Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
09-02-2011 om 21:00
een tijdje geleden heb ik het volgende bericht geplaatst miriam jij hebt hierop gereageerd met zeer bruikbare informatie voor mij, dit is het bericht:
Dus als ik het goed begrijp kan onze zoon met goedkeuring van de bs gewoon aangemeld worden bij een HAVO. De juf weet hier niets van en vrijdag heb ik een vervolggesprek met haar. Als ik aangeef dat het bij de bs ligt en niet bij de HAVO dat onze zoon schoolverlater kan zijn zeg ik dus geen vreemde dingen
Alvast bedankt voor het andwoorden
09-02-2011 om 21:04
Nog even ter aanvulling
De school gaat er van uit dat als hij groep 8 wel gaat doen hij ook HAVO zal scooren dus groep 8 is voor hem niet echt nodig (woorden van de juf)
09-02-2011 om 21:56
Tussen twee vuren
"Als ik aangeef dat het bij de bs ligt en niet bij de HAVO dat onze zoon schoolverlater kan zijn zeg ik dus geen vreemde dingen
"
Zo eenvoudig is het niet.
De wet geeft het schoolhoofd van de basisschool de bevoegdheid om het kind 'af' en klaar voor het voortgezet onderwijs te verklaren. Maar vervolgens zal er toch een vo school moeten zijn die dat kind ook wil hebben.
Er is geen vo school verplicht je kind op te nemen. In de praktijk gebeurt dat meestal wel, zeker als dat kind gewoon met de meute meeloopt: ook de eindtoets heeft gedaan, gewoon wordt aangemeld, etc.
Maar als het om een 'speciaal geval' gaat, dan zal er meer tekst en uitleg nodig zijn.
Je bent dan 100% afhankelijk van het overleg tussen bo en vo. De vraag of het bo er vertrouwen in heeft dat een havo-school je kind ook werkelijk toe zal laten, zal mee moeten wegen in de beslissing van het schoolhoofd om kind te laten gaan.
Ik kan daar niks van zeggen.
Groet,
Miriam Lavell
10-02-2011 om 16:26
Toch groep 8
Wij hebben besloten kind toch gewoon groep 8 te laten doen. Zal dit morgen aan de juf mededelen. Zoon heeft zich er nu ook gelukkig bij neergelegd.
Hij zal 18 zijn als hij de havo in 5 jaar doet, heeft hij dan een startkwalificatie op zak hoe werkt dat eigenlijk?
10-02-2011 om 16:57
Havo=startkwalificatie
HAVO en VWO-diploma is voldoende als startkwalificatie.
VMBO niet. En dat is pijnlijk voor de VMBO-ers die zo hard gewerkt hebben en trots zijn op hun diploma. Voor hen geldt dat MBO-niveau 2 of hoger een startkwalificatie is.
Tsjor