tenminste... niet alles. En met name de dingen die aandacht en concentratie vragen, daarvan denk ik dat hij ze beter thuis kan leren, of in elk geval één op één. Ik zie nu bij Cesartherapie hoe snel hij daar de dingen oppakt.
De andere kant is, dat ik na een wat moeizame kleutertijd (van hem) heb besloten om gewoon te blijven vertrouwen in mijn zoon. Dat hij het wel gaat redden zonder allerlei gesleutel en extra aandacht. Hij is slim zat en best bereidwillig. Toch lijkt het niet helemaal te lukken en wat Guera zegt zit er wel in: dat het schooladvies (pff dat lijkt nog erg ver weg) tegen zal vallen. Is dat erg? Misschien wel, misschien niet. Als ik er nu alvast niet teveel van verwacht, dan valt het ook niet tegen Aan de andere kant gun ik hem wel het soort voortgezet onderwijs waar hij lekker zijn tanden in kan zetten. Hij heeft een nogal brede belangstelling.
Vandaar dat ik zoek naar een manier waarop ik toch met hem kan oefenen, al is het maar een paar keer in de week, in alle rust. Af en toe een ochtend thuis houden lijkt me heerlijk, maar noch mijn baan, noch de leerplichtwet bieden die ruimte ben ik bang. Maar Evanlyn heeft gelijk, na school en in het weekend is niet hetzelfde. Niet alleen omdat ik er dan geen zin in heb, maar ook omdat de jongens zich dan zo geweldig zelf kunnen vermaken en ze allebei sowieso vinden dat er te weinig tijd in de dag is om te doen wat ze allemaal willen.
Groeten, Maw.

Emmawee

Emmawee

13-03-2012 om 23:05

Ik schrijf iets raars

Aan de andere kant gun ik hem wel het soort voortgezet onderwijs waar hij lekker zijn tanden in kan zetten. Hij heeft een nogal brede belangstelling.
Ik bedoel dus gewoon dat ik vermoed dat het aanbod van zaakvakken op een HAVO / VWO wat meer tegemoet komt aan zijn brede belangstelling. "Lekker zijn tanden in kan zetten" klinkt een beetje alsof ik een flinke uitdaging voor hem zoek, maar dat is precies niet wat ik bedoel.
Groeten, Maw.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.