Mamasan
16-12-2008 om 11:03
Toe aan school?
Mijn dochter gaat volgende maand naar groep 1. Ze kijkt er best naar uit, maar ik maak me zorgen of ze er wel aan toe is. Ze is qua gedrag nog echt een peuter, kan nog niet perfect praten (wordt naar gekeken), begrijpt nog niet hoe een gezelschapsspelletje werkt, en ik zie haar nog niet een uur op een stoeltje zitten. Aan de andere kant pikt ze andere dingen ook wel weer snel op. Ze kent wat letters, merkt uit zichzelf op dat een B op een 8 lijkt (?), en heeft in een dag uitgevogeld hoe haar nieuwe Dora-laptop werkt. Ze zit nu op het kdv natuurlijk in een heel beschermde omgeving, met leidsters die perfect begrijpen wat ze (in haar peuterkoeterwaals) vertelt, maar straks zit ze in een klas met ruim 30 kleuters. Doe ik er goed aan om mijn zorgen alvast met de leerkracht te bespreken, of druk ik mijn kind dan gelijk een stempel op?
Tinus_p
16-12-2008 om 11:19
Niets zo charmant als een spreuk aan de wand
De mens lijdt het meest....
Mamasan
16-12-2008 om 11:42
Pelle (beetje o.t.)
Nee, het is geen Triominos geworden voor de Sint
Dat stond bij 8+ dus leek me echt een beetje te hoog gegrepen. Maar goed, Wie is het of kwartetten lukt ook nog niet.
Hes@
16-12-2008 om 12:10
Kwartetten!
kwartetten is hartstikke moeilijk! Een kindje dat bijna 4 is beleeft toch nog heel veel genoegen aan lotto of kleurentorentjes of zo?
Annet
16-12-2008 om 13:02
Te moeilijke spellen
Lotto is inderdaad geschikter, simpele varianten van mens-erger-je-niet, zwarte pieten (leuke voorloper op kwartet).
Jolijt
16-12-2008 om 13:28
Kroko loco
is een heel leuk spel voor jonge spelertjes. Je heb een voor- en achterstuk van een krokodil. Op tafel liggen kaartjes die je tussen voor en achter kunt plaatsen om je krokodil langer te maken. Op die kaartjes staan lucht- water- en landdieren. Je gooit met de dobbelsteen en pakt een kaartje.. is ie goed mag je je krokodil langer maken.
Een combinatie van memory (maar makkelijker) en mens erger je niet (beurt overslaan, kaartje wegpakken).
Is leuk, onvoorspelbaar wie er wint, duurt niet te lang en vooral makkelijk voor iedere leeftijd.
Mamasan
16-12-2008 om 14:00
Geen idee
Ik weet niet of ze kan dominoën. Ze kan wel memorieën met open kaartjes, dus domino wellicht ook wel. Op het kdv houdt ze zich voornamelijk bezig met rennen, klimmen en fietsen, en 'kleuterdingen' boeien haar niet zo.
Mamasan
16-12-2008 om 14:27
Terug naar school
Voor wat betreft de spraak weet ik bijna zeker dat ze achter loopt. Volgens het cb voldoet ze nét aan de norm, maar die ligt belachelijk laag ('oh, ze is nog geen 4 dus hoeft nog niet voor 95% verstaanbaar te zijn'). Bij mijn oudste in groep 1 zat een jongetje dat ongeveer op hetzelfde niveau praatte, hij zit nu op het speciaal onderwijs. Maar goed, ik denk dat het inderdaad gewoon het beste is om juf zelf haar conclusies te laten trekken. Bij oudste hadden ze ook snel door wat voor vlees ze in de kuip hadden.
Anneque
16-12-2008 om 14:46
Pelle (ot)
"Maar alleen op praten gaan een kind niet naar speciaal basisonderwijs!"
Toch wel. In ieder geval naar het speciaal onderwijs (waar Mamasan het over heeft). Mijn zoon heeft een indicatie voor cluster 2-onderwijs, puur ogv zijn sraak- taalproblematiek.
Saartje
16-12-2008 om 14:46
Geen verband met spraak
Hoi mamasan
Mijn zoon heeft extra spraaklessen gehad vlak voor hij 4 werd. Hij is nu 12 nog steeds niet altijd goed verstaanbaar maar zit op het tweetalig vwo.
Volgens mij klopt het wel dat kinderen die jong goed praten het vaak goed doen op school. Dit kan je niet omkeren door te zeggen dat kinderen die laat gaan praten het slecht zullen doen op school.
Je kan je nog jaren zorgen maken dus wacht lekker tot het echt nodig is (makkelijker gezegd dan gedaan).
cqcq
16-12-2008 om 16:56
Niet te ongerust over verstaanbaarheid...
Mijn HB dochter sprak pas in groep 4 voor 95 % verstaanbaar. Dus mijn ervaring is dat sommige kinderen er gewoon laat mee zijn, zonder dat er echt iets aan de hand is.
wil40
16-12-2008 om 21:18
Mamasan
Je dochter kijkt uit naar groep 1. Nou, dan is ze er dus aan toe! Volgens mij hoeft je kind aan niet meer eisen te voldoen als haar 4e verjaardag te behalen. Iedere ouder moet maar afwachten hoe de ontwikkeling gaat verlopen. De èèn is een slechte prater, de ander plast tot zijn 10e in zijn broek en weer een ander kan nog geen koprol maken.
Het lijkt wel of de gemiddelde kleuter tegenwoordig al klaar is met de basisschool terwijl ze nog moeten beginnen. Jouw kind gaat naar groep 1 en je ziet wel wat de toekomst brengt. Ze gaat naar school om te leren, niet omdat ze alles al weet.
Tango
16-12-2008 om 21:34
Ik zou
Ook niet vantevoren iets zeggen tegen de leerkracht. Dan heeft ze meteen een stempeltje. Een goed juf of meester komt vanzelf wel naar jou toe hoor als hij of zij zich zorgen maakt.
Verder vind ik wat je schrijft niet zorgelijk hoor. Ook mijn zoon van 4 (september) praat nog steeds niet echt verstaanbaar. Hij heeft inmiddels 3 maanden logopedie. Hij kan ook nog niet knippen en is motorisch nog heel onzeker (in de gymzaal). Hij heeft het echter prima naar zijn zin op school, heeft volop vriendjes en heeft al heel veel geleerd: dagen van de week, jas dichtmaken, zelf aankleden etc. Deed hij thuis allemaal niet, maar op school binnen een week.
San
16-12-2008 om 21:35
Voorlopig geen zorgen
Wil40 verwoordt het helemaal zoals ik het ook zou willen zeggen!
Neemt niet weg dat slechte spraak wel een aandachtspunt is, en het belangrijk is om in de gaten te houden of dit problemen geeft. Meestal zal dit niet het geval zijn, maar soms wel. Een van mijn kinderen was een zeer slechte spreker. Toen hij net drie was, heeft de logopediste al met ons besproken dat het voor hem wellicht verstandig zou zijn om te starten op een aparte school voor kinderen met spraak- en taalproblemen (met kleinere groepen, extra logopedie etc.). Uiteindelijk boekte hij dat jaar veel progressie en was het absoluut niet nodig. Nu moet ik erbij zeggen, dat mijn kind niet alleen een 'beetje slecht verstaanbaar' was, het was wel een stuk erger. Hij kon zich amper verbaal uitdrukken, gebruikte veel gebarentaal en een boekje om dingen in aan te wijzen. Voor dat soort kinderen zijn de aparte scholen bedoeld, niet voor kinderen die nog niet zo goed articuleren.