Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
nuevenanno

nuevenanno

16-10-2011 om 21:36

Tips gevraagd over aanpak leesproblemen gr 4

Dochterlief zit al vanaf begin groep 3 in de leesgroep met verdenking van dyslexie. Inmiddels zit ze in groep 4. Lezen blijft moeizaam gaan. het gaat wel beter maar ze leest ook nog vrij veel woorden spellend. Ondanks dat leest ze met plezier. Momenteel vindt ze de boeken van vivian den hollander erg leuk, e3,m4 en e4 niveau.

Afgelopen vrijdag was het weer zover en is er weer op leesniveau getest. De resultaten werden klassikaal meegedeeld door juf. Dochter was niet verder gekomen dan avi twee en kreeg de opmerking mee dat ze meer moest oefenen. Ze vertelde dit allemaal in tranen thuis. Ze vond het vreselijk dat de hele klas haar niveau te horen kreeg maar snapt ook niet dat ze meer moet oefenen. Dat doen we dus al veel ( er ligt een behandelplan ).

Na de herfstvakantie heb ik weer een gesprek met juf eb ib' er over de voortgang met lezen. Ik ben een beetje zoekende hoe ik dat ga aanpakken.
Ik wilde juf maar heel blond vragen naar haar concrete invulling van haar opmerking naar dochter toe. Daarnaast wil ik eigenlijk ook wat met feit dat dochter op school kennelijk alleen e3 boekjes mag kiezen om te lezen. Ik vind het veel belangrijker dat ze iets kiest wat ze leuk vind. Of is dat iets wat we dan gewoon zelf thuis maar moeten doen en het op school laten zoals het is? Ik heb ook het gevoel dat de inspanning op school ( een half uur per week extra lezen in een groepje) weinig zoden aan de dijk zet. Zou ik eventueel buiten school om extra rt moeten inschakelen? Iemand ervaring mee? Ik verwacht eerlijk gezegd dat we in de loop van dit schooljaar richting een dyslexietest gaan of bestaat er nog een kans dat er allerlei kwartjes op z'n plek gaan vallen? Ik hoor graag tips over hoe nu verder want ik weer het even niet zo goed.

thnx

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Lezen

Jammer dat zo'n juf dan even met een botte vergeetachtige opmerking het zelfvertrouwen van je kind een deuk geeft. Dat ging hier gelukkig wel goed. Dochter had ook spellingsproblemen en heeft een soort voortest gedaan, maar geen dyslexie. Ik gaf haar wel eigen boeken mee om op school te lezen, boekjes die ze wel leuk vond of in elk geval leesbaar. Ik heb het zelf niet zo op die aviboekjes veel te saai. En inderdaad als ze het leuk vinden doen ze er ook meer moeite voor.
Wat je nog zou kunnen proberen is dochter een gesprek laten aangaan met juf waarom ze zei dat kind nog meer moet oefenen want dat doet ze al. Mijn dochter had, naast de eigen boekjes ook hulp aan extra spellingsoefeningen die we van de juf kregen en thuis maakten.

ishtar

ishtar

17-10-2011 om 11:04

Kwartjes

Hier ook een zoon (groep 4)die nog veel spellend leest, soms ook gewoon lange woorden in een keer herkent. Maar ook korte woorden niet kan lezen, letters door elkaar haalt en nog meer 'vreemde dingen' doet.
Wij zijn nu bij een ergotherapeute voor zijn schrijfmotoriek, en daar is ook daar (naar lezen)naar gekeken. Het blijkt dat, zolang zijn voorkeurshand nog niet is 'uitgerijpt' (en de meeste kinderen zijn rond het 4e duidelijk rechts of links) er ook mbt tot lezen nog dingen kunnen uitrijpen. Het spiegelen is daar een voorbeeld van. (hij maakt vrij consequent van een b een d, maar andersom dan weer niet)
Ondanks al die vreemde dingen die zoon met letters uithaalt, heb ik niet het idee dat hij dyslectisch is.
Lezen, en daarmee leeskilometers maken, doen we gewoon thuis, met boeken die hij zelf in de bieb uitkiest. Ik hou daar wel rekening mee met het niveau dat hij aankan (en dat is max m4, en dat is nog best lastig voor hem, e3 zou ook beter bij hem passen, dus dat stuur ik een beetje) 10 a 15 minuten per dag is ook echt meer dan voldoende. Als ze dat al doet zou ik haar (en juf!) duidelijk maken dat ze al haar stinkende best doet!
Maareh, dat klassikaal meedelen van de avi-uitslagen ken ik niet, vind ik eigenlijk ook niet kunnen. Hier wordt alleen getest als kind achter is (zoon wordt dus ook getest), maar op vorige school, waar ieder kind avi-getest werd (toen was dat e3, m4 ed er nog niet) werd gewoon tijdens het toetsen zelf (na afloop dan) gezegd wat kind gehaald had. Vind ik veel prettiger, dat gaat ook alleen kind (en ouders) aan.

Grappig

Nu je het zegt Ishtar, ik denk ook dat bij dochter een neurologisch groeiprobleem speelt. Alleen heeft ze het nu nog. Ze kan letters omdraaien bij het spellen of een tussenklinker vergeten en dat soort. We spellen veel bij het oefenen van alle talen op de middelbare school. Dat neemt niet weg dat haar leesbegrip een enorme sprong heeft gemaakt op de brugklas vorig jaar. Ik zag overigens precies dezelfde foutjes bij haar vader. Dus we proberen toch trucjes aan te leren om haar te focussen op die foutjes en op te lossen, gewoon de tijd nemen, nog eens lezen en je je valkuilen herinneren.

Tango

Tango

17-10-2011 om 11:59

Vervelend zeg

Dat een juf dat op zo'n manier in de klas vertelt. Daar zou ik eerst iets van gaan zeggen hoor. En tegen je dochter zeggen dat ze echt heel goed haar best doet.
Verder vind ik een half uur in de week op school maar matigjes hoor. Kan ze niet beter iedere dag 10 minuten oefenen. Hier op school doen ze dat ook met leesmoeders of met oudere kinderen (tutorlezen).
Op school houden ze inderdaad meestal het avi aan waarin ze lezen, maar thuis mag je natuurlijk boekjes lezen die je leuk vindt. Hier op school mag je ook boeken van thuis meenemen, maar dat geldt misschien niet bij jullie. Even navragen dus.
En verder kun je natuurlijk altijd buiten school om een dyslexie-test aanvragen als je echt denkt dat het daaraan ligt.

Chippie

Chippie

17-10-2011 om 15:46

Nuevenanno

Hier een dyslectische zoon (die toevallig behoorlijk slim is).

Allereerst, AVI 2 (is trouwens het verouderde systeem) is niet dramatisch. Spellend lezen, b en d verdraaien is echt nog geen ramp begin groep 4.

Ten tweede eind groep 3 is er - waarschijnlijk door school - een vermoeden van dyslexie uitgesproken. Het zou fijn zijn dat de nieuwe leerkracht daar in ieder geval rekening mee houdt. Ik zou dus ook zeker vragen wat ze met dit vermoeden cq achterstand in lezen doen in de klas. Of je nu dyslectisch bent of niet-dyslectisch maar leeszwak; qua aanpak maakt het niet veel uit. Dus ik zou benieuwd zijn naar die aanpak. Je dochter is gebaat bij extra instructie en extra leeskilometers. Ben benieuwd hoe ze daar in de klas uitvoering aangeven. Doen ze niets, dan heb je een behoorlijk punt. Ik zou aandringen op minimaal 3 tot 6 maanden extra RT (3 x in de week). Dat is voor je dochter goed maar je hebt het ook nodig om een dyslexieverklaring te verkrijgen. Die dyslexieverklaring krijg je namelijk niet eerder dan school 3 tot 6 maanden intensief RT heeft gegeven en dit tot een te laag resultaat heeft geleid. Een logopedist kan ook RT geven maar eigenlijk mag je dit gewoon van school verwachten. Bij ons op school clusteren ze alle kinderen die moeite hebben met lezen een aantal keren per week. De goede lezers, lezen redelijk zelfstandig en de zwakkere lezers lezen vier keer in de week Ralfi.
Voor de dyslexieverklaring heb je professionele RT nodig. Maar voor de voortgang kun je ook veel thuis doen, wij lezen iedere dag 20 minuten waarvan 10 minuten hardop. De IB-er moet je daarbij kunnen helpen.

Die (klassikale) mededeling van juf kan dus echt niet, en haar opmerking er achteraan ook niet. Goed om te bespreken, de IB-er zit erbij, die zal met zo'n opmerking ook niet blij zijn. Geef ook aan wat het doet met jouw kind. Zulke opmerkingen leiden tot laagzelfbeeld, frustratie, minder leesmotivatie, etc. Funest dus. En zeggen dat het kind meer moet oefenen is zo'n vreselijke onterechte dooddoener. Jullie oefenen/lezen thuis al veel. Het probleem zit hem niet in het oefenen. Zelfs met oefenen valt het kind uit met lezen, hoe komt dat?

Een positieve benadering is essentieel bij dyslectische kinderen. Leerkracht had ook kunnen zeggen dat ze zo en zoveel vooruit is gegaan. Zoon heeft thuis en op school een leeslogboek. Elke 50 blz die hij leest staan voor 1 punt. Bij 10 punten verzinnen we met school een bonus. Dat is veel stimulerender. Hier heeft zoon nog steeds een achterstand maar de leerkracht laat hem iederer keer zien dat hij iets is vooruit gegaan, dat hij supergoed leest voor een kind met dyslexie, dat hij de moeilijke lange woorden goed heeft gelezen.

Mijn zoon voelde zich vreselijk dom (terwijl hij dus HB is) omdat het lezen maar niet wilde lukken, zelfs niet met thuis iedere dag oefenen. Toen bleek dat hij dyslectisch was, snapte hij wat er aan de hand was en werd het thuis oefenen een stuk minder frustrerend. Voor de dyslexietest heb ik wel eens tussen neus en lippen door aangegeven dat Einstein (was op Klokhuis ofzo) pas op zijn 8ste leerde lezen, want lezen en slim zijn heeft niets met elkaar te maken. Acceptatie is de eerste en belangrijkste stap voor dyslectische kinderen.

Een veelgebruikte aanpak voor leeszwakke kinderen is RALFI. Google maar eens. Moeilijke teksten lees je voor en daarna lees je ze samen. Vijf dagen achter elkaar. En an is het super om te zien dat een kind de derde keer de moeilijke tekst zelf kan lezen.

Als je samen leest kun je best een moeilijk boek pakken. Vaak vergroot je daardoor het leesplezier. Een moeilijk woord kun je beter voorzeggen dan het kind er drie keer over laten struikelen. En als je kind een tijdschrift, kookboek, oid leuker vindt, gewoon doen. Zeker thuis is leesplezier het allerbelangrijkste. Wat ook goed is dat je zelf een stukje leest en bijwijst. Hier pikt je kind ook wat van op en het verhaal schiet een beetje op. Boeken uit dezelfde serie zijn heerlijk voor dyslectische kinderen; dan kennen ze de hoofdpersonages al, ze kennen de schrijfstijl etc.

jessica 5

jessica 5

18-10-2011 om 15:38

Kijk eens even op

de site van www.hco.nl daar kun je ook een boekje bestellen waar voor ouders ook goede tips in staan. Ga naar primair onderwijs en dan naar ouders.
Onze zoon krijgt nu een jaar daar intensieve begeleiding. Ook thuis moet hij huiswerk maken. Echt een wereld van verschil met vorig jaar. Hij gaat met grote sprongen vooruit. Gaat nu zelfs uit zichzelf lezen,heeft er ook geen hekel meer aan.
Wij lezen ook de zoeklicht boeken uit de bieb. Deze zijn speciaal voor kinderen met dyslexie. Deze zijn er in A boeken en wij lezen nu de B boeken,deze sluiten nu meer aan op zijn leeftijd(9).

nuevenanno

nuevenanno

18-10-2011 om 20:24

Dank voor tips en erkenning

Dank voor jullie tips. Ik heb me vandaag nog eens gebogen over het rt behandelplan dat ze heeft. Er staat in dat ze de extra oefeningen drie keer in de week zou moeten krijgen op school. Dochter geeft aan dat het echt maar een keer in de week is. Dochter is trouwens linkshandig en heeft duidelijk meer aanleg voor rekenen. Toch leest ze gelukkig nog steeds wel met plezier maar dat wil ik graag zo houden.

nuevenanno

nuevenanno

18-10-2011 om 20:31

Chippie

Toch fijn om te horen dat het allemaal nog geen ramp is en er nog hoop is In haar rt plan staat inderdaad drie keer in de week. Ik weet dat ze een keer per week met de rt oefent (groepsverband) ben benieuwd naar de invulling van de andere twee keer. Ga ik dus naar vragen. Ik heb op Ralfi gegoogled. Ik vind het alleen wat lastig om teksten op haar niveau te vinden. Of mis ik iets? Dochter leest geloof ik liever een boek dan drie keer dezelfde tekst! ( jaaa, nu ken ik 'm wel uit mijn hoofd hoor )

nuevenanno

nuevenanno

18-10-2011 om 20:45

Jessica

Ik ga vanavond nog even op die site kijken. Volgende keer in de bieb ga ik eens neuzen bij de zoeklicht boeken. Dank

Chippie

Chippie

24-10-2011 om 13:49

Nuevenanno

"Ik vind het alleen wat lastig om teksten op haar niveau te vinden. Of mis ik iets? Dochter leest geloof ik liever een boek dan drie keer dezelfde tekst! ( jaaa, nu ken ik \'m wel uit mijn hoofd hoor)"

Het uit het hoofd kennen van de tekst is juist een heel goed teken. Het is juist de bedoeling dat die 'snelle herkenning van woorden' plaatsvindt.

Ik vraag me af of je het thuis moet gaan doen. Als je kind graag leest dan zou ik daarvoor gaan. Wel hardop, positief blijven, woorden voorzeggen ipv over laten struikelen.

Op school werden hier de teksten van Nieuwsbegrip gebruikt. Je zou ook een pittig informatieboek kunnen nemen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.