Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Toets inhalen na schooltijd?

Kind gaat naar verrijkingsklas buiten school omdat school kind niet kan bieden wat het nodig heeft. School heeft met tegenzin toegestemd omdat de psycholoog van kind dit aangeraden heeft omdat er op korte termijn wat moet gebeuren voor kind. Kosten zijn uiteraard allemaal voor ons. Nu gaat kind daar twee keer naar toe en de verandering is echt opmerkelijk. Kind vindt het fantastisch. Kind leeft op. nu is deze week de drempeltoets en spreekt leerkracht me gisteren aan dat kind dan de toets na schooltijd in moet halen omdat kind naar de verrijkingsklas is. Ik denk daar over na en besluit kort daarop een mailtje te sturen dat dat me geen goed idee lijkt. Energie van kind is na zo n lange dag niet top meer en van deze toets hangt schooladvies af. Ik stel dus voor onder schooltuinen bij de IB er of anders op vrijdag. Leerkarcht stuurt s avonds laat mail terug dat hihzelf beslist bij de afname moet zijn en dat hij op vrijdag geen tijd heeft en onder schooltuinen moet hij mee. Kind moet dan maar niet naar verrijkingsklas gaan. Wat vinden jullie daar van? Ik heb besloten het niet te doen en kind wel naar de verrijkingsklas te laten gaan. Ik kan het zo kort van te voren echt niet maken om ineens niet naar die klas te gaan, kind verheugt zich hier enorm op. dit naast het feit dat zo n ochtend ons 55 euro kost wat we met moeite kunnen betalen omdat we niet op vakantie meer gaan en op van alles en nog wat bezuinigen. Het stuit me tegen de borst dat school geen passend programma voor kind heeft, de ouders op laat draaien voor kosten buiten school om en dan ook nog zo kort van te voren zegt dan gaat hij maar een keer niet want het komt ons niet uit. Hoe hadden jullie dit aangepakt?

Yoya

Yoya

15-10-2015 om 11:15

Raar

Hier gaat zoon, samen met een klasgenoot, een ochtend onder schooltijd naar een plusklas op een andere school, wel binnen dezelfde schoolstichting en ook met goedkeuring van school. Vorig jaar moesten zoon en klasgenoot de Cito toets maken na de plusklas, allebei scoorden ze ruim onder hun normale niveau. Nu hebben we afgesproken dat er geen toetsen meer gemaakt worden na de plusklas, hun energie is dan ook zo goed als op. Het lijkt mij raar dat jouw zoon een toets moet maken na schooltijd, kan de hele klas de toets niet op een andere dag maken? Is de drempeltoets echt zo belangrijk dat het schooladvies ervan af hangt? Hier wordt gewerkt met een plaatsingwijzer en de gewone Cito scores van groep 6 t/m 8 worden gebruikt voor het advies. De eindcito kan eventueel gebruikt worden in twijfelgevallen. Ik zou het eens bij de directeur aankaarten of eventueel bij de MR van de school, misschien kom je daar verder mee.

eefy

eefy

15-10-2015 om 11:33 Topicstarter

Dank je wel yoya

Dank je wel voor je snelle reactie. Hier heb ik echt wat aan. Het voelde echt zo niet ok, om na zon hele dag zo n belangrijke toets te doen!!! Wie verzint dat nou? Kind vindt het ook heel naar om met die leerkracht alleen te zijn in de klas. Hij voelt zich niet veilig bij hem. Daar kan ik natuurlijk niet veel aan doen jammer genoeg.

Miraya

Miraya

15-10-2015 om 12:35

nou

'Het lijkt mij raar dat jouw zoon een toets moet maken na schooltijd, kan de hele klas de toets niet op een andere dag maken?'

Nou, dat zou ik dan weer niet pikken, als ouder van een kind dat wel de hele dag braaf op school zit. Want hoe moet dat dan als er iemand op die dag ziek is, naar de ortho moet, een voetbalclinic heeft, geen zin heeft, vannacht zo slecht geslapen heeft ... Zo kun je altijd wel wat verzinnen voor de 'prinsjes en prinsesjes'.

Jouw kind is de uitzondering, dus die zal zich moeten aanpassen.

'Kind vindt het ook heel naar om met die leerkracht alleen te zijn in de klas. Hij voelt zich niet veilig bij hem.'

Na schooltijd zijn basisscholen altijd nog gevuld met mensen. Leerkrachten die nog nakijkwerk hebben, een kind dat moet nablijven, de schoonmakers. Dus maak het niet groter dan het is.

Ik snap het probleem niet

Er was een tijd dat dit soort verrijking onder schooltijd actief vervolgd werd door leerplichtambtenaren. Ik ben daar niet voor, maar daarmee is niet gezegd dat ik voor dit soort constructies ben.

Het waarom laat zich hier zien.

Wat is nu het probleem? Kind kan tijdens schooltijd toch gewoon deelnemen aan de toetsen?
Die dingen gaan voor extra's als door ouders betaalde bijklasjes.

Geen bijklasje op toetsdagen.
Probleem opgelost.

Dees

Dees

15-10-2015 om 12:47

Overleggen externe klas

Ik zou overleggen met de externe klas, wellicht hebben ze daar ook andere dagen dat je kind er terecht zou kunnen (voor een keertje dus). Als jij en je kind de toets belangrijk vinden dan moet je daar gewoon bij zijn. EN ja 55 euro per les is veel, maar dat er dagen van uitval zijn omdat er verplichtingen op de school zijn had je in kunnen calculeren.

Mara

Mara

15-10-2015 om 12:55

En dan nu vanuit de andere kant bekeken!

Je kan het voorstel van de leerkracht als ongewenst zien maar je kan het ook zo zien dat de leerkracht, een uitzondering maakt voor jouw kind, jouw kind de ruimte om toch naar de verrijkingsklas te kunnen gaan en in eigen tijd deels opoffert (van de leerkracht dus) zodat jouw kind deze toets kan maken. Dat dit jou(w kind) niet goed uitkomt, is iets heel anders.

Maar als jij die toets niet kan maken op de tijd dat die voor iedereen gegeven wordt omdat je een uitzondering wilt zijn en daarop blijft staan, moet je niet ook nog moeilijk lopen doen bij het voorstel wanneer die toets ingehaald kan worden. Doe je dat wel, kan ik mij niet voorstellen dat de leerkracht, school, ouders van klasgenoten op een gegeven moment 'de zeik aan je krijgen'. Hoef je niet erg te vinden, hoor, maar dat krijg je er gratis bij. Ik zou dat het niet waard vinden. Heb je nog meer kinderen, waar je hopelijk nog eea op deze school voor wil regelen (pluswerk, verrijksingsklas, extra ondersteuning). Misschien ook iets om rekening mee te houden.

Ik zou de leerkracht hartelijk bedanken voor de moeite die hij zich wil troosten, dat hij uit zichzelf aan mijn kind dacht en liet zien dat hij met kind mee denkt, vriendelijk zeggen dat het niet nodig is, kind uitleggen dat die toets nu eenmaal belangrijk is (al is het alleen al omdat iedereen die nu eenmaal moet maken) en dat hij deze , net als de rest, gewoon moet doen en daarom die dag even niet naar de verrijkingsklas kan. En dat hij het nu eenmaal niet kan maken om dat niet te doen!

Heel gezond voor je kind om de juiste waardering te krijgen voor zo iets prachtigs als een verrijkingsklas.

Mara

Mara

15-10-2015 om 13:06

houding richting school

Lees je eigen bericht nog eens overnieuw, over een week of zo. Er spreekt tussen de regels een houding uit naar school die verre van netjes is, terecht of onterecht. Dat pikken mensen op en wat je daar ook aan tekst bijvoegt of weglaat, mensen reageren eerder op het non-verbale deel dan op het verbale.

Zou het kunnen dat jouw kind die houding ook heeft op school bij momenten, al was het alleen in lichaamstaal? Misschien voelt jouw kind dat in de klas. Niet dat het netjes is of hoort of zo, maar die dingen gebeuren. En daar kan je vooral zelf wat aan doen. Misschien zit je op een verkeerde school, in een verkeerde klas, met een verkeerde leerkracht, dat blijkt wel uit je bericht. Of die mening ook terecht is, weet ik niet. Hoe dan ook, je heb de keuze: of je doet het ermee en je accepteert bepaalde zaken en probeert het vriendelijk en beleefd (leefbaar) te houden of je wisselt van school.

Tja

Dat is de neiging om iedereen zaken zelf maar te laten oplossen ook al heb je er weinig overzicht en controle over. Slecht gedrag dat komt omdat iedereen aan alle kanten onder druk staat bijvoorbeeld. Slecht gedrag kan meer redenen hebben.
Gewoon negeren dat het voor kind belangrijk is om zowel de toets te maken als de plusklas te bezoeken. Zoek het zelf even uit als dat botst, school geeft niet thuis. Ook al niet omdat ze er niet achter staan.
Emotioneel onrijp gedrag van volwassenen en het afschuiven van als overbelasting ervaren extra taken.
Dochter kreeg een door school geregelde TOMtraining, waar juf ook bij betrokken was, op een speciale school op een moment dat er ook museumbezoek was. Elke keer weer die opmerking naar dochter dat ze toch wel veel mistte omdat ze naar die training ging. Nou ja, juf had geen idee welke musea dochter al lang had bezocht.
Maar ook ging dochter naar de (gehandicapten)manege aansluitend aan school omdat ze daar zoveel kalmer van werd en even uit de angst kon ontsnappen.
Om de haverklap echter ging de school later uit, hield de juf de leerlingen vast of plande ze dochter in voor opruimen na school.
Ergerlijk en ik ben er toe overgegaan om dan maar dochter te (laten) halen uit school om haar te (laten) brengen zodat ze daar wel aan toe kon komen.
Dochter haatte het om te laat te komen en het werd een wekelijkse stress op die manier.
Wel erkennen dat een kind het moeilijk heeft maar dwarsliggen als je daar actie op onderneemt. Negeren dat dat consequenties heeft.
Doen alsof dat niet in je pakket zit, je gaat er niet over.

Passend Onderwijs

Daarom wordt Passend Onderwijs ook niets. Leerkrachten zijn vaak niet van zins om die kleine handreikingen en meeveren uit te voeren. Daar hebben ze te veel last van. Uitzonderingen daargelaten.
Je hebt ook leerkrachten die daar zelf mee komen en die wel in staat zijn om een kind te geven wat het nodig heeft. Soms tegen de verdrukking in.
Maar het is te optimistisch om te denken dat leerkrachten de tijd, de interesse en de veerkracht hebben om standaard individueel naar elk kind te kijken en daar mee om te gaan op een vanzelfsprekende manier.
Emotioneel onrijp.

creabea

creabea

15-10-2015 om 13:22

bij ziekte?

en moet een kind de toets ook (na schooltijd) inhalen bij ziekte? Als dat het geval is, dan lijkt me het logisch dat jouw kind gewoon na schooltijd de toets inhaalt.

en misschien zeg ik iets heel vreemds maarre.... als je kind naar een externe verrijkingsklas gaat, dat zal het toch wel goed zitten met het schooladvies?

Jaina

Jaina

15-10-2015 om 13:27

Maar

Ik snap dat je het geen goed plan vindt dat hij na de schooldag deze toets moet inhalen maar waarom kan hij niet gewoon samen met zijn klasgenoten op dat tijdstip de toets maken? Dan maar een keer niet naar de verrijkingsklas. Toetsen gaan voor lijkt me. En zoiets komt niet zo heel vaak voor dus voor die keer kun je dan de verrijkingsklas overslaan. En het is niet aan jou verder om de agenda van de school te bepalen wanneer iets wel of niet kan. Ik had dus wel gewoon mijn kind mee laten doen en dan maar een keer niet naar die klas. Jammer van het geld en ik zou het wel fijn vinden als de school het de volgende keer iets eerder zou willen vertellen maar goed dat is nu eenmaal zo. Communicatie misverstanden zijn er altijd wel.

Ziek

Ik weet niet hoe groot de school is maar waarschijnlijks is er toch wel een kind ziek op de toetsdag en zal de school een ander tijdstip aanbieden. Lijkt me stug dat dat dan buiten schooltijd zal zijn. Kan je kind dan weer aanhaken.
Je kunt ook nog vragen hoe dat andere jaren opgelost werd.

Jamie

Jamie

15-10-2015 om 13:41

hmm

Als je nu die verrijkingsklas laat schieten voor de toets is het hek van de dam. Dan moet het straks ook voor de geschiedenistoets en het bezoekje aan de boomgaard.

Ik zou toch vragen of het niet op een andere dag kan die week en wat hij gaat doen als er zieken zijn. Toets na school maken zou ik weigeren, het zal geen 10 minuten duren neem ik aan en ik wil niet dat school beschikt over mijn kind als het gaat over de tijd na school (ik heb al moeite met nablijven maar gelukkig overkwam mijn kind dat niet vaak).

Onderwijskundig plan

"Als je nu die verrijkingsklas laat schieten voor de toets is het hek van de dam."
Ik weet niet of het nou zinnig is om de kwestie als een concurrentiestrijd te beschouwen. Als dat de insteek is, dan is het niet zo gek dat een leerkracht een tegenactie verzint.

Het is gewoon slimmer om dit soort externe behandeling te integreren in een plan. In dat plan kan gewoon opgenomen zijn dat toetsen wel op de toetsdagen op school worden gevolgd. Zelf vind ik het een tikje zot dat dat beschreven moet zijn, maar kennelijk is dat nodig.

Wat je eens zou moeten doen is je verplaatsen in de situatie van een kind met nierfalen die 3 x in de week naar dialyse moet. Onder schooltijd natuurlijk. Die hebben pas een onwrikbaar schema waar niks aan afgedaan kan worden. Met als resultaat dat ze in het speciaal onderwijs belanden (voor langdurig zieken).

Tegen die achtergrond is de kwestie van TS een zeurverhaal.
Dat kind kan gewoon verschijnen op de toetsdag.

Alsof dat elke week is zeg.

Mara

Mara

15-10-2015 om 13:53

Wat je eigenlijk zegt

Ziekte dat is overmacht. Het zou kunnen dat collega's op school, in geval van ziekte, wel willen inspringen en dat in dit geval, collega's dat niet willen.

Er op staan om naar de verrijkingsklas gaan, daarmee zeg je eigenlijk dat die toets niet belangrijk is omdat er nu eenmaal wat leukers is. Ja, me dunkt: er is altijd wel wat leukers te verzinnen. Dat zou dan wel voor dit kind gelden maar voor de rest dus nu eenmaal niet.

En daarmee stoot je een leerkracht wel tegen het hoofd. Het kan dat collega's op school niet willen inspringen vanwege deze keuze (itt overmacht) en dat hij daarom aanwezig moet zijn. Ik kan me dan zo voorstellen dat de leerkracht, nog altijd enigszins in de meewerkhouding, dan zegt, het kan, maar dan moet het mij ook enigszins uitkomen. En dat hij bijv dus niet op een vrije dag nog even speciaal langs wil komen of op een dag dat hij in alle rust iets moet voorbereiden (of nakijken of vergaderen). Zou ik ook moeite mee hebben.

Je zegt eigenlijk tegen iemand dat je zijn werk, inzet ed niet op prijs stelt. Dat mag je natuurlijk wel vinden maar zeggen is heel wat anders. Dan moet je niet verwachten dat je nog keuzes op een zilveren schaaltje aangereikt krijgt.

monty

monty

15-10-2015 om 13:58

prachtigs

Ja, een verrijkingsklas is iets prachtigs, kan.
Ik snap de mensen die dat zo zien wel, zeker als ik naar één van mijn kinderen kijk. Die had ik dat best gegund, doet het prima op school maar valt soms om van verveling.

Maar ik ken helaas ook de andere kant. Heb ook een kind waarbij verrijkingsklas enige strohalm was. Waarvoor de verrijkingsklas pure noodzaak was, echt waar.
(Tuurlijk klopt dat niet en hadden de problemen op school zelf opgelost moeten worden, maar dat is een heel lang moedeloos en verdrietig verhaal)

Hier mocht het van school, is zelfs geregeld en bekostigd door school. Toch deed school verschrikkelijk moeilijk erover, was er steeds strijd over en dacht een volgende leerkracht het wel weer even ongedaan te kunnen maken.
Wat een ongelofelijke rotstrijd was dat. En wij waren écht het type makkelijke ouder voor school. (Daar lag misschien juist een probleem)
Het laatste dat we wilden was zeikouders zijn. Maar het ging altijd ten koste van ons kind.

En nu praktisch tav jouw vraag; echt advies kan ik je niet geven. Het is laveren en keuzes maken. Het mooiste was misschien geweest als je dit op voorhand met ib'er had kunnen oppakken. Nu zit je in een acute situatie (helaas zo herkenbaar) Ik zou idd proberen waardering te uiten voor leerkracht dat deze 'meedenkt'. Wring je niet in bochten want die 'zeikouder' ben je toch al, maar dat weet je wrs wel.

Je hebt school wel nog nodig voor het advies, dus ik zou flexibiliteit tonen en zoon mee laten doen aan de toets, puur uit strategische overwegingen.
Voor zoveel geld mag verrijkingsklas ook flexibel zijn en een andere dag geven. Ze zijn het vast ook gewend met onwillige scholen. Hier was het nooit een probleem.
Voor zoon kun je dit allemaal positief duiden.

monty

monty

15-10-2015 om 14:04

Creabea

School doet rare dingen.
Zegt dat zo'n toets enorm belangrijk is,maar kan ook na school gemaakt.(moe!)
Zegt dat kind verrijkingsklas nodig heeft, maar dit staat helaas vaaklos ve schooladvies, wordt soms niet eens meegenomen.

Jamie

Jamie

15-10-2015 om 14:14

ter verduidelijking

Hoe lang duurt zo'n drempeltoets eigenlijk? Dat zijn toch meerdere uren? Dat zou ik niet toestaan als je dan pas om half 4 mag beginnen.

Misschien denken jullie aan een kwartiertje of zo dus hoe lang is het eigenlijk?

monty

monty

15-10-2015 om 14:20

en ohja Creabea

Misschien ga je ervanuit dat een kind dat naar verrijkingklas gaat tóch wel goed scoort. Dit is zeer zeker niet zo.
Sterker nog, daar heb je dan soms die verrijkingsklas weer hard voor nodig. Om studievaardigheden op te doen. Of motivatie terug te vinden.

Straf

http://www.onderwijsconsument.nl/oki-doc/
Deze leerkracht denkt in straf. Je kind mag dan wel een afgedwongen afwezigheid naar de plusklas hebben maar als de leerkracht daar dan last van heeft dan moeten jij en je kind gestraft worden door daar een extra inspanning tegenover te zetten. Voor wat hoort wat inderdaad. Het woord 'kinderachtig' dringt zich dan voortdurend aan mij op maar dat is te erg want het is gewoon onvolwassen emotioneel onrijp gedrag.
Je kunt beleefd zijn en meegeven wat je wilt maar dat werkt ook in je nadeel uiteindelijk en in het nadeel van je kind. Ik zou het gewoon zo feitelijk en zakelijk mogelijk, wel vriendelijk en beleefd benaderen.
Wel inhalen maar niet na schooltijd. Kan ook volgende week.
Er komen vast nog momenten dat je door het stof moet. Maar niet ten koste van je kind dus.
Omdat school ons eindeloos afhield over een binnen 6 weken na aanvraag verplicht op te leveren onderwijsdocument voor de indicatiecommissie vroeg ik het okidoc op in groep 8. Dat bleek nogal significant.
Maar ik mocht het wel hebben mits ik het om 8.00 uur kwam ophalen. De miezerds. Je wordt gewoon op het strafbankje gezet.
Goed, nederig en beleefd en beslist op tijd, zonder commentaar.
Zolang mijn kind er geen last van had.

Bianka

Bianka

15-10-2015 om 14:44

tsja

De drempeltoets wordt toch maar eenmalig afgenomen in de hele schoolperiode? Ik zou dan, denk ik, die verrijking een keer afzeggen en kind die toets mee laten maken. Het is best een belangrijk toets en eenmalig, niet zomaar een methodetoets. Overigens zou ik er dan wel bijzeggen dat je het belang van de toets inziet en daarom voor een keer kind die laat meemaken ipv verrijking. Ik zou wel heel duidelijk maken dat dit een grote uitzondering is.
Overigens vind ik wel dat school dit wat eerder had kunnen zeggen, dat zou ik ook graag de volgende keer eerder willen horen (tenminste, als het niet in de agenda staat en als je het niet net gehoord hebt). En dit kan ook voor je kind een uitdaging want hij kan laten zien wat hij kan op ieder vakgebied. En naar welke school hij kan. De uitslag kan bepalend zijn voor het vervolgonderwijs.
Mocht je dat niet willen doen, dan snap ik dat het een vervelend tijdstip is maar ik snap dat de docent erbij wil zijn en vind het tof dat deze oplossing is gevonden.

Miraya

Miraya

15-10-2015 om 15:27

nee Monty

'Zegt dat kind verrijkingsklas nodig heeft'

Volgens mij heeft school juist met tegenzin toegestemd in een verrijkingsklas, omdat de psycholoog van het kind (ingeschakeld door de ouders) dit aangeraden heeft.

eefy

eefy

15-10-2015 om 16:09 Topicstarter

Dank jullie wel

Echt heel erg bedankt. Ik heb veell aan al jullie reacties. Jullie gunnen me een kijkje in jullie denkproces en ik denk dat een aantal van jullie denken zoals leerkracht en dat heeft me nu wel inzicht daarin gegeven. Ik denk dat het inderdaad een gevoel bij leerkracht is van niet gewaardeerd voelen. Dat zal ik zeker meenemen. Ik ben ook vandaag naar hem toegegaan om te verduidelijken waarom hij vanmorgen niet aan de toets meegedaan heeft. Ik had n.l. Al een afspraak staan daar met echtgenoot, beiden vrijgenomen van werk, leerkracht verrijkingsklas komt ook van ver en ik kon het op korte termijn niet meer afzeggen. Dat stemde hem milder. Ook gezegd dat ik het waardeer dat hij zijn tijd beschikbaat wilde stellen voor inhalen. Ik moet toch verder met leerkracht.
Ander kind dat ziek was mocht het onder schooltijd inhalen. Dank jullie wel. Ook voor de reacties van de mensen die meer met mijn gedachtengang op een lijn zitten. Ik voel me soms zo machteloos en het enige wat ik probeer is mn kind weer op de rit te krijgen en graag met hulp van school. Dacht dat we samen gingen proberen kind weer op rit te krijgen zodat hij weer lekker in zn vel komt te zitten maar het voelt soms als een gevecht. Leerkracht is meer van het type wie niet luisteren wil moet voelen. Ik ga mezelf niet lopen verdedigen, het verzoek van leerkracht kwam gewoon te laat om dat nog te regelen. Als ik het eerder had geweten had ik het waarschijnlijk wel gedaan om gedoe te voorkomen. Zucht.... Kind komt van ver, was depressief, loopt bij psycholoog en het gaat nu eindelijk weer wat beter. Ben zo dankbaar voor dat gegeven maar het is wel nog fragiel. Hoop dat dus vast te houden. Ook dit heb ik aan leerkracht uitgelegd. Dat we alle begrip hebben voor zijn agenda en die zo veel mogelijk willen respecteren maar dat wij echt heel bezorgd zijn. Wat dat betreft is het makkelijker om naar het ziekenhuis te gaan en daardoor regelmatig te verzuimen zoals met oudste en middelste die een genetische ziekte hebben. Daar kregen we alle medewerking en begrip. Die hebben indertijd ook de toets op een ander moment bij de ib er gemaakt. Dus ja Mirjam die kant ken ik ook; het ziekenhuis is onze verlengde huiskamer. Ik kan niet zeggen dat ik dat ingewikkelder vond indertijd. Het is een beetje appels met peren vergelijken. Gelukkig gaat het nu beter met dit kind. Ik blijf positief.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.