Zorra
04-11-2008 om 10:27
Tussendoortje op school
Ik ben een beetje aan het balen van het tussendoortjes gedrag van de ouders van onze school. Misschien kom ik nu over als een fatsoensrakker maar mijn kinderen krijgen altijd fruit mee en vruchtensap in een beker. In talloze nieuwsbrieven etc. is door de school gevraagd of ouders hun kinderen svp fruit mee willen geven ipv koekjes etc. maar dit gebeurd absoluut niet. Ik heb bij mijn kinderen navraag gedaan, ze zijn beiden, samen met 1 ander kind in hun klas, de enigen die elke dag fruit bij zich hebben. De meesten hebben allerlei liga's en koekjes mee. Daarnaast zie ik dat er in de bakken altijd een heleboel pakjes staan in plaats van bekers. Dat vind ik persoonlijk erg slecht voor het milieu en onnodig.
Over de koekjes en liga's ben ik helemaal niet te spreken. Koekjes spreken voor zich denk ik maar ook als we naar de gemiddelde liga of sultana van tegenwoordig kijken doen die niet onder voor koekjes, ze zitten stampvol suikers en er is geen vitamine in te bekennen.
Ik ben blij dat mijn kinderen er geen probleem van maken dat ze geen koek etc meekrijgen en gewoon dol zijn op hun fruit maar toch ben ik ontevreden. Ik vind dat de school een actievere rol zou moeten spelen in dit gedoe en dat ouders wat bewuster zouden kiezen.
Wat vinden jullie? En wie heeft er tips over wat een school kan doen om verandering teweeg te brengen?
Fraz
05-11-2008 om 11:12
Geen
hier dus een school zonder 10 uurtje. Ja alleen een beker drinken en klaar, geen fruit/koek etc.Mocht het nodig zijn dan kunnen de kinderen na overleg wel een broodje eten maar normaal gesproken dus niet.
Bij de overblijf zijn ze ook redelijk streng. Ze krijgen thee of melk en verder graag alleen brood en fruit mee.
Wij hadden vroeger inderdaad ook alleen wat drinken.
mar
05-11-2008 om 11:57
Fles
hier op school (met continurooster) is er een 11 uurtje en een 1 uurtje. Om circa 11 uur eten ze fruit of wat je hebt meegegeven en een beker drinken. Om 1 uur brood en weer drinken.
Behalve een beker yoghurt krijgt dochter ook een thermosfles met thee mee. Niet kokendheet, maar drinkbaar. De thermosfles heeft een schenktuutje, dus ze hoeft het niet open te draaien en alleen het tuutje omhoog te klikken. Ik was eerst bang dat het stuk zou gaan, maar het gaat al twee jaar mee.
Voor de sport of schoolreis heeft ze een Sigg-bidon. die zijn uit elkaar te halen en goed schoon te maken. Een betere optie dan de PET-flesjes. volgens mij heeft ook de Hema deze wel eens gehad. Op de bidon kun je of een schoefdop op een echte bidonzuigdop (hoe heet zo'n ding) doen.
Pollewop
05-11-2008 om 14:48
Discussie ouders en school
vorige maand haalde onze school het in haar hoofd om alles te verbieden behalve fruit voor het 10-uurtje. Ben daarop naar de directie gestapt en heb ze verteld dat onze kinderen een boterham meekrijgen en de reden daarvoor.
Morgen komt er iemand van de GG en D praten over gezonde voeding, ik heb me nog niet opgegeven, ik weet wel wat gezond is en wat niet.
sonj@
05-11-2008 om 16:28
Onduidelijk?
N.a.v. het berichtje van Mamvantwee denk ik dat ik niet helemaal duidelijk was in mijn berichtje.
Op de bso krijgen ze inderdaad 's middags fruit, maar ze vinden dus dat de kinderen ook fruit op school mee moeten krijgen van de ouders.
Ze hebben ook voorschoolse opvang en gaan blijkbaar in de tassen van de kids kijken wat er inzit. Tenminste dat lijkt me, anders kunnen ze het toch niet controleren?!
Jade
05-11-2008 om 19:47
Wat ik er van vind?
Ik vind niet dat school (en andere ouders) kinderen moeten gaan verplichten fruit mee te nemen naar school (of eigenlijk de ouders).
Advies geven prima, maar ik bepaal ZELF wat mijn kinderen meenemen naar school. En als andere ouders daar hun wenkbrauwen over optrekken en willen dat school actief gaat doen om kinderen fruit mee te laten nemen naar school moeten ze dat zelf weten, maar dan hebben ze aan mij niet zo´n goeie helaas
Zorra, iets minder bemoeien met het feit wat ouders hun kinderen mee laten nemen naar school. Wat kan het jou schelen?? Ik zou liever ook zien als kinderen gezonde dingen mee zouden nemen naar school, maar geen haar op mijn hoofd die daar zo betuttelend mee om zou gaan. Hetzelfde met tractaties.....het gejammer van sommige ouders dat het perse gezond moet zijn gaat bij mij het ene oor in en het andere oor weer uit. En school adviseert ook gezonde tractaties en wat doen zij bij hun eigen verjaardag? Dan trakteren ze de kinderen op chips e.d. Sorry, ik ga nu off-topic, maar ik erger me hieraan en dan kan ik weleens doordraven
Overigens neemt mijn dochter geen tussendoortjes mee. En mocht ze wat willen mag ze van mij crackertjes mee. Bij het overblijven heeft ze 2 stukjes brood met of hagelslag of kaas en neemt ze of een pakje appelsap of een flesje ijsthee mee. Het flesje neemt ze meestal weer mee naar huis (er zit altijd nog een restje in)
Geerke
05-11-2008 om 22:16
Waar ligt de grens he
Ach jij doet het goed en je kinderen zijn blij. De juf ook. Ik zou me werkelijk niet druk maken (en zeker niet gaan balen!) om het tussendoortjesgedrag van de andere ouders op de school van je kind. Dat vind ik nou echt verspilde energie.
Let je er dan ook op of de school het groen en grijs afval scheidt? Het papier recycled? Het personeel niet uit plastic bekers drinkt? Er kringlooppapier gebruikt wordt voor het kopieren?
Geerke
05-11-2008 om 22:20
Gaat niet helemaal op jade
Jade, jij zegt: "Advies geven prima, maar ik bepaal ZELF wat mijn kinderen meenemen naar school."
Ik vind wel dat de school bepaalde regels op kan stellen Jade. Op de school waar ik werk mogen ze fruit mee of koek, maar absoluut geen snoep en prikfrisdrank. Daar ligt onze grens. En ik moet echt lachen als een ouder boos naar me toe zou komen met een baal snoep van "ik bepaal zelf wel wat ik mijn kind meegeef!" Dat is fijn. Maar dat kind eet dat snoep niet op in mijn klas. Neem het dan mooi maar weer mee naar huis.
Jade
08-11-2008 om 18:52
Geerke,
"En ik moet echt lachen als een ouder boos naar me toe zou komen met een baal snoep van "ik bepaal zelf wel wat ik mijn kind meegeef!"
Dan zou ik ook lachen hoor. Snoep, koek (is ook niet altijd gezond) en frisdrank als tussendoortje op school daar kan ik me helemaal niks bij voorstellen.
Ik herken dat dus niet, dus vandaar mijn aversie tegen dwingen. En niet alleen dat ik het niet herken dat ik een aversie tegen dwingen heb: de meeste leerkrachten trakteren op chips of snoep tijdens het tienuurtje als ze jarig zijn. En dan fruit adviseren als tienuurtje.......ik weet het, het zijn 2 verschillende dingen, maar als school wil dat kinderen fruit meenemen naar school zullen ze dit soort dingen ook niet meer moeten doen.
Angela67
12-11-2008 om 19:10
Mepal, josien
Hoi Josien,
ik weet niet wat jouw kind(eren) met mepalbekers doen, maar in de jaren dat wij ze laten gebruiken (intensief!) is er echt nog nooit een gaan lekken! Misschien dat het scheelt dat de bekers hier altijd leeg gedronken worden, dus er zit op de terugweg nooit wat in. Heen schud ik 'm heen en weer voordat ie de tas in gaat, terug leeg. No worries....
En stukjes appel in mepaldoosje worden niet beurs. Die 10 minuten naar school zit doosje in rugzak op de rug van kind, dan gaat doosje met appel op de kast tot 10 uur. Zelfs als ze niet helemaal opgegeten zijn bij het thuiskomen zijn ze wel wat bruin, maar niet beurs.
Ik bedoel maar, het kan ook goed gaan zonder moeite
. En nee ik heb geen aandelen mepal.
Groet,
Angela
maan.
12-11-2008 om 19:18
Tussendoortje geen fruit
Hier als tussendoortje naar school geen fruit maar een koek. Thuis tussendoor eten we ook geen fruit maar ook iets van een koek o.i.d. dus waarom dan niet op school.. fruit wordt hier voornamelijk of bij de lunch gegeten of na het avondeten; ik vind niet dat school hoeft te bepalen wanneer wij ons fruit eten. Ze eten het tussendoortje trouwens buiten op.. handig als je druiven hebt waar laat je de pitjes..
nyed
12-11-2008 om 22:17
Fruit gewenst op school
Sinds 3 jaar een fruitbeleid. En is fruit het enige wat de kinderen als tussendoortje mee naar school mogen nemen.
Het wordt gepromoot d.m.v. fruitbakjes met kliksysteem die aan alle kinderen zijn uitgedeeld.
Koek en andere zoetigheid zijn verboden.
Je kan kiezen uit schoolmelk maar dat is zo schrikbarend duur (heb 3 kinderen) dat ik maar zelf melk of drinken meegeef. Wel vaak pakjes met vitamine C erin, of gewoon sinaasappelsap of appelsap van de Aldi.
Ze nemen mee, banaan, druiven, appel, stukjes komkommer, aardbei, past prima in het doosje wat ze van school hebben gekregen, nou ja de banaan niet die gaat gewoon mee in zijn schilletje.
Puck2
14-11-2008 om 14:03
Nyed, niet gewenst maar verplicht gesteld
Nou Nyed, ik noem het fruitbeleid op jouw school niet gewenst, maar gewoon verplicht. En promoten door bakjes te verstrekken: ik noem het eerder drammen. Ik ben helemaal niet zo moeilijk en best meegaand, maar als school zo bij ons zou doen dan hebben ze aan mij ineens een ernstig recalcitrante vervelende moeder ben ik bang.
Chantelle
14-11-2008 om 19:51
Maakt mij niets uit...
Het maakt mij niets uit wat andere kinderen meenemen. Okee, ik trek wel eens mijn wenkbrauwen op maar mijn kinderen krijgen gewoon fruit mee (meestal ranja in een beker, soms in een pakje).
Ik zie niet in wat IK ermee opschiet als andere kinderen vanaf heden geen koekjes meer eten op school. Het is niet MIJN probleem. Hetzelfde geldt voor overdag-speentjes bij peuters, zuigflesjes met ranja, etc...
nyed
19-11-2008 om 23:54
Puck2
Inderdaad wat je zegt het komt drammerig over. Mijn oudste zoon zit nu dan op de hogere school maar hij lust echt geen fruit, dus hier ook een recalcitrante moeder die in opspraak kwam toen hij op de basisschool zat, afspraak was dus dat hij iets anders mee mocht nemen. Maar met moeite ging dat.
Gelukkig heb ik met de jongste twee geen last die vinden fruit wel lekker.