Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Phryne Fisher

Phryne Fisher

14-01-2018 om 17:56

Tussenuur in de brugklas

Mijn dochter in de brugklas heeft het komende half jaar een rooster met op vrijdag het zevende uur een tussenuur en het achtste uur les (dus na 16.00 uur klaar). Het is haar enige tussenuur.
Wat zouden jullie daarvan denken? Mijn idee was dat er kennelijk geen al te capabele planner zit, maar ik weet nog niet zo goed of ik er iets mee moet. Op de school van mijn oudste was het beleid dat de onderbouw nooit ingeplande tussenuren had (ten koste van de bovenbouw waar er soms wel vier waren ingepland).

lieverdje

lieverdje

14-01-2018 om 18:06

jammer maar helaas

volgens mij kun je daar niet altijd je zin in krijgen. Misschien zijn er wel andere klassen met nog meer tussenuren.... 1 tussenuur is nog best weinig! Wel jammer dat dat op vrijdag zo laat op de dag is natuurlijk.

Lou

Lou

14-01-2018 om 19:06

Vragen

Je kunt het altijd bij de school navragen natuurlijk. Op de school van mijn dochter is het beleid dat de brugklassers geen tussenuren hebben. Misschien bij jullie ook? Dat kun je in elk geval vragen.

Het kan overigens ook minder erg zijn dan het lijkt, vaak is het wel of gezellig of nuttig te maken. Maar vrijdag het zevende uur is wel een vervelende!

Guera

Guera

14-01-2018 om 19:14

Echt vrij?

Hier zijn tussenuren altijd onder toezicht en dus gaat iedereen aan het werk en kun je vragen are. Nuttig besteedt uurtje dus (tenzij je gaat nuksen). Is het bij je dochter echt vrij hangen in de kantine?

Ik zeg....

...alvast t huiswerk voir maandag wegwerken, heb je echt weekend als je thuiskomt...

Roostermakers doen echt meestal goed hun best,maar soms kan het gewoon niet anders.
En even vanuit een ander perspectief..,,,arme docent. Dat zijn niet de fijnste uren om nog iets met een klas te moeten, vrijdag t 8e....en zeker niet na een tussenuur. Als t mijn klas was zou ik heel veel practica inplannen op vrijdag.......

Ingrid

loslaten

Tjaa, niet alles in het leven is perfect planbaar dus ook niet het leven van een brugklasser.

Heerlijk vond ik die tussenuren in mijn middelbare schooltijd. Gezellig, zelfs af en toe een dubbel zodat we de stad in konden. Als het verder geen gatenkaasrooster is, lekker mee leren leven en gebruiken voor sociale contacten of evt huiswerk.

Tango

Tango

14-01-2018 om 21:35

Weinig aan te doen

Er lijkt me weinig aan te doen en mogelijk verandert het rooster nog wel een keer. Meestal doen ze erg hun best om het zo goed mogelijk te plannen. Fijn is het zeker niet, sowieso vrijdag tot het achtste uur niet, maar eigenlijk is het achtste uur nooit fijn. Zoon hier zit ook in de brugklas en had de vorige periode op maandag een standaard tussenuur, het tweede uur. Ook niet heel handig. Hij zat ook twee keer tot het achtste uur, woensdag en donderdag. Ik dacht dat het met de komende periode was aangepast, maar nu de tweede week staat er toch weer twee dagen achter elkaar het achtste. Zoon is vooral met de donderdag niet blij, want dan traint hij daarna om 17.30 u. alweer met voetballen. Maar ik ga er niets van zeggen. Het is niet anders.
Hier zijn ze overigens wel echt vrij in tussenuren, meestal zit zoon met vrienden te gamen.

Geen tussenuur

Hier in de eerste drie jaar op beide scholen geen tussenuren. Bij lesuitval moeten ze onder begeleiding huiswerk maken of lezen.

De klas kan bij de mentor klagen, wie weet helpt het. Zo niet dan is het pech.

Amelie

Amelie

14-01-2018 om 22:38

Hier ook geen tussenuren in de brugklas

Als er tussenuren zijn moeten de kinderen onder begeleiding vaneen onderwijsassistent huiswerk maken of aan het vak werken dat is uitgevallen. Mij lijkt een ingeroosterd tussenuur niet zo’n probleem, kunnen ze vast huiswerk maken.

@Emma

@Emma

15-01-2018 om 08:34

Ook laat gaan

Als het echt niet werkt gaat de klas er wel iets van zeggen, of de schoolleiding merkt het wel als er het laatste uur ineens niemand meer is. Het lijkt me goed om de klas zelf te katen uitzoeken wat ze gaan doen. Een tussenuurtje is niet heel erg, daar leren ze van. Je hoeft er niet de hele dag bovenop te zitten. Een uur onder begeleiding huiswerk maken is natuurlijk geen echt tussenuur.

Kijk dat eens na

"Op de school van mijn oudste was het beleid dat de onderbouw nooit ingeplande tussenuren had "
Dat is sinds een aantal jaren de norm inderdaad en dat met het oog op spijbelen.
De oplossing is dan niet zelden het invullen van een studie-werkuur om onder strenge ogen huiswerk te kunnen maken.

Dat is wel een goede oplossing natuurlijk.

Kijk eens in de schoolgids wat de school zelf zegt over tussenuren in de onderbouw?
Het zou zo maar kunnen dat ook deze school wel degelijk dat voornemen heeft, maar dat er iets is mis gegaan en dat men misschien zomaar is 'vergeten' om dat uur in te vullen met studietijd.

Ik zou er een vraag over stellen aan school.
Kan de school studie-werktijd organiseren zodat het toch een voor de leerlingen verplicht uur wordt?

In die tussentijd: inderdaad, maak het huiswerk maar. Dan heb je het weekend vrij.

Dees

Dees

15-01-2018 om 13:28

kom op zeg 1 tussenuur

Een tussenuur is vervelend maar ach ja is dat alles, als het echt maar 1 tussenuur in een week is zou ik zeggen laat lekker gaan. Als de kinderen er echt een probleem mee hebben laten ze lekker zelf op zoek gaan naar een oplossing! Deden wij ook altijd. Soms was het heel simpel, even naar de docent lopen en kijken of er wat te regelen valt, en in veel gevallen lukte dat ook nog! Lukt het niet dan even huiswerk maken of gebruiken als een extra pauze.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

16-01-2018 om 12:00

Luchtig

Jullie vinden het dus niet schokkend. Nou ja, ze zullen er niets van krijgen, van een lange vrijdag, maar ik vind het op zijn zachtst gezegd bespottelijk om een brugklas zo laat in te plannen, en ook nog na een tussenuur. Ik heb nooit anders gehoord dan dat dat 8e uur op scholen sporadisch gebruikt wordt voor kleine vakken of weinig gekozen profielen. Geen idee hoe ze het uur gaan invullen. Huiswerk wordt door de meesten al gemaakt tijdens lessen, dus het zal wel een rommeluur worden.
Ik weet overigens uit betrouwbare bron dat eerste uren minder populair zijn onder leerkrachten dan het laatste uur, en dat leerkrachten ook mogen vragen het eerste uur vrij te houden. En dat daar dan rekening mee gehouden wordt. Mijn dochter is dus regelmatig het eerste uur vrij, of zelfs de eerste twee uur, met dit soort onwenselijke gevolgen.

1e en 8e

"Ik heb nooit anders gehoord dan dat dat 8e uur op scholen sporadisch gebruikt wordt voor kleine vakken of weinig gekozen profielen."
Hier is het volkomen normaal om een 8e uur te hebben, ook in de brugklas. Mijn brugpieper heeft dat elke week. Wel maar 1x natuurlijk, anders zou ik het ook wat gortig vinden.

"Mijn dochter is dus regelmatig het eerste uur vrij, of zelfs de eerste twee uur, met dit soort onwenselijke gevolgen."
Uitzonderingen daargelaten, gedijen pubers veel beter op een uurtje kunnen uitslapen en dus wat later beginnen.

Kortom: ik zou er niet mee zitten, maar wij zijn dus ook anders gewend.

Schylger Famke

Schylger Famke

16-01-2018 om 13:49

Hier

hebben brugklassers nooit het achtste uur les en volgens mij ook geen structurele tussenuren. Als er een les uitvalt, is er toezicht van een andere docent. Maar dat is wel eens mislukt. Zeker die tussenurenregel vind ik niet nodig. Die achtste-uur-regel trouwens ook niet, maar die vind ik wel fijn. Ik zou me er niet in die zin druk om maken dat ik contact met school zou zoeken, maar ik zou wel lekker meemopperen met je kind.

Verschilt

Hier zitten de jongens op twee verschillende scholen. De oudste had in de burgklas vaak tot het achtste uur les en twee ingeplande huiswerkuren (begeleid) per week. Hij had elke week wel een keer het eerste uur vrij. Jongste heeft zelden het eerste uur vrij en op zijn school is de brugklas nooit later dan 15.00 uur uit en een paar keer per week zelfs om 14.00 uur. Geen geplande tussenuren of huiswerkuren. Ik heb het idee dat de jongste op veel minder schooluren uitkomt dan de oudste in de brugklas, terwijl het niveau vrijwel hetzelfde is. Ook de huiswerkbelasting scheelt een slok op een borrel.

Marjoleine64

Marjoleine64

16-01-2018 om 15:50

Hier

Hier hadden (zoons zijn inmiddels studenten) een 70-minuten rooster. Het 6e blok was dus vergelijkbaar met het 8e (of 9e) uur op veel andere scholen (van 15:15-16:25). In de onderbouw waren in principe geen vaste tussenuren, en maar één keer per week een 6e blok. Nog een ander 6e blok was voor de lessen Spaans of Grieks (vanaf de 2e), of huiswerkbegeleiding (5e of 6e blok). Op vrijdag was het 5e blok gereserveerd voor inhaaltoetsen, of dyslexie-begeleiding/sovatraining/faalangsttraining etc, en het 6e altijd vrij. In de bovenbouw, met meer verschillende vakkenpakketten, waren uiteraard wel ingeroosterde tussenuren, maar nog steeds nooit vrijdag het 6e... Dat wilden de docenten ook niet.
En ja, het kwam (in de bovenbouw) wel eens voor dat er een laatste (5e of 6e) blok was met een tussenuur ervoor. Vaak kon er dan last-minute wel wat geschoven worden, zodat de betreffende les toch ergens anders kon. Leerlingen hebben daar regelmatig zelf om moeten vragen, meestal lukte het dan wel.

tja

Ik vind het gezeur. Het is misschien niet leuk, maar op vrijdag begint daarna gewoon het weekend. Soms heb je geluk en soms heb je pech. Met roosters.
En als dat ene tussenuur op vrijdag alles is...

Blok

Blok

16-01-2018 om 17:00

huiswerk maken

Mijn kinderen hadden vaak tot 17.00 uur les met wat tussenuren. Niet altijd handig, niet altijd beter realiseerbaar. Ik zou dat niet bespottelijk vinden, meer dat er iets niet lukt om wat voor reden ook.
Oh de mijne moesten dan nog 16 km fietsen, dus die maakten hun huiswerk en waren s avonds vrij.

raar

Mijn kinderen (twee verschillende VO scholen) hadden geen tussenuren in de onderbouw. Ik vind het een zwaktebod van school dat ze met zo'n rooster komen. En de tip om dan in dat uur maar je huiswerk voor maandag te maken is vast leuk voor hele ijverige kinderen, maar de mijne zouden dat niet als optie zien. Ik zelf ook niet.
Ik begrijp ook niet zo goed wat een brugklasser zou moeten leren van een tussenuur vrij aan eind van de vrijdag, zoals iemand hier opmerkt. Dat het leven niet altijd meezit of zo?

@Emma

@Emma

16-01-2018 om 22:24

Alkes

je leert een uur overbruggen, je dood vervelen, je kapot ergeren aan roostermakers, oplossingen zoeken, noem maar op
En je leert dat het leven niet altijd meezit. Kunnen sommige ouders ook wel gebruiken.

Wat ze leren

Wat die van mij leert in tussenuren: leuke dingen doen met je vrienden! Voetbal in een kluisje en daaarmee hebben ze al heel wat tussenuren gevuld. Beetje hangen bij iemand die dichtbij woont, is ook een optie.

Het is een zwaktebod als het eigenlijk anders kan, maar roostermakers doen er over het algemeen alles aan om tussenuren te voorkomen. Denk dat mijn kind graag van rooster zou ruilen, die is bijna de hele week na 16 uur uit. En moet dan nog een eind fietsen.

Knor

Knor

17-01-2018 om 06:35

Dochter

Mijn in principe schoolhatende dochter kwam gisteren helemaal blij uit school want 'het was zo'n leuke dag op school'! Wat bleek, de meeste uren waren om allerlei redenen uitgevallen en ze hadden gevoetbald, iemand had een skateboard bij zich en daar gingen ze allemaal op, ze hadden met de hele klas in de kantine gezeten, helemaal leuk en gezellig...tja.
Een tussenuur zo laat op vrijdag is niet ideaal, maar ook weer geen ramp lijkt me. En om nou meteen de planner 'niet capabel' te noemen vind ik kort door de bocht.

margaretha

margaretha

17-01-2018 om 14:23

vroeger

had ik op de middelbare altijd of het vijfde of het zesde lesuur vrij, favoriet was daarbij was voor mij vijfde vrij en dan nog 2 uur (fjner dan zesde vrij en nog 1 uur, of tot en met een achtste. Enkele keer 5 uur gehad en dan vrij. Eerste uur vrij gebeurde maar zelden en of er een telefooncirkel was weet ik niet meer (en of dat zin had met al die leerlingen die vaak een half / uur moesten fietsen) Dat was zo op die school.
In tussenuur wat rondhangen op school, rndje lopen door de "bosjes" en later in klas 5 en 6 vaak wat huiswerk doen. Wel eens bij mijn moeder op ziekenbezoek in het ziekenhuis gegaan maar nooit gaan winkelen of bij klasgenoten (ging vaak met de bus en niet op de fiets)
Eigen kinderen moesten verplicht op school blijven tot en met klas 4 bij vrije uren, in klas 5 en 6 mochten ze naar buiten mits ze een toestemmingspasje hadden ( normaal in Belgie)

Phryne Fisher

Phryne Fisher

17-01-2018 om 17:00

Aangepast

Het lijkt erop dat het rooster is aangepast. Het tussenuur op vrijdag is verdwenen dus nu is het van het eerste tot en met het achtste uur. Daarnaast drie dagen het eerste t/m het zevende en een dag van het tweede t/m zesde uur. Ik vind het een pittig rooster (meer uren dan eerste half jaar ivm extra gym en techniek). Maar goed, daar leren ze van. Geen gelanterfant, of zo.

Lanterfanten

Nou mooi dat het is aangepast.

Maar lanterfanten... het is hartstikke nuttig hoor!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.