potje
12-12-2009 om 14:17
Time out
Onze puberzoon van 15 jaar is de laatste maanden bar opstandig. Er is inmiddels hulpverlening in gang gezet. Op school doet hij het derde jaar voor de tweede keer. Hij lijkt veel moeite te hebben met gezag en dat geldt ook voor de school. Hij heeft regelmatig forse aanvaringen met leraren. Hij verstoort dan de les, gaat in discussie op een vervelende manier, is heel brutaal enz. enz. Dan wordt hij eruit gezet. En constateert vervolgens dat 'iedereen tegen hem is'. Het loopt intussen aardig uit de hand met hem, ook thuis is het niet eenvoudig. Maar zoals gezegd, er is ook hulpverlening geregeld.
Ik heb een vraag over school. Die hebben nu een time-out voorgesteld. Dus geen schorsing of zo. Plan is om hem ziek te melden. Zodat hij even tot rust kan komen en de vicieuze cirkel van aanvaringen-met-reacties even wordt stopgezet. Omdat het heel zuur zou zijn als hij, net nu de hulpverlening verder op gaat starten, verwijderd zou moeten worden.
Mijn vraag is: heeft iemand (docenten of zo) ervaring met zo'n time out? Onze planning is om hem klusjes thuis te laten doen en hem de gewone tijd uit zijn bed te halen, om te voorkomen dat zijn toch al niet zo ijverige hoofd, gaat denken dat onaangenaam gedrag vrijheid oplevert. Is dat een goed idee? Zijn er andere dingen waar je om moet denken bij zo'n time out?
Voordat er allerlei vragen gaan komen: wij beseffen dat er onderzoek moet komen naar de oorzaken van zijn gedrag. Daar wordt aan gewerkt. Het gaat nu om de vraag over de time-out.
Wolkje
12-12-2009 om 14:44
Basisschool
Onze zoon maakt ook gebruik van time-outs. Dan is het allemaal teveel voor hem, hij is overprikkeld, zijn gedrag gaat achteruit en gaat het van conflict in conflict in conflict. Hij wordt dan enorm somber en heeft ook het gevoel dat iedereen tegen hem is.
Hij gaat overigens ook met enorme tegenzin naar school. Hij zit nog wel op de basisschool, dus dat is wel anders.
Hij heeft vorig jaar vanwege een lichamelijke ziekte (ook nog!) lange tijd thuis gezeten. Ik ben ervan geschrokken hoe snel zijn wereld kleiner werd. En ook van hoeveel moeite het hem kostte om weer terug in het ritme te komen. Het was echt een kwestie van weken lang elke keer een dagdeeltje erbij, eindeloos.
Als zoon nu een time-out heeft, doen we het anders. Hij gaat in ieder geval op de gewone tijd uit bed en gaat zeker niet de hele dag achter de tv en de pc hangen. Hij doet met alle activiteiten thuis gewoon mee. Hij maakt thuis schoolwerk. Ik zorg ervoor dat hij elk dagdeel in ieder geval drie verschillende vakken doet. Hij heeft geen straf, dus hij mag gewoon naar zijn hobbies en met uitjes mee. En we proberen te voorkomen dat hij langer dan twee dagen thuis is. Heel vaak blijft hij alleen de ochtend, of alleen de middag thuis.
Heeft je zoon bij alle lessen problemen, of is het een specifieke groep leraren? Als hij bepaalde vakken wel dragelijk vindt, als hij bepaalde leraren wel aardig vindt, zou ik hem daar WEL naar toe laten gaan. Gewoon om het ritme erin te houden. Al is het maar de tekenles of gym. Dan komt hij in ieder geval nog in het gebouw en ziet hij zijn klasgenoten. Ik zou streven dat hij zoveel mogelijk aan school werkt thuis. Op de hoogte blijven van het huiswerk en zoveel mogelijk bij blijven. Dat zou ik belangrijker vinden dan klusjes doen.
Ik zou hem vragen wat hij er zelf van vindt, hoe hij zich het voorstelt en wat hij voor een ideeen heeft om zijn dagritme te handhaven. Misschien heeft hij ook wel bepaalde lessen waar hij wel nog naar toe wilt. Dan kun je ook met hem afspreken dat hij zich bij die lessen wel goed dient te gedragen en hem belonen als het gelukt is?
En verder zou ik het hem uit laten leggen bij zijn vrienden en zoveel mogelijk met hen 'mee' laten doen. Sporten, hangen, afspreken, zodat hij niet in een isolement komt, want dan wordt het veel moeilijker om weer terug naar school te gaan.
Maar goed, ik spreek over een basisschool leerling. Misschien heb je niets aan mijn tips. In ieder geval veel sterkte, want het valt niet mee!
Wolkje
12-12-2009 om 14:47
O ja.
Nog iets, je schrijft dat hulpverlening opgestart gaat worden. Ik zou voor je iets beslist, met hen overleggen.
potje
12-12-2009 om 15:25
Wolkje
Dank voor je uitgebreide antwoord. Daar kan ik wel wat mee. Ja, het is bij een bepaalde groep leraren. De hulpverlening is akkoord met de time-out. Ik vroeg me al af of ik niet beter ook wat schoolwerk zou kunnen laten maken thuis. Dat is dus w.s. inderdaad niet zo'n slecht idee.
Wolkje
12-12-2009 om 17:41
Potje
Weet je wat een groot voordeel is van het toch schoolwerk maken thuis. Mijn zoon kan thuis veel beter werken, hij komt dus tot prima resultaten en daar prijzen wij hem dan weer terecht voor. Zo onstaat er weer een positief gevoel bij hem met betrekking tot school. Want ik denk dat je ten alle tijde moet proberen te voorkomen dat het kind zich van school als fenomeen gaat afkeren.
Probeer het ook bij je zoon niet als schorsen of straf te laten overkomen. Dit is een keuze die voor zijn gezondheid wordt gemaakt, met als doel, het doorbreken van een negatieve spiraal. Tijdens de dagdelen dat hij thuis is, hebben we heel goede gesprekken over school. Zoon vertelt dan hoe hij dingen ervaart en wat het voor hem zo moeilijk maakt. Ik begrijp dat jouw zoon de hele tijd de neiging heeft om in discussie te gaan op school. Hij zal het dan misschien wel prettig vinden om met jullie te praten.
Ik zou ondertussen ook intensief in gesprek met school blijven. Tijdens de ziekte van mijn zoon waren ze hem al snel vergeten. Lekker rustig natuurlijk, zo'n lastpak die niet meer in de klas zit. Laat je kind niet weg zetten als onhandelbaar kind. Als je zoon de 'leuke' lessen wel volgt en dat gaat goed, laat hij zien dat het kan. Dat kun je hem ook uitleggen, hij maakt dan een heel sterk punt. Benadruk successen en probeer samen met zoon en met school de kritische succesfactoren te vinden. Wat is het verschil, wat maakt dat het bij meneer de Bruin wel goed gaat, wat heeft je zoon nodig om het goed te laten gaan? Neem desnoods de hulpverlening mee naar gesprekken.
Pff, weer een lange post, ik hoop dat je er iets aan hebt.
marie
12-12-2009 om 19:54
Rebound
Hallo
Hier in de omgeving kunnen pubers die een time-out nodig hebben naar de Rebound.
http://www.fricolore.nl/pageid=208/Rebound.html
Wellicht is er bij jullie in de omgeving ook zoiets?
succes
potje
13-12-2009 om 00:08
Wolkje en marie
Wolkje dat geeft niks die lange postings. Ik heb er echt wat aan om mijn gedachten hierover op een rijtje te zetten. Bedenk, het is de eerste time out van mijn zoon ooit.
Ik ga zeker ook nog eens met school na waarom het bij leraar nr. 1 wel gaat, en bij leraar nr. 2. niet. Dat van die "kritische succesfactoren" helpt al enorm om me te realiseren dat het inderdaad veel zou schelen als we begrepen wat hij nodig heeft om zich 'te gedragen' in een les en wat hem triggert om zich te 'misdragen'. Nee, ik heb er echt veel aan.
Marie, ik heb gekeken. Ik geloof niet dat er zoiets als rebound is in onze omgeving. Maar het is een hele troost dat ze elders zelfs een speciale voorziening hebben voor time-out figuren. Ik wist helemaal niet dat dat kennelijk veel vaker voorkomt.
Dank!