Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Helene

Helene

11-02-2017 om 21:53

Tips begrijpend lezen oefenen

Mijn zoon groep 5 scoort een D op begrijpend lezen.

Hoe kan ik dat het beste oefenen.
Misschien heeft iemand tips en trucs?

Blossom C.

Blossom C.

12-02-2017 om 08:56

Squla

Heeft hier in ieder geval verbetering opgeleverd.

Blossom C.

Blossom C.

12-02-2017 om 09:05

En als laatste

Veel (samen) lezen.

Stukje laten lezen

En laten vertellen waar het over ging. Zo leert hij begrijpen waar de tekst over gaat en leert hij de kernwoorden eruit halen
Verder Lezen zal ook helpen
Digischool.nl heeft gratis oefeningen om te doen.

Helene

Helene

12-02-2017 om 14:05

bedankt

Bedankt voor de tips nieuwsbegrip doen we nu samen.

Lezen heeft hij echt een hekel aan niet omdat hij het niet kan hij heeft avi plus maar hij leest vluchtig de tekst en vervolgens denkt hij o dat is het antwoord maar leest dus niks terug.

Ga dan ook eens kijken naar squla misschien vind hij het op die manier wel leuk.

Pirata

Pirata

12-02-2017 om 14:08

Ik lees mee

Mijn jongste had ook een D hierop gehaald. Vooral omdat ie geen zin heeft helaas. Is vermoedelijk dyslectisch en zeer slim, maar jammer genoeg vooral niet van plan zich in te spannen. Een D'tje of een E'tje scoren, ach wat maakt het uit, als er straks maar gymles is. Nu gaan ze eindelijk proberen een of ander traject op te starten, naast wat ze tot nu toe al hebben ingezet.
TS, is dit de enige lage score die je kind haalde?

Helene

Helene

12-02-2017 om 14:26

cito

Dat is hier precies hetzelfde wat betreft geen zin hebben.
Als ik alleen al zeg kom we gaan dit of dat even samen doen dan roept hij al morgen.

Dit waren zijn scores voor de cito.

Begrijpend lezen D
Rekenen B
Spelling B
Technisch lezen A
Woordenschat C

Pirata

Pirata

12-02-2017 om 14:36

Helena

Dat is inderdaad een afwijkende score. Die woordenschat zou er ook verband mee kunnen houden?
Wat doe jij aan die "tegenwerking"? Hier was het zo erg, hij mag zijn extra woordoefeningen nu op school maken ipv thuis. Helaas helpt het niks, spelling was weer eens een E.
Het enige dat hij thuis wil oefenen zijn handstand, toneelteksten en saxofoon..... daar ben ik al heel blij mee.

Helene

Helene

12-02-2017 om 15:59

Uitleg

Ik geef hem uitleg dat het goed is om te oefenen.

Nu heb ik zojuist met hem geoefend via juf milou de begrijpend lezen oefeningen op die site en warempel na het eerste verhaal zei hij we doen er nog 1 totaal hebben we er 5 gedaan.

Dit is dus voor hem de eerste keer dat hij zei het is leuk.

Dit zijn wel korte teksten en er staan maar 4 vragen bij maar het begin is er.

Gaan ze bij jou zoon geen test afnemen op dyslexie?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

12-02-2017 om 16:22

Oefenen

Wij hebben ook geoefend maar het is lastig uit te leggen wat ze anders moet doen. De technische vragen met verwijswoorden en tekstverklaring gaan goed, maar ze gaat de mist in met vragen als 'wat wil de schrijver eigenlijk zeggen?' en 'wat is het doel van deze tekst?' (en antwoorden als uitleg geven, zijn mening geven etc). Die vragen zijn vaak niet logisch en je moet bijna op gevoel antwoorden.

Pirata

Pirata

12-02-2017 om 19:56

Nieuwsbegrip

Nieuwbegrip gaat toch eigenlijk alleen via school?

Ik heb mijn zoon overigens bereid gevonden 5 minuten te oefenen met BGL. Hoera.... Ik zal juf Milou erbij pakken. Die digischool, daarbij doet de helft van de links het niet.
Geen idee of hij getest mag worden. Tot nu toe was hij te goed. Vanwege het heuglijke feit dat hij soms een D haalde... :-p
Ik hang al 4 jaar aan het bureau van de juffen hiervoor. Maar neeeee hij is "te goed", krijgt wel extra spelling en zit in een speciale leesgroep. En mag eindelijk in losse letters schrijven (anders kon helemaal niemand het nog lezen).

Aagje Helderder

Aagje Helderder

12-02-2017 om 21:46

Wat ook kan helpen

is het oefenen van Cito's begrijpend lezen. Niet om de antwoorden uit het hoofd te leren maar het Cito heeft soms een bijzondere manier van vragen stellen.

Een van mijn dochters vond vaak dat het goede antwoord er niet hij stond want zij dacht al verder. 'Waar slaat 'hij' in regel 42 op terug?' Het goede antwoord was 'de kroegbaas', maar eerder in het verhaal was al gezegd dat deze 'Piet' heette en dat was dan in haar ogen het enige juiste antwoord en al het andere was fout, dus maakte het niet meer uit wat ze invulde.

Kan handig zijn om even te kijken of zoiets ook mee kan spelen.

Aagje

Toets bespreken met de leerkracht

De leerkracht kan zien welke fouten hij heeft gemaakt. Als er een verband zit in de fouten, kan de leerkracht dit terug zien. Naast oefenen, zou ik ook met de leerkracht hierover in geprek gaan. Het is voor een kind ook leerzaam om te begrijpen waar hij de fout in gaat. Vaak vult een kind zijn eigen mening in ipv naar de tekst te kijken. In een 1:1 bespreking komt dit naar voren.

Pirata

Pirata

13-02-2017 om 10:53

geprobeerd

Hij gaf de voorkeur aan Leestrainer gisteravond.
Ik heb het al gezien, hij léést niet eens goed. Wilde het eerste het beste aanklikken. Bij wat doorvragen bleek hij wèl op het juiste (beste) antwoord te kunnen komen.
Misschien schaf ik wel zo'n BGL oefenboekje aan met 100 opdrachten. Die mogelijke dyslexieproblematiek laat ik even bij school, maar dit onderdeel zou mijn zoon gewoon goed moeten kunnen maken.
Ik heb ook al een paar keer met hem gesproken over zijn matige inzet. Kijken of dat wat helpt.

Vesta

Vesta

13-02-2017 om 11:51

junior Einstein

ik heb een oefenboekje van Junior Einstein. Doet het hier wel goed. Zit een mooie opbouw in en dochter gaf aan dat de vragen vergelijkbaar zijn met cito, maar dan weer niet lijken op de schoolmethode.

Zelfde probleem, tekst 1x lezen, en dan bij de vragen niet teruglezen maar gelijk het antwoord kiezen.

Solveig

Solveig

06-03-2017 om 10:35

Lukt dit misschien?

Mijn kind las altijd heel veel, en ze heeft nooit problemen gehad met begrijpend lezen of spelling.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.