Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Toezicht bij douchen na gym

Wat vinden jullie?
Groep 7 , jongens en meisjes douchen uiteraard gescheiden. Er is een meester voor deze groep.(beetje weird figuur is het...) 1/3 van de meisjes is al duidelijke aan het puberen.tw borstontwikkeling, schaamhaar... Er wordt af en toe om de deur gekeken en daadwerkelijk de omkleedruimte ingelopen om kinderen aan te sporen op te schieten. De meiden vinden dit heel vreemd en ongewenst. Ik kan niets vinden over een protocol hierover. Zal een bikini een uitkomst kunnen bieden, of kind na school laten douchen thuis? Verantwoording dus bij ouders leggen, of èèn kind de leiding geven mbt toezicht?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
reina

reina

22-09-2008 om 16:46

Al besproken

Ik zou het eerst met de meester bespreken, misschien denkt de man er niet eens aan dat het niet gewaardeerd wordt.

Nee, dat denk ik ook..........

hier was er een opa die bij de gym (vereniging) ook voor consternatie zorgde door de kleedkamer in te lopen....en nog met oudere meiden erbij ook.
opa was zich van geen kwaad bewust (zo leek het althans en ik was getuige) en stond 'gezellig keuvelend' met z'n kleindochter. hij kéék niet eens naar de rest (die helemaal zenuwachtig met spullen voor bepaalde zones stonden of de w.c. ingevlucht waren.
na veel gekuch van mij trok ik opa's aandacht pas (hij ging helemaal op in kleindochter) en wees hem erop dat het een 'meisjeskleedkamer' was.....waarop ie een beetje verbaasd om zich heen keek.....(hij snapte eerst niet eens wat ik bedoelde) en toen ik naar de deur gebaarde met een soortement grijns viel 't kwartje pas bij die man. tot opluchting van alle verkrampte en afgekoelde dames half bloot.
toen ik later de gang in liep, verschoot opa van kleur toen ie mij zag...en zei wel 100 keer sorry en dat ie d'r 'vroeger' ook altijd ophaalde en er niet bij nagedacht had dat....enz. enz.
misschien heeft deze weirde meester eerst de onderbouw gehad?
groeten albana

Tsja..

Lastig probleem, want.. wat is de oplossing? Geen toezicht zeker niet. Douchen na gym is dé mogelijkheid voor pestkoppen om hun slag te slaan, juist omdat er al niet constant toezicht is. Enig toezicht op de gang van zaken (en aansporen) is dus echt belangrijk.
Wellicht een keer een gesprek met een afvaardiging van de meiden en de meester en eventueel een ouder erbij? Om zo samen tot een oplossing te komen? Mooist zou natuurlijk zijn als er een groepje moeders zich opwerpt om om de beurt toezicht te houden, maarja.. dat is ook weer lastig.
Mijns inziens is het beter een meester te hebben die enig toezicht houdt, ook al is dat enigzins tegen de wil van sommige meiden, dan helemaal geen toezicht, want dat laatste zou voor mij echt geen optie zijn.

reina

reina

22-09-2008 om 19:22

Minna

Op het VO komt de leraar ook niet binnen bij de meisjes of de lerares niet bij de jongens als ze zich douchen/omkleden, dus dat moet ook kunnen bij groep 7 en 8, lijkt mij.

mee1977

mee1977

23-09-2008 om 09:21

Minna

sorry hoor, maar ik menstruerde al op mijn 10de en zat dus echt niet te wachten op een leraar die de douche in kwam. Nou had/heb ik echt een kop erop staan dat ik dan gewoon niet ging douche, en niemand die mij dwingen kon/kan. Maar ik kan mij goed indenken dat meiden van 11 a 12 jaar er niet op zitten te wachten. Ik zou mijn dochter toestemming geven om dan maar niet te gaan douche! Natuurlijk wel pas nadat ik er met de leerkracht over gesproken heb, en wanneer dat geen verandering heeft gebracht.
Bij ons werd er alleen op de deur geklopt, leerkracht bleef buiten de douche. En wij hadden een gymlerares.

Reactie

Reina en Mee, jullie hebben óók gelijk, toch blijf ik erbij dat helemaal geen toezicht ook niet de manier is. Er zijn bij mijn oudste in de klas echt vervelende dingen gebeurd, juist in die momenten, omdat er toen weinig toezicht was. Meisje in kwestie durfde niks te zeggen tegen leekracht, leerkracht zelf had niks door en het geheel kwam pas uit toen haar gymspullen in de wcpot verdwenen.
Mee, een leerkracht die de douche inloopt vind ik ook niet kunnen, zeker niet! Maar Janboel heeft het over 'om de deur van de omkleedruimte kijken/daar naar binnen lopen', net weer even wat anders. En dat is zeker geen goede situatie als de meisjes dat vervelend vinden, maar ik blijf er bij dat 'dan maar geen toezicht' geen oplossing zou moeten zijn (en dat er uiteraard wél naar een andere oplossing gezocht zou moeten worden).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.