Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
herfst

herfst

31-08-2009 om 13:54

Thuisblijven van school - ziek - wanneer?

hallo allemaal

wat is voor jullie de grens van ziek genoeg om thuis te blijven?

mijn zoontje van 4 gaat net een week voor het eerst naar school en ik heb wel een brief gekregen met informatie over koorts en de waterpokken en de mex. griep etc. maar wat doe je met de gevallen die minder ernstig zijn?

mijn zoontje heeft net tijdens de middagpauze na het eten overgegeven en zegt zich niet lekker te voelen. hij vond de eerste week school wel heel leuk dus ik heb niet het idee dat het een smoesje is ofzo. maar echt heel ziek is ie nu ook weer niet.

waar ligt bij jullie de grens? geven jullie kinderen het zelf aan of besluiten jullie als ouders wat ziek 'genoeg' is?

het is nog nieuw voor ons.. op de peuterspeelzaal was er trouwens een grotere betrokkenheid bij de kinderen waardoor het meestal in overleg ging. Maar nu merk ik dat de school wat afstandelijker is - ik belde in de pauze om hem af te melden en kreeg iemand anders aan de lijn en het gesprek bleef superkort en feitelijk: oke, hij is ziek, zal het doorgeven. niet eens 'wat heeft ie' ofzo maarja.

ben dus wel benieuwd naar jullie strategieen
herfst

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jet Burg

Jet Burg

31-08-2009 om 14:09

Herfst

Mijn zoontje wilt nog naar school als hij hoge koorts heeft, haha, maar dat doet ik niet. Tsja wat is de grens, bij flinke verkoudheid soms, koorts, misselijk/overgeven, diarree. Maar ik kijk meer naar mijn zoontje, als hij echt lamlendig is en hangerig, dan help soms een dag thuis heel goed.
Trouwens, hier op school vragen ze ook nooit naar de aard van de ziekte hoor. Ze zeggen ook kort dat het ok is en verder niets. Hoeft toch ook niet?!?!
Joh, gewoon door blijven gaat met hoe je het nu doet, gaat prima zo!

Hier

Hoi, soms is het een beetje een gevoelskwestie. Dan zijn ze niet doodziek, maar ook niet lekker. En dan probeer ik op mijn "instinct" te beslissen. Soms zit ik er dan naast. Knapt mijn kind binnen een kwartier op en had dus best naar school kunnen gaan. Soms is het ook een juiste beslissing. En één keer dacht ik echt dat mijn kind zich aanstelde en pakte ik demonstratief de thermometer: had ze flinke koorts.
Koorts is natuurlijk de beste graadmeter. En in de pauze overgeven: nee, dan niet naar school. Even afwachten wat het wordt.
De school reageert inderdaad zakelijk, maar da's ook wel logisch. Het is toch een kwestie van "melden dat je kind niet komt". Is er meer aan de hand, kun je altijd vragen of de leerkracht je wil terugbellen.

mar-ank

mar-ank

01-09-2009 om 23:44

Lastig

Het blijft altijd lastig. Ik zie ook dat sommige ouders hun kinderen makkelijker thuis houden dan andere. En dat sommige kinderen echt veel vaker ziek zijn dan andere.

Bij mij is het als ze koorts hebben of overgeven; lekker thuis blijven. In andere gevallen volg ik mijn gevoel. Soms vind ik het echt aanstellerij; ik voel me niet zo lekker. En als je dan vraagt waar ze last van hebben weten ze het niet zo goed. Gewoon naar school dan. Ik heb het nog nooit mis gehad tot nu toe. Soms weet ik ook dat ze gewoon heel moe zijn. Wij hadden dit jaar pas heel laat vakantie, en de laatste weken waren de kinderen gewoon op. Ik heb beide dochters een keer een dagje thuis gehouden (niet tegelijk) om bij te tanken. Lekker een dagje op de bank, vertroetelen, filmpje kijken. En toen konden ze er weer tegen. Beide kinderen waren het hele jaar nog niet ziek geweest, dus ik vond dat dit wel kon.

Tinus_p

Tinus_p

02-09-2009 om 09:27

Ouder besluit

herft:
'geven jullie kinderen het zelf aan of besluiten jullie als ouders wat ziek 'genoeg' is?"
Ouder besluit op basis van wat kind aangeeft.

Puck2

Puck2

02-09-2009 om 11:55

Vaak naar school

Misschien ben ik wel een vreselijk ontaarde moeder, maar ik laat mijn kinderen niet zo snel thuis blijven. Als ze klagen over hoofdpijn, een keer overgeven of andere vage klachten hebben dan spreken we af dat kindlief gewoon naar school gaat en als blijkt dat het niet gaat dat de leerkracht mij dan opbelt en ik mijn kind kom halen. Tot nu toe is het altijd goed gegaan. Verder ga ik meer op mijn gevoel af dan op wat meetbaar is. Een kind met 38 graden dat zich picobello voelt mag van mij betreft gewoon naar school, maar een kind waarvan je afziet dat het lamlendig is zonder koorts mag thuisblijven. Hier wordt op school wel gevraagd wat je kind mankeert. Op dit moment ivm de mecixaanse griep, in het verleden vanwege een leerling die chemokuren volgde en daardoor een sterk verminderde weerstand had.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

02-09-2009 om 21:49

Ook vaak naar school

Als ik mij vergelijk met sommige anderen in mijn omgeving, ben ik behoorlijk 'streng'. In principe gaan ze gewoon naar school, ook als ze verkouden zijn, niet zo lekker, beetje buikpijn hebben oid. Ze blijven pas thuis als ze 'echt' ziek zijn. Voor mij is dat: als ze ziek liggen te zijn op de bank of in bed.
Zo lang ze nog door het huis hobbelen, spelletjes willen doen, lego-kastelen bouwen etc. kunnen ze (in principe) ook naar school.

Mathilde

Mathilde

03-09-2009 om 12:29

Proberen

Hier blijven ze ook pas thuis als ze echt flink ziek zijn (helaas zijn ze dat vaak in het winterseizoen). Echt flink ziek betekent dat je het liefste met een koud washandje op je gloeiende voorhoofd in je bed blijft liggen, dat je geen eten blieft en dat je om de haverklap in slaap valt. Als je nog kunt eten, spelen of praten, ben je niet ziek . Dan ga je dus gewoon proberen of je weer naar school kunt. Meestal lukt het dan wel, soms niet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.