Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Jesse_1

Jesse_1

20-09-2013 om 21:36

Traktaties

Ja, daar is 'ie weer, mede ingegeven door een draadje bij HuisTuinKeuken.
School heeft hier aangegeven dat ze iets anders willen met de traktaties. Nu trakteert ieder kind dat jarig is, en kind mag ook alle klassen rond om meesters/juffen te trakteren en handtekening op de kaart te laten zetten.
Problemen:
1. school heeft zo'n 300 leerlingen. Leerkrachten krijgen dus 300 traktaties per jaar, soms 15 op een dag. Dat komt dus echt niet op.
2. klassen worden gestoord door de jarigen (soms dus ook vaak)
3. traktaties van de kinderen; meestal gaat dit wel goed, maar zo na de vakantie is er vaak een boost en een ouder had geklaagd dat kind in 1 week 4 (!) keer met een zakje chips thuis kwam.
Zijn er scholen die hiervoor een afdoende oplossing hebben? Kinderen niet de klassen rond? Alleen maar non-food trakteren: dan kom je op een gegeven moment om in de rommel?
NB school heeft dus nog geen oplossing, maar heeft ouders uitgenodigd mee te denken over een oplossing, vandaar dat ik bij jullie 'mede-ouders' kom


Tineke

Tineke

20-09-2013 om 21:42

alleen in klas

Alleen in de eigen klas trakteren, ook alleen eigen leerkracht. En die leerkracht kan best de boel een beetje regulieren, de vakantie-jarigen mooi verdelen, niet allemaal in dezelfde week.

hier

Dat de aard van de tractatie enige reden geeft tot zorg meldde ik in het andere draadje al. Maar ze gaan hier niet alle klassen rond. De school heeft twee verdiepingen, en de kinderen mogen alleen de klassen op hun eigen verdieping langs. Overigens krijgen de kinderen meestal te veel snoep, maar gaat het kind de leerkrachten af met een doos merci of een doos 'zeevruchten'. Da's dus éen chocolaatje per juf.

Overigens zijn de leerkrachten niet verplicht die tractaties daadwerkelijk ter plekke te nuttigen, bewaren, of meenemen naar huis en aan hongerige huisgenoten of buren uitdelen kan ook. En dat is dan weer het voordeel van onverantwoorde tractaties: die zijn vaak verpakt en prima houd- en transporteerbaar

groeten,

Temet

Hanne.

Hanne.

20-09-2013 om 21:59

leuk

Leuk dat school jullie mee laat denken.

Even hardop denken.

300 tractaties per schooljaar zijn er ongeveer 1, 5 per dag. (15 op een dag is dan wel heel veel toeval en betekent dat er ook 9 dagen niemand komt)

Om het storen van de klasen te beperken kan je afspreken dat tracteren op één bepaald tijdstip gebeurt. Bv tussen 10 en 10.15 als er in de klassen ook tijd voor een pauzehap is.

De enigen die echt veel tractaties krijgen zijn de leerkrachten. Ik denk dat die groot genoeg zijn om hun tractatie te bewaren tot thuis of een moment dat ze wel willen of desnoods na schooltijd weg te gooien. Ik zou ouders hoogstens vragen om kleine traktaties te geven die bewaard kunnen worden.

Dat een kind 4x met chips thuiskomt is heel veel pech. In een gewone klas zit je gemiddeld op 1 max 2 tractaties per dag. Dat de chips mee naar huis gaat lijkt me dan prima. Misschien moet je dat de standaard maken. Alle tractaties mee naar huis. Zal het alleen vaker ongezond worden. Fruitspiesjes bewaren slecht.

vroeger

kan ik mij herinneren dat ik niet de klassen rondging, maar op enig moment van de dag naar de lerarenkamer mocht om de leraren te trakteren en felicitaties op de kaart te laten zetten. Dat zal wel in de pauze geweest zijn ofzo....

Verder worden hier op school uitsluitend gezonde traktaties getolereerd, ook voor de leerkrachten. Ze zijn werkelijk heel streng; een volkorenkoekje kan nog net, maar het komt vaak genoeg voor dat een traktatie pas na schooltijd mag worden uitgedeeld voor mee naar huis. Wat ik dan ook weer inconsequent vind van school, want al die liga's en zoete mueslirepen mogen weer wel als 10-uurtje.

gezonde traktaties

werken wel, overigens. Er wordt veel op fruit getrakteerd en de meeste kinderen vinden fruit ook echt lekker (wat ik dan hoor op school). Onze kinderen komen nog wel eens met voorstellen om fruit te kopen in de supermarkt wat ze op school hebben gehad, maar wat we zelf niet vaak kopen.

Dat traktaties mee naar huis gaan omdat ze niet gezond zijn komt overigens steeds minder vaak voor, bedenk ik mij net.

naar huis

Het is hier vrij gebruikelijk om te tracteren op zakjes met daarin verschillende dingen. De kinderen mogen daar dan 1 ding uit kiezen dat ze in de klas opeten, de rest moet direct in de tas en gaat mee naar huis. Ik vermoed dat zakjes chips standaard mee naar huis moeten, omdat het relatief lang duurt om op te eten en het veel kruimels geeft, maar dat is speculatie.

Groeten,

Temet

Clowntje

Clowntje

21-09-2013 om 08:00

Vast tijdstip

Hier ook ongeveer dezelfde grootte qua school.
Kinderen mogen beperkt de klassen rond (kleuters alleen de andere kleuters bijv) en naar de directeur en IB'er. En dit allemaal rond half 12.

Rafelkap

Rafelkap

21-09-2013 om 08:32

eigen klas - en gezonde traktaties voor grotere kinderen?

Hier alleen in de eigen klas en bij de directeur. Het lijkt me dat de leerkrachten zoveel onrust en zoveel plakken koek niet op prijs stellen. Ze mogen hier ook wat naar de lerarenkamer brengen maar dat hoeft niet.
En bijvoorkeur iets gezonds. Dat vind ik wel lastiger nu zoon wat groter is (groep 5). Dus als er ideeen zijn voor gezonde traktaties die ook nog 'hip' zijn voor de wat grotere kinderen lees ik dit graag. Ik kan alleen maar stukken fruit en groente aan een stokje verzinnen (zoon is in de winter jarig, dus dan is er ook minder fruit van het seizoen). En Popcorn geeft weer zoveel troep. Wie biedt?

Sneeuwitje

Sneeuwitje

21-09-2013 om 09:09

hier

Gaan ze wel de klassen rond, maar delen ze alleen uit aan de eigen klas en evt. juffen en meesters van de andere klassen. Die zijn idd. oud en wijs genoeg om hun tractatie te bewaren, mee te nemen of wat dan ook als ze er op dat moment geen zin in hebben.

Ook hier rondom de vakanties soms wat meer traktaties op een dag of in de week, dat vind ik ook wel logisch, want er zijn altijd kinderen voor of na de zomer jarig bijvoorbeeld, maar het loopt gelukkig zelden de spuitgaten uit.

Qua tijdstip is het overigens altijd rondom de pauzehap.

Groetjes, Sneeuwitje

Dalarna

Dalarna

21-09-2013 om 09:57

Hier

Hier is de school nog een stuk groter maar is dat 'de klassen rond' al lang geleden afgeschaft. Inderdaad veel te onrustig, ze hebben niet allemaal tegelijk hun 10 uurtje dus je komt toch tijdens de lessen binnen. Niet doen dus.

Kinderen kiezen een paar dagen van te voren een kaart uit op A4 formaat en achterop plakken ze een kopie van alle namen en felicitaties van de leerkrachten die ze 1x gemaakt hebben.

Ook grabbelen ze allemaal een kadootje, er zijn meerdere grabbeltonnen voor meerdere leeftijden en ook vaak voor jongens en meisjes apart.

Je bent vrij om een tractatie in de lerarenkamer te zetten overigens.

De school waar mijn oudste 10 jaar geleden zat voor een half jaar liet de kinderen alleen tracteren op hun eigen verdieping (drie verdiepingen).

hier

onze school bestaat uit 14 klassen. Het rondgaan is zo geregeld dat kinderen uit groep 1-2-3 alleen langs de groepen 1-2-3 mogen langsgaan.

Kinderen uit groep 4-5 gaan alleen bij de groepen 4-5 langs (4 klassen) en kinderen uit 6-7-8 bij de groepen 6-7-8.

zo valt het rondgaan wel mee.

ik vind het wel heel triest dat bij trakteren in de klas zakken met snoep worden rond gedeeld. Een snoepje kiezen en de rest mee naar huis is dan een oplossing maar eigenlijk zou je een maximum moeten aangeven van max 4 snoepjes per kind ofzo? maar ja ga dat maar eens specificeren, want straks komt er dan iemand met 4 snickers per kind :-s moeilijk hoor. Alleen maar gezond mogen trakteren vind ik niks, als je jarig bent is het toch een feestje en gezonde traktaties worden door de meeste kinderen niet als een feestje gezien.

er is jaarlijks meestal een ouderavond per klas -tenminste op onze school- misschien kunnen de leraren het dan eens aankaarten bij de ouders: snoep trakteren ok maar met mate?

Traktaties

Op de school van mijn kinderen werd ingevoerd dat de traktatie iets moest zijn dat het iets was wat ze ter plekke konden opeten. Dus geen eten of mini-kadootjes voor mee naar huis, maar iets dat ze tijdens de pauzehap gezellig gezamenlijk konden nuttigen. Bijkomend voordeel: de moedercompetitie 'wie maakt de origineelste traktatie' was meteen over. Verder gaan ze wel de klassen rond, maar alleen op de eigen gang. Dat zijn ook de leerkrachten die ze van gezicht wel kennen, vaak van hun vorige of volgende klas.

skik

moedercompetitie

Kijk, dat is dus weer een enorm voordeel van de zakjes-met-snoeppraktijk: niks geen competitie wie de origineelste tractatie heeft. Dat scheelt drukbezette ouders dan weer een hoop gefröbel.

groeten,

Temet

krin

krin

21-09-2013 om 18:27

Rafelkap

Zoon had dit jaar hier nog wel succes mee (groep 4/5):
http://www.traktatieblog.com/2011/11/mandarijn-mannetjes.html
(Er zit wel wat snoep op, dat is waar, maar toch grotendeels fruit)

Rafelkap

Rafelkap

21-09-2013 om 18:41

krin

Dat ziet er goed uit, zal eens met zoon overleggen. Leuke site trouwens, dank je wel!

Jesse_1

Jesse_1

24-09-2013 om 08:53

Dank voor de tips!

Het idee van niet alle klassen rond, maar als bovenbouwer alleen de bovenbouw bijvoorbeeld vind ik wel aardig. Dan schaf je het niet in een keer af, maar halveert wel de aanloop voor de leerkracht. Met name in kleuterklassen is dat wel fijn.
Over de inname van de kinderen (mits de traktatie een normale portie is) maak ik me niet zo'n zorgen, maar de leerkrachten krijgen het dus echt niet op. Zelf probeer ik tegenwoordig altijd iets te geven wat ze ook kunnen bewaren voor bij de koffie (bv een merci-reepje of een celebration). Als ze daar veel van krijgen, kun je het thuis altijd aan gasten presenteren dacht ik zo. Mensen die cake trakteren begrijp ik niet (sorry, als ik mensen daar mee op de tenen trap), die denken dus niet na.
En ik denk dat het trakteren iets gestruktureerder kan; ik heb wel eens het idee dat iedereen maar trakteert wanneer 'ie zin heeft. Maar als je in de vakantie jarig bent hoef je natuurlijk niet meteen de dag na of voor de vakantie te trakteren, zeker niet als er al een kind in de klas jarig is die dag (en dat kan iedereen op de kalender zien).

Dank voor jullie input!
Jesse

amk

amk

24-09-2013 om 09:09

voordeel

dat is dan weer het voordeel van onze school we zitten verspreid over 3 lokaties. Dus de kinderen mogen alleen in de eigen klas tracteren en de leraren van de verdieping.

Voor tractaties google ik altijd gewoon op traktatie gezond komen er de meest leuke dingen naar boven.

Lucerna

Lucerna

24-09-2013 om 09:25

klassen rond

Bij ons is het rondgaan niet alleen beperkt tot de eigen verdieping, maar het gebeurt ook na schooltijd. Daarmee stoor je in elk geval niet de lessen. Verder is het toch aan de ouders om de traktaties een beetje beperkt te houden. Vaak staan ouders er helemaal niet bij stil hoeveel traktaties leerkachten wel krijgen. Het kan helpen om dat vriendelijik uit te leggen.

Juf

Juf

24-09-2013 om 09:33

Traktatie voor juf

Inderdaad, cake, taart etc. Lief bedoeld maar bij mij verdwijnt het na 1500 meestal in de vuilnisbak. Ook als het zelf gebakken is, al voel ik me dan wel ietwat schuldig. Als ik alle traktaties van een week moet opeten, word ik namelijk moddervet. Het liefste heb ik fruit. Gewoon, een appel met een vlaggetje erin. Als je je wilt uitsloven fruitsalade in een plastic bekertje. Ook leuk, zakje cup a soup. Strikje eraan en klaar. Als ik een klein chocolaatje krijg wil ik dat nog wel eens eten, maar ik neem het ook vaak mee naar huis voor in de chocoladebak. En soms verloot ik het in de klas. Zo'n mini marsje aan het einde van de week. Maar niet te vaak.

Juffen zelf zijn trouwens vaak ook niet consequent. Als ze zelf in het team trakteren staat de keuken ook vol met taart.

Terug komend op de vraag, hier mogen de kinderen bij 3 groepen de klassen rond, ze mogen zelf kiezen welke groepen ze willen. Ze gaan allemaal tijdens de ochtendpauze. En dat gaat eigenlijk altijd goed.

Marieke

Marieke

24-09-2013 om 10:07

traktatie op bso

Toen mijn dochter nog op de bso zat, kenden ze dit probleem ook al. Daar werd wel gezongen voor elkaar, de jarige kreeg een button of hoed of een slinger, maakt niet uit, zolang iedereen maar kon zien dat hij of zij jarig was/is. Trakteren werd afgeschaft om alle bovenstaande redenen. Een keer per jaar worden alle verjaardagen gevierd, inclusief die van de juffen, met taart, met chips, met snoep, een gave film, en een groot stuk speelgoed vanuit de kinderopvangorganisatie, het was altijd een groot feest. Alle ouders droegen wat bij in de feestvreugde: met taart of met hulp op zo'n dag, iedereen blij. Vooral de ouders van kinderen met een allergie; jouw kind komt nooit in de problemen want op het jaarlijks feest zorg je zelf voor de traktatie van jouw kind. Ik zou willen dat ze dit op school ook hadden gedaan!

Hanne.

Hanne.

25-09-2013 om 09:27

tractaties weggooiten

Ik verbaas met er over dat Juf tractaties aanneemt en ze vervolgens (met schuldgevoel) weggooit.

Als je een tractatie niet wilt hebben zeg je toch gewoon 'Kind wat geweldig dat je jarig bent hier heb je een sticker (kaart, cadeautje, wat er bij jullie ook gebruikelijk is). De tractatie hoef ik niet te hebben, daar heb ik nl geen trek in/lust ik niet oid.

Tractaties die overblijven worden hier altijd gewoon weer mee naar huis genomen. En een cakeje blijft echt nog wel even goed.

Druif

Druif

25-09-2013 om 09:38

mwah

Ik snap wel dat leerkrachten tractaties wel aannemen, ook al lusten/hoeven ze het niet. Het is toch erg sneu voor een kind, als die met zijn bakje met plakjes beduimelde cake loopt, die niemand wil? Dat is echt niet leuk. Dus natuurlijk zegt zo'n leerkracht: Ach wat heerlijk, dank je wel hoor!

Het is een ritueel, dat betekent dat het niet veel te maken heeft met logica. Kinderen leren om volwassenen te benaderen, om zo'n enge klas vol met grote kinderen binnen te stappen, om iets te presenteren. Dat vind ik heel nuttig.

Maar het gaat niet om de traktatie, het gaat om het ruilspel. Ik loop een enge situatie in, presenteer jou iets, krijg er iets voor terug en we zijn allemaal blij.

Dalarna

Dalarna

25-09-2013 om 10:27

tractaties leerkrachten

Ik snap het hele rondgaan eigenlijk niet meer (waarom zou die storender zijn voor de kleuterklassen?).

Verder kan een leerkracht de tractatie toch verloten onder de kinderen in zijn/haar klas ipv weg te gooien?

Hanne.

Hanne.

25-09-2013 om 10:34

leren

Kinderen leren om volwassenen te benaderen, om zo'n enge klas vol met grote kinderen binnen te stappen, om iets te presenteren. Dat vind ik heel nuttig.

Voor de kleuters gaat dit misschien op, maar voor de bovenbouw. Ik geloof niet dat die echt iets leren van een tractatie uitdelen. Voor die groep is het misschien ook heel zinvol om te leren dat mensen soms gewoon nee zeggen als je ze wat aanbiedt.

En ga svp de tractatie niet verloten. Mijn kind krijgt genoeg te eten. Daar hoeft school geen extra snoep/koek/cake aan toe te voegen.

Druif

Druif

25-09-2013 om 11:04

Hanne

Ik denk dat dit per kind erg verschilt. Ik heb een dochter (van 17), die veel moeite heeft met het aanspreken van mensen. Voor haar was het klassen rondgaan een zeer goede les, ook in de bovenbouw. Jammer dat ze dat op het vo niet meer doen. (hihihi).

Klassen rondgaan is ook gewoon leuk.

Zie je het voor je, zo'n kind met een blad vol met geweigerde cake? Echt waar, volgens mij is er geen een leerkracht die zit te wachten op cake. En dan loopt dat kind daar. En dan die ander, met die cup-a-soup, dat die dan wel haar traktatie kwijtraakt. Nee, dat zou ik geen leuke, positieve school vinden, waar dat gebeurt.

Juf

Juf

25-09-2013 om 11:27

Ach ja

Kind komt je klas in met de traktatie

Keuze 1: ik neem de traktatie en eet het op. Kan, maar ik wil eet eigenlijk zelden taart en cake en koek en snoep. Thuis niet en op mijn werk niet.
Keuze 2: ik neem het niet aan, dank je wel kind, maar jouw zelfgebakken cake hoef ik vandaag niet. Kijk, als je nou met iets anders was gekomen, had ik het wél aangenomen. Want de kinderen in mijn klas zien heus wel dat ik soms wel en soms iets niet aanneem. Reken maar.
Keuze 3: ik neem het aan en verloot het. Kan, doe ik inderdaad wel eens. Waarom niet iedere traktatie. Omdat ik zelf ook niet wil dat mijn eigen kinderen op school snoepen. En als de kinderen uit mijn groep zien dat ik altijd alle traktaties verloot, ze daar ook wellicht een ietwat bevreemd gevoel bij kunnen krijgen. ' is dat hoe juffen met onze traktaties omgaan, ook niet leuk'. En soms krijg ik 4 traktaties op een dag, die ga ik heus niet allemaal verloten. En soms vind ik het gewoon niet nodig.
Keuze 4: aannemen en mee naar huis nemen. Doe ik soms, maar een zelfgebakken cake of punt taart nou eenmaal niet.
Keuze 5: aannemen en om 1700 weggooien.

Ik maak iedere traktatie weer een keuze maar zal nooit of te nimmer voor nummer 2 kiezen.

traktatie en pauzehap

Waar ik me na al die jaren aan stoor is dat er om 10:00 (of zoiets) getrakteerd wordt en dat daarna gelijk de pauzehap wordt opgegeten. Ze zitten daar een complete maaltijd tussendoor te verstouwen. En ik meng me dan niet eens in de discussie wat gezond is, daar komen we toch niet uit Maar wat ik graag zou willen is dat ik op de één of andere manier inzicht had wanneer er getrakteerd wordt zodat ik geen pauzehap mee hoef te geven of dat je juf/meester stimuleerd om na een traktatie de kinderen de pauzehap in de tas te laten zitten.

School dient als voorbeeld te fungeren.

Dit is iid iets wat alle ouders eigenlijk op school zouden moeten aankaarten tijdens de ouderavond.
Hier op de BS is het een ware hype om zo groots mogelijk uit te pakken, doosjes rozijntjes met dropveters gehuld in een lieveheersbeestjespakje of donuts als spinnetjes met chocolade stokjes door hun lijfje voor de pootjes, complete popjes met sleutels al benen en een marchmellow als hoofd met van die zure slierten als armen. Zakken chips aangekleed als clowntjes enz.

En maar klagen dat de jeugd veel te dik wordt.

Limi

Limi

07-10-2013 om 12:06

kaart

Bij mijn zoon op school gaan ze wel de andere klassen rond, maar zonder traktaties, alleen met een kaart waar de andere leerkrachten iets op schrijven. Er mogen dan 1 of 2 vriendjes mee. Altijd wel iemand die durft als de jarige zelf niet zo moedig is.

Overigens had er iemand vorige week op grote bussen pringles getrakteerd. Grote! Komt kind daarmee uit school om half 4 terwijl er om half 5 gegeten moet worden ivm zwemles. Gelukkig wilde hij delen met zijn broertje en hebben ze het over twee dagen verdeeld.

Hanne.

Hanne.

10-10-2013 om 17:05

pauzehap

Ik heb liever niet dat de meester/juffrouw stimuleert om de pauzehap in de tas te laten zitten.

Geef ik lekker fruit mee krijg ik het weer retour, want er was een tractatie. Dat fruit kan ik vervolgens in de kliko deponeren. Word ik ook niet blij mee.

Kortom, zullen we het tracteren gewoon afschaffen? Kind is jarig, maar vooraan in de klas, wordt toegezongen en krijgt een verjaardagskaart. Iedereen blij.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.