lynneke
14-07-2011 om 16:08
Toestemming om te testen
Alle drie mijn kinderen zitten op een SBO school. De oudste heeft in totaal nu 4 keer een wisc gedaan, omdat de uitslag niet correspondeert met wat hij op school laat zien. In het laatste jaar van de SBO heeft hij ook nog eens de NIO gedaan. Ondanks het VMBO advies van de basisschool, wordt hij dankzij de uitslag van o.a de NIO niet toegelaten tot het VMBO en moet hij naar de praktijkschool. We hebben van alles geprobeerd, maar helaas.
Tijdens het ouder gesprek van de jongste kreeg ik te horen dat er nog een keer een WISC afgenomen zal worden. De eerste WISC is straks namelijk niet meer geldig. Ik neig nu, na de slechte ervaringen met oudste zoon, geen toestemming meer te geven voor welke test dan ook. En dat de test uitslagen van vorige testen uit het onderwijskundig rapport worden gehaald, ze zijn immers toch niet meer geldig.
Ik heb al wel besloten de NIO bij de jongste twee particulier af te laten nemen. Op school doen ze de test namelijk klassikaal.
Over twee jaar gaat de middelste naar het VO. Wat zijn nu de consequenties als er geen WISC uitslagen meer zijn en kan ik de NIO ook weigeren af te laten nemen. Is het heel simpel gedacht dat wanneer er geen test uitslagen meer zijn het VO alleen nog kan afgaan op het advies van de basisschool? Kunnen ze je verplichten testgegevens te overhandigen en anders je kind weigeren toe te laten?

Fransien
15-07-2011 om 12:36
Geen idee
Toelating tot het voortgezet onderwijs wordt op 2 rapporten gebaseerd, het onderwijskundig rapport van de basisschool en een onafhankelijke test (cito, nio, misschien wisc). Deze twee rapporten zijn ingevoerd om te voorkomen dat school als enige beoordeelde en het kind van een slechte/rancuneuze leraar de dupe zou worden. En omdat sommige kinderen op de cito hele andere dingen laten zien dan ze normaal op school laten zien.
Mijn bijleskindje (sbo) komt op basis van de wisc op vmbo-bb terecht met lwoo, op basis van wat hij op school laat zien zou hij naar vmbo-tl kunnen. Het laatste zou voor hem ook beter zijn, hij presteert beter als hij eraan moet trekken, het is nogal een luiwammes en de puberteit is bij hem ingetreden en hij verzet nog geen stap als het niet hoeft op het moment. We vrezen dat hij daarom inderdaad niet verder dan bb zal komen nu hij daarop ingedeeld wordt. Bovendien is bij hem de wisc zeker niet zaligmakend, bij eerdere non-verbale testen heeft hij een normale gemiddelde score gekregen, bij deze test snapte hij heel veel woorden niet (ouders spreken geen nederlands, vandaar de bijles, hij spreekt het nu voor normaal gebruik ruim voldoende).
De wisc is gevalideerd voor gebruik tussen de 70 en 130, bij daarboven of daarbeneden kun je er je vraagtekens bij stellen. Bij kinderen met een (primaire) taalstoornis of kinderen met onvoldoende kennis van het nederlands, levert het zowiezo een onderschatting op. Maar goed, daar heb jij nu niet zoveel aan.
Ik zou het niet weten of een school testgegevens verplicht kan stellen. Ik denk dat ze je wel kunnen weigeren toe te laten voor vmbo, ze zijn zowiezo niet dol op leerlingen met een sbo-vlekje en hebben liever de krenten uit de pap. Zo gaat het hier tenminste. Zou de leerplichtambtenaar dit weten?

lynneke
16-07-2011 om 11:22
Francien
Dank je voor je bericht. Ik zal eens verder gaan zoeken naar info, eventueel de leerplichtambtenaar.

Annet
16-07-2011 om 21:05
Ik weet het niet precies (ivm sbo)
Voor reguliere scholen wordt meestal een schooladvies gevraagd en een onafhankelijk advies (cito, nio, e.d.)
Voor speciaal onderwijs wordt een rugzakje/toewijzing cluster gevraagd. Daar heb je een behoorlijk dossier bij nodig waar vaak een WISC bijhoort.
Ik weet niet hoe het bij SBO zit. Als het vervolgonderwijs een SO-school wordt, is het duidelijk.
Zo niet, dan lijkt het me heel verstandig als je geen toestemming geeft voor WISC en als NIO verplicht is, doe je dat in eigen beheer. Dat kun je overigens ook voor de WISC doen, dan deel je de uitslag alleen met de school als die in het schooladvies past. Niet testen via school dus. Dan weet je zeker dat omstandigheden en timing goed passen.
Het zou nog kunnen dat school een WISC vraagt ivm het sbo-onderwijs, om te controleren of kind daar past. Ik weet niet hoe dat werkt, of het soort voorwaarde kan zijn.
Is het een optie om middelste toch naar het regulier onderwijs te laten gaan?

lynneke
20-07-2011 om 17:12
Middelste
De middelste blijft wel op de SBO school, maar de verwachting is dat ze straks wel naar een reguliere VMBO school gaat. Tenzij ze ook haar nio verknalt....