Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
aleid

aleid

25-01-2019 om 20:12

toetsweek 2 slecht gemaakt

Zoon (14) zit in een zgn verlengde brugklas havo/VWO. De eerste drie jaar zitten de kinderen bij elkaar. Het gaat om kinderen die havo-advies hadden maar waarvan de verwachting is dat ze met wat extra begeleiding naar het VWO zullen kunnen. Dit concept had ook tot gevolg dat zoon bij de overgang van 2e naar 3e jaar gewoon overgegaan is, ondanks een teveel aan tekorten als het een reguliere klas geweest was. We hebben toen wel getwijfeld hem een jaar te laten doubleren maar zijn cijfers van de laatste toetsweek waren zo goed (vrijwel alleen achten) en de slechtere resultaten bij eerdere toetsweken om meerdere redenen verklaarbaar dat zowel school als wij dachten dat vwo3 wel zou lukken. Bovendien gunden we het hem ook omdat hij ongeveer voor het eerst in een klas zat waar hij zich helemaal prettig voelde. En voelt.
Maar nu vallen resultaten van zowel eerste als tweede toetsweek dus toch tegen en vraag ik me af of we de juiste beslissing hebben genomen - heeft hij toch onvoldoende basis- ? Maar vooral wat we nu moeten doen.
Zoon is niet echt gemotiveerd meer nu z'n harde werken niet beloond is. Wil eigenlijk net als een aantal van z'n klasgenoten gaan doen, nu naar 3 havo. Of moeten we hem VWO 3 laten doubleren, met z'n grote hoeveelheid vakken.
We hebben nog niet met school gesproken. Ben benieuwd wat zij zeggen.

Probleem duidelijk krijgen

Ik ben zelf docent en ook mentor van een Vwo-3 klas dus misschien kan ik nog wat nuttigs bijdragen.
Ten eerste: de resultaten zijn niet goed, zeg je. Wat is niet goed? Diepe onvoldoendes voor meerdere vakken of een paar hoge vijven? Dat scheelt nogal in de haalbaarheid van Vwo-3 en op termijn van het hele Vwo. Het is nu ook ongeveer tijd voor de profielkeuze. Zitten de problemen in vakken die hij gaat laten vallen? Zitten ze in Nederlands - Engels - Wiskunde?

Het tweede dat ik me afvraag: je zegt dat hij hard werkt, maar werkt hij ook effectief? Veel Vwo-leerlingen hebben de dingen meestal zo vlot onder de knie gekregen op de basisschool dat ze geen enkele effectieve leerstrategie beheersen. Voor dit soort kinderen is leren vaak lezen en hard leren is twee keer lezen. Wat doet hij met de stof? Maakt hij oefenopgaven, samenvattingen, mindmaps, probeert hij voor zichzelf toetsvragen op te stellen en te beantwoorden, kijkt hij filmpjes met uitleg? Kijkt hij zijn huiswerk grondig na en leert hij van zijn fouten? Hard werken is heel frustrerend als het weinig oplevert.

Ten derde: het kan natuurlijk dat zijn basis uit de tweede zo zwak is dat hij nu in de problemen is omdat er wordt gebouwd op een wankele fundering. Dat zijn onvoldoende resultaten verklaarbaar zijn neemt niet weg dat hij die stof onvoldoende beheerst. Dat zal hij ergens in moeten halen. Vaak is het slimmer om tijd te steken in het bijwerken van stof uit een eerder leerjaar, dan om te proberen dingen onder de knie te krijgen die te moeilijk zijn omdat je de onderliggende stof niet beheerst. Daar zou de school mee moeten kunnen helpen.

Ook een mogelijkheid is dat het Vwo gewoon te moeilijk voor hem is. Dat kan, en dat is geen schande.

Wat op dit moment wijsheid is hangt heel erg af van de antwoorden op de vorige vragen. Een overstap naar Havo-3 is weinig zinvol als hij niet weet hoe hij moet leren. Het verschil tussen Havo en Vwo is in de onderbouw nog niet zo groot dat vieren opeens zessen gaan worden bij dezelfde inspanning.
Als het niveau echt te hoog is, kan hij nu meteen overstappen, maar hij kan ook inzetten op een lijst waarmee hij aan het eind van het jaar naar Havo-4 kan. Als het niveau op zich goed is, maar de gaten in de basis zijn te groot, wordt het zaak om zo snel mogelijk, eventueel met bijles, de achterstand bij te werken.

Tijd voor een gesprek met zoon, mentor en ouders om boven water te krijgen wat er precies speelt. Succes, ik weet als mentor maar ook als ouder hoe je met je handen in het haar kunt zitten in deze situatie!

Handen in het haar

Maar dat kun je ook relativeren, toch? Wat maakt het zo cruciaal?
Hij zit nu in een leuke klas, maar blijkbaar ziet hij ook medeleerlingen die voor HAVO kiezen en dat lijkt hem ook een goede optie.
Eventueel kun je na 5 HAVO propedeuse HBO doen en als je dan naar de universiteit wil kun je dat alsnog doen. Het kost je dan 1 jaar extra, maar dat kost zitten blijven ook.
Dus ik zou iets minder stress eromheen hebben en het meer zien als verschillende mogelijkheden die uiteindelijk leiden naar zijn eigen weg.

Tsjor

Tempo omhoog

Het is een school met een verlengde brugklas. Is het bekend of op het vwo het tempo in de bovenbouw aanzienlijk toe neemt?
Hier werd door een mentor het vwo vergeleken met een wijnfles; breed van onder en smal van boven. In de bovenbouw werd de druk flink opgevoerd. Maar op andere scholen kan dat natuurlijk weer geleidelijker verlopen. Toch kan dergelijke info van invloed zijn op een keuze die je zoon zal maken.

Relativeren ja, maar...

Tsjor,

Ik ben het helemaal met je eens dat je moet relativeren, maar ik heb daar toch ook wat kanttekeningen bij. Maar al te vaak belanden leerlingen, met name jongens, op deze manier op het hoogste niveau dat ze kunnen halen met niks doen, of niet effectief werken. En met een zwaar onvoldoende lijst in VWO-3 (daarom vroeg ik hoe erg het was) zal dat geen HAVO zijn maar eerder VMBO. Ook daar is absoluut niks mis mee, maar het is jammer als je de capaciteiten en de motivatie hebt voor een hogere opleiding en het lukt niet omdat je niet goed wist hoe je dingen aan moest pakken. En dat is in mijn ervaring maar al te vaak het probleem.

Met lang niet alle HBO-propedeuses kun je naar de Universiteit, maar natuurlijk kom je er uiteindelijk wel als je dat echt wil, het duurt hooguit langer en kost meer.

Mijn grootste punt van zorg bij dit soort leerlingen is altijd het effect dat het op hun welbevinden en zelfvertrouwen heeft als ze wel hun best doen en toch geen goede resultaten halen. Als blijkt dat deze jongen op de goede manier leert en erg genoeg tijd in steekt dan is het dus te moeilijk, en dan is een spoedige stap naar HAVO-3 inderdaad een goed idee.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.