Engeltje
03-11-2009 om 21:38
Tips gevraagd voor automatiseren tafels
Mijn zoon van 9 met ADD in groep 6, heeft vreselijk veel moeite met het automatiseren van de tafels. Ik ben dus op zoek naar goede tips om hem daarbij te helpen. Wie heeft hier ervaring mee en weet wat we nog kunnen proberen? Het zou voor zijn ego zo goed zijn als hij eindelijk zijn tafeldiploma kan halen...
Engeltje
martine
03-11-2009 om 21:52
Timez attack
Een computerspel / avonturenspel om de tafels 2 t/m 12 te oefenen : Timez Attack. De gratis versie heeft maar één wereld maar wel álle tafels. Een mannetje rent rond en moet tafelsommen oplossen om monsters te verslaan....
Annet
03-11-2009 om 22:04
Heel veel sites
http://www.kinderpleinen.nl/showPlein.php?plnId=8
Hier vind je allerlei leuke oefeningen. Ik maakte voor kind een soort oefenreeks met een leuke afwisseling van programma's. Oefenen kan best saai zijn. Kind kon dan welke oefening afvinken. Dat afvinken op zich werkt al stimulerend.
Ik begon met de makkelijke versies (wat saaier) tot de moeilijke versies (maar wel spannend). Probeer ze eerst zelf uit, zodat je weet welke spellen bevallen. Het gaat niet alleen om hoe moeilijk of spannend ze zijn maar ook om : welke tafels worden gecombineerd? heeft kind die allemaal gehad? kan kind overweg met tijdsdruk of moet die pas aan het eind komen (tijdsdruk op zich past erg goed bij tafels, maar liever niet te vroeg.)
Succes!
Primavera
04-11-2009 om 11:47
Ook timez attack
Bij de eerste heb ik de gratis versie gebruikt. Je hoeft alleen te registreren, maar daar zit echt helemaal niets aan vast en je krijgt er ook geen extra spam door.
Bij de tweede heb ik de betaalde versie genomen, die is inderdaad nog leuker, vooral als een kind meer tijd en herhaling nodig heeft om de tafels de automatiseren. Juist omdat het geen concentratie-wonder is werkte een leuk computerspel hardstikke goed.
Groeten Primavera
kaatje1972
04-11-2009 om 13:10
Misschien is dit iets?
www.bol.com/nl/p/boeken/tafels-van-vermenigvuldiging-al-zingend-leren-cd/1001004002593986/index.html
Zingend tafels leren ![]()
xx Kaatje1972
Struisvogel
05-11-2009 om 09:24
Tafelbeer zingt
Wij hadden hier een soort masterplan tafels.
Het kende drie delen:
1. Grote knuffel gebombardeerd tot tafelhulpje. Iedere avond op het bed zong hij alle tafels mee van de cd. Hij beloonde bij juiste antwoorden etc.
Zat altijd 1 ouder bij.
2. oefenen op www.onlineklas.nl De ballonnen lukten in het begin het beste.
3. bladen met sommen. Tegen de klok.
De trots toen ze het haalde was gigantisch!!! Succes ermee.
Guinevere
05-11-2009 om 11:36
Wanneer eigenlijk tafels
Wat is eigenlijk de richtleeftijd voor het "tafeldiploma"? Vriendje van mijn zoon (7) kan ze zo opdreunen, maar mijn zoon komt nog niet verder dan de tafel van 1 en 2, en enkele uit de tafel van 3.
egberdien
05-11-2009 om 15:35
Klappen
Wij doen de tafels met een klapspelletje. Dus tijdens het samen klappen (net zoals de klapspelletjes die we vroeger deden) de tafels zeggen.
Onze dochter ging zodra ze een som zag vanzelf in de "reken"stand en ging de som dan uitrekenen. Terwijl ze hem eigenlijk al wel uit haar hoofd kende. Door haar wat anders te doen te geven (dus dat klappen, of met traplopen zoals Pelle noemde ) moet ze wel gaan autmatiseren. Een leuk artikel hierover is "het brein als struikelblok", als je hierop googled dan vind je het wel.
Engeltje
05-11-2009 om 23:18
Leuke tips!
Het valt me op dat er veel tips gegeven worden over het hem iets anders te doen geven tijdens het opzeggen van de tafels. Ik dacht eerst dat dat niets op zou leveren, maar ik heb even het artikel opgezocht waar Guinevere het over had en dat doet me er toch wel naar neigen om het eens uit te proberen.
De flitsmethode en tafelboeken hebben we al gehad, opdreunen werkt niet omdat hij door zijn ADD na 3x4 niet meer weet dat hij met 4x4 verder moet...
We gaan weer met frisse tegenzin aan de slag. Bedankt voor het meedenken, en meer tips zijn natuurlijk altijd welkom.
Engeltje