Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Madrie

Madrie

13-09-2014 om 09:36

Tussenjaar dochter 16, maar waar en wat?

Onze dochter moet nog 16 worden, maar zit wel al in 5 havo.
Ze is 16 als ze examen doet en dus ook 16 als ze aan een vervolgopleiding moet beginnen. Ze heeft nog geen idee wat ze wil. Naar het vwo wil ze niet, maar dan zou ze nog wel wat uitstel hebben om er achter te komen wat ze wil. Dochter geeft aan geen WO studie te willen gaan doen en ook school heeft aangegeven dat de eisen enorm hoog zijn om na de havo nog vwo te gaan doen. Helaas valt het vwo dus af. Maar wat dan? Ze is pas 16 en voor sommige opleidingen moet je al ouder zijn. Daarbij komt dat ze ook nog heel jong is in gedrag, dus dat helpt wellicht ook niet mee.
Eigenlijk zou een soort tussenjaar mooi zijn. Gewoon om te groeien als persoon en om erachter te komen wat ze kan en wil. Naar het buitenland wil ze niet (dus geen highschool of zo).
Zij zou het liefst iets met paarden doen, maar heeft een c&m profiel dus dat beperkt ook weer.
Weet iemand van het bestaan van tussenjaren op hogescholen o.i.d.

Alvast bedankt!

Wanneer dan?

Wanneer wordt ze 17 dan? Aan welke opleiding mag ze door haar leeftijd niet beginnen?

Mijn dochter was ook 16 toen ze examen havo deed. Ze heeft daarna een jaar open studio gedaan (een film/fotografie opleiding). Mijn dochter wilde geen vwo meer doen (was school zat).

Wil jouw dochter echt niet, of wil ze wel vwo maar doet de school moeilijk?

"Zij zou het liefst iets met paarden doen, maar heeft een c&m profiel dus dat beperkt ook weer."
Hoezo? Er is volgens mij niet één mbo opleiding dierverzorging waar ze niet terecht kan.

bibi63

bibi63

13-09-2014 om 14:38

Ik mag toch aannemen

dat ze gewoon met 16 na HAVO examen gewoon een HBO opleiding kan doen? Er zijn er zat meer die dan nog 'maar' 16 zijn (meestal wel bijna 17) zeker met het doorstroom verhaal op de bs. En anders MBO4? Dat ze nog niet weet wat ze wil... tja, dat is herkenbaar en niet zo gek. Ook een VMBO-T leerling zal een MBO opleiding moeten kiezen en die zijn zelfs soms pas 15.
Bibi

Elisa Gemani

Elisa Gemani

13-09-2014 om 14:53

Er zijn wel meer mensen die met 16 jaar een hogere vervolgopleiding doen; of dat nu HBO of WO is. Het worden er ook steeds meer. Ook met stages doen ze daar niet moeilijk over. Je dochter zou ook eerst een MBO opleiding kunnen gaan doen en dan verkort HBO. Met C&M kan je ook veel van de opleidingen richting Dierenzorg doen:
http://www.mbostart.nl/mbodieren/
Voor meer info over een tussenjaar: http://www.tussenjaar.nl/
En anders een jaartje werken, al dan niet vrijwilligerswerk. Staat ook mooi op je CV

Decaan

Is ze al bij de decaan van school geweest? Deze zou hier toch ook veel over moeten weten.

ook benieuwd

Indertijd had je het sociaal diakonaal jaar maar dat schijnt opgeheven te zijn bij gebrek aan belangstelling.
Dan blijft allen over de highschool of het backpacken en de 'ontwikkelingshulp' waar je zelf betalend aan mee kunt doen.

open dagen

Daar zijn de open dagen voor toch? Veel pubers weten niet wat ze willen, mijn zoon ook niet. De open dagen gaan we gebruiken en dan mag, moet hij zelfs, kiezen. De examenklas zit vol met 15/16 jarigen, een enkeling weet precies wat hij/zij wil, het gros is zoekende. Op school krijgen ze ook een beroepen- orientatietoets. Als zoon echt later dit schooljaar niet kan kiezen zoek ik zelf iets voor hem uit. Zeker geen tussenjaar met " ik weet het nog niet, kijk volgend jaar wel", voor mij geen optie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.