Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Tiener met "opletprobleem"

Lang geleden dat ik nog op dit forum kwam. Mijn vraag gaat over mijn 15 jarige dochter. Met de nieuwe start van het schooljaar (en richtingverandering) wil ze graag goed starten en ‘haar best doen’. Maar dat blijkt niet zomaar te lukken, ze zegt (niet voor het eerst) dat ze een ‘opletprobleem’ heeft. Ze wil wel opletten, maar kan dit niet volhouden. Als de leerkracht iets zegt in de les, moet ze dat herhalen in haar hoofd om te begrijpen wat ze moet doen, wat er verwacht wordt maar dan is ze de draad kwijt. Uiteindelijk weet ze niet wat ze moet doen of over wat de les gaat, of de les heeft een wending genomen die ze niet mee heeft gekregen.

Dit woord ‘opletprobleem’ is haar wat ingepraat door klasvriendinnen die haar er zelf op attent hebben gemaakt dat ze ‘niet oplet’ in de klas. Zelf twijfelen we of ze effectief een probleem heeft met aandacht en concentratie, ik herken haar niet echt in de beschrijvingen die ik lees over bijvoorbeeld ‘ADD’. Zelf zegt ze dat leerkrachten dat al lang hadden moeten zien dat ze een echt probleem zou hebben.

Iets anders opvallends wat ze reeds meerdere keren gezegd heeft is dat ze bijvoorbeeld bij wiskunde, tijdens de les niet kan volgen terwijl ze de leerstof op zich wel begrijpt. De leerkracht legt iets uit, ze moeten oefeningen maken. Iedereen doet dat maar zij kan het niet. Zij begrijpt pas op het einde van het hoofdstuk over wat het gaat. Ze haalt ook regelmatig slechte punten op vakken waar verder iedereen goed op heeft: aardrijkskunde of biologie bv. Een andere leekracht heeft 3 jaar aan een stuk gezegd dat ze ‘nog altijd de basis niet beheerste’ en dat dat lag aan haar ‘luiheid’. Haar lievingsleerkracht omschreef haar eind vorig schooljaar als ‘ongemotiveerd en ongeïnteresserd’ (wat ik overigens heel erg vond want zij vertelde regelmatig iets over die lessen).

Iemand een idee waar ik mij in kan verdiepen?

Saar

Saar

07-09-2018 om 12:39

Wat erg

Ik zou starten op school en er snel werk van maken dat dit schadelijke en foute beeld over haar grondig wordt bijgesteld.
Doe het samen, laat haar maar het woord voeren, ze kan het blijkbaar zeer goed uitleggen. Grijp alleen in als haar info alsnog verkeerd wordt geduid.

taal

ADD of ADHD ligt misschien voor de hand maar het lijkt er ook op dat je dochter problemen heeft met het verwerken van taal. Is ze bekend (geweest) met bijvoorbeeld een taalontwikkelingsstoornis toen ze jonger was? Heeft ze ooit logopedie gehad? Begrijpt ze de dingen die jij verbaal aan haar probeert uit te leggen? Kan ze dat ook onthouden? Op welk niveau krijgt ze les?
Misschien leert ze gemakkelijker via de weg van het "zien" dan via de weg van het "horen". Dit zou bij wiskunde bijvoorbeeld goed kunnen. Ze leert dan veel via de voorbeelden/plaatjes in het boek.
Ik zou om te beginnen heel simpel haar gehoor laten onderzoeken. Als daar niets uitkomt zou je kunnen denken aan het onderzoek naar AVP: auditieve verwerking of een taalonderzoek. Maar natuurlijk zou ADD ook kunnen.

Sasvangent

Sasvangent

07-09-2018 om 13:00 Topicstarter

geen voorgeschiedenis

Naar school gaan om hun visie op haar te bespreken heeft niet echt veel zin want ze zit in een nieuwe graad en heeft grotendeels les van andere leerkrachten (wij wonen in België). Zelf wil ze zeker niet via school iets ondernemen.

Wat betreft taalverwerkingsproblemen zou mij dat eigenlijk verbazen; ze was als klein kind bijzonder verbaal vaardig en is dat eigenlijk nog altijd.
Schoolniveau in Nederland ken ik niet maar ze zat tot vorig jaar in de hoogste/zwaarste richting die je kon kiezen. Ze heeft nu gekozen voor Wiskunde (6u/week) met Wetenschappen (10u/week). Dat is hoog niveau en ze zit ook op de moeilijkste school van de omgeving. Dat heeft ze zelf gewild (speciaal gewisseld na het eerste middelbaar) en ze zit goed op deze school. Het is een intelligent meisje (vroeger gesprongen van groep 3 naar groep 4 vanwege een voorsprong). Maar toen had ze niet dit soort probleem, ze is ondernemend en eigenzinnig maar ik denk niet dat dat iets met haar huidig probleem te maken heeft.

Ik heb een aantal lijstjes bekeken over ADD en er zijn teveel zaken die ik niet herken: ze is niet constant de tijd uit het oog verloren, doet zelden zaken kwijt, heeft absoluut geen problemen met aansluiting (al ligt dat deels aan de school waar ze op zit en waar voornamelijk heel intelligente lln zitten). Bij een vroegere test scoorde ze zeer hoog op informatieverwerking. Toen was ze wel maar 7.

Belgje

Belgje

07-09-2018 om 13:19

Laten testen

Als ze nu zelf tegen problemen aan loopt en ze zo duidelijk kan verwoorden, zou ik toch hulp gaan zoeken. Er zijn ook lichtere vormen van ADD en AVP. Ze kan ook heel wat problemen ondervangen of maskeren met haar hoge intelligentie.
Ik ben zelf niet zo gecharmeerd van de hulp door het CLB, ik vond hun testen en interpretatie van de resultaten erg oppervlakkig. Ik heb mijn kinderen zelf laten testen bij een multidisciplinair centrum. Als dat financieel nit mogelijk is, dan kun je natuurlijk wel vragen wat het CLB voor je kan betekenen.

Het is wel een goede tip om allereerst een gehoortest te doen. Dat is laagdrempelig.

Absences?

Omdat haar vriendinnen haar “afwezigheid” bij haar signaleren (je let niet op) en zij ondertussen het gevoel heeft delen gemist te hebben, denk ik aan absence (epilepsie).
Zou dat kunnen?

Sasvangent

Sasvangent

07-09-2018 om 13:41 Topicstarter

soorten informatieverwerking

In #3 schrijft Jutta: "Misschien leert ze gemakkelijker via de weg van het "zien" dan via de weg van het "horen". Ik had al zelf zitten zoeken op soorten informatieverwerking maar kwam niet erg ver. Is er een manier om dit zelf uit te zoeken?

CLB is via school dus dat gaat ze niet willen, of toch nog niet nu. Ik denk dat ze schrik heeft dat ze haar ineens als kind met een probleem gaan zien, terwijl er misschien geen probleem is.
Daarom vind ik het in eerste instantie ook nogal wat om professionele hulp te gaan zoeken. Tot nog toe heeft ze ook nooit schoolproblemen gehad (wel soms slechte punten maar ze kan dat toch steeds ophalen). Ze heeft nu Latijn en Grieks laten vallen omdat ze dat toch wel veel moeite vond (8u per week), tijd die ze nu wil steken in wisk en wet. Maar ook daar gaat ze natuurlijk wel voor moeten leren en dus liefst in eerste plaats opletten.
Vandaar mijn vraag hier: we zien misschien iets over het hoofd, dan kunnen we zelf wat verder zoeken. En daarna misschien hulp zoeken.

Sasvangent

Sasvangent

07-09-2018 om 13:44 Topicstarter

Absences?

Nee dat denk ik niet, nog nooit aan gedacht. Maar ze zegt zelf wel 'dan ben ik weg en dan kom ik precies terug en dan zijn ze precies 10 min verder'. Epilepsie is toch duidelijk zichtbaar?

Belgje

Belgje

07-09-2018 om 13:46

Absences

Nee, die zijn juist van buiten bijna niet te zien... Dan lijkt het alsof ze gewoon zit te dromen.

Sasvangent

Sasvangent

07-09-2018 om 13:51 Topicstarter

Naast de kwestie antwoorden

Ik ben uiteraard al een aantal keer op school geweest door de jaren heen. Het is wel nogal opvallend dat ze, zonder dat zelf door te hebben, totaal naast de kwestie kan antwoorden. Ze schrijft dan een hele lap tekst op maar dat is vaker helemaal niet wat gevraagd wordt. Dat kost haar soms behoorlijk wat punten.

Ze zegt ook sommige dingen altijd opnieuw te vergeten (vandaar dat ze niet verder gaat met de klassieke talen waar ze teveel moeite moest doen om dat basis te onderhouden). Geen idee of dit nog een belletje doet rinkelen.

Anderzijds is het bv. wel opvallend dat ze bij haar instrument geen problemen heeft om hele partituren vanbuiten te kennen zonder daar echt voor geleerd te hebben. Ze kan dat ook blijven reproduceren na lange tijd.

Absences

https://encyclopedie.medicinfo.nl/diagnose/87eb153caef94be1b8d1efcf9cb8584a

"Een aanval duurt gemiddeld 15 seconden. Een kind kan tot 10 aanvallen per dag krijgen. Een aanval kan uitgelokt worden door zuchten, slaaptekort, alcohol of andere overmatige prikkels. De aanvallen veroorzaken geen blijvende schade, maar de schoolprestaties kunnen er wel onder lijden. Dit komt door kortdurende afwezigheid tijdens een aanval in de klas. "

Zou dit serieus nemen. Je kunt je laten doorverwijzen naar een neuroloog.

Belgje

Belgje

07-09-2018 om 14:03

Puzzelstukje

Naast de vraag antwoorden kan ook met leer- en verwerkingsmoeilijkheden te maken hebben. Mijn autistische zoon kan daar ook wat van. Niet dat ik denk dat jouw dochter autisme zou hebben hoor!
Dat leren van muziekstukken wel goed gaat, kan eeen waardevol puzzelstukje zijn voor een onderzoeker. Muziek beslaat zo ontzetten veel hersengebieden, dat dat een compleet ander leerproces is dan bijvoorbeeld woordjes leren.

Na wat je allemaal schrijft, zou ik toch zeker eens met de huisarts gaan praten. Vraag dan ook eens of het absences zouden kunnen zijn.

Muziek inderdaad

Mensen met een 'hersenbloeding' en daardoor spraak- en verwerkingsproblemen kunnen meestal nog wel foutloos zingen, met tekst.

Een muzikant met vergaande dementie kan, daartoe geholpen met de inzet van de eerste tonen, een heel stuk foutloos uit zijn geheugen spelen.

Belletje

"Ze zegt ook sommige dingen altijd opnieuw te vergeten (vandaar dat ze niet verder gaat met de klassieke talen waar ze teveel moeite moest doen om dat basis te onderhouden). Geen idee of dit nog een belletje doet rinkelen."
Ja. Epilepsie.
Ik wil je niet bang maken, maar het lijkt me iets om te onderzoeken.
Ze kan een lichte vorm hebben waar dit soort klachten bij horen. Dat hoeft voor haar verdere leven niet zoveel te betekenen, behalve dan dat ze weet waar ze rekening mee moet houden en misschien ook waar ze hulp kan krijgen.
In Nederland bestaat er een aparte voorziening voor https://www.lwoe.nl/
zij hanteren deze signaleringslijst https://www.lwoe.nl/uploads/checklist.signalering.pdf

Angela67

Angela67

07-09-2018 om 14:10

misschien

zou het jullie beiden helpen om het niet als een 'probleem' te zien, maar als een eigenschap van haar waarvan het goed zou zijn om er de vinger achter te krijgen. Want dat ze slimmer dan gemiddeld is, is duidelijk. En als ze met haar verstand en interesses door wil groeien en leren, is het handig om te weten 'hoe' ze in elkaar zit. Dus met die insteek een onafhankelijk orthopedagoog/psycholoog/testbureau zoeken zou misschien een idee zijn. Het gaat dan over haarzélf en niemand van school hoeft te weten wat daaruit komt. Maar het kan waardevol zijn omdat ze daarmee beter weet hoe ze zaken aan kan pakken (en haar huidige onzekerheid kan omzetten in kennis en/of acceptatie).
Dat klinkt wat zwaar, maar zo bedoel ik het niet.
gr Angela

Sasvangent

Sasvangent

07-09-2018 om 14:20 Topicstarter

brr....absences

Best akelig dat van die absences. Eigenlijk nooit over gehoord, ik ga het zeker eens bekijken maar dan zou ik thuis toch ook zaken moeten merken?

Omdat ik in eerste instantie ook niet echt denk aan aandachtsproblemen, denk/dacht ik in eerste instantie dat ze misschien een andere manier heeft om leerstof te verwerken.
We hebben het er vorig jaar al over gehad thuis en vader vindt het allemaal onzin. Het is een kind met hoog IQ (al is die test ondertussen jaren geleden afgenomen) en hij verdenkt haar van luiheid.

Ze slaapt volgens mij wel veel te weinig. Is soms 's nachts wakker en zit dan netflix te kijken of sims te spelen (waar ze overigens prachtige gebouwen crëeert). Nu is dit maar allemaal af en toe maar rond welk uur gaan jullie 15-16 jarigen slapen? Hier met veel gezeur rond middernacht. Toch heb ik niet de indruk dat ze moe is.
Hm, geen idee of dit allemaal te maken heeft met mijn initiële vraag.

Sasvangent

Sasvangent

07-09-2018 om 14:32 Topicstarter

nadenken

Ik heb al verschillende insteken gekregen, bedankt daarvoor. Die absences ga ik zeker eens inlezen en indien nodig naar de huisarts.
De post van Angela #15, spreekt mij ook wel erg aan. Omdat ze nagenoeg zeker aan de universiteit zal verderstuderen, heeft ze nog 2 jaar de tijd om "haar manier van leren" te vinden. Dat heb ik haar ook al gezegd. Als dat wil zeggen dat we haar ergens moeten laten onderzoeken, dan is dat maar zo, al wil ik geen problemen creeeren waar ze mogelijks geen zijn. Maar beter nu dan over 2 of 3 jaar.

Kan ook

Je kunt veel kanten uitdenken. Waarvan een deel medisch is. Pubers kunnen door de groei een moeheidsperiode hebben maar ook door ziekten als Pfeiffer.
Somberheid, na een periode van griep nog lang moe zijn, na een operatie of medische behandeling.

Luiheid is een luie diagnose. Je denkt er dan niet serieus over na wat de reden kan zijn.

Belgje

Belgje

07-09-2018 om 14:41

Slapen

Van een absence hoef jij niets te merken als ze haar huiswerk zit te maken, tv kijkt of SIMS speelt. Dan doet ze een paar minuten niets en zit ze voor zich uit te staren, maar er is een dikke kans dat jij dat niet merkt. Zijzelf is achteraf waarschijnlijk wat verward, sommigen zijn ook moe.

Ik vind het wel heel akelig voor haar (en helaas nogal Belgisch) dat er (nog) geen duidelijke oorzaak is en dat er dan meteen van luiheid en desinteresse gesproken wordt. Laat haar eerst maar eens grondig onderzoeken!

Mijn 16-jarige gaat rond 22 u slapen en staat rond 6:15 u weer op (slaapt ongeveer 8 uur). Maar ieder kind is anders. Het blauwe licht van schermen lijkt qua kleur op ochtendlicht, daarom denkt je lichaam dat het niet mag gaan slapen. Zo houden schermen je wakker. Dus een uur voor bedtijd geen schermen meer is toch wel een gouden regel! Ook als ze 's nachts wakker wordt, zou ze echt geen schermen moeten gebruiken, dan gaat het van kwaad tot erger. Ze is 16 en slim, dat zou je haar aan haar verstand moeten kunnen brengen.

Angela67

Angela67

07-09-2018 om 14:43

"problemen"

in dat woord kun je inderdaad die draai maken: als jullie samen een neutraal lijstje kunnen maken (wat zij zelf ervaart, wat anderen zeggen te zien, wat jij mogelijk ziet) dan is dat een goed startpunt. Niet dat je 'problemen' zoekt die er niet zijn, maar er zijn voldoende aanwijzingen om uit te zoeken waar zaken vandaan komen.
Mocht er onverhoopt iets uitkomen wat medisch is, hoeft het nog geen 'probleem' te zijn maar is er misschien wel een 'oplossing' of een diagnose.
Succes!
gr Angela

Tamar

Tamar

07-09-2018 om 14:44

ook zo'n kind

Zelfs als ze met vriendinnen zit te kletsen gaat ze weleens opeens in de verte staren en dan hort ze niets meer. Alleen is zij ook wel vergeetachtig. Ik zeg tegen haar dat ze juist op praktische dingen veel moet oefenen. Bijvoorbeeld: bij wiskunde moet ze goed kijken wat ze fout had, dan veel sommen maken over dat onderwerp. Want ze heeft de neiging om alleen te kijken of ze het snapt. Dan gaat ze verder zonder te oefenen.

Volgens mij is het een probleem van slimme kinderen. Die denken: ik snap[ dit. maar snappen en kunnen toepassen is wel wat anders en dat geldt voor talen ook.

Die van mij is wel eens getest op ADHD, maar daar kwam niks uit.

Sasvangent

Sasvangent

07-09-2018 om 15:28 Topicstarter

oefenen

Ze heeft wel iets met wat "ik doe wil ik zelf graag wil doen" maar volgens mij hebben alle tieners dat. Ze is wel nogal wisselvallig in haar studeerproces, ze heeft een redelijk vol hobbyprogramma maar kan ondanks dat hoge punten halen met iets of niets doen maar evengoed lage punten met wel of niet studeren. Dat is al jaren zo maar vorig jaar begonnen haar eigen vriendinnen dus te zeggen dat ze precies een opletprobleem heeft.

Essie

Essie

07-09-2018 om 15:30

Herkenning

Ik herken dit van mezelf, het niet kunnen opletten bij mondelinge uitleg. Mijn hele schooltijd en ook op de universiteit heb ik erg weinig opgestoken van de docenten die voor de klas stonden. Ik kon mijn aandacht er gewoon niet bijhouden en droomde ongewild steeds weg. Alleen bij uitzonderlijk goede docenten/sprekers lukt me het wel. Ik heb dat nu nog steeds, als mijn gezinsleden een gesprek voeren, dan gaat er veel langs mij heen. Als er dan aan mij wat wordt gevraagd, dan weet ik niet waar het over gaat. Het is geen kwestie van desinteresse of luiheid, maar als vanzelf dwalen mijn gedachten alle kanten op en houd ik automatisch niet mijn aandacht vast bij mijn omgeving. Het is een heel vervelende eigenschap (want onhandig dat je niet kunt opletten en onfatsoenlijk tegenover mijn gezinsleden/omgeving), maar ik kan er werkelijk niets aan doen.
Herken je dit ook bij je dochter, dat ze aan tafel vaak niet deelneemt aan het gesprek?
Voor mij is het niet meer dan een (vervelende) eigenschap en geen aandoening.

Sasvangent

Sasvangent

07-09-2018 om 16:05 Topicstarter

Essie

Ja ik herken wel wat in je uitleg. Maar wie weet heb je 'iets' wat verholpen kon worden of waar je toch tips voor had kunnen krijgen. Of heb je een andere manier van leren visueel...?
Zoals gezegd wil ik geen problemen zoeken waar er geen zijn, maar ze is net 15 en heeft dit nu al vaker gezegd. Het draait misschien op uit een karaktereigenschap waar niets aan te doen is, anderzijds hoeft het niet zover te komen dat ze zichzelf en haar studies blokkeert omdat we niets willen ondernemen.

hb-ouder

hb-ouder

07-09-2018 om 16:22

Wat mijn dochter ooit vertelde

In mijn hoofd zitten allerlei denkstromen. Die lopen door elkaar heen.
Als ik met een 'gewoon slimme' vriendin praat, dan is dat gezellig. Maar ik kan dan maar praten over één denkstroom. De andere stromen willen ook verder.
Als ik met mijn superslimme vriendin praat, dan kan ik alle denkstromen tegelijk gebruiken. Zij doet dat ook. Dat is een erg chaotisch geklets maar het volgt precies mijn hoofd. En bij haar werkt dat ook zo.

Zij vond het ook moeilijk om op te letten in de klas bij de meeste leraren. Te weinig prikkels voor haar om de stof op te nemen. Ze gaat dan in haar hoofd zelf aan de gang, alleen niet met de stof

Wat mij helpt is tijdens een presentatie, cursus of iets dergelijks, om een beetje te tekenen. Als mijn handen bezig zijn, kan ik mijn hoofd beter bij de presentatie houden.
Ik ken ook iemand die alles tekent wat ze leert. Zo blijft het goed hangen.

Ik denk dat je zeker naar verschillende leerstijlen kunt kijken.

Sasvangent

Sasvangent

07-09-2018 om 16:49 Topicstarter

maar heeft het te maken met slim?

Het zou kunnen te maken hebben met slimmer zijn dan gemiddeld zijn, maar haar klas ( van vorig jaar, die van nu ken ik nog niet) was ongetwijfeld een veel slimmere dan gemiddelde klas. Weet je, zo'n klas met kinderen die hier en daar aan olympiades meedoet en met prijzen en finaleplaatsen gaat lopen. Dat is zeker in haar voordeel dat ze daar zat, haar beste vriendin is zonder twijfel bijzonder intelligent maar daar zit ze niet meer bij.
Maar op zich hoeft dit allemaal niet (of niet zeker) met slim zijn te maken. Als je in een klas zit met grotendeels erg intelligente kinderen, en die kinderen hebben geen 'opletprobleem', dan kan je het niet steken op de gemakkelijke stof. Dus ik zit zo'n beetje in dubio hierover.

Probleem

Je moet je afvragen of het wel echt een probleem is. Tot nu toe is ze blijkbaar prima door school gerold en zit ze lekker in haar vel. Je kunt uitsluiten of er een medische oorzaak is, maar is dat niet zo, dan zou ik niets doen als ze gewoon mee kan komen op school. Veel slimme kinderen dromen weg op school, net als kinderen die zich slecht kunnen concentreren, die liever buiten zijn, etc. De oorzaak is pas belangrijk als ze hierdoor vastloopt.

hb-ouder

hb-ouder

07-09-2018 om 17:00

je hebt allerlei gradaties van slim

en dan bedoel ik niet een hoog of nog hoger iq.
Ook mijn dochter zat met slimme - zeer slimme kinderen in de klas. Bij haar ging het om de manier van denken. Hoe haar hoofd werkt. En wat zij dan nodig heeft om te kunnen opletten of volop hardop te kunnen denken.

Het probleem was in 5 en 6 GYM niet dat de stof te makkelijk was. Het probleem was het tempo en het eenzijdige gebruik van haar hoofd.
Er waren lesuren waarin ze haar huiswerk ging maken (van een ander vak) en ondertussen meekreeg wat er in de klas gebeurde. Dat werd in de bovenbouw geaccepteerd omdat ze goede punten haalde. Dat was voor haar makkelijker dan alleen maar de aandacht bij één vak houden.

Ik zou op dit moment niets uitsluiten maar verder onderzoek doen. Zeker ook naar de mogelijkheid van absences

Normaal

Het is natuurlijk altijd goed om uit te sluiten of er geen medische oorzaak is. In principe lees ik echter helemaal niks raars. Ze heeft moeite om op te letten en zich te concentreren. Dat hebben wel meer mensen. Zeker als je de hele dag door op moet letten. Dat heb ik ook bijvoorbeeld. Als iemand lang spreekt dan dwalen mijn gedachten ook vaak af. Zeker in een lessituatie. Bij hele boeiende sprekers/onderwerpen wil dat nog wel eens langer duren maar bij zaken die ik minder interessant vind is dat heel vlug. Dat is heel menselijk. Sommigen hebben dat natuurlijk wel wat extremer dan anderen. Maar het is heel lastig om je aandacht langere tijd op een spreker gericht te houden.
En als je ook nog wat meer visueel bent ingesteld dan auditief is helemaal lastig.
Dus ik zou er niet gelijk enorm veel achter zoeken.

Dat ze er soms helemaal naast antwoord is natuurlijk vervelend. Dat zie je ook wel vaker. Vaak is het voor de leerling enorm logisch. Je moet de leerling in feite leren denken zoals de leraar. Dat is misschien iets wat je meer kan oefenen?

Belgje

Belgje

07-09-2018 om 17:47

Hmm

Mijn dochter en ik zijn hoogbegaafd getest en mijn zoon is het hoogstwaarschijnlijk ook. Ik herken zeker die verschillende parallelle denkstromen, maar ik kon mijn aandacht wel net genoeg sturen om lessen te volgen en mijn dochter kan dat ook. Als je ADD hebt, of daar tegenaan leunt, wordt dat een stuk lastiger.
Ik vind het heel bijzonder dat haar lievelingsleerkracht redelijk interessante lessen gaf en haar toch ongeïnteresseerd vond overkomen. Daar lijkt iets niet te kloppen.

Wat denkt je dochter zelf? Denkt ze dat ze dagdroomt (dus gedachten drijven af of ze denkt aan wat anders) of is ze echt "weg"? En hoe voelt ze zich daarna dan? Gewoon of anders, en dan op welke manier anders?

Sasvangent

Sasvangent

08-09-2018 om 09:33 Topicstarter

Gradaties enzo

Ik kan natuurlijk niet in haar hoofd kijken ivm die gedachtenstromen. En ik ga er van uit dat er toch een paar hb kinderen in haar omgeving zitten omdat school deze aantrekt door haar profiel.
Ze komt zeker mee met de stof maar vertoont voor bepaalde vakken heel wisselende puntenpatronen. Dat vind ik raar. En mogelijks lopen er verschillnede zaken door elkaar: te weinig interesse en daarmee motivatie, andere leerstijl, dagdromen, ... . Maar totaal levert het een plaatje op wa zr ik toch op zijn minst met haar wil kunnen over reflecteren.

Vorig jaar zat ze in een heel rumoerige klas en dat was, aldus de leerkrachten, zeker in haar nadeel. Dit jaar een kleine klas die rustig lijkt.

Dat haar lievelingsleerkracht (geeft beide klassieke talen) haar omschreef als ongeinteresseerd en ongemotiveerd, doet pijn. Ze heeft hem 3 jaar gehad, telkens 4u per week. Dat je dan een leerling zo slecht inschat, is raar. Ze heeft dat ook nooit zelf doorgehad dat hij gaar als zo'n leerling zag. Dat is trouwens ook een deel vd. reden dat ze de klassieke talen heeft laten vallen, naast dat het toch nogal intensief studeren vereist.

"Ik ben precies weg" zijn haar bewoordingen, dus die absences moeten ik zeker niet naast me neerleggen. Als iets hazr interesseert, kan ze in ieder geval wel aandachtig zijn.

Naast de vraag antwoorden kan ik misschien wel eens wat dieper met haar op ingaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.