Emma
25-01-2009 om 18:01
Topografie groep 6
Min zoon zit in groep 6 en hij krijgt dit jaar de topografie van Nederland. Nu wordt dat vak uiterst belabberd gegeven, met slecht leesbare stencils met vage kaartjes. De juf left de schuld bij het lesmateriaal (.....tja. Waar is een juf voor ..)
Afijn, nu wil ik mijn zoon helpen door hem dan maar zelf wat lesmateriaal (kaartjes van de [provincies met de plaatsen etc). maar waar kan ik die vinden? Iemand enig idee hoe hij zijn topokennis een beetje kan opkrikken?

Bastet
25-01-2009 om 18:17
Heb je al eens gegoogled op topografie?Volgens mij zijn er wel sites waarop je kunt oefenen!
Groetjes,Bastet

Jessy69
25-01-2009 om 20:44
Nu jullie het zeggen
Oudste zit nu in groep 6 en heeft idd 1x de provincies moeten leren en 1x de hoofdsteden en sindsdien is het heel erg stil omtrent de topografie.

kaatje66
26-01-2009 om 07:53
Hier
zit dochter in een combiklas 7/8 en dan in groep 7. De andere groep 7/8 heeft Europa met hoofdsteden gehad en een toets. De klas van mijn dochter niet. Heeft ooit een werkblad gemaakt en dat was het.
Dus hier helemaal geen topo
groetjes Kaatje (66)

Vera*
26-01-2009 om 09:13
Topo ot
Vroeger vond de juf het op mijn montessorischool het ook helemaal niet nodig om topografie te leren. Ze vond dat als je iets wilde weten je het maar op moest zoeken. Mijn moeder, ook juf, vond dat belachelijk en ik heb thuis topografie moeten leren. Achteraf ben ik daar heel blij mee dat ik gewoon weet waar iets ligt of in ieder geval waar het ongeveer te vinden is.

maan.
26-01-2009 om 11:00
Accepteren
Ik vrees dat je de situatie maar het best kunt accepteren. Hier ook in groep zes en zeven onduidelijke kopiekaartjes met gedeeltelijk zelf-toegevoegde info.
Ik heb ook overwogen om er een 'gewone' kaart of atlas oid naast te leggen.. maar nadeel daarvan is dat ze dus met de toets gewoon weer geconfronteerd worden met het kopiekaartje..
Ze leert nu dus datgene wat er getoets wordt; tijdens een toets wel zo handig, of er zo echt wat van die kennis blijft hangen ik weet het zo net nog niet.
Laatst had ze een kaartje met gebergtegebieden en vroeg ze me te overhoren, dus ik bedacht een creatieve vraag in welk land een bepaald gebergte lag: dat hoefden ze dus niet te weten dat stond ook niet op de kaart dit was een kaart zonder landsgrenzen ze hoefden alleen maar ervoor te zorgen dat ze het kunstje beheersten om het juiste lettertje op de juiste plek te zetten..

Toppie
26-01-2009 om 13:43
Http://www.onlineklas.nl/mijntopo/mijntopohandleiding.htm
Hoi Emma,
http://www.onlineklas.nl/mijntopo/
Hier heb ik zelf topo gemaakt n.a.v. kaartjes en steden wat de kinderen moesten kennen, ook groep 6.
De “link” kopiëren en plakken in de adresbalk, en deze daarna als snelkoppeling/favoriet toevoegen.
Groetjes!
Nederland:
Europa:
Wereld:

mee1977
30-01-2009 om 09:33
Hier en ikzelf
hier krijgen de kinderen elke 3 weken een provincie mee (gr 6) En dan hebben ze na 2 weken een toets en dan een week geen leer werk.
Ze krijgen 1 blanko blad waar alleen de plaatsen op zichbaar zijn, en 1 waarbij de plaatsnamen zijn ingevuld. Alleen zijn het afkortingen, waardoor het de eerste paar keer steeds zoeken is.
Daarom doe ik voor mijn oudste de lege inscannen en dan op de pc de plaatsnamen invullen. Dat leert voor haar veel makkelijker.
Daaarbij kunnen ze kiezen hoeveel ze leren, rij A moet verplicht (is wettelijk bepaald) en om een hoger cijfer te halen kunnen ze ook B en C erbij leren. Alleen met a b en c kunnen ze een 10 halen. Dus dat motiveerd een hoop kinderen om alles te leren.

kaatje43
31-01-2009 om 11:36
Zelf plaatsen opzoeken in de klas
Bij ons moeten ze zelf in de klas de plaatsen opzoeken en bijschrijven. Hebben ze het meteen al in hun hoofd zitten. Elke 4 weken krijgen ze een topo toets.