Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Tips gevraagd voor leergierige kleuter/ wordt ze overvraagd?

Ik heb een kleutermeisje die nog 6 jaar moet worden.
Ze zit lekker in haar vel, is open en spontaan en heeft een berg vriendinnen. Niets aan de hand zou je zeggen, maar ze zegt dat ze zich verveeld op school (groep 2.)

Thuis zoekt ze de uitdaging op: cd-rom van maan roos vis, op avontuur in de vuurtoren, op avontuur in de molen en de klok leren vindt ze super.
www.schatkast.nl is ze al op uitgekeken en nu doet ze de werkjes op www.leesdas.nl van groep 3 en groep 4. Rekenen tot 20 is geen probleem.

Op school hebben ze niet het idee dat ze zich verveeld, omdat ze enthousiast meedoet.

Daarnaast vraag ik me af, of ze niet juist overvraagd wordt door het aanbieden van deze cd-roms?? Ze speelt gelukkig ook buiten, voetballen, spelen met poppen, keukentje, lekker knutselen etc. Dus het is geen huismusje/ studiebolletje

Wat kan ik het beste doen? Wie heeft tips!!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sanne.

Sanne.

11-03-2010 om 15:02

Ik denk

Dat je je probleem nogmaals bij school moet neerleggen. Alleen daar kunnen ze er iets mee.

ayla

ayla

11-03-2010 om 15:10

Als ze het leuk vind

waarom niet. Ze ziet het als een spel en leert graag.

Ik zou echter misschien wel eens op school gaan vragen of ze haar iets kunnen uitdagen, al zijn het misschien wat extra taakjes zodat ze zich wat minder verveelt

Fiegel

Fiegel

11-03-2010 om 22:23

Niet overvraagd

Volgens mij wordt je dochter niet overvraagd, maar is het juist te weinig. Ook al is ze enthousiast op school en merken de juffen er niks van, ze kan zich toch vervelen daar. Precies zoals mijn jongste. We hebben maanden moeten praten met de juffen voor dat ze door hadden dat ie toch echt meer aan kon, en sindsdien ging het beter met hem. Hij paste zich gewoon aan, maar thuis kwam alles eruit: school was erg saai.

Je dochter zou eigenlijk eens doorgetoetst moeten worden met de cito's van groep 3 en evt 4, pas dan weet de school wat ze kan en kan ze werk op haar niveau krijgen. Wat ze nu doet is misschien nog wel te eenvoudig voor haar?? Wel uitkijken dat ze niet te ver vooruit gaat lopen in de stof: als ze nu al groep 4 werk zou gaan doen, dan loopt ze wel erg vooruit. Maar misschien kan ze op school leuke denkspellen doen of andere uitdagende dingen.

Bij mijn zoon was een half uurtje per dag werk dat écht op zijn niveau was dé oplossing. Sinds hij dat op school kreeg, hoefde hij thuis niet meer te leren!

ayla

ayla

12-03-2010 om 11:32

Aanvullend

Hier krijgt dochter aanvullende taakjes op school om haar bezig te houden, niet echt een hoger niveau maar gewoon iets meer werk. Bij ons op school krijgt ieder kind in groep 2 nu 4 weektaakjes, daar mogen ze op maandag mee beginnen en die moeten ze vrijdg klaarhebben. Omdat dochter er op dinsdag al mee klaar was is besloten haar twee weektaakjes extra te geven. Toen was ze op woensdag of donderdagochtend klaar Nu krijgt ze als ze klaar is met die 6 weektaakjes nog extra taakjes uit het pakket slimmerikken dat in overleg met ons speciaal besteld is. Ze is trouwens niet de enige die dit mag doen er zijn nog een paar kinderen in de klas heb ik begrepen. Juf zorgt ervoor dat dochter de hele week bezig is en zich echt niet meer verveelt. Als ik jou was zou ik eens gaan vragen of er niet een mogelijkheid is voor wat extra taakjes of voor wat uitdaging, het is vrij makkelijk te doen.

gabbertje

gabbertje

19-03-2010 om 15:26 Topicstarter

Reactie

Bij ons op school werken de oudste kleuters ook met weektaakjes. Vaak heeft ze deze op dinsdag al af.
Ik heb nu voor haar de cd-rom van Ambrasoft gekocht, dan kan ze tot groep 8 vooruit.

De juffen reageren niet enthousiast als ik ze vertel dat mj dochter toe is aan vooruitgang/ diepgang in de taakjes/ werkzaamheden.
Zelf zei mijn dochter vorige week:"mama, ik wil echt naar groep 3 nu".

Sinds kort hebben ze een schrijfschriftje als voorbereiding op groep 3 en dit is nu weer een uitdaging voor haar (ze is hier ook enthousiast over).

Hoi

nou wat een oplucvhtig dit mee te lezen.
het gaat nog niet op hier maar het begint er wel erg op te lijken.
mijn meiske gaat pas sinds januari naar school en bij ons is het eerste half jaar volledig voor spek en bonen.
ze mogen zelf doen en laten wat ze willen in de klas.
de eerste week kreeg ik dus ook 6 schilderijen per dag mee naar huis maar na de tweede week gelukkig maar een paar per week.
mijn dochter is zich gaan verdiepen in de taakjes.
ze doet volledig uit haar zelf groep 1 en 2 taakjes mee en doet het ook best goed volgens de juf.
ik was meer verbaast dat ze dus het eerste half jaar niks mee hoeften te doen maar goed.
mijn angst is alleen dat tegen de tijd die taakjes dus wat meer verplichting gaan krijgen mijn meis ze dus niet meer leuk zal vinden.
en dan????
het klinkt misschien voor velen zo dat ik me druk maak om niets maar ben wat dat betrefd graag op de hoogte wat evt. de opties kunnen zijn.

vlinder72

vlinder72

20-03-2010 om 18:19

Kullke

Geen zorgen. Kinderen zijn niet de halve dag bezig met een werkje. Bij ons op school werkt het ongeveer zo. Een dagdeel biedt de juf allerlei werkjes aan. Hier verdelen ze vervolgens wel die werkjes (meestal volgens een bepaald thema) omdat er anders kinderen zijn die alleen maar kiezen voor spelen. Die werkjes kunnen knutseldingen zijn, maar ook "schrijven" of iets dergelijks. Mijn zoon kan aardig goed leren. Hij leest in een groepje met kinderen die in groep 2 ook al kunnen lezen. Ook hij moet alle werkjes gewoon doen. Ook de hele stomme. Hij heeft echt een hekel aan kleuren. Ik heb al eens tegen hem gezegd dat hij best eens iets netter kan gaan kleuren. Zijn jongere zusje kleurt nog netter. Maar toen kreeg ik te horen dat hij er dan veel te lang over doet. Vandaar zijn kraswerk. Ach, je dochter zal heus niet de eerste zijn die misschien sommige werkjes niet meer leuk vindt. En misschien blijft ze het wel leuk vinden. Het is immers niet zo dat alle werkjes steeds herhaalt worden. Het is steeds iets anders. Muizentrapjes, vouwwerkjes, klei, verf, krijt, krullen schrijven etc.

Haha

gelukkig maar.
stomme is namelijk dat ze er zo naar uit heeft gekeken om naar school te mogen.
vanaaf haar tweede had ze het er al iedere dag over.
en toen moest ze nog naar de peuterspeelzaal voor het eerst.
het is zo genieten dat ze ieder keer tussen de middag terug rent naar de juf om te vragen of ze strakjes weer mag komen.
zo gaat het al vanaf het proefdraaien en dat was in november vorig jaar tot haar verjaardag op 6 januari.
ik hoop dat ze het plezier vast kan houden.
dat is namelijk zo belangrijk met naar school gaan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.